Gå til innhold

Å bli gammel betyr ikke at man deler interesser med de andre på samme alder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så noe på tv nå. 

Det var om et tilbud til "eldre", i alderen 65 og oppover. Alderen 65 og oppover består jo av 2 generasjoner, som har milevis forskjellig syn og interesse når det gjelder kultur. 

Jeg er i slutten av 50-årene, og ble litt satt ut. Kjenner at hvis alderdommen skal handle om DDE og "Allsang på grensen" og annet i samme sjanger - ja, da stikker jeg av (dersom det ikke er mulig å sitte på rommet mitt på eldresenteret med hodetelefoner og høre på Led Zeppelin, Deep Purple og Black Sabbath da....)

Alllerede nå, får jeg spader og hår på ryggen av reality-kosemose og allsang. Håper jeg slipper dritten når jeg blir gammel og kanskje blir avhengig av offentlig omsorg. 

Anonymkode: 5baa8...6b5

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, det samme gjelder meg. Jeg er 58 og kan ikke fordra Allsang på grensen, eller hvor faen det nå er de synger allsang. Fordrar heller ikke trekkspill og gammeldans. Eller bingo for den saks skyld😂 Vi som blir eldre i dag er mer ungdommelige enn for bare en generasjon siden. Tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mye på eldresenter med tilbud for mennesker fra 65 og oppover, og ja, de har ulike interesser, men en ting har de felles: de er ikke snevre på hva de setter pris på.

Jeg har sett 65-åringer side om side med 90-åringer synge "Grease" av full hals (Grease sing-along), danse "swing" og rock på Elvis-aften, nyte visesang med Lars Klevstrand, danse gammeldans til trekkspillmusikk, spille biljard, legge puslespill - og så går de hver til sitt etterpå, setter på Led Zeppelin, og koser seg med det, og tanken på den hyggelige opplevelsen de hadde tidligere på dagen.

For det er opplevelsen det handler om, ikke om det er favorittartisten som var på besøk.

Anonymkode: 81883...d7a

• Liker 5
Skrevet

Søstera mi på 35 elsker allsang på grensen. Hver sin smak...

• Liker 2
Skrevet
57 minutter siden, OPIgirl skrev:

Hehe, det samme gjelder meg. Jeg er 58 og kan ikke fordra Allsang på grensen, eller hvor faen det nå er de synger allsang. Fordrar heller ikke trekkspill og gammeldans. Eller bingo for den saks skyld😂 Vi som blir eldre i dag er mer ungdommelige enn for bare en generasjon siden. Tror jeg.

Skal ikke se bort i fra at de på 90 også mente at de var "et helt annet sted" når de var 60 enn datidens 90 åringer:-) De følte seg nok også mer ungdommelige.

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, OPIgirl skrev:

Hvem faen liker allsang på grensen?

For øvrig gjelder vel dette for alle «grupper» mennesker. Vil tro det er en god del i 20-åra som ikke liker Paradise Hotel også, selv om dette er et program som retter seg mot «unge».

Anonymkode: eec3a...a22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, OPIgirl skrev:

Etter 10 år som ansatt i eldreomsorgen, kan jeg bekrefte at de eldre har blitt mer ungdommelige bare på den tiden! Stiller mer krav til oss på jobb og finne passende aktiviteter. Fortsatt mye allsang og trekkspill, men ser tydelig forskjeller. Spennende å se om 10 år igjen! 

Anonymkode: 28356...0ea

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem faen liker allsang på grensen?

For øvrig gjelder vel dette for alle «grupper» mennesker. Vil tro det er en god del i 20-åra som ikke liker Paradise Hotel også, selv om dette er et program som retter seg mot «unge».

Anonymkode: eec3a...a22

Tydeligvis mange. Det har jo gått i ganske mange år nå. Det hadde nok blitt lagt ned hvis de ikke hadde seere .

Skrevet
21 minutter siden, Illuminatum skrev:

Skal ikke se bort i fra at de på 90 også mente at de var "et helt annet sted" når de var 60 enn datidens 90 åringer:-) De følte seg nok også mer ungdommelige.

Du skjønner tydeligvis ikke. Det er stor forskjell.Les svaret fra hun som jobber i eldreomsorgen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, Illuminatum skrev:

Ganske stor forskjell på å være 60 og 90. Når man er 60 er det mange som fortsatt er spreke, og en del av dem kan også være unge til sinns. 

Ved 90 års alder er det betydelig flere som opplever helseproblemer og at alderen virkelig setter inn, og det skulle jo egentlig bare mangle, man er jo helt på slutten av livet. Om man overhodet blir så gammel.

Anonymkode: cba60...677

Skrevet
2 timer siden, OPIgirl skrev:

Vi som blir eldre i dag er mer ungdommelige enn for bare en generasjon siden.

Nei, det er jeg uenig i. De hadde sin ungdomstid på et senere tidspunkt enn generasjonen før, det er hele forskjellen. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Vox_populi said:

Nei, det er jeg uenig i. De hadde sin ungdomstid på et senere tidspunkt enn generasjonen før, det er hele forskjellen. 

Virker som om tråden handler om musikksmak og da tror jeg forskjellen er stor. Er vel først fra 60-70 tallet at dagens og datidens unge deler samme musikk. 

Anonymkode: 29fdb...916

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel først fra 60-70 tallet at dagens og datidens unge deler samme musikk. 

Men det gjør de da ikke? Dagens unge har ikke sans for hverken Cliff Richard, Pussycats eller Monkees, som var utrolig populære blant de unge på 60-tallet. Til gjengjeld er gamlingene i dag helt uinteresserte i den nye musikken fra 90-tallet og framover: rap og hip-hop og hva de enn måtte kalle dagens popmusikk.
Som regel, da. Unntak fins, noen er tom. interessert i klassisk musikk eller norsk folkemusikk.

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Vox_populi skrev:

Er ikke nødvendigvis enig i det. Alle generasjoner har nok ment at de er mer "ungdommelige" enn den forrige, men ikke alle generasjoner har nytt godt av tilgang til et ok helsevesen, bedre helse og bedre økonomi. Mange av de som er 60+ i dag er nesten i en unik situasjon sett opp mot tidligere generasjoner, ofte med langt bedre livskvalitet med tanke på økonomi og helse enn de som var 60 for tredve år siden. Mange i sekstiårene i dag står i en særstilling med bra helse, nedbetalte boliger og fortsatt gode pensjoner, og har vært den første generasjonen med mulighet til en såpass bra alderdom. Deres foreldre igjen kunne se langt etter samme vilkår, og jeg tror heller ikke de fleste av dagens unge vil få samme tilbud når de selv blir 60. 

Anonymkode: cba60...677

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å bli gammel er noe dritt. Jeg vil ikke sosialiseres. Vil sitte med spillkonsoller og PC inn i alderdommen også.

Anonymkode: 70bb6...844

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Allsang på grensen er noe møl, uansett alder. Vet om yngre generasjoner som sitter og ser på dette også. For maken til overfladisk og påtatt folkelig piss skal man lete lenge etter. At folk gidder å se på det, er en gåte for meg. 

Anonymkode: ccf9a...b32

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Vox_populi said:

Men det gjør de da ikke? Dagens unge har ikke sans for hverken Cliff Richard, Pussycats eller Monkees, som var utrolig populære blant de unge på 60-tallet. Til gjengjeld er gamlingene i dag helt uinteresserte i den nye musikken fra 90-tallet og framover: rap og hip-hop og hva de enn måtte kalle dagens popmusikk.
Som regel, da. Unntak fins, noen er tom. interessert i klassisk musikk eller norsk folkemusikk.

Er selvsagt mye som ikke har overlevd. Men ser man fra 70 tallet så er det mange band som dagens unge liker. Ja, det finnes unge som liker klassisk musikk og norsk folkemusikk, men den musikken var vel aldri rettet spesifikt mot ungdom. Uten at jeg skal late som jeg er musikkhistorien.

Ja dagens gamlinger er nok ikke så interessert i hip hop. Men sjekker man kommentarfelt på YouTube så ser man ofte tenåringer kommentere 70/80 tallsband og skrive at de foretrekker den musikksjangeren. Så er nok mange ungdommer som heller ikke føler dagens musikk er deres smak. 

Så jeg tror det er lettere å høre på musikk sammen med barnebarna om man var ungdom på 70-tallet enn generasjonen før. Vil også hevde at dagens ungdom vokser opp med den musikken for den spilles jo over alt og de finner jo ikke ut at det er gubbe/kjerring-musikk før de spør.

Anonymkode: 29fdb...916

AnonymBruker
Skrevet

Som jeg var inne på tidligere i tråden er der mange aktiviteter som passer alle aldersgrupper. 

Men tenk på hvilken ressurs de yngste i gruppen er for de eldre da!

Er det noen her som har sett stoltheten i en 80-årings øyne når han/hun kan hjelpe noen som er eldre og sykere enn dem selv?

Det ser jeg på ukentlig basis når en på 82 bringer kaffe og kake til en på 104 , og det øyeblikket når den eldste sier "takk, det er snilt at du tar være på noen som kunne vært moren din", og stryker 82-åringen på armen, er ubetalelig.

Tenk da hvor mye glede en 65-70 åring kan gi og ikke minst få bare ved å være der og delta på diverse aktiviteter.

Slike aktivitetssenter handler om fellesskapet, ikke bare om individuelle interesser.  De kan man dyrke på egen hånd.

Anonymkode: 81883...d7a

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter 10 år som ansatt i eldreomsorgen, kan jeg bekrefte at de eldre har blitt mer ungdommelige bare på den tiden! Stiller mer krav til oss på jobb og finne passende aktiviteter. Fortsatt mye allsang og trekkspill, men ser tydelig forskjeller. Spennende å se om 10 år igjen! 

Anonymkode: 28356...0ea

Har ikke noe å gjøre med at du selv har blitt 10 år eldre mens de eldre har blitt 10 år yngre å gjøre da? :P 

AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Så noe på tv nå. 

Det var om et tilbud til "eldre", i alderen 65 og oppover. Alderen 65 og oppover består jo av 2 generasjoner, som har milevis forskjellig syn og interesse når det gjelder kultur. 

Jeg er i slutten av 50-årene, og ble litt satt ut. Kjenner at hvis alderdommen skal handle om DDE og "Allsang på grensen" og annet i samme sjanger - ja, da stikker jeg av

Anonymkode: 5baa8...6b5

Det du glemmer er at de er 20 år eldre enn det, og derfor har helt ulike musikk-interesser

Jeg er helt sikker på at når du må på eldresenterer så spiller de musikk din generasjon liker å høre på.

Anonymkode: 3f36d...612

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...