Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Tøft :)

Kjæresten sier jeg har mumie-fetisj.. Pøh, alle liker vel mumie-programmer på Discovery (Civilisation)

Gjest Helga the Hotwaxer
Skrevet

Helt utrolig nydelig, tenk å være med på å finne slike ting. Arkeologene må føle seg så utrolig priviligerte.

Gjest Daniella_
Skrevet

Lurer på hvem mumien er. Kanskje det er Nefertiti? :o

Gjest gjest1
Skrevet
Lurer på hvem mumien er. Kanskje det er Nefertiti?  :o

Hun levde vel før denne mumien. Mange som tror at mumien til Nefertiti allerede er funnet :)

Gjest Daniella_
Skrevet

Hun levde vel før denne mumien. Mange som tror at mumien til Nefertiti allerede er funnet :)

Visste ikke det.

Hvem er det de tror har Nefertiti da? Er det bare noen som har henne skjult? :klø:

Gjest gjest1
Skrevet

Daniella:

Det er litt uenighet om mumien virkelig er Nerfertiti eller om det er noen andre.. Har bare sett det på Discovery, så vet ikke SÅ mye om det :)

Gjest Formosiss
Skrevet

Spennende! Så fin den var.

Skrevet
Lurer på hvem mumien er. Kanskje det er Nefertiti?  :o

Denne ble funnet i Sakkara....ca. tre timers kamelgalopp fra Giza og de store pyramidene.

Nefertitis grav er i dronningenes dal ved Luxor. :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Mener dere at sarkofagen er vakkert dekorert, eller har noen virkelig sett selve mummien inni?

Gjest Daniella_
Skrevet

Denne ble funnet i Sakkara....ca. tre timers kamelgalopp fra Giza og de store pyramidene.

Nefertitis grav er i dronningenes dal ved Luxor. :)

Trodde ikke graven hennes var funnet?

Så et program om henne, men, den er sikkert funnet i ettertid :)

Syns sånt er så utrolig spennende. Tenk å få vært med å finne en mumi :tunge1:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg preseiserer som gjesten over her- altså, det er jo SARKOFAGEN det er bilde av, og som beskrives i avisa som "mumien". Sarkofagen er helt nydelig, den, for all del. Mumien sikkert også, selv om jeg stort sett forholder meg litt kjølig til folk som har vært døde og tørka inn i tusenvis av år. Dessuten vet jeg jo ikke hvordan den ser ut...

Gjest Anonymous
Skrevet
J preseiserer

(hehe - et tegn på at pres-i-seringen ikke er slemt ment... :oops: )

Gjest Gjesta
Skrevet

Dronning Nefertiti er eldre. Hun var jo Kong Amenhotep`s første kone, og regjeringstiden hans var fra 1364-1347 f. kr.

Denne mumien stammer fra det 30. faraodynastiet som strekker seg fra 664-332 f.kr.

Det stemmer som Sixx sier, de tror de har funnet graven til Nefertiti, men dalen heter kongenes dal. Ikke langt fra hennes grav mener de å ha funnet graven til Tut-ankh-amon som mest trolig var sønnen til Amenhotep og hans 2. kone Kiya.

Tut-ankh-amon skal ha giftet seg med den 3. av Nefertiti og Amenhotep`s 6 døtre.

Mumien var kjempe fin og godt bevart :-)

Også er jeg enig med Daniella, dette er spennende :-D

Skrevet

*Hvisker veldig lavt til Alwa*....dronningenes dal. :)

Skrevet
Sarkofagen er helt nydelig' date=' den, for all del. Mumien sikkert også, selv om jeg stort sett forholder meg litt kjølig til folk som har vært døde og tørka inn i tusenvis av år. Dessuten vet jeg jo ikke hvordan den ser ut...[/quote']

En velbevart mumie ser ut som en skinntrukket maske.....mørk i fargen.

:)

Skrevet
Trodde ikke graven hennes var funnet?

Så et program om henne, men, den er sikkert funnet i ettertid :)

Syns sånt er så utrolig spennende. Tenk å få vært med å finne en mumi :tunge1:

Jeg kan lite om Nefertiti...men dronningene på den tiden ble gravlagt i dronningenes dal ved Luxor. :)

Er så utrolig mye som ennå ikke er funnet. Er jo nesten sånn at uansett hvor de graver i Egypt...så finner de noe. Det er så tørt i jordsmonnet der (er jo ørken nesten hele landet) at det ikke settes i gang noen forråtnelsesprosess.

(Anbefaler alle som har den minste interesse for dette emnet om å reise til Egypt).

:)

Gjest Gjesta
Skrevet
*Hvisker veldig lavt til Alwa*....dronningenes dal. :)

Neeeei, ække enig :ler:

Både VG og Dagbladet har hatt en del oppslag om Nefertiti, og begge avisene opplyste at hun ble funnet i Kongenes dal.

Og Tut-ankh-amon ble jo funnet like ved, og han var da konge :P

Gjest tin tin
Skrevet

Får et lite grøss av at de faktisk driver å graver opp døde mennesker...

Burde ikke graver være hellige?

Og jeg er ikke kristen en gang.

Men evig hvile syns jeg nå at burde være en folkerett... :-?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...