Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er innlagt på sykehus og kommer til å bli liggende i flere måneder. Per nå fungerer hjernen godt og selvom jeg ikke vet hvordan formen vil være fremover, kunne jeg tenke meg å prøve å studere noe. Egentlig mest for å føle at jeg får brukt hjernen litt. Så, finnes det noe nettstudier som overhodet ikke krever oppmøte? Kan kanskje møte opp en dag for å ta eksamen dersom det bare er for noen få timer. 

Anonymkode: acd09...4e3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du får sykepenger, kan det være du ikke får lov til å studere (dvs du kan miste sykepengene). 

Ellers finnes det mange nettstudier rundt omkring. Søknadsfristen har gått ut, men noe kan dukke opp på restetorget. Noen studiesteder har lokale opptak - der har også fristen gått ut, men du kan sende en mail og høre.

Anonymkode: 91f27...3ba

• Liker 1
Skrevet (endret)
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så, finnes det noe nettstudier som overhodet ikke krever oppmøte?

NKI, Høyskolen Kristiania og BI. Private studiesteder med fortløpende opptak. Koster selvfølgelig en del, gjerne 10-12.000 pr fag. I mange fag er det hjemmeeksamen, spesielt hos NKI. Kristiania og BI har hjemmeeksamen eller oppmøteeksamen i de enkelte fagene, så vær obs på dette.

Som anonym 3ba skriver angående sykepenger, må du ta kontakt med NAV først om dette. Dem kan gjøre unntak. Er du på AAP, kan du få studier som arbeidsrettet tiltak, og da får du også studiestøtte (kanskje dem dekker kurs fra privat aktør). 

Endret av Juks
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du får sykepenger, kan det være du ikke får lov til å studere (dvs du kan miste sykepengene). 

Ellers finnes det mange nettstudier rundt omkring. Søknadsfristen har gått ut, men noe kan dukke opp på restetorget. Noen studiesteder har lokale opptak - der har også fristen gått ut, men du kan sende en mail og høre.

Hvis du leser hi så er det jo nettop nettstudie ts spør om 

Anonymkode: adfd6...b70

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du leser hi så er det jo nettop nettstudie ts spør om 

Anonymkode: adfd6...b70

Ja, og derfor er det det jeg svarer på? Det er mange høyskoler og universitet rundt omkring som har nettstudier - hvis du trenger å ha det inn med teskje. 

Skrevet

Hva med å lære deg et språk? Da kan du få tak i lærebok på bibliotek, bestille på nettet, bruke you tube og diverse tester online og du kan lytte til lydbøker (storytel har mange språkbøker)), du kan se film og på sikt kan du kanskje få deg ein tur til det aktuelle landet som belønning og som velfortjent ferie etter så lang tid som syk? Italiensk, spansk, portugisisk, russisk? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke svar på det du spør om, men vet det er flere som tilbyr utdanning over nett (ganske dyrt). Har du noen spesifikke fag du ønsker å studere?:)

Ville egentlig bare ønske deg masse god bedring!❤️ Håper du blir godt ivaretatt!! Har sykehuset noe tilbud (som for eksempel Vardesenteret)? Sånn at du kan få litt avbrekk?:)

Anonymkode: cad5b...669

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høyskolen Kristiania, Atlantis, Bjørknes høyskole, NKI.. De har alle rullerende opptak, men koster litt. 

for å kommentere på det med sykepenger; Man kan fint studere mens man mottar sykepenger, men man kan ikke ta eksamen mens man er sykemeldt bare. Så det eneste du må huske er å friskmelde deg de dagene du tar eksamen og selvfølgelig informere Nav om at du studerer, så går det fint. Jeg har gjort det selv mens jeg var langtidssykemeldt, og jeg hadde oppmøte på skolen. Jeg mottok ingen studiestøtte da, akkurat det vet jeg ikke hvordan fungerer sammen med sykepenger.

Anonymkode: 6a335...4ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes en hel del kurs/fag i høyre utdanning som tilbys via nett, spesielt om du kan studere på engelsk? Ordet, eller forkortelsen, du er ute etter er: MOOC. - Massive Open Online Courses.

Her finner du fag som tilbys via norske høyskoler og universitet: https://www.mooc.no/kursoversikt-1/

Internasjonalt finner du et større utvalg, bl.a tilbyr Harvard og MIT mange kurs gratis på nett - (tror disse to var initiativtakerne til å tilby studier slik, og står bak EDX):
https://www.edx.org/school/harvardx
https://www.edx.org/school/mitx

Anonymkode: 8d49a...a48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

«

Skolegang og arbeidsuførhet

[Endret 7/01, 7/04, 3/10]

Vanligvis kan en person som begynner på heldags skole eller studium ikke regnes som arbeidsufør. I noen tilfeller må vedkommende likevel kunne regnes som arbeidsufør med rett til sykepenger dersom vilkårene for øvrig er oppfylt.

En person som kombinerer studier eller skolegang med arbeid vil kunne tilstås sykepenger dersom vedkommende blir sykmeldt fra arbeidet, men likevel er i stand til å fortsette studiene. I dag har mange skoleelever og studenter deltidsarbeid ved siden av studier. Dersom studiene og arbeidet lar seg forsvarlig kombinere og fortsatt skolegang/studier ikke er egnet til å trekke arbeidsuførheten i tvil, vil det kunne tilstås sykepenger ved delvis eller hel arbeidsuførhet i arbeidsforholdet. Det vil særlig være aktuelt ved kortvarige sykmeldinger, jf. avsnittene foran om yrkesuførhet og kortvarig sykmelding.

En person som er klart arbeidsufør til de fleste yrker, men som kan gjennomføre en teoretisk skolegang, må likevel regnes som arbeidsufør. Det er en forutsetning for å få rett til sykepenger at skolegangen er en følge av inntrådt arbeidsuførhet og at vedkommende ellers skulle ha vært yrkesaktiv. Denne praksis har sitt utspring i Trygderettens kjennelse i ankesak nr. TRR-1982-1331.

For øvrig kan det ytes sykepenger under skolegang hvis skolegangen godkjennes som et arbeidsrettet tiltak, jf. § 8-4 tredje ledd bokstav c.»

Anonymkode: 68ae7...ac3

AnonymBruker
Skrevet

Coursera har mange gratis kurs, som er veldig bra laget. De er litt mer kortvarige, ikke like krevende som et universitetsstudium. https://www.coursera.org

Anonymkode: 12dce...ec4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...