AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #1 Skrevet 2. juli 2019 Formålet med dette er å undersøke litt utenfor min krets hvordan vi som er innvandrere i dette landet gjør det karrieremessig og hvilket utfordringer vi møter på. Personlig sett er det mange høytutdannede kvinner i ingeniørfag,økonomi og medisin i min krets. Vi snakker om bachelor(autorisert) og oppover. master(dobbeltgrad) +noen phd. Men vi har alle tilfelles med lav lønn eller vanskelig for å få jobb etter endt utdanning(bruker flere måneder/år på å bli fast) får ikke lønnsøkning og går ikke noe særlig opp i stilling. 1) Har dere møtt på problemer med å 1a.) få intervju? 1b få fast jobb 1c få lønnsøkning? 1d få høyere stilling. sist men ikke minst. Føler dere at dere trives og er integrert på jobben og i samfunnet? For meg så er det litt tomt...snakker med alle og om alt på jobb men det føles ikke ekte. Jeg har ofte ikke interesse for det de prater om men greier likevel å joine samtalen. Ofte har jeg ulik syn på politikk og mye som blir skrevet i nyheter men skjuler det helt fint... Anonymkode: ce708...d1e
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #2 Skrevet 3. juli 2019 Hei TS, Jeg er ikke sikker på om du vil ha info om folk med invvandrerbakgrunn eller kvinner med innvandrerbakgrunn. Jeg er en mann, som er født i øst-europa men som har levd i hele mitt liv i Norge. Jeg har sivøk fra NHH, internasjonal ledererfaring, prater flere språk etc. 1) Har dere møtt på problemer med å 1a.) få intervju? - Stort sett har jeg ingen problemer da jeg har et veldig europeisk navn, som også flere nordmenn har og norsk etternavn (byttet da vi flyttet hit for å lettere integreres i samfunnet her). 1b få fast jobb - ALLTID. Har søkt jobb i Norge i de 3 siste år. Måtte flytte til et annet EU land for å kunne jobbe og ikke høre påstander som "dere-utlendinger-kan-kun-nave". Har sendt over 200 søknader og hørt flere ganger at jeg enten er for risikabel å ansette, eller vil ha problemer med å forstå "den norske arb.kulturen".................men det at jeg har hele min skole og universitetutdannelsen fra Norgen teller ikke. 1c få lønnsøkning? Har kun jobbet deltid i Norge eller andre mindre relevante stillinger. Generelt sett kan ikke klage på lønna 1d få høyere stilling. Kan ikke få hvilken som helst stilling i det hele tatt. Søker på alt fra analytiker til direktør stillinger. Null sjangs. Norge har så forferdelig dobbelmoral. På den ene siden så skal alle behandles likt, allt (homofile, kvinner og menn, overvektige etc.), men om man skal ansette noen så vil folk ha kun norske fjes rundt seg og så lenge du ikke er 3. generasjons nordmann så forstår du ikke den norske væremåten og kulturen og vil ha problemer på arbeidsplassen. Anonymkode: 377a7...6ab 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #3 Skrevet 3. juli 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1d få høyere stilling. Kan ikke få hvilken som helst stilling i det hele tatt. Søker på alt fra analytiker til direktør stillinger. Null sjangs. Du er vel klar over at slike stillinger ofte har hundrevis av meget kvalifiserte søkere? Har du ikke det de ser etter i absolutte termer, så har du NULL sjans. Jeg vet forøvrig om flere ikke-vestlige fra NHH som har fått meget gode jobber allerede før studiene var ferdig. Men så har de gjerne vært blant de beste på sitt kull også. Anonymkode: 36b87...cc2 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #4 Skrevet 3. juli 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er vel klar over at slike stillinger ofte har hundrevis av meget kvalifiserte søkere? Ja, jeg er klar at alle stillinger har mange meget kvalifiserte søkere. Så du i det hele tatt hva jeg skrev? Jeg sa jo at jeg søker på alt som finnes innenfor mitt fagfelt (alt fra analytiker til direktør stillinger). Hva fikk deg til å tro at jeg ikke er "meget" kvalifisert søker? Snittet mitt fra NHH ligger på 4.6 (A/B). Som sagt har jeg flere års internasjonal ledererfaring (ikke bare utveksling men faktisk leder arb. erfaring), flere profesjonelle sertifiseringer mm. Og ja, jeg kjenner også flere utlendinger fra NHH som har fått seg jobb i Norge selv om de ikke prater språket engang. Jeg har kun delt min erfaring og svarene jeg har fått fra norske arb.givere samt hvordan JEG opplever det norske arb.markedet. Anonymkode: 377a7...6ab 5
Tøytigern Skrevet 3. juli 2019 #5 Skrevet 3. juli 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Formålet med dette er å undersøke litt utenfor min krets hvordan vi som er innvandrere i dette landet gjør det karrieremessig og hvilket utfordringer vi møter på. Personlig sett er det mange høytutdannede kvinner i ingeniørfag,økonomi og medisin i min krets. Vi snakker om bachelor(autorisert) og oppover. master(dobbeltgrad) +noen phd. Men vi har alle tilfelles med lav lønn eller vanskelig for å få jobb etter endt utdanning(bruker flere måneder/år på å bli fast) får ikke lønnsøkning og går ikke noe særlig opp i stilling. 1) Har dere møtt på problemer med å 1a.) få intervju? 1b få fast jobb 1c få lønnsøkning? 1d få høyere stilling. sist men ikke minst. Føler dere at dere trives og er integrert på jobben og i samfunnet? For meg så er det litt tomt...snakker med alle og om alt på jobb men det føles ikke ekte. Jeg har ofte ikke interesse for det de prater om men greier likevel å joine samtalen. Ofte har jeg ulik syn på politikk og mye som blir skrevet i nyheter men skjuler det helt fint... Anonymkode: ce708...d1e Men dette har da ikke noe med at du ikke har vestlig bakgrunn å gjøre.
Tøytigern Skrevet 3. juli 2019 #6 Skrevet 3. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei TS, Jeg er ikke sikker på om du vil ha info om folk med invvandrerbakgrunn eller kvinner med innvandrerbakgrunn. Jeg er en mann, som er født i øst-europa men som har levd i hele mitt liv i Norge. Jeg har sivøk fra NHH, internasjonal ledererfaring, prater flere språk etc. 1) Har dere møtt på problemer med å 1a.) få intervju? - Stort sett har jeg ingen problemer da jeg har et veldig europeisk navn, som også flere nordmenn har og norsk etternavn (byttet da vi flyttet hit for å lettere integreres i samfunnet her). 1b få fast jobb - ALLTID. Har søkt jobb i Norge i de 3 siste år. Måtte flytte til et annet EU land for å kunne jobbe og ikke høre påstander som "dere-utlendinger-kan-kun-nave". Har sendt over 200 søknader og hørt flere ganger at jeg enten er for risikabel å ansette, eller vil ha problemer med å forstå "den norske arb.kulturen".................men det at jeg har hele min skole og universitetutdannelsen fra Norgen teller ikke. 1c få lønnsøkning? Har kun jobbet deltid i Norge eller andre mindre relevante stillinger. Generelt sett kan ikke klage på lønna 1d få høyere stilling. Kan ikke få hvilken som helst stilling i det hele tatt. Søker på alt fra analytiker til direktør stillinger. Null sjangs. Norge har så forferdelig dobbelmoral. På den ene siden så skal alle behandles likt, allt (homofile, kvinner og menn, overvektige etc.), men om man skal ansette noen så vil folk ha kun norske fjes rundt seg og så lenge du ikke er 3. generasjons nordmann så forstår du ikke den norske væremåten og kulturen og vil ha problemer på arbeidsplassen. Anonymkode: 377a7...6ab Det har ikke noe med at de vil ha norske fjes, men at de vil ha noen de er sikker på at forstår den norske kulturen og er lett integrert. Sånn sett er det enklere å ansette andre europeere. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #7 Skrevet 3. juli 2019 Masse skaprasister i Norge. De sier det kanskje ikke rett ut til utlendinger, men blant sine egne har de ingen betenkeligheter med å si at de aktivt og bevisst ekskluderer utlendinger fra både jobb og bolig. Anonymkode: 62b21...791 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #8 Skrevet 3. juli 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: 1b få fast jobb - ALLTID. Har søkt jobb i Norge i de 3 siste år. Måtte flytte til et annet EU land for å kunne jobbe og ikke høre påstander som "dere-utlendinger-kan-kun-nave". Har sendt over 200 søknader og hørt flere ganger at jeg enten er for risikabel å ansette, eller vil ha problemer med å forstå "den norske arb.kulturen".................men det at jeg har hele min skole og universitetutdannelsen fra Norgen teller ikke. Anonymkode: 377a7...6ab Det er vanskelig å si om du opplever det som verre å få fast jobb enn andre, men én ting er sikkert: Det er relativt vanskelig å få fast jobb i Norge i dag. Jeg skriver at det er relativt vanskelig fordi det selvsagt finnes mange land hvor det er verre, men likevel er det mye vanskeligere nå enn det var for et par tiår siden. Jeg kjenner mange sivilingeniører som etter endt utdanning jobber i vikariater og må ta midlertidige stillinger. Anonymkode: 2b1f8...77a 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #9 Skrevet 3. juli 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg er klar at alle stillinger har mange meget kvalifiserte søkere. Så du i det hele tatt hva jeg skrev? Jeg sa jo at jeg søker på alt som finnes innenfor mitt fagfelt (alt fra analytiker til direktør stillinger). Hva fikk deg til å tro at jeg ikke er "meget" kvalifisert søker? Snittet mitt fra NHH ligger på 4.6 (A/B). Som sagt har jeg flere års internasjonal ledererfaring (ikke bare utveksling men faktisk leder arb. erfaring), flere profesjonelle sertifiseringer mm. Og ja, jeg kjenner også flere utlendinger fra NHH som har fått seg jobb i Norge selv om de ikke prater språket engang. Jeg har kun delt min erfaring og svarene jeg har fått fra norske arb.givere samt hvordan JEG opplever det norske arb.markedet. Anonymkode: 377a7...6ab Når du sier alt fra analytiker til direktør, så regner jeg dette som et high-end segment. Da konkurrerer du mot eliten i samfunnet. Å ha 4.6 i snitt fra NHH er mer som et minimum å regne i denne konkurransen. Det er flere hundre som går ut med tilsvarende snitt fra NHH/BI/CBS etc årlig, det er simpelthen ikke nok high-end jobber til å møte tilbudet av studenter. Anonymkode: 36b87...cc2 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #10 Skrevet 3. juli 2019 1 time siden, Tøytigern skrev: et har ikke noe med at de vil ha norske fjes, men at de vil ha noen de er sikker på at forstår den norske kulturen og er lett integrert. Sånn sett er det enklere å ansette andre europeere. Så det at jeg har bodd i Norge i hele mitt liv teller ikke en dritt, ikke sant? Ansette andre europeere? Leste du innlegget mitt engang? Jeg sa jo at jeg også er europeer, eller øst-europa teller ikke som europa lenger? Anonymkode: 377a7...6ab
Tøytigern Skrevet 3. juli 2019 #11 Skrevet 3. juli 2019 (endret) 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det at jeg har bodd i Norge i hele mitt liv teller ikke en dritt, ikke sant? Ansette andre europeere? Leste du innlegget mitt engang? Jeg sa jo at jeg også er europeer, eller øst-europa teller ikke som europa lenger? Anonymkode: 377a7...6ab Det teller ikke før man får sagt akkurat det på intervju. Merkelig nok fikk ikke jeg landa noen jobb før jeg kunne si på intervju at jeg hadde norsk kjæreste og barn. DA først var jeg bra nok... Da først følte de at de "kjente" noen sider ved meg bra nok til at de ville ta en sjanse på meg. For mange er nok ikke Øst-Europa det samme som Vest-Europa. Men det burde være til din fordel at du er europeer. Jeg vil tro du har de samme mulighetene til å klatre i gradene og få lønnsøkninger som nordmenn. Er du sikker på at du ikke gjør det samme som mange fra mine foreldres land: Skylder på innvandrerbakgrunnen når det ikke går som vi ønsker, mens det egentlig er like hardt for etniske nordmenn, når man først har fått jobb. Vi bare tror at de etnisk norske har det enklere. Mange fra den delen av verden tror også at de skal få høye stillingen med bare en bachelor, mens de overser at en bachelor er obligatorisk for i det hele tatt å kunne søke på jobb... Endret 3. juli 2019 av Tøytigern 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #12 Skrevet 3. juli 2019 1) Har dere møtt på problemer med å 1a.) få intervju? Først når jeg tok etternavnet til min norsk mann begynte jeg å få innkallinger til intervjuer 1b få fast jobb- Ikke noe problem å få relevante deltidsstillinger mens jeg studerte, og måtte gjennom 5 intervjuer på en 5 ukers periode før jeg fikk fast jobb. 1c få lønnsøkning? Ikke aktuelt enda 1d få høyere stilling. Ikke aktuelt enda Har bodd i Norge i 8 år. Anonymkode: 0ff37...1e5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #13 Skrevet 3. juli 2019 5 hours ago, AnonymBruker said: Hei TS, Jeg er ikke sikker på om du vil ha info om folk med invvandrerbakgrunn eller kvinner med innvandrerbakgrunn. Jeg er en mann, som er født i øst-europa men som har levd i hele mitt liv i Norge. Jeg har sivøk fra NHH, internasjonal ledererfaring, prater flere språk etc. 1) Har dere møtt på problemer med å 1a.) få intervju? - Stort sett har jeg ingen problemer da jeg har et veldig europeisk navn, som også flere nordmenn har og norsk etternavn (byttet da vi flyttet hit for å lettere integreres i samfunnet her). 1b få fast jobb - ALLTID. Har søkt jobb i Norge i de 3 siste år. Måtte flytte til et annet EU land for å kunne jobbe og ikke høre påstander som "dere-utlendinger-kan-kun-nave". Har sendt over 200 søknader og hørt flere ganger at jeg enten er for risikabel å ansette, eller vil ha problemer med å forstå "den norske arb.kulturen".................men det at jeg har hele min skole og universitetutdannelsen fra Norgen teller ikke. 1c få lønnsøkning? Har kun jobbet deltid i Norge eller andre mindre relevante stillinger. Generelt sett kan ikke klage på lønna 1d få høyere stilling. Kan ikke få hvilken som helst stilling i det hele tatt. Søker på alt fra analytiker til direktør stillinger. Null sjangs. Norge har så forferdelig dobbelmoral. På den ene siden så skal alle behandles likt, allt (homofile, kvinner og menn, overvektige etc.), men om man skal ansette noen så vil folk ha kun norske fjes rundt seg og så lenge du ikke er 3. generasjons nordmann så forstår du ikke den norske væremåten og kulturen og vil ha problemer på arbeidsplassen. Anonymkode: 377a7...6ab Her er det flere hull i det du skriver. Du nevner at du har utdanning fra NHH, men ikke arbeidserfaring i Norge. Jeg vet ikke helt hvordan CV-en din ser ut, men stusser over litt den internasjonale ledererfaringen din. Hvorfor flyttet du tilbake hit hvis du hadde en høyere og bedre betalt stilling som leder i et annet land? Med en bachelor evt. mastergrad fra NHH har du også krav på høyere betaling, og det er de fleste norske arbeidsgiverne godt klar over. Er du opprinnelig fra et land i Øst-Europa, kan jeg også regne med at du har østeuropeisk aksent pga morsmålet ditt, siden du nevner at du kommer på intervju, men ikke får jobben. Du skjønner vel at det å få jobb som direktør, leder eller tilsvarende krever at du snakker flytende norsk på et veldig høyt og avansert nivå, slik at du klarer å imøtekomme stillingens krav ved å kommunisere med kunder på hverdagsbasis? Det er faktisk farlig for bedriftene å sette deg ut i kommunikasjon med sine kunder hvis du ikke klarer å formidle deg korrekt på aksentfritt norsk. En annen ting er at hvis du faktisk har ledererfaring og har hatt profilerte stillinger i utlandet, stusser Ola Nordmann over at du nå søker deg inn på en "lavere stilling". Det gir ikke noe positiv uttelling at du ikke lenger er tilsatt i den stillingen, og du havner mest sannsynlig i overkvalifisert-båsa. Det gjør det ekstra risikabelt å ansette deg. Anonymkode: 7b947...c4d 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #14 Skrevet 3. juli 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du nevner at du har utdanning fra NHH, men ikke arbeidserfaring i Norge. Jeg vet ikke helt hvordan CV-en din ser ut, men stusser over litt den internasjonale ledererfaringen din. Hvorfor flyttet du tilbake hit hvis du hadde en høyere og bedre betalt stilling som leder i et annet land? Jeg stusser over hvor dårlig folk er til å lese innlegg før de kommer med de fantastisk smarte kommentarene sine. Jeg bor fortsatt i utlandet og søker jobb herifra. Jeg har ikke sluttet og flyttet hjem for å unngå å bli stemplet som en «jævla-utenlandsk-nav-tigger». 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du opprinnelig fra et land i Øst-Europa, kan jeg også regne med at du har østeuropeisk aksent pga morsmålet ditt Igjen. Har vokst opp her. Du vil ikke merke noe forskjell. Så hold fordommene dine for deg selv. jeg får skikkelig hodepine av folk som deg som bare antar noe de ikke vet noe som helst om. Anonymkode: 377a7...6ab 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #15 Skrevet 3. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg stusser over hvor dårlig folk er til å lese innlegg før de kommer med de fantastisk smarte kommentarene sine. Jeg bor fortsatt i utlandet og søker jobb herifra. Jeg har ikke sluttet og flyttet hjem for å unngå å bli stemplet som en «jævla-utenlandsk-nav-tigger». Igjen. Har vokst opp her. Du vil ikke merke noe forskjell. Så hold fordommene dine for deg selv. jeg får skikkelig hodepine av folk som deg som bare antar noe de ikke vet noe som helst om. Anonymkode: 377a7...6ab Det å få lederjobb i Norge, eller direktør for den saks skyld, er ikke en enkel greie. Det er mye mer enn utdanning man bør helst ha, slik som kontakter, social skills og ikke minst utseende. Du må ha en plass i samfunnet, være driftig og ha ting i CV-en som gjør at folk stoler mye på deg. Du bør helst kunne levere et feilfritt produkt for å støtte opp for den høye lønna. Vet ikke noe om deg, men bare antar. Kanskje en ide å senke terskelen litt? PS. Hvorfor søker du ny jobb da? Anonymkode: 7b947...c4d 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #16 Skrevet 3. juli 2019 2 timer siden, Tøytigern skrev: Det teller ikke før man får sagt akkurat det på intervju. Merkelig nok fikk ikke jeg landa noen jobb før jeg kunne si på intervju at jeg hadde norsk kjæreste og barn. DA først var jeg bra nok... Da først følte de at de "kjente" noen sider ved meg bra nok til at de ville ta en sjanse på meg. For mange er nok ikke Øst-Europa det samme som Vest-Europa. Men det burde være til din fordel at du er europeer. Jeg vil tro du har de samme mulighetene til å klatre i gradene og få lønnsøkninger som nordmenn. Er du sikker på at du ikke gjør det samme som mange fra mine foreldres land: Skylder på innvandrerbakgrunnen når det ikke går som vi ønsker, mens det egentlig er like hardt for etniske nordmenn, når man først har fått jobb. Vi bare tror at de etnisk norske har det enklere. Mange fra den delen av verden tror også at de skal få høye stillingen med bare en bachelor, mens de overser at en bachelor er obligatorisk for i det hele tatt å kunne søke på jobb... Ts her. Jeg har venner som byttet først fornavn og etternavn når de giftet seg. Det sies at det er letterr å få intervju men man får jo ikke akkurat lederstilling av dette. Jeg hverken ser europeisk ut eller har vestlig etternavn. Meg og de i min krets er fra østasia,sørasia,midtøsten og noe afrika. jeg opplever jo 0 rasisme i hverdagen men føler det er litt merkelig at vi sliter mye med det samme. Selvfølgelig har karriere valg mye å si. Det blir lettere for oss når vi velger å studere realfag,IT og tyngre ingeniør studier hvor kommunikasjon ikke er like viktig som utføringsevnen. Men ikke alle ønsker å jobbe som analytiker eller regnskapsfører livet ut.... Anonymkode: ce708...d1e
Tøytigern Skrevet 3. juli 2019 #17 Skrevet 3. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Jeg har venner som byttet først fornavn og etternavn når de giftet seg. Det sies at det er letterr å få intervju men man får jo ikke akkurat lederstilling av dette. Jeg hverken ser europeisk ut eller har vestlig etternavn. Meg og de i min krets er fra østasia,sørasia,midtøsten og noe afrika. jeg opplever jo 0 rasisme i hverdagen men føler det er litt merkelig at vi sliter mye med det samme. Selvfølgelig har karriere valg mye å si. Det blir lettere for oss når vi velger å studere realfag,IT og tyngre ingeniør studier hvor kommunikasjon ikke er like viktig som utføringsevnen. Men ikke alle ønsker å jobbe som analytiker eller regnskapsfører livet ut.... Anonymkode: ce708...d1e Nå sliter etniske nordmenn også, så jeg tror ikke man umiddelbart skal skylde på opphavet.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #18 Skrevet 3. juli 2019 5 timer siden, Tøytigern skrev: Men dette har da ikke noe med at du ikke har vestlig bakgrunn å gjøre. Muligens jo. Se deg rundt i oslo. Innvandrere henger med hverandre på skole,jobb og fritiden. Jeg vet st kontakter er viktig. Og vi har ingen, vi kjenner kun hverandre. I fritiden driver vi heller ikke med fjelltur skigåing etc. Ser gjerne heller ikke på norsk tv. Ender med å bli vanskelig å finne noe å snakke om med andre på jobben Anonymkode: ce708...d1e
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #19 Skrevet 3. juli 2019 2 minutter siden, Tøytigern skrev: Nå sliter etniske nordmenn også, så jeg tror ikke man umiddelbart skal skylde på opphavet. Joa. Det er hardt for alle i grunn. Men det skurrer litt når jeg ser på klassen min. Hvordan kan det ha seg at nesten 80%sliter..kan være biased og at det er noe feil med min krets selvfølgelig. På den andre siden hadde minst 90%av de norske i klassen jobb innen 1 år etter endt utdanning. Jeg var i et vikariat sammen med 7 andre asiatere en gang....og det var 2 etnisk norske der i tillegg. Anonymkode: ce708...d1e
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #20 Skrevet 3. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Muligens jo. Se deg rundt i oslo. Innvandrere henger med hverandre på skole,jobb og fritiden. Jeg vet st kontakter er viktig. Og vi har ingen, vi kjenner kun hverandre. I fritiden driver vi heller ikke med fjelltur skigåing etc. Ser gjerne heller ikke på norsk tv. Ender med å bli vanskelig å finne noe å snakke om med andre på jobben Anonymkode: ce708...d1e Følger du ikke med på hva som skjer i Norge blir du fort stemplet ut som uinteressert og lite integrert, spesielt hvis du ikke ser norsk ut. Anonymkode: 7b947...c4d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå