AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #1 Del Skrevet 2. juli 2019 Jeg har studert en bachelor som er i prosessen med å legges ned for å byttes ut med en annen. Jeg tilhører siste kull som fullførte den gamle bachelorgraden, og siden har det kommet en del endringer i fagene, selv om essensen er den samme. Kravene har riktignok endret seg. Bl.a. var det ingen bacheloroppgave under mitt utdanningsløp, mens neste kull kommer til å måtte skrive bacheloroppgave. På begge studiene er det 60 stp valgfrie emner, som jeg også har fullført. Det er en del minimumskrav mtp relevante emner for masteren, og de har jeg også tatt. Det er rett og slett ingen flere emner jeg kan melde meg opp til innenfor min bachelor. På grunn av overgangen mellom de to bachelorene har det vært en del forvirring blant studenter og kluss fra universitetets side, i tillegg til en del forvirring blant studiekonsulenter. Har A og B i alle fag, og har telt studiepoengene mine ørten ganger. Karakterkrav på master er C i snitt. Har tidligere i vår fått to studiekonsulenter til å se gjennom fagene mine for å se om de stemmer, og har fått bekreftet av dem, samt forelesere, at fagkombinasjonene og antall studiepoeng stemmer overens med graden - men har ikke fått vitnemål (aner ikke om det er meningen). Uansett har jeg nå fått beskjed om at jeg ikke er kvalifisert for opptak av master og er i ferd med å skrive en klage. Stod ingen begrunnelse. Er ganske frustrert og lei meg da jeg var sikker på at jeg skulle være kvalifisert og håper det bare er en misforståelse (at de har regnet meg som en del av det nye studieprogrammet eller lignende). Er det noen som har vært i samme båt og som vet om man kommer noen vei med å klage? Anonymkode: 5754e...88f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest:) Skrevet 2. juli 2019 #2 Del Skrevet 2. juli 2019 (endret) Jeg ville klaget. Du har ingen ting å tape på det. Be gjerne om en begrunnelse først, men sørg for at du får klaget innen klagefristen. Hvis du både tilfredsstiller kravene til bachelorgraden og har alle fag i opptaksgrunnlaget, så burde du jo ha kommet inn. Jeg ville dobbeltsjekket med universitetet at du faktisk har en bachelorgrad, siden vitnemålet ikke har kommet enda. Endret 2. juli 2019 av gjest:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #3 Del Skrevet 2. juli 2019 Jeg kan egentlig forstå at du ikke blir tatt opp til master hvis du ikke har skrevet bacheloroppgave, den erfaringen trenger du i arbeidet med masteroppgaven. Kan det være fag i den nye bachelren du trenger å ta for å være aktuell for opptak? Uansett er det jo bare å klage, du taper ingenting på det. Jeg har for øvrig en master som ble opprettet for ikke så lenge siden, og de som tok utdanningen før den ble master kvalifiserer ikke til opptak nettopp pga manglende fag i grunngraden. Anonymkode: bb56a...b4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #4 Del Skrevet 2. juli 2019 Hvordan skrive en Master uten å ha levert en bachelor? Det høres fryktelig slitsomt ut. Anonymkode: e8cbe...7f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #5 Del Skrevet 2. juli 2019 Sjekk hvilke krav mastergraden har. Tar du en videreføring av din bachelorgrad til mastergrad ( er feks bachelor og master i noe likt feks sosiologi eller tar du en master innen noe annet? De som nevner at du ikke kan bli tatt opp uten å skrevet bacheloroppgave stemmer ikke fordi flere av de eldre bachelorgradene har ikke bacheloroppgave så dette skal ikke ha noe å si. Jeg har selv en bachelor uten å ha skrevet en bacheloroppgave (var uansett ingen problem å skrive master). Det er heller om masteren krever feks så så mange poeng innen noe e.l. Du bør uansett sende en klage og grunnen til hvorfor du ikke kom inn. Anonymkode: f232c...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #6 Del Skrevet 2. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan egentlig forstå at du ikke blir tatt opp til master hvis du ikke har skrevet bacheloroppgave, den erfaringen trenger du i arbeidet med masteroppgaven. Kan det være fag i den nye bachelren du trenger å ta for å være aktuell for opptak? Uansett er det jo bare å klage, du taper ingenting på det. Jeg har for øvrig en master som ble opprettet for ikke så lenge siden, og de som tok utdanningen før den ble master kvalifiserer ikke til opptak nettopp pga manglende fag i grunngraden. Anonymkode: bb56a...b4b 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skrive en Master uten å ha levert en bachelor? Det høres fryktelig slitsomt ut. Anonymkode: e8cbe...7f8 Både på juss og medisin er det vel sånn at man bare skriver master uten å ha skrevet bachelor eller lignende før. Anonymkode: 2bac1...e42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #7 Del Skrevet 2. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Både på juss og medisin er det vel sånn at man bare skriver master uten å ha skrevet bachelor eller lignende før. Anonymkode: 2bac1...e42 Vet ikke hvordan det er på juss, men på medisin skriver man ikke en masteroppgave, men en hovedoppgave eller prosjektoppgave. Siden medisin ikke er en masterutdanning. Forøvrig bør du finne ut hvorfor du ikke regnes som kvalifisert, slik at du vet hva du skal klage på. Men pass for all del på å overholde klagefristen. Lykke til, håper det ordner seg! Anonymkode: aea41...7df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Skrevet 3. juli 2019 #8 Del Skrevet 3. juli 2019 NTNU hadde ikke bacheloroppgaver på noen av realfagsbachelorene sine tidligere, mulig de har endra det etter alt fusjonstullet. Men det gikk fint det, folk kom inn på master og skreiv masteroppgaver likevel. Alle de 5-årige studiene har heller ikke bacheloroppgave, går fint det og. De fleste har jo andre store oppgaver underveis, så man får trening i det. Jeg hadde bedt om begrunnelse, og klagd! Hold tett oppfølging med opptakskontoret og studieveiledere, ta det høyere opp om du må. Ikke gi deg uten kamp hvertfall, hvis du ønsker å ta denne masteren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #9 Del Skrevet 3. juli 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke hvordan det er på juss, men på medisin skriver man ikke en masteroppgave, men en hovedoppgave eller prosjektoppgave. Siden medisin ikke er en masterutdanning. Forøvrig bør du finne ut hvorfor du ikke regnes som kvalifisert, slik at du vet hva du skal klage på. Men pass for all del på å overholde klagefristen. Lykke til, håper det ordner seg! Anonymkode: aea41...7df Ved UiT kaller de det i alle fall for masteroppgave. Anonymkode: 2bac1...e42 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #10 Del Skrevet 3. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ved UiT kaller de det i alle fall for masteroppgave. Anonymkode: 2bac1...e42 Ja, ser det nå. Det gjør de ikke på NTNU eller UIO. Anonymkode: aea41...7df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå