Gjest Nilsen32 Skrevet 2. juli 2019 #1 Skrevet 2. juli 2019 Jeg har blitt ordentlig glad i planter og koser meg masse med å dulle og stelle med dem. Jeg har akkurat begynt å leke med stiklinger men er 100% nybegynner så jeg har noen spørsmål som jeg håper noen kan svare meg på. 1. Hvilke planter kan man ta stiklinger av? Hvordan ser/forstår man det? 2. Jeg har tatt stikling av en monstera og den har fått ordentlige røtter i vann! Hvordan planter jeg den over i jord? Hva trenger den? Burde den ha fler ved sin side for å trives?
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #2 Skrevet 2. juli 2019 Hei. Nå er ikke jeg noen ekspert, men dette er hva jeg har gjort: Jeg har tatt stiklinger av min monstera i tre omganger. Jeg lar de stå i en vase med vann i ca. en måned. Er da røttene har poppet frem. Deretter flytter jeg dem over i en potte som jeg fyller med blomsterjord. Det har gått bra med alle mine så langt😊 Anonymkode: bcb92...9dc
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #3 Skrevet 2. juli 2019 Jeg tar støtt og stadig stiklinger av monstera! Lar de stå noen uker i glassvaser til de har fått gode røtter (veldig dekorativt i seg selv). Planter 3-4 sammen i stor potte sånn at den nye planten får litt volum har bare brukt vanlig blomsterjord. Er en veldig enkel og grei plante å få til og trives! Begynte med en stor monstera, nå har jeg 2-3 små og 5 store. Gir bort i gave jevnt og trutt Har også pengetre som jeg har flere stiklinger av, men de bruker litt lengre tid. Der mister den blader som så får røtter og blir til nye planter. Disse bladene tar jeg over i nye små potter med en gang, sånn at de får stå for seg selv og bli nye planter. Er også fine gaver! Anonymkode: 42a91...059
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #4 Skrevet 2. juli 2019 Grønnrenner er enkel å ta stiklinger av, eller det er småplanter på egen stengel som yrer frem. Setter dem i vann til de får røtter, og så settes de i vanlig blomsterjord. Vokser raskt til tette, flotte planter. Jeg pleier å sette to-tre småplanter i hver potte. Grønnrenner renser luften i rommet, så det kan være lurt å ha flere av dem for god inneluft. Anonymkode: 9d8c1...fe0
Gjest Nilsen32 Skrevet 3. juli 2019 #5 Skrevet 3. juli 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Nå er ikke jeg noen ekspert, men dette er hva jeg har gjort: Jeg har tatt stiklinger av min monstera i tre omganger. Jeg lar de stå i en vase med vann i ca. en måned. Er da røttene har poppet frem. Deretter flytter jeg dem over i en potte som jeg fyller med blomsterjord. Det har gått bra med alle mine så langt😊 Anonymkode: bcb92...9dc Fyller du dem med vanlig blomsterjord?🥰
Gjest Nilsen32 Skrevet 3. juli 2019 #6 Skrevet 3. juli 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar støtt og stadig stiklinger av monstera! Lar de stå noen uker i glassvaser til de har fått gode røtter (veldig dekorativt i seg selv). Planter 3-4 sammen i stor potte sånn at den nye planten får litt volum har bare brukt vanlig blomsterjord. Er en veldig enkel og grei plante å få til og trives! Begynte med en stor monstera, nå har jeg 2-3 små og 5 store. Gir bort i gave jevnt og trutt Har også pengetre som jeg har flere stiklinger av, men de bruker litt lengre tid. Der mister den blader som så får røtter og blir til nye planter. Disse bladene tar jeg over i nye små potter med en gang, sånn at de får stå for seg selv og bli nye planter. Er også fine gaver! Anonymkode: 42a91...059 Tusen takk!
Gjest Nilsen32 Skrevet 3. juli 2019 #7 Skrevet 3. juli 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Grønnrenner er enkel å ta stiklinger av, eller det er småplanter på egen stengel som yrer frem. Setter dem i vann til de får røtter, og så settes de i vanlig blomsterjord. Vokser raskt til tette, flotte planter. Jeg pleier å sette to-tre småplanter i hver potte. Grønnrenner renser luften i rommet, så det kan være lurt å ha flere av dem for god inneluft. Anonymkode: 9d8c1...fe0 Takk😍
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå