AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #1 Skrevet 2. juli 2019 Hei har fått innvilget startlåne på 1.890 000,- er interessert i å kjøpe en bolig for 1.850 000 har bare Bsu. innskud på 30 000,- Det er fellesgjeld på denne boligen som er på 3. 872 i mnd. Lurer bare på hvor mye det vil koste meg i alt å betale hver mnd. Driver å vurderer litt om jeg burde gå for den`? Dere som har lånt ifra husbanken med lite egenkapital hvor mye betaler dere hver mnd.? Dette blir da mitt første bolig kjøp som enslig 😕 og er litt usikker på om jeg har rå til det. Vil liksom ikke spise middag engang i uken 🤣 Anonymkode: a56f0...400
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #2 Skrevet 2. juli 2019 Jeg har lån på 1,79 mill og betaler ca 9500 pr mnd, da betaler jeg ned en del hver måned slik at jeg tåler en stor renteøkning uten at det går ut over det månedlige beløpet. har du ikke fått en nedbetalingsplan når du fikk innvilget startlån? Anonymkode: 37109...3e3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #3 Skrevet 2. juli 2019 Hva du betaler hver mnd avhenger av løpetid på lånet, renter og omkostninger. Men hvis maxsummen på lånet er 1 890 000 må vel dette også ofte inkludere fellesgjelden? og i så fall vil du ikke ha råd til å kjøpe for 1 850 000 om fellesgjelden er høy og kommer utenom, men det skriver du ikke noe om? Husk å legge inn i beregningen av fellegjelden kan øke, og det samme kan renten. Anonymkode: 9387f...98f
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #4 Skrevet 2. juli 2019 Avdrag og renter blir ca 6500 i mnd med dagens rente. Så må du legge til felleskostnadene. Anonymkode: 5f0d4...da3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #5 Skrevet 2. juli 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei har fått innvilget startlåne på 1.890 000,- er interessert i å kjøpe en bolig for 1.850 000 har bare Bsu. innskud på 30 000,- Det er fellesgjeld på denne boligen som er på 3. 872 i mnd. Lurer bare på hvor mye det vil koste meg i alt å betale hver mnd. Driver å vurderer litt om jeg burde gå for den`? Dere som har lånt ifra husbanken med lite egenkapital hvor mye betaler dere hver mnd.? Dette blir da mitt første bolig kjøp som enslig 😕 og er litt usikker på om jeg har rå til det. Vil liksom ikke spise middag engang i uken 🤣 Anonymkode: a56f0...400 Det er neppe fellesgjeld men fellesutgifter på kr. 3 872. Altså det som før het "husleie". Hva du må betale i låneutgifter må du snakke med kommunen om. Står det ikke noe i brevet om hvor mye fellesutgiftene maks kan være og hva maksprisen for boligen innkludert fellesgjeld kan være ved kjøp av brl bolig? Du må heller ikke bare se på prisen. Du må se på boligens tilstand, kan du bo i leiligheten, er boligen fri for lekkasjer gamle og nye, må der snart gjøres noe med ting i boligen som å skifte bad? Videre må du se om brl snart skal skifte heiser, fasader eller andre dyre ting, fordi da vil fellesgjelden øke betraktelig og det fører igjen til at de månedlige fellesutgiftene går i været. Skal du beregne noelunde hva et boliglån koster, så går du inn på en bank og finner boliglånskalulatoren. Men rentene på startlån et noe lavere enn banklån. Anonymkode: b218b...b10 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå