Gjest LoisLane Skrevet 4. mai 2005 #1 Skrevet 4. mai 2005 Hva slags krydder bruker du mest i matlaging? Jeg bruker nok mest ganske standard krydder, salt, forskjellige slags pepper, oregano, gurkemeie, karri, grillkrydder av ymse slag. Yndlingskrydderet er gresk krydder - nam! Det er fristende å kjøpe inn, men noe blir lite brukt. Mannen min hadde rydding i krydderskapet for et års tid siden - ca halvparten var utgått på dato...
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2005 #2 Skrevet 4. mai 2005 Salt, pepper, hvitløk, Herbamare (havsalt med urter). Har litt timian jeg bør bruke mer av (plukket og tørket selv fra egen produksjon), det passer til masse forskjellig mat, f.eks pizza, kylling og lam/okse. Ellers bryr jeg meg ikke om datostempling på krydder. Det er jo tørket, og jeg oppbevarer det riktig. Men jeg har også hatt opprydninger hvor jeg reflekterer over alt krydder jeg bare HAR, så nå prøver jeg å begrense innkjøp av ennå mer krydder!
Gjest Formosiss Skrevet 4. mai 2005 #3 Skrevet 4. mai 2005 I skapet mitt har jeg sukker, salt, pepper, malt ingefær, kanel, karri, hvitløkspulver, oregano, estragon, kruspersille, timian og rosmarin. Og jeg er bare en fattig student :-P
Fakse Skrevet 4. mai 2005 #4 Skrevet 4. mai 2005 Har sikkert bortimot hundre ulike krydder i skapet. Liker å prøve ut nye og eksotiske oppskrifter, så da blir det sånn. Hos oss går det spesielt mye chili, paprikapulver og oregano, samt salt og pepper selvfølgelig.
Gjest Aurélie Skrevet 4. mai 2005 #5 Skrevet 4. mai 2005 I kjøkkenskapet mitt er det etter det jeg kommer på her og nå salt, pepper, kanel, oregano, timian, rosmarin, karri, paprikapulver, kajennepepper, sitronpepper, gurkemeie, malt ingefær, spisskum, karve, safran, dill, estragon, laurbærblad og sikkert noen flere jeg ikke husker i farta.
-Fisken- Skrevet 4. mai 2005 #6 Skrevet 4. mai 2005 Her er noen lignende tråder: http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...ghlight=krydder http://forum.kvinneguiden.no/search.php?se...476993&start=60 http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...ghlight=krydder
Gjest manic Skrevet 4. mai 2005 #7 Skrevet 4. mai 2005 Jeg elsker den store(!) boksen min med grovt chillipulver! Det går oppi nesten all mat jeg lager... Chilli er digg! Også i kakao og grøt.. :o
-Fisken- Skrevet 4. mai 2005 #8 Skrevet 4. mai 2005 Chilli er digg! Også i kakao og grøt.. :o Seriøst? :klø:
Gjest Gjesta Skrevet 5. mai 2005 #9 Skrevet 5. mai 2005 Jeg bruker mye sitronpepper, det er vel det beste krydderet jeg vet.......
Gjest piaf Skrevet 5. mai 2005 #10 Skrevet 5. mai 2005 Spisskummen (hele før man maler selv er best) er et krydder jeg ikke klarer meg uten. Det gir, utrolig nok, den autentiske smaken til både meksikansk og indisk mat, og er også uunnværlig i diverse retter fra Midt-Østen og Nord-Afrika. Til alt overmål har det en gunstig effekt på fordøyelsen. Et regelrett magisk krydder, med andre ord!
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2005 #11 Skrevet 5. mai 2005 Jeg elsker den store(!) boksen min med grovt chillipulver! Det går oppi nesten all mat jeg lager... Chilli er digg! Også i kakao og grøt.. :o Chili og sjokolade er ingen umulig kombinasjon. Hva slags type er det grove pulveret du snakker om?
Gjest manic Skrevet 5. mai 2005 #12 Skrevet 5. mai 2005 Chili og sjokolade er ingen umulig kombinasjon. Hva slags type er det grove pulveret du snakker om? Jeg er chillioman! Det er litt grovere enn pulver, det er kanskje knust chilli... Jeg fikk en kg i gave fra en som hadde vært i Thailiand..tror det skulle holde noen år Så jeg vet ei om du får det her, men kan hende, genialt er det!
Gjest Violetta Skrevet 5. mai 2005 #13 Skrevet 5. mai 2005 I tillegg til de vanlige som nevnes her bruker jeg mye løkpulver. Siden jeg ikke tøler løk bruker jeg veldig mye av det....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå