Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har erfart dette med både private og statlige arbeidsgivere.

Søker på jobb, og det er fin kommunikasjon. HR kontakter meg over telefon eller email, og vi snakker om søknaden. Jeg blir kalt inn på intervju, og vi snakker med god tone. 

Så blir det helt dødt. Ingenting. Sender dem en høflig mail for å følge opp jobbsøknaden, men ingen svar. Så får jeg senere (alt fra 2 uker til 6 mnd. senere) standard avslag på mail. 

Prøver å følge opp denne, der jeg lurer på om det var noen spesiell grunn til at de valgte å ikke gå videre med meg, bare lett tilbakemelding, så jeg har noe å gå - men ingenting. 

Skulle ønske det fantes en webside eller database over potensielle arbeidsgivere, og hvordan deres kommunikasjon er.

Anonymkode: 9c0aa...fd3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De gangene jeg har fått svar så sier de bare at det var mange gode kandidater og de har valgt noen med mere erfaring..

Tror de slutter å svare når de vet det ikke blir deg, rett og slett.

Anonymkode: bf274...30c

AnonymBruker
Skrevet

Med sikkert et titalls/hundretalls søkere som lurer på det samme, så er det forståelig at de ikke setter seg ned å gir en konstruktiv tilbakemelding. Det var en annen de fikk bedre kjemi med rett og slett.

Anonymkode: 66224...230

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Med sikkert et titalls/hundretalls søkere som lurer på det samme, så er det forståelig at de ikke setter seg ned å gir en konstruktiv tilbakemelding. Det var en annen de fikk bedre kjemi med rett og slett.

På de jobbene jeg har søkt med offentlig søkerliste, så har det vært snakk om maks et par titalls, der halvparten eller en tredjedel har gått til førstegangsintervju (meg selv inkludert), så det er ikke slik at de ikke kan sette av 5 min til å skrive en kortfattet tilbakemelding. 

Jeg tenker som så, at det ihvertfall ikke svekker omdømmet å ta seg tiden til sånt. Tvert i mot. Men å regelrett ghoste søkere, etter god kontakt før intervju, det ser jeg på som en negativ ting - til den grad at jeg nok ikke ville søkt på flere jobber der.

Kan skjønne om det er 1000 søkere, og det er snakk om rundene før intervju - men så fort søkerne har blitt shortlista, og kanskje gått gjennom både første-, andre- og tredjegangsintervju, da blir det for dumt å bare overse dem. Det koker ned til helt basic høflighet. 

• Liker 8
Skrevet

Du forstå vel at det var noen de likte bedre og som fremstod som mer kompetente som fikk jobbene?? En ærlig tilbakemelding om at du var udugelig ville du neppe likt uansett. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På de jobbene jeg har søkt med offentlig søkerliste, så har det vært snakk om maks et par titalls, der halvparten eller en tredjedel har gått til førstegangsintervju (meg selv inkludert), så det er ikke slik at de ikke kan sette av 5 min til å skrive en kortfattet tilbakemelding. 

Jeg tenker som så, at det ihvertfall ikke svekker omdømmet å ta seg tiden til sånt. Tvert i mot. Men å regelrett ghoste søkere, etter god kontakt før intervju, det ser jeg på som en negativ ting - til den grad at jeg nok ikke ville søkt på flere jobber der.

Kan skjønne om det er 1000 søkere, og det er snakk om rundene før intervju - men så fort søkerne har blitt shortlista, og kanskje gått gjennom både første-, andre- og tredjegangsintervju, da blir det for dumt å bare overse dem. Det koker ned til helt basic høflighet. 

Vi søker forskjellige typer jobber skjønner jeg. Forventninger om tilbakemelding er sikkert mer vanlig innen ditt felt. Jeg har aldri tenkt over dette. Når jeg har vært på et intervju som jeg føler gikk bra, så sitter jeg igjen med en følelse av at jeg håper jeg hører fra de igjen, da det betyr at jeg får jobben. Ikke så sikker på om jeg ville tatt til meg eventuell tilbakemelding heller, da det er den enkeltes mening. Hva neste arbeidsgiver ser etter er helt uavhengig av hva forrige så etter. Så det beste er nå bare å være seg selv tenker jeg, så treffer man blink til slutt. Det er jo kompetanse og kjemi det går på, og ingen av delene får du gjort noe særlig med uansett.

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at folk ikke tar seg tid til å sende svar med avslag til absolutt ALLE søkerne, men her dreier det seg jo om en som har vært på intervju. Da kan det vel ikke dreie seg om ekstremt mange.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, ti10 skrev:

Jeg skjønner at folk ikke tar seg tid til å sende svar med avslag til absolutt ALLE søkerne, men her dreier det seg jo om en som har vært på intervju. Da kan det vel ikke dreie seg om ekstremt mange.

Til de to siste stillingene jeg fikk i helsevesenet var det 10 og 12 stk som var innkalt til intervju, for én stilling. Hvis alle de 20 som ikke fikk dem ville ha en konstruktiv tilbakemelding så er det tidkrevende jo. Det er tidkrevende om bare 5 av de ønsket det også. Er jo sjelden en annen grunn enn at de likte noen andre bedre. Skjønner godt at de bare sender ut en fellesmail. Og hvorfor skal en arbeidsgiver bruke unødvendig tid på noe som ikke relevant for sin arbeidsdag? Bare for å være hyggelig og hjelpe en som ikke fikk jobben til å kanskje forandre på noe til neste gang han skal på intervju? det høres jo bare helt rart ut. Tror de har bedre ting å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er masete å sende mail til arbeidsstedet å be om tilbakemelding før de har bestemt hvem de ansetter. Det kan ta flere uker å komme gjennom første og andregangsintervjuer og så bestemme seg for hvem man vil tilby jobben. Er det en stilling i det offentlig må det av og til gjennom en utvalg før jobben kan tilbys. Som regel senes det ikke ut mail om at noen er ansatt før noen faktisk har fått tilbud om og takket ja til jobben. Det er ikke ghosting, det er normal saksgang. Å ansette er heller ikke den eneste oppgaven folk jobber med, resten av bedriften skal faktisk gå rundt underveis. Det kan fort ta tid fra første intervju til noen er ansatt, det må du bare akseptere. Å mase på fremgang underveis i prosessen gir ikke et godt intrykk av deg, dropp det. Jeg kan godt forstå at de sender ut en fellesmail om at stillingen er besatt, og ikke orker å bruke masse krefter på en personlig tilbakemelding til en som ikke skal jobbe for dem. Noen andre var bedre kvalifisert eller gjorde et bedre intervju enn deg rett og slett. 

Ved siste ansettelse på min arbeidsplass var det flere helt jevngode søkere, lik utdannelse og like lang arbeidserfaring fra lignende arbeidsområder. Ved spørsmål til sjefen hvorfor hun ansatte den hun gjorde sa hun rett ut at det var den som gjorde det best på intervju, og hun hadde ansatt ut fra det. At du har en god tone med HR betyr ikke at ingen andre har en bedre tone. 

Anonymkode: f0814...ab8

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til de to siste stillingene jeg fikk i helsevesenet var det 10 og 12 stk som var innkalt til intervju, for én stilling. Hvis alle de 20 som ikke fikk dem ville ha en konstruktiv tilbakemelding så er det tidkrevende jo. Det er tidkrevende om bare 5 av de ønsket det også. Er jo sjelden en annen grunn enn at de likte noen andre bedre. Skjønner godt at de bare sender ut en fellesmail. Og hvorfor skal en arbeidsgiver bruke unødvendig tid på noe som ikke relevant for sin arbeidsdag? Bare for å være hyggelig og hjelpe en som ikke fikk jobben til å kanskje forandre på noe til neste gang han skal på intervju? det høres jo bare helt rart ut. Tror de har bedre ting å gjøre.

Jeg mener ikke at man uoppfordret skal sende en detaljert tilbakemelding til alle, men når man faktisk har hatt folk inne på intervju, kan man jo sende en nøytral melding om at noen andre har fått jobben. Og helst før det har gått flere måneder. 

Men det kommer jo an på selvinnsikt og virkelighetsoppfatning også. Hvis jeg hadde sittet igjen med en virkelig god følelse, hadde jeg nok villet vite grunnen til at jeg faktisk ikke fikk jobben. Hvis jeg hadde vært én av mange, og mente det gikk sånn passe, så hadde jeg nok ikke akkurat sittet klar og ventet på spesialbehandling. Men jeg kan forstå at folk vil vite grunnen og eventuelt forbedre seg dersom de gjentatte ganger er på intervju uten å bli ansatt.

Synes forresten det hørtes mye ut med 10-12 personer som blir innkalt til intervju ..? Veldig mange godt kvalifiserte søkere ..?

Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det finnes ingen unnskyldning for dette, det ER utbredt, og jeg skammer meg på vegne av min egen profesjon. Vi er liksom ett menneskeorientert fag der målet vårt er å kommunisere. 

ALLE søkere SKAL ha :

• Svar på at søknaden har blitt mottatt (Det er automatisk satt opp hos meg)
  • En epost som forteller om videre prosess og planlagt tidslinje (Automatisk satt opp på dato for frist)
  • Når prosessen er ferdig, altså at søker har tatt imot stilling, en epost om at prosessen er ferdigstilt. (Automatisert) (En god del som jeg snakker med, forteller at bare 50% av selskaper faktisk informerer om at prosessen er avsluttet ?!!)

(Jeg sender ut epost når jeg begynner 2. gangsintervju til alle som ikke kom inn på 2.gangs intervju, men det er ren arbeidsbesparelse fordi prosessene jeg jobber med ofte tar litt tid, og jeg typisk vil måtte gå ut med ny utlysning hvis ingen på shortlist er egnet. )

For de som kommer til 2. gangs intervju, men ikke lenger, bør man gi muligheten til de-brifing. Dette er folk du mest sannsynlig vil møte igjen, så en grad av kommunikasjon er ren verdi. Og det er lite jobb; har du mer enn 3-4 stykker her, har du gjort for dårlig jobb på utlysningen, og prosessen før 2. gangs intervju. 

TS er litt optimist når hun mener kjemi under 1. gangs intervju er nok til at hun skal få tilbakemelding. Man må huske at mye av oppgaven rundt ett intervju er speeddating, og det gjør at begge prøver å speile hverandre.

Men det er INGEN unnskyldning for ikke å svare på mail som kommer. 

Jeg har fått MYE eposter med takk for informasjonsflyten jeg har, og jeg gjør ikke mer enn minimums arbeid hvis jeg kan slippe unna med det, uansett hva jeg driver med.   

Endret av Druid
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk nylig en jobb og fikk telefon om det, og at kontrakten skulle oversendes. Samtidig sa min nye sjef at hun ble nedringt av ulike personer som ikke hadde fått intervju, så det kunne ta litt tid. Det gav meg en ny innsikt i hvordan arbeidsplassen har det etter at en stilling er besatt. 

Anonymkode: 661e4...cb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...