Gå til innhold

Tannkjøttbetennelse fra helvete...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver det som prøves kan, takker for alle tips.👍😇

Er ganske så sikker på at det er tennene, har ikke noe forkjølelse eller noen andre symptomer fra andre steder. 

Anonymkode: aaf4e...9db

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Paracet? Du må ta Ibux, TS. Paracet fungerer dårlig. Ibux er betennelsesdempende. Hadde det samme for noen uker siden (jeg hadde til og med et åpent sår i tannkjøttet øverst ved tanna) og tok 2x4 ibux (dette er IKKE farlig). Dagen etter var det 80% bedre. Har ikke hatt vondt siden. Trengte ikke antibiotika!

Anonymkode: 3a87d...b67

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Paracet? Du må ta Ibux, TS. Paracet fungerer dårlig. Ibux er betennelsesdempende. Hadde det samme for noen uker siden (jeg hadde til og med et åpent sår i tannkjøttet øverst ved tanna) og tok 2x4 ibux (dette er IKKE farlig). Dagen etter var det 80% bedre. Har ikke hatt vondt siden. Trengte ikke antibiotika!

Anonymkode: 3a87d...b67

Enig i dette. Har aldri fått Paracet til å funke på tannsmerter. 

Anonymkode: a3424...5e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kronisk periodontitt og skal ikke mye slurv til før jeg får en hissig betendelse.

Min erfaring er at når det står på så gjør jeg fort litt for mye av det gode når det kommer til pussing, sånn at jeg ender opp med å gjøre ting vondere. Så gjør det rent, men ikke puss av deg hele tannkjøttet :) 

Mange gode tips i denne tråden. I tillegg til en mykere tannbørste og corsodyl så har spesialisten jeg går til anbefalt å dyppe mellomromsbørstene i uforynnet hydrogenperoksid 3%. 

Og ta ibux ja.

Anonymkode: 5cfd8...57b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen tusen takk for alle svar, jeg setter virkelig pris på det, for faktisk tårer i øynene for dere er så snille og kommer med råd og tips. 😅

Jeg ligger på grensen til periodontitt, det vet jeg fra før, og på den siden smertene er verst er der jeg har slike "lommer".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kronisk periodontitt og skal ikke mye slurv til før jeg får en hissig betendelse.

Min erfaring er at når det står på så gjør jeg fort litt for mye av det gode når det kommer til pussing, sånn at jeg ender opp med å gjøre ting vondere. Så gjør det rent, men ikke puss av deg hele tannkjøttet :) 

Mange gode tips i denne tråden. I tillegg til en mykere tannbørste og corsodyl så har spesialisten jeg går til anbefalt å dyppe mellomromsbørstene i uforynnet hydrogenperoksid 3%. 

Og ta ibux ja.

Anonymkode: 5cfd8...57b

Skal få tak i hydrogenperoksid og Ibux i morgen. 

Er det vanlig og få så store smerter når man har betennelse? Har jo hatt tendenser før og så har det klødd litt i tannkjøttet men nå er det jo faktisk vondt..

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor lenge holdt du på for å finne ut hva det var? Hva er en sykehustannlege? Ble du henvist fra vanlig tannlege?

Det tok ganske lang tid før jeg fant ut av hva det kunne være. Jeg ble henvist til tannlegen på sykehuset via øre/nese/hals avdelingen da jeg sliter veldig med bihulene. De fleste sykehus har en tannlege på huset, men de brukes mest via henvisning fra fastlege/spesialist hvis de mener sykdom kan skyldes tennene. En vanlig tannlege vil ikke henvise deg her da de vil tjene mest penger, men hvis du kan overtale fastlegen din at smertene/betennelsen går utover din egen velvære og får denne med på laget så kan du evt få en henvendelse. Var innom kirurg på sykehuset idag, gjorde en hel haug som ville ha kostet 20.000,- pluss hos tannlege, betalte ikke noe siden jeg har frikort.

Anonymkode: e04bf...09c

AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Det du beskriver er ytterst uvanlig. Rotrester er vanligvis fullstendig synlige på konvensjonelle røntgenbilder.

CBCT finnes normalt sett kun på sykehus eller på de odontologiske fakultetene, og blir neppe tatt i bruk for å sjekke tannkjøttsbetennelser. Selv om en annen har vondt, betyr det ikke at vedkommende må ha CBCT, eller har samme problemstilling som du hadde.

Anonymkode: d7f98...bbf

Er jo ikke det jeg sier heller, jeg sier at muligheten kan være tilstede og nevner min egen situasjon. Kan ikke se at jeg sier i mitt innlegg at TS har samme problemstilling som meg. Sa vel også at jeg ble henvist til CBCT på sykehus og st det var tvilsomt at en vanlig tannlege har dette på kontoret sitt. Merkelig at jeg ble henvist pga mulig tannkjøttbetennelse med bihule problematikk som følge av dette. Og nei, rotrester er IKKE vanligvis synlige på konvensjonelle røntgenbilder, da ville den første runden med røntgen/panorsmsrøntgen hos både tannlege og den første sykehustannlegen vist dette. Ikke før CBCT ble foretatt ved et annet sykehus ble rotrester funnet.

Så jeg sier takk for ditt innspill men det er full av feil, men takk takk.

Anonymkode: e04bf...09c

• Liker 1
Skrevet

Utrolig rart, jeg har det samme (en visdomstann som kun har vokst halvveis ut) og jeg fikk pencillin og corsodyl + henvisning til operasjon med en gang (den kan ikke trekkes på vanlig vis). 

Det skal sies at det er et gjengående problem og at jeg får smerter både i kjeve og i ørene av det, men likevel. Merkelig at du ikke får antibiotika. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...