AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #1 Skrevet 2. juli 2019 Har så sinnsykt vondt, tar smertestillende men virkningen varer ikke så lenge. Vært hos tannlege to ganger som sier alt ser fint ut på røntgenbildene og tannen ser bra ut. Tannkjøttet der jeg har vondt er litt betent og jeg skal bare pusse godt osv. Men nå har jeg gått slik i to uker og holder på å klikke, er så rart og for det er kun på en side... Noen her med noen gode råd? Anonymkode: aaf4e...9db 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #2 Skrevet 2. juli 2019 Ville bestilt time hos tannpleier for en ordentlig rens! Og så vært svært nøye med renhold, bruk tanntråd, tannstikker og puss ordentlig. Bruk også munnskyll. Anonymkode: 35c3a...092
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #3 Skrevet 2. juli 2019 Begynn med tanntråd, tannpirker, flere ganger daglig. Kjøp corsodyl, bruk det i en uke. Og puss selvsagt tenna morgen og kveld. Anonymkode: 83abf...4f8
wintergirl Skrevet 2. juli 2019 #4 Skrevet 2. juli 2019 Gå til en annen tannlege. Er det betennelse så trenger du penicillin.
enkefru Skrevet 2. juli 2019 #5 Skrevet 2. juli 2019 Mellombørster, Corsydol og ev. antibiotika i tillegg til det "vanlige" 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #6 Skrevet 2. juli 2019 Mellomromsbørste og Corsydol burde hjelpe deg. Har fått slått fast at det er tannkjøttbetennelse, eller er det noe du tror? Anonymkode: 3bd0c...4cd
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #7 Skrevet 2. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mellomromsbørste og Corsydol burde hjelpe deg. Har fått slått fast at det er tannkjøttbetennelse, eller er det noe du tror? Anonymkode: 3bd0c...4cd Tannlegen har sagt det, to ganger faktisk. Kjennes ut som tannverk for min del, tannlege sier det ikke viser noe annet på røntgen og at det ikke er vondt når hun banker på tennene tyder på at det ikke er noe annet enn tannkjøttbetennelse. Har brukt listerine gum theraphy, mellombørster, solobørster, tannkoster, pussing og skylling. Det som er merkelig er jo at jeg kun har det på en side, har det ikke i hele munnen, er liksom de 4 tennene bak på venstre side. Så er litt rart at når jeg har pusset tennene som normalt hele tiden og så får jeg dette og da bare på en side... Anonymkode: aaf4e...9db
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #8 Skrevet 2. juli 2019 Har vært gjennom akkurat det samme, masse smerter og tannlege sier at bildene er fine. Ble henvist til sykehus tannlege via øre/nese/hals til CBCT som tar bedre bilder og gir bedre oversikt. Viser seg at det er rotfester fra en tidligere trukket tann som er årsak til smertene. På CBCT så taes lignende snittbilder som ved en normal CT og der fant de problemet med en gang. Vet ikke om tannlegen har tilgang på CBCT men det er dritdyrt, ca 3200,- men siden jeg ble henvist fra sykehuset kostet det kun 800,- med refusjon fra HELFO. Anonymkode: e04bf...09c
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #9 Skrevet 2. juli 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har vært gjennom akkurat det samme, masse smerter og tannlege sier at bildene er fine. Ble henvist til sykehus tannlege via øre/nese/hals til CBCT som tar bedre bilder og gir bedre oversikt. Viser seg at det er rotfester fra en tidligere trukket tann som er årsak til smertene. På CBCT så taes lignende snittbilder som ved en normal CT og der fant de problemet med en gang. Vet ikke om tannlegen har tilgang på CBCT men det er dritdyrt, ca 3200,- men siden jeg ble henvist fra sykehuset kostet det kun 800,- med refusjon fra HELFO. Anonymkode: e04bf...09c Det du beskriver er ytterst uvanlig. Rotrester er vanligvis fullstendig synlige på konvensjonelle røntgenbilder. CBCT finnes normalt sett kun på sykehus eller på de odontologiske fakultetene, og blir neppe tatt i bruk for å sjekke tannkjøttsbetennelser. Selv om en annen har vondt, betyr det ikke at vedkommende må ha CBCT, eller har samme problemstilling som du hadde. Anonymkode: d7f98...bbf
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #10 Skrevet 2. juli 2019 TS, hvor i munnen er denne tannen? Har det vart lenge? Er smertene konstante? Anonymkode: d7f98...bbf
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #11 Skrevet 3. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS, hvor i munnen er denne tannen? Har det vart lenge? Er smertene konstante? Anonymkode: d7f98...bbf Det er de 3-4 tennene bakerst i munnen både oppe og nede på venstre side. Helt jævlige smerter, men de kommer og går. Tar en del paracet for å si det slik. Har hatt det slik i underkant av 2 uker nå så begynner å bli lei. Anonymkode: aaf4e...9db
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #12 Skrevet 3. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har vært gjennom akkurat det samme, masse smerter og tannlege sier at bildene er fine. Ble henvist til sykehus tannlege via øre/nese/hals til CBCT som tar bedre bilder og gir bedre oversikt. Viser seg at det er rotfester fra en tidligere trukket tann som er årsak til smertene. På CBCT så taes lignende snittbilder som ved en normal CT og der fant de problemet med en gang. Vet ikke om tannlegen har tilgang på CBCT men det er dritdyrt, ca 3200,- men siden jeg ble henvist fra sykehuset kostet det kun 800,- med refusjon fra HELFO. Anonymkode: e04bf...09c Hvor lenge holdt du på for å finne ut hva det var? Hva er en sykehustannlege? Ble du henvist fra vanlig tannlege? Anonymkode: aaf4e...9db
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #13 Skrevet 3. juli 2019 7 timer siden, wintergirl skrev: Gå til en annen tannlege. Er det betennelse så trenger du penicillin. Nei, det er malpraksis. Penicillin kun ved nedsatt almentilstand. Anonymkode: ce567...0e6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #14 Skrevet 3. juli 2019 Er det kun i tennene eller sprer det seg til øret og øyet på den siden? Jeg syns ikke det høres ut som tannkjøttbetennelse. Anonymkode: a4789...5c0
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #15 Skrevet 3. juli 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det kun i tennene eller sprer det seg til øret og øyet på den siden? Jeg syns ikke det høres ut som tannkjøttbetennelse. Anonymkode: a4789...5c0 Sprer seg litt til øret...men hele kjeven verker. Anonymkode: aaf4e...9db
Jojo jojo Skrevet 3. juli 2019 #16 Skrevet 3. juli 2019 Er du tett i nesen/bihulene? Du skriver at hele kjeven verker?
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #17 Skrevet 3. juli 2019 Kanskje ikke svaret du søker etter, men jeg ble ikke kvitt kronisk tannkjøttbetennelse før jeg begynte på lavkarbokosthold. Prøvde å følge rådene til tannpleierne (nøye tannpuss, tanntråd osv.), men hadde fremdeles ømt og blødende tannkjøtt. Det begynte å blø hver eneste gang jeg pusset tenner, men nå blør det aldri. Med en gang jeg skeier ut og spiser mye mat med sukker og stivelse går det tilbake til samme tilstand som før. Anonymkode: 87496...acb
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #18 Skrevet 3. juli 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Sprer seg litt til øret...men hele kjeven verker. Anonymkode: aaf4e...9db Har du inntrykk av at det er en betennelse selv? Da har man gjerne en hevelse som er lokalisert til en bestemt tann og det høres jo ikke ut som du har det. Jeg ville prøvd å gå til legen istedenfor tannlegen. Det er noe som heter trigeminal nevralgi, men da pleier det å spre seg til øyet også...kanskje legen vet noe mer enn tannlegen uansett. Anonymkode: a4789...5c0
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #19 Skrevet 3. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kanskje ikke svaret du søker etter, men jeg ble ikke kvitt kronisk tannkjøttbetennelse før jeg begynte på lavkarbokosthold. Prøvde å følge rådene til tannpleierne (nøye tannpuss, tanntråd osv.), men hadde fremdeles ømt og blødende tannkjøtt. Det begynte å blø hver eneste gang jeg pusset tenner, men nå blør det aldri. Med en gang jeg skeier ut og spiser mye mat med sukker og stivelse går det tilbake til samme tilstand som før. Anonymkode: 87496...acb Sukker og stivelse som i godteri og kaker, eller poteter, søtpoteter og frukt? En tabbe med lavkarbo er å unngå det sistnevnte, det er det førstnevnte som skaper betennelse i kroppen. Det man gjerne får resultater av med lavkarbo er at man samtidig kutter ut raffinert sukker, tilsetningsstoffer og gluten og også prosessert mat. Anonymkode: a4789...5c0
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #20 Skrevet 3. juli 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Har så sinnsykt vondt, tar smertestillende men virkningen varer ikke så lenge. Vært hos tannlege to ganger som sier alt ser fint ut på røntgenbildene og tannen ser bra ut. Tannkjøttet der jeg har vondt er litt betent og jeg skal bare pusse godt osv. Men nå har jeg gått slik i to uker og holder på å klikke, er så rart og for det er kun på en side... Noen her med noen gode råd? Anonymkode: aaf4e...9db Skift tannbørste til en myk en,skift tannkrem til en mer vennlig tannkrem, kanskje fra kosthold butikk. Puss lett, ikke hardt. Har du nellik, lag en munnskyll av det å skyll, min venninne sverger til nellik. Aldri prøvd selv,men verdt å prøve i 2 dager. Anonymkode: b2f65...a9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå