AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #1 Skrevet 2. juli 2019 Hei, jeg ser rundt på Facebook, snap osv at alle er på store ferier til utlandet med barna og koser seg masse. Vi har en jente på fire år, og har ikke hatt noe «ordentlig» ferie med henne enda, hun har heller ikke flydd enda. Vi holder på å spare, så vi kan kjøpe et hus hun kan få vokse opp i og er straks i mål. Og da har vi ikke hatt sjagns til å få til store, lange ferier. Har blitt mye overtid på både mor og far, så i løpet av sommeren er det ikke mye vi har felles. Vi tar henne med på hytta, i campingvognen og på båten. Og litt i parker som tusenfryd, eller bondegårder. Også teater. Og ellers strandturer, skogsturer, bassengdager i hagen o.l, og det bør vel egentlig være bra nok - og jenta er superfornøyd, men det gjør noe med meg å se alle de andre. Og jeg tenker veldig på hva hun har å vise til og snakke om i barnehagen.. Er jeg alene om dette? Er ingen god følelse, det å føle at jeg svikter barnet mitt - samtidig som jeg vet at på sikt er det viktigste at vi får kjøpt hus som vi har og som hun kan vokse opp, og heller ta utenlandsturene senere.. Vet ikke helt hva jeg ville med innlegget, men kanskje se at jeg ikke er alene, eller høre at vi ikke er dårlige foreldre.. Anonymkode: 3e3f1...579 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #2 Skrevet 2. juli 2019 Tror du vet at dette er mer enn bra nok for en 4-åring og at du ikke er alene. Barna mine er så heldige å ha besteforeldre med god økonomi som har tatt dem med på noen turer til Danmark og England, ellers hadde ikke de vært utenlands utover ferga til Svinesund (vi bor i Vestfold) før de var 8 og 10 år gamle. Tror ikke de hadde lidd noen nød om det hadde blitt slik heller. Ikke sammenlign deg med hva andre viser frem på Facebook, det er et glansbilde og det tror jeg du vet også. Anonymkode: 3c672...263 25
Paprika91 Skrevet 2. juli 2019 #3 Skrevet 2. juli 2019 Slutt å sammenligne. Sammenligning er roten til alt ond i livet ditt. 14
Biloba Skrevet 2. juli 2019 #4 Skrevet 2. juli 2019 Vi er i Sør-Europa, men det vår på ca samme alder vil huske er bading, mye is og godteri i forhold til vanlig, at alle var sammen og at vi har vært på en billigbutikk og shoppet diverse artige småting. Hvilket land det foregår i er likegyldig for så små barn. Hjemmeferie med aktiviteter og samvær er helt flott. 9
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #5 Skrevet 2. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du vet at dette er mer enn bra nok for en 4-åring og at du ikke er alene. Barna mine er så heldige å ha besteforeldre med god økonomi som har tatt dem med på noen turer til Danmark og England, ellers hadde ikke de vært utenlands utover ferga til Svinesund (vi bor i Vestfold) før de var 8 og 10 år gamle. Tror ikke de hadde lidd noen nød om det hadde blitt slik heller. Ikke sammenlign deg med hva andre viser frem på Facebook, det er et glansbilde og det tror jeg du vet også. Anonymkode: 3c672...263 Jeg vet det på en måte, samtidig som jeg begynner å lure når omtrent alle er på utenlandsturer, bor i abra havn i dyreparken osv. Jeg ser jo at jenta mi ikke lider noe nød og er fornøyd bare hun får være med oss egentlig, men det er noe med det. Jeg skal prøve å slutte med sammenligningen, men det er ikke let når man omtrent får det trykket opp i ansiktet Anonymkode: 3e3f1...579
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #6 Skrevet 2. juli 2019 Så små barn har ingen behov for å reise til utlandet. Og når dere har både båt, hytte, campingvogn og basseng i hagen så er det ikke mye å klage over! Dere har jo mer enn de fleste har sånn sett. Anonymkode: 3b3c1...09e 26
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #7 Skrevet 2. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet det på en måte, samtidig som jeg begynner å lure når omtrent alle er på utenlandsturer, bor i abra havn i dyreparken osv. Jeg ser jo at jenta mi ikke lider noe nød og er fornøyd bare hun får være med oss egentlig, men det er noe med det. Jeg skal prøve å slutte med sammenligningen, men det er ikke let når man omtrent får det trykket opp i ansiktet Anonymkode: 3e3f1...579 Når vi var små så hadde ikke vi sydenferie før vi var 10 eller 11 år. Men alle somrene var tipp topp! Kunne ikke vært bedre! Anonymkode: 0025c...1bf 5
EvaLena Skrevet 2. juli 2019 #8 Skrevet 2. juli 2019 Trur du 4 åringen din lengter etter en tur til feks Spania eller USA for den saks skyld? Neppe. En 4 åring er strålende fornøyd med å få ha mamma og pappa rundt seg og tipp topp er kanskje å dra til en annen lekeplass i samme by man bor i. Så lenge dere har hytte, campingvogn og båt, så er det slettes ikke synd på hverken 4 åringen eller dere. En 4 åring bryr seg null og niks om lekeplassen er i nabolaget eller på Gran Canaria. 17
malifika Skrevet 2. juli 2019 #9 Skrevet 2. juli 2019 Det du beskriver er drømmeferie for en 4 åring. Selv har vi vært utenlands vært år fra datteren min var 3 år, nettopp fordi jeg følte på ting sånn som du gjør. Men, jeg ser nå at jenta egentlig har vært likegyldig til de dyre feriene våre. Nå er hun 13 år og vil fortsatt heller dra på tivoli turer og badeland enn til syden, jaget etter flotte turer har sittet i hodet mitt, ikke hennes. Spar til hus med god samvittighet. Det er først når de kommer opp i 8-10 års alder at "presset" rundt dyre utenlands turer kan begynne å melde seg fra mennesker rundt henne. Hold dere til disse feriene dere gjør nå så lenge dere kan. 8
Gjest Dorey Skrevet 2. juli 2019 #10 Skrevet 2. juli 2019 Hun er fire år, herlighet, hun er selvsagt ikke sjalu på de andre... Dere har hytte og båt, det er da ikke noen grunn til å føle på mindreverdighetskompleks
Gjest RødeFare Skrevet 2. juli 2019 #11 Skrevet 2. juli 2019 Hvor mye husker du egentlig fra sommeren du var 4?
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #12 Skrevet 2. juli 2019 Akkurat nå, RødeFare skrev: Hvor mye husker du egentlig fra sommeren du var 4? Jeg husker ikke mye, men jeg vet om alt som blir snakket om i barnehagen, fra adventskalendere, bursdagsfeiringer, gaver osv. Og redd for at det blir et tema og at hun ikke har noe å komme med.. Anonymkode: 3e3f1...579 1
Gjest RødeFare Skrevet 2. juli 2019 #13 Skrevet 2. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg husker ikke mye, men jeg vet om alt som blir snakket om i barnehagen, fra adventskalendere, bursdagsfeiringer, gaver osv. Og redd for at det blir et tema og at hun ikke har noe å komme med.. Anonymkode: 3e3f1...579 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg ser rundt på Facebook, snap osv at alle er på store ferier til utlandet med barna og koser seg masse. Vi har en jente på fire år, og har ikke hatt noe «ordentlig» ferie med henne enda, hun har heller ikke flydd enda. Vi holder på å spare, så vi kan kjøpe et hus hun kan få vokse opp i og er straks i mål. Og da har vi ikke hatt sjagns til å få til store, lange ferier. Har blitt mye overtid på både mor og far, så i løpet av sommeren er det ikke mye vi har felles. Vi tar henne med på hytta, i campingvognen og på båten. Og litt i parker som tusenfryd, eller bondegårder. Også teater. Og ellers strandturer, skogsturer, bassengdager i hagen o.l, og det bør vel egentlig være bra nok - og jenta er superfornøyd, men det gjør noe med meg å se alle de andre. Og jeg tenker veldig på hva hun har å vise til og snakke om i barnehagen.. Er jeg alene om dette? Er ingen god følelse, det å føle at jeg svikter barnet mitt - samtidig som jeg vet at på sikt er det viktigste at vi får kjøpt hus som vi har og som hun kan vokse opp, og heller ta utenlandsturene senere.. Vet ikke helt hva jeg ville med innlegget, men kanskje se at jeg ikke er alene, eller høre at vi ikke er dårlige foreldre.. Anonymkode: 3e3f1...579 Slapp av. Hun har plenty å fortelle om. Og hun er 4 ikke 14. Skjønt, ferien dere disker opp burde holde for alle i alle aldre. Slapp av.
Husholdning1 Skrevet 2. juli 2019 #14 Skrevet 2. juli 2019 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg husker ikke mye, men jeg vet om alt som blir snakket om i barnehagen, fra adventskalendere, bursdagsfeiringer, gaver osv. Og redd for at det blir et tema og at hun ikke har noe å komme med.. Anonymkode: 3e3f1...579 "Hvol val du i felien?" "Syden." "Hvol val du?" "På hytta" Kan ikke helt se hvordan man skal greie å lage noe i nærheten av et problem ut av dette. Hvis disse tankene plager deg veldig bør du kanskje få hjelp for det. Endret 2. juli 2019 av Husholdning1 7
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #15 Skrevet 2. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg husker ikke mye, men jeg vet om alt som blir snakket om i barnehagen, fra adventskalendere, bursdagsfeiringer, gaver osv. Og redd for at det blir et tema og at hun ikke har noe å komme med.. Anonymkode: 3e3f1...579 Det høres jo ut som hun vil ha masse å komme med! Slapp av:) Anonymkode: 4012c...752 2
Dråpe Skrevet 2. juli 2019 #16 Skrevet 2. juli 2019 Dere er alt annet enn dårlige foreldre! Det viktigste dere kan gi jenta deres er tiden deres og et trygt, godt hjem. Ikke la andres behov for å vise fram det eksotiske ferielivet sitt i sosiale medier få deg til å føle deg som en dårligere mor. Det minst viktige her i livet er det som skjer online, på en skjerm! Fokuser på det faktiske livet dere lever og vær trygg på at de valgene dere gjør for dere selv og familien er de riktige for dere! 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #17 Skrevet 2. juli 2019 Vi har en liten en og har ganske god økonomi, men har likevel valgt hytte eller Norgesferie. Barnet er for liten for lange reiser og venter heller til hen er litt større. Vi har heller ikke dårlig samvittighet av den grunn. Det er bra nok for barnet og det er bra nok for oss☺️ Anonymkode: c2da2...b60 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #18 Skrevet 2. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg husker ikke mye, men jeg vet om alt som blir snakket om i barnehagen, fra adventskalendere, bursdagsfeiringer, gaver osv. Og redd for at det blir et tema og at hun ikke har noe å komme med.. Anonymkode: 3e3f1...579 Hytte? Campingvogn? BÅT? Tivoli? Bondegård? Bading? Hva annet er det de kan snakke om? Det er ikke fireåringene i barnehagen som poster skrytebilder på Facebook. Det kan forresten du gjøre også, du har mer enn nok å ta av for at andre skal bli misunnelige på dere. Anonymkode: 6c148...249 8
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #19 Skrevet 2. juli 2019 Dette må da være tull? Dere sparer til hus, men har hytte, båt og campingvogn?? Dere har ikke råd til syden, og sutrer over det, men har hytte, båt og campingvogn? Dere mener oppriktig at deres datter, som får dra på både hytte, båt og campingtur har dårligere ferie enn de som får en uke i syden? Dette er skjult selvskryt etter min mening. Vi har ikke råd til hverken vogn, hytte eller båt vi, ei heller sydentur. Ikke falt meg inn at 6-åringen og 1-åringen skal trenge noe mer enn et plaskebasseng og strandturer. Anonymkode: 65c56...f21 15
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #20 Skrevet 2. juli 2019 Sønnen min var ikke utenlands før han var 11 år, rett og slett fordi han hadde ADHD. Å sitte i fem timer eller mer på et fly med han var bare uaktuelt for oss, så vi ferierte i Norge i alle de årene. Hunderfossen var populært, men kostet jo penger det også. Å feriere i Norge er ikke nødvendigvis noe billigere,om man ikke har en familiehytte man kan bruke tilnærmet gratis, og det hadde ikke vi. Vi dro til syden første gang når han var 11 år, men det var ikke spesielt morsomt, for han var ikke forberedt på den sterke varmen jeg hadde forsøkt å advare han mot. Han satt for det meste i skyggen inne i hotell-lobbyen og drev med pc, bare avbrutt av noen turer i bassenget i ny og ne. Ikke ville han gå på sightseeing i området heller. Kjedelig ferie. Men da kunne han i det minste si til vennene sine at han også hadde vært på dette stedet de alle snakket om, nemlig "syden". Anonymkode: 4b49d...912 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå