Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en sammensveiset gjeng på jobb. Vi stortrives i hverandres selskap og tilbringer også tid sammen etter endt arbeidstid. Det gode samholdet gjør arbeidsdagen mer givende. Det er ingen konflikter, meget lav sykefravær og vi har bare fått skryt av våre kunder. 

Nå er det slik at sjefen vår går gjennom et samlivsbrudd, og dessverre påvirker dette stemningen på jobb. Hen har plutselig bestemt mobiltelefonene låses inn på hennes kontor til vi drar på jobb slik at vi ikke får kommunisert med hverandre. Dette er våre jobbtelefoner, så vi må finne andre måter å kommunisere med kundene på. Musikk er strengt forbudt, fargerike klær, det er forbudt å snakke om private ting i pausen og vi oppfordres til å ikke tilbringe tid sammen i fritiden. 

Vi har stor forståelse for at hen går gjennom en tung tid, men dette går utover kolleger og  jobb. Dette har pågått en stund og det begynner å bli uutholdelig å være på jobb. Hen er blitt så mistenksom og setter opp kollegaene mot hverandre. Plutselig trekk i lønn fordi vi visstnok ikke jobbet effektiv nok den måneden.

Hen hadde kalt inn en god kollega av meg og fortalt forferdelig ting som jeg visstnok hadde sagt om denne kollegaen. Denne kollegaen gikk heldigvis rett til meg om disse ryktene jeg visstnok hadde spredt og skjønt at dette kun var løgn. 

Har noen opplevd noe lignende? Hva gjorde dere? Flere av oss har vurdert å søke jobb. Å prate med sjefen hjelper ikke. Vi ønsker heller ikke å ta det videre av hensyn til sjefens sårbare situasjon. 

Anonymkode: bc303...14e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi er en sammensveiset gjeng på jobb. Vi stortrives i hverandres selskap og tilbringer også tid sammen etter endt arbeidstid. Det gode samholdet gjør arbeidsdagen mer givende. Det er ingen konflikter, meget lav sykefravær og vi har bare fått skryt av våre kunder. 

Nå er det slik at sjefen vår går gjennom et samlivsbrudd, og dessverre påvirker dette stemningen på jobb. Hen har plutselig bestemt mobiltelefonene låses inn på hennes kontor til vi drar på jobb slik at vi ikke får kommunisert med hverandre. Dette er våre jobbtelefoner, så vi må finne andre måter å kommunisere med kundene på. Musikk er strengt forbudt, fargerike klær, det er forbudt å snakke om private ting i pausen og vi oppfordres til å ikke tilbringe tid sammen i fritiden. 

Vi har stor forståelse for at hen går gjennom en tung tid, men dette går utover kolleger og  jobb. Dette har pågått en stund og det begynner å bli uutholdelig å være på jobb. Hen er blitt så mistenksom og setter opp kollegaene mot hverandre. Plutselig trekk i lønn fordi vi visstnok ikke jobbet effektiv nok den måneden.

Hen hadde kalt inn en god kollega av meg og fortalt forferdelig ting som jeg visstnok hadde sagt om denne kollegaen. Denne kollegaen gikk heldigvis rett til meg om disse ryktene jeg visstnok hadde spredt og skjønt at dette kun var løgn. 

Har noen opplevd noe lignende? Hva gjorde dere? Flere av oss har vurdert å søke jobb. Å prate med sjefen hjelper ikke. Vi ønsker heller ikke å ta det videre av hensyn til sjefens sårbare situasjon. 

Hvis du ikke vil prate med sjefen eller ta det videre, så har du to alternativer. Vent på at det går over, eller bytt jobb.

Anonymkode: bebcd...15a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette er uakseptabelt ; gå videre med saken. Nytter ikke å vera konfliktsky hvis man vil ha en forandring. 

Anonymkode: ad3d7...406

• Liker 1
Skrevet

I all verden. Sjefen har jo klikka. Dette går ikke an. Noen må være modig nok til å ta en alvorsprat med henne. Sjefen av alle må vel være opptatt av at dere skal prestere på jobb, og her holder alt på å falle fra hverandre midt framfor øynene på henne. Appeller til den gode lederen i henne og få henne til å våkne opp og se hva hun er i ferd med å stelle til.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med ta det høyere i systemet? Eventuelt en veik fagforening? Eller Arbeidstilsynet?

Anonymkode: 701e5...604

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med ta det høyere i systemet? Eventuelt en veik fagforening? Eller Arbeidstilsynet?

Vi har vurdert det, men vi frykter sjefens helse om vi gjør det. Det er egentlig det som bekymrer oss. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, hind skrev:

I all verden. Sjefen har jo klikka. Dette går ikke an. Noen må være modig nok til å ta en alvorsprat med henne. Sjefen av alle må vel være opptatt av at dere skal prestere på jobb, og her holder alt på å falle fra hverandre midt framfor øynene på henne. Appeller til den gode lederen i henne og få henne til å våkne opp og se hva hun er i ferd med å stelle til.

Takk for gode svar. 

-ts

AnonymBruker
Skrevet

Hva om sjefen faktisk er syk da?! Dette må dere ta videre! 

Anonymkode: b32cc...1b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vurdert det, men vi frykter sjefens helse om vi gjør det. Det er egentlig det som bekymrer oss. 

Sjefen deres trenger hjelp av profesjonelle, og dekke over det hjelper ikke hen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Wow. Dette blir det jo bare dårlig stemning av. Noen må tak i dette, eventuelt få alle til å streike, er det mulig pga. noe sånt? 

Til du som sa at eneste alternativet er å holde kjeft eller bytte jobb, med den innstillingen kommer du ikke langt i livet. 

Hennes helse er heller ikke deres ansvar, dette burde være profesjonelle forhold og dere må holde henne ansvarlig som sjef. 

Anonymkode: 387f6...9ec

AnonymBruker
Skrevet

Det at sjefen drastisk har endret adferd tyder jo på at hen trenger profesjonell hjelp. Når vedkommende går gjennom samlivsbrudd er det kanskje ingen som er der for å hjelpe eller se det på hjemmebane, og selv oppdager man jo aldri slikt før det har gått altfor lang tid.

Å ta det videre til sjefens nærmeste leder som en bekymringmelding er sannsynligvis det beste dere kan gjøre for hen (og dere). Vedkommende kan ta en samtale, oppfordre til å kontakte lege, eller eventuelt engasjere noen via bedriftshelsetjenesten.

Jeg har noe erfaring med lignende saker fra egen arbeidsplass, og det har gitt gode resultater hos oss.   

Anonymkode: 88529...0db

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere må sammen snakke ut med henne, pp en kjærlig måte, så fort som mulig.. 

Anonymkode: 96dd7...0c1

AnonymBruker
Skrevet

Ifølge det du forteller høres det ut som om sjefen din er syk og trenger hjelp /tiltak til å takle samlivsbruddet. Det gjør vondt verre å dekke over og ikke melde dette videre, for dere og først og fremst for sjefen. Det er å tenke på sjefens helsetilstand å melde dette videre slik at h*n får hjelp. Det er heller ikke holdbart at sjefen ødelegger et godt arbeidsmiljø på den måten og at de ansatte ønsker seg bort. 

Jeg har en venn som opplevde noe av det samme med sin sjef. Sjefen gikk fra dyktig og grei til ustabil og sint. De ansatte grudde seg til jobb og det gikk ut over kvaliteten i arbeidet dems, for de ble redde for hva sjefen skulle kjefte på dem for i dag. De ansatte meldte dette videre, det ble satt igang tiltak og flere ting for å bedre på situasjonen. Sjefen ble verre og verre. Min venn fikk psykiske problemer, ble sykemeldt og måtte i behandling. Sjefen fikk til slutt beskjed om at h*n enten måtte slutte eller ta imot hjelp/behandling. H*n ble innlagt på psykiatrisk. Sjefen har det mye bedre i dag, men jobber ett annet sted. 

Anonymkode: 5e6b4...125

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...