Gå til innhold

Gjeldsregisteret / Usikret gjeld

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Har 2 kredittkort som nyttes  v/ reise, og betaling av reiser,     bestilling av evntl. varer på nett,  etc.  ( Nordea / Norwegian)

Nå har begge kortene reiseforsikring inkl. såfremt ein betaler minst 50% av reisen m/ kortet, men er høyst usikker på hva denne forsikringen egentlig dekker, og  om det er en fullgod reise- forsikring å ta med på reise.  

Å dra på reise til utlandet utan reiseforsikring kan koste dyrt .    (Har forøvri egen reiseforsikring da eg sår tvil om dekkningen på  reiseforsikringen til desse  kredittkortene)   Var ellers ikkje klar over at ubenyttet kreditt blir regstrert som gjeld  i gjeldsregisteret. 

Endret av Anonym Bruker
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er faktisk ganske frekt, for flere banker gir deg ikke debetkort uten at du får Mastercard som en del av pakken. Det vet jeg for jeg har to ganger prøvd å nekte å få med Mastercard. Du kan bare klippe og kaste det sier de, men det hjelper jo ikke når mulig kreditt er registrert på meg. 

Anonymkode: 426fd...ad5

Skrevet

Det blir ikke registrert som gjeld. Det blir registrert som tilgjengelig gjeld i form av kreditt/forbrukslån. Selve gjelden står i en kolonne ved siden av.

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
1 time siden, Million skrev:

Det blir ikke registrert som gjeld. Det blir registrert som tilgjengelig gjeld i form av kreditt/forbrukslån. Selve gjelden står i en kolonne ved siden av.

Nei,  blir ikkje registrert som gjeld, men er eit   tilsagn om   lån,  og  blir tatt med i "totalen" når ein går i banken å skal be om lån.    

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har så lite å gå på at et par kredittkort (som normalt har 20- 50 000 i grense pr stk) blir problematisk, så har man gjerne ikke økonomi til å ta opp lån i det hele tatt. Det er vel de med 12 kredittkort og betydelige mer gjeldspotensiale som vil få problemer. 

Anonymkode: 87423...718

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvis man har så lite å gå på at et par kredittkort (som normalt har 20- 50 000 i grense pr stk) blir problematisk, så har man gjerne ikke økonomi til å ta opp lån i det hele tatt. Det er vel de med 12 kredittkort og betydelige mer gjeldspotensiale som vil få problemer. 

Om jeg ikke har misforstått så vil en total kredittramme på f.eks. 80 000 bety 80 000 mindre i lån. Vil ikke si at det er småpenger, akkurat. For mange av oss kan slike beløp føre til at vi ikke har råd til den leiligheten vi hadde sett på, fordi marginene er så små for noen av oss. Det betyr ikke at vi ikke har mer enn nok råd til å håndtere lånet. Jeg skal snart ta opp lån, og har sendt e-mailer til alle kredittkortselskaper jeg har for å enten avslutte kortet eller sette ned kredittrammen til minst mulig. Bruker kredittkort for å få ulike former for poenger.

Anonymkode: 14279...8e6

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg ikke har misforstått så vil en total kredittramme på f.eks. 80 000 bety 80 000 mindre i lån. Vil ikke si at det er småpenger, akkurat. For mange av oss kan slike beløp føre til at vi ikke har råd til den leiligheten vi hadde sett på, fordi marginene er så små for noen av oss. Det betyr ikke at vi ikke har mer enn nok råd til å håndtere lånet. Jeg skal snart ta opp lån, og har sendt e-mailer til alle kredittkortselskaper jeg har for å enten avslutte kortet eller sette ned kredittrammen til minst mulig. Bruker kredittkort for å få ulike former for poenger.

Hvis marginene dine er så små har du egentlig ikke råd til den leilligheten du ser på heller. Litt økning i husleien + høyere rente og endring i kommunens eiendomsskatt så  har du i alle fall halve den summen i året. Her gikk husleien i borettslaget opp 2500 pr mnd fra ett år til det neste, sånn skjer mange steder. 

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis marginene dine er så små har du egentlig ikke råd til den leilligheten du ser på heller. Litt økning i husleien + høyere rente og endring i kommunens eiendomsskatt så  har du i alle fall halve den summen i året. Her gikk husleien i borettslaget opp 2500 pr mnd fra ett år til det neste, sånn skjer mange steder. 

Dersom jeg ikke har råd til de leilighetene som jeg ser på, så er det virkelig ikke mange der ute som har råd. I mitt område har de aller fleste leilighetene som er treroms en fellesgjeld på alt fra 150 000 - 300 000. Dette er penger som et lånebevis må "dekke", siden fellesgjelden også teller med i maksbeløpet. Så jeg kan fort ende opp med å kjøpe en leilighet til 2 150 000, som har en totalpris m/fellesgjeld på 2 500 000. Men jeg ville aldri ha kjøpt en leilighet til 2,5 og 0 i fellesgjeld (ikke at de finnes her jeg bor, uansett). Jeg har regnet på alt dette, og har nok utbetalt til å dekke en rente på f.eks. 5% og også økte felleskostnader på en god del. Kommer også til å gå en del opp i lønn rundt november/desember, i tillegg til at jeg vil ha et ekstra soverom som kan leies ut (siden jeg leter etter treroms). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Har 2 kredittkort som nyttes  v/ reise, og betaling av reiser,     bestilling av evntl. varer på nett,  etc.  ( Nordea / Norwegian)

Nå har begge kortene reiseforsikring inkl. såfremt ein betaler minst 50% av reisen m/ kortet, men er høyst usikker på hva denne forsikringen egentlig dekker, og  om det er en fullgod reise- forsikring å ta med på reise.  

Å dra på reise til utlandet utan reiseforsikring kan koste dyrt .    (Har forøvri egen reiseforsikring da eg sår tvil om dekkningen på  reiseforsikringen til desse  kredittkortene)   Var ellers ikkje klar over at ubenyttet kreditt blir regstrert som gjeld  i gjeldsregisteret. 

Hva er spørsmålet? 

Alle kredittkort kommer i gjeldsregisteret. Hva reiseforsikringen på kortene dekker må du lese deg opp på selv. 

Anonymkode: 15819...f3e

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er spørsmålet? 

Alle kredittkort kommer i gjeldsregisteret. Hva reiseforsikringen på kortene dekker må du lese deg opp på selv. 

Anonymkode: 15819...f3e

Skjønner ikkje poenget med ditt innlegget ditt  ?

At kredittkortene kom under gjeldsregisteret var ein kjent med sak.       Men var ikkje kjent med  at ubenyttet kreditt  blir "lagt til" når ein ber om lån.    Ang. reiseforsikring, så  oppfordrer  du om at ein "bare må lese seg opptil dem selv" . 

Eg reiser m.a, spørsmål om noen har ærfaringer med reiseforsikringer igjennom kredittkort.    Nå er det slettes ikkje uvanleg at mange har "møtt veggen" i møte m/ forsikringselskaper, og de bare hadde tolket vilkårene feil     

Mange kredittkort har en gratis reise- og avbestillingsforsikring.  Den kan være bra nok for noen, men en felle for de fleste.

Endret av Anonym Bruker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...