Gå til innhold

Dyr i bur

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mener du det er dyremishandling å ha dyr i bur, slik som mus, kanin, hamster, akvariumfisk osv

?

Anonymkode: 4e597...dcb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Akvariumsfisk i bur?? Da dør den da!!

Anonymkode: cf419...812

Skrevet

Kaniner skal ikke være i bur. 

Resten nevnte synes jeg er ok så lenge buret er stort og de får utforske andre (kontrollerte) omgivelser. Akvariumsfisk skal ha stort nok akvarium til arten, og ikke overfylt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Unaturlig. Jeg synes det er helt utrolig når folk sier at de er glad i dyr og samtidig har dem hjemme i små bur. Henger ikke på greip. Skulle trodd de var mer opptatt av at dyrenes skal ha det bra og ikke at de selv skal ha noe søtt å klappe på når de føler for det. Er det samme med dyrehager og akvarium, de færreste spør seg selv om dyrene har det godt.. er ikke så nøye så lenge det er underholdene for oss.

Anonymkode: 9703f...6ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er unaturlig. Jeg selv elsker dyr, og har lyst på hamster og marsvin, men ikke i sånne små bur, så da får jeg heller kose med dem et annet sted. 

Anonymkode: f6a4d...423

AnonymBruker
Skrevet

Men dyr som er født i fangenskap vil aldri klare seg ute i det fri..

• Liker 2
Skrevet

Ja, dyr i bur et dyr som lever tragiske og kjedelige liv. Det er dyremishandling. Ingen og da mener jeg absolutt ingen dyr har godt av å leve i et bur. Jeg har selv hatt frittgående kaniner, marsvin og hund. Kjenner jeg bli helt forbanna når jeg ser folk som holder kaniner i et lite bur. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes de som har fisker skal gi de tilgang til hele huset og ikke avgrenset i et lite glassbur. Ja, som attpåtil er fyllt med vann.

Anonymkode: 6254b...928

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Mener du det er dyremishandling å ha dyr i bur, slik som mus, kanin, hamster, akvariumfisk osv

?

Kommer an på hva du diskuterer. Spør du om vi bør holde kjæledyr generelt eller spør du om hvordan de skal holdes? :)

Når man først tar utgangspunkt i at man har kjæledyr må de holdes

på at måte at det er trygt

og på en måte som gir dyra mulighet å utføre naturlig adferd

Kaniner kan man ha frittgående inne eller i stor luftegård ute, de har ingenting i konvensjonelle bur å gjøre. Da kan de ikke utøve normal atferd. 

Hamster bør man ha i store, trygge bur med trygt,stort løpehjul og den bør få løpe løs i et hamstersikret område. Vi har hatt to hamstre og det ene elsket å være løs i leiligheten hele kvelden, men den andre følte seg tryggest i buret, men løp mye i hjulet. 

Marsvin bør heller ha store binger heller enn bur og rotter bør ha store bur og få komme ut og bevege seg. Smådyr som ørkenrotte og mus vil det sikkert være mer utrygt å la gå løse, men da må de ha store bur med mulighet for å klatre, grave, løpe osv. 

Hester bør ikke måtte stå i liten boks, det er som et bur for hesten, men heller få gå på utegang og gå inn og ut som den vil. 

Hund mener jeg bør ikke være i bur utenom i korte perioder for egen sikkerhet (hvis hunden er skadet og må holde seg i ro, eller i bil/transport om). 

Katt er det vel ingen som holder i bur utenom ved transport eller på utstilling. 

Ser ingen verdi i å ha fisk eller fugl i bur personlig, men om man først har disse dyreartene bør man tilby nok plass til at de har mulighet til å svømme og fly nok til å holde seg frisk. 

Anonymkode: a0d04...a79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker det er unaturlig. Jeg selv elsker dyr, og har lyst på hamster og marsvin, men ikke i sånne små bur, så da får jeg heller kose med dem et annet sted. 

Anonymkode: f6a4d...423

man trenger ikke ha de i små bur! Heldigvis er verden kommet lenger. Du kan jo ha marsvin i store binger og hamster i store bur eller lage stor hjemmelaget lossing (google "hamster detolf")

Anonymkode: a0d04...a79

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men dyr som er født i fangenskap vil aldri klare seg ute i det fri..

Men de må jo ikke bo i bur. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt der at hvis dyret må være i et bur, så er det ikke et dyr som passer å holde som kjæledyr.

Anonymkode: 15ea4...883

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...