AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #1 Skrevet 2. juli 2019 Han er 15 år og har behandlet meg dårlig over lengre tid. Han er veldig frekk, hånlig, nedlatende, ufin og respektløs. Gir totalt blaffen i alt jeg sier. Er sin egen herre og kongen i huset. Ser seg selv i en rolle der han er over meg og ser ned på meg. Han forventer å få penger når han trenger det, å få vasket klærne sine, tørket og ferdig brettet, få betalt mobilabonnement osv. Her om dagen ryddet, vasket og shinet jeg rommet hans mens han var borte. Han kom hjem og var så misfornøyd med at jeg hadde ordnet på rommet hans. Alt var galt, alt var feil osv. Nå igjen var det en episode der han var nedlatende og respektløs. Og jeg sprakk skikkelig. Jeg blåste skikkelig ut. Jeg sa at jeg ikke kom til å betale for abonnementet hans mer, sa han fikk vaske sine egne klær og at det ikke var vits i å be meg om noe som helst mer når han behandler meg på denne måten. Han fikk "klare seg selv". Ga klar beskjed om hvordan han får meg til å føle meg. At jeg gruer meg til å snakke til han. At han behandler meg som dritt. Jeg har tydeligvis feilet et sted. Jeg er ingen push over, og han har fått mange beskjeder før. Har forklart og samtale, vært sint og rolig. Men, et sted har jeg tydeligvis feilet. På skolen, hos venner og hos alle andre får han bare skryt. Han er hjelpsom og snill. På skolen får han så skryt for at han er et positivt forbilde, mange ser opp til han, er inkluderende og snill. Og jeg vet jo han er slik. Egentlig. Bare ikke mot meg. Vet egentlig ikke helt hva jeg skal gjøre nå framover. Er bare så sliten og lei meg av dette her😥 Anonymkode: 55e27...a3b 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #2 Skrevet 2. juli 2019 Hvorfor i alle dager vasker og rydder du på rommet hans??? Han er gammel nok til å gjøre dette selv. Du syr puter under armene hans. Anonymkode: 8e35e...81e 19
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #3 Skrevet 2. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i alle dager vasker og rydder du på rommet hans??? Han er gammel nok til å gjøre dette selv. Du syr puter under armene hans. Anonymkode: 8e35e...81e Jeg pleier ikke å gjøre det. Dette var én gang. Hadde lyst til å overraske han. Men, burde nok ikke ha gjort det, nei. TS Anonymkode: 55e27...a3b 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #4 Skrevet 2. juli 2019 Du duller med ham. Han skal vaske sitt eget rom. Anonymkode: 2b525...89b 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #5 Skrevet 2. juli 2019 Du har feilet et sted.. hvorfor i alle dager gidder du å vaske klærne, gi penger, legge til rette når han er så utakknemlig. Du trenger ikke blåse ut, det holder å la være å være slaven hans. Han kan gjøre tingene selv. Han har aldri bedt deg. Bortsett fra pengene. Rommet vil se ut som en slagmark og du må tåle å se det. JEG kunne tenkt meg å bo hos deg.. Anonymkode: effa5...fe2 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #6 Skrevet 2. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg pleier ikke å gjøre det. Dette var én gang. Hadde lyst til å overraske han. Men, burde nok ikke ha gjort det, nei. TS Anonymkode: 55e27...a3b Dette er en "overraskelse" du hadde satt pris på, ikke han. Tenåringer bryr seg ikke om sånt. Det er bare en invasjon av hans privatliv. Hva sier faren hans? Anonymkode: 2b525...89b 7
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #7 Skrevet 2. juli 2019 Han er 15 år, så å vaske klærne sine sjøl kan han fint gjøre. Men pipa får nok en annen lyd når mobilabonnement ikke er betalt.... Anonymkode: debda...f25 6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #8 Skrevet 2. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har feilet et sted.. hvorfor i alle dager gidder du å vaske klærne, gi penger, legge til rette når han er så utakknemlig. Du trenger ikke blåse ut, det holder å la være å være slaven hans. Han kan gjøre tingene selv. Han har aldri bedt deg. Bortsett fra pengene. Rommet vil se ut som en slagmark og du må tåle å se det. JEG kunne tenkt meg å bo hos deg.. Anonymkode: effa5...fe2 Jeg skjønner jo det, at jeg har vært dumsnill. Jeg ser at det har blitt feil. TS Anonymkode: 55e27...a3b
Eplejuice123 Skrevet 2. juli 2019 #9 Skrevet 2. juli 2019 Så fint at du hadde en samtale med han etterpå og fortalte hva du følte og hvorfor, etter utblåsningen! Det er viktig. Hva svarte han? Ikke greit å behandle mammaen sin slik, men du er kanskje den eneste han kan vise hele følelsesregisteret sitt til. 4
Eplejuice123 Skrevet 2. juli 2019 #10 Skrevet 2. juli 2019 Akkurat nå, Eplejuice123 skrev: Så fint at du hadde en samtale med han etterpå og fortalte hva du følte og hvorfor, etter utblåsningen! Det er viktig. Hva svarte han? Ikke greit å behandle mammaen sin slik, men du er kanskje den eneste han kan vise hele følelsesregisteret sitt til. Du får fortelle han hva du forventer, rett og slett. 👍👍 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. juli 2019 #11 Skrevet 2. juli 2019 Hvis gutten oppleves som snill og hjelpsom av alle andre, tror jeg ikke du har feilet noe sted, TS. Han er inne i en vanskelig alder. En del unger på den alderen er fæle mot foreldrene sine. Det går over...
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #12 Skrevet 2. juli 2019 3 minutter siden, Eplejuice123 skrev: Så fint at du hadde en samtale med han etterpå og fortalte hva du følte og hvorfor, etter utblåsningen! Det er viktig. Hva svarte han? Ikke greit å behandle mammaen sin slik, men du er kanskje den eneste han kan vise hele følelsesregisteret sitt til. Jeg har ikke hatt en samtale med han i ro og mak. Dette ble sagt i utblåsningen. Jeg er ikke klar for å ha en rolig samtale med han riktig enda. Er fortsatt sint. Han har ikke selvinnsikt på dette i det heletatt. Eller jo, han sier han vet han ikke er en engel alltid, men at dette er min egen skyld. Så egentlig så ser han ikke hvor ille han oppfører seg. Han syns ikke det er så ille han. Litt må jeg tåle. TS Anonymkode: 55e27...a3b
Gjest førstedamen Skrevet 2. juli 2019 #13 Skrevet 2. juli 2019 En er slik med deg fordi du er hans nærmeste. Husk at han er tenåring, det er en vanskelig tid. Du gjør ting riktig og det er greit å bli sint. Men prøv å være bestemt men støttende ovenfor sønnen din. Om noen år vil han nok oppføre seg anderledes ❤️
Gjest Lama_Drama Skrevet 2. juli 2019 #14 Skrevet 2. juli 2019 Han er under ombygging. Du må bare sette grenser for deg selv og holde ut. Her rydder man egne tom og vasker egne klær. Mobil betaler vi, men ikke det dyreste abonnementet. Penger får man for husarbeid. Kjefte og smelle får man gjøre andre plasser, det godtar ikke jeg. Sure fjortisminer overser jeg, men bikker det over til kjefting er det ikke lengre innenfor. Og man kan godt sprekke innimellom, fjortisene kan godt bare se at mødre er folk de og.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #15 Skrevet 2. juli 2019 Det går over! Akkurat som å høre om min sønn for noen år siden. Han var så ufyselig ,mutt og så til de grader urimelig her hjemme at jeg nesten prøvde å unngå han..Det har vært noen krangler opp gjennom... På skolen og blandt venner var han en HELT annen. Han ble til og med kåret som årets morsomste på skoleballet, og jeg gikk nesten i sjokk da jeg fikk høre det😂 I dag er han 20 og hyggelig og hjelpsom på hjemmebane også. Anonymkode: 9a303...6bc
Pinto2013 Skrevet 2. juli 2019 #16 Skrevet 2. juli 2019 Jeg tenker at du må tenke gjennom hva du forventer av han, også formidle dette til han på en tydelig måte. Forventer du at han vasker sine egne klær fra nå av, så si det. Forventer du at han er vennlig og viser takknemlighet, så si det. Så kan du spørre hva han forventer av deg, og reflektere over dette. Forventer han at du skal betale mobilen hans? Javel, det er kanskje rimelig. Forventer han at du gir han privatliv? Selvfølgelig skal du det, så langt det ikke går utover din rolle som forelder. Forventer han at du skal rydde opp etter han og lage middag i tilfelle det passer han den dagen? Nei, det blir for dumt, og det må du forklare han. På skole eller andre lignende situasjoner, så er det gjerne veldig tydelig hva som forventes. Både av voksne og barn. Det kan virke som det ikke er slik hos dere nå. Dermed vil han mestre skolesituasjonen mye bedre enn hjemmesituasjonen. En samtale som beskrevet øverst (uten mine eksempelsvar) er ikke bare for å klargjøre "reglene", men det setter også i gang noen tankeprosesser som kan bære frukter for dere fremover. LYKKE TIL! 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #17 Skrevet 2. juli 2019 43 minutter siden, Lama_Drama skrev: Og man kan godt sprekke innimellom, fjortisene kan godt bare se at mødre er folk de og. Så enig. Foreldre er bare mennesker og skal ikke oppføre seg som profesjonelle pedagoger. Anonymkode: c0341...d82 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #18 Skrevet 2. juli 2019 Synes ikke du har gjort noe feil her TS. Du har satt en grense ved å bli sint og det er greit for han å vite at grensen er nådd. Han har ikke vondt av å ta i et tak selv og begynn å gi han oppgaver i stedet for å sy puter under armene på han. Anonymkode: f54e7...f23 2
Biloba Skrevet 2. juli 2019 #19 Skrevet 2. juli 2019 Da han var liten var det en selvfølge at han fikk alt han trengte, helt betingelsesløst og som en selvfølge. At det påløper forventninger og ansvar og plikt til å bidra, og at rollene endres, og at man ikke bare er i posisjon til å nyte lengre, ligger tungt for mange. Ingen vil gi opp privilegier. Synes det er helt ok at du eksploderte litt, når du i forkant har prøvd å få gjennom budskapet gjennom normal samtale over lengre tid. Når han er høflig andre steder, har mye vært bra i oppdragelsen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå