Gå til innhold

La 17-åringen dra til London uten foreldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde du latt din 17-åring dra på en 3-dagers Londontur uten foreldre?

Datteren min på 17 år (født i 2002) har veldig lyst til å dra sammen med 3 andre venninner, derav to av dem har fylt 18 år (født i 2001). Hun skal bruke egne, oppsparte penger osv

Jeg er litt skeptisk, men man blir jo litt påvirka når «alle» de andre foreldrene gir lov...

Anonymkode: 39a4c...a2c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde blitt med, men latt barna utforske på egenhånd samtidig som jeg ville holdt meg i nærheten i tilefelle de trengte en voksen. 

Anonymkode: aad49...eab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde blitt med, men latt barna utforske på egenhånd samtidig som jeg ville holdt meg i nærheten i tilefelle de trengte en voksen. 

Anonymkode: aad49...eab

Hun vil ikke ha meg med. Husk at to av dem er 18, og dette skulle liksom bli deres første reise uten foreldre. Dessuten frister det ikke noe særlig å dra til London med den vonde ryggen min...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke latt min 17- åring dratt til en millionby med 18 år gamle venninner. Jeg skjønner ikke hvorfor de vil reise med henne? Kommer jo bare til å begrense dem ettersom hun ikke kan jobbe inn på utesteder, puber osv med aldersgrense. 

Anonymkode: c7a50...bd6

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lar min 16-åring dra på storbyhelg med søsteren på 18. De reiser for å shoppe, spise ute, se på livet og oppleve. De er begge idrettsjenter og er ikke interessert i å feste. Pga at jeg kjenner de og vet at de er reisevant og fornuftig,  har jeg ikke noen vansker med å la de ta seg en tur. Hadde de vært jenter som utforsket grenser og festet ville jeg nok ikke akseptert å la 16-åringen dra.

Anonymkode: 7cb9f...7d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg hadde ikke latt min 17- åring dratt til en millionby med 18 år gamle venninner. Jeg skjønner ikke hvorfor de vil reise med henne? Kommer jo bare til å begrense dem ettersom hun ikke kan jobbe inn på utesteder, puber osv med aldersgrense. 

Anonymkode: c7a50...bd6

Dette er jenter som har kjent hverandre siden de var små, og jeg kjenner dem godt også. Ingen av dem er spesielt glade i festing osv, de vil dra for å shoppe og dra på en konsert.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, mine må vente til de er minst 18 selv. Sånn er det bare. Klart hun har lyst. Men hun er for ung.

Anonymkode: 024c1...320

AnonymBruker
Skrevet

Var 16 når jeg reiste til London alene med ei venninne, hadde også spart penger og betalt turen selv. Vi shoppet, gikk på konsert, attraksjoner osv. Ble aldri noe alkohol da vi var for slitne til det, og hadde ingen interesse av å sløse vekk dagene. Det var fantastisk, holdt moren min oppdatert jevnlig via sms, og det gikk uten problemer. Man lærer mye av å reise på egen hånd, og ville ikke vært erfaringen foruten. Men hadde en lang prat på forhånd der mamma ville vite hvordan jeg skulle håndtere f.eks å gå meg bort, ta feil t-bane, miste passet osv. Nå som voksen forteller hun at hun selvsagt var litt engstelig, men stolte veldig på meg, fordi jeg alltid kom til henne om det var noe. 

Anonymkode: 2eaa8...b98

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje, hvis hun var voksen og fornuftig og hadde venninner som også var det, og i tillegg vant til å reise. 

Anonymkode: 240c3...20a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg har gjort det. Gikk fint det! 

Anonymkode: b6f0c...991

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var forøvrig 15 da jeg alene i London første gang. Var på språkreise med STS og de bare dro fra meg. Gikk fint det - og jeg tror også det vil gå fint for en oppegående, voksen 17-åring. 

Anonymkode: 240c3...20a

AnonymBruker
Skrevet

Det fungerer bra. Jeg reiste dit alene, og når dem er fire så bør det iallfall gå bra. 

Anonymkode: 288fd...fed

AnonymBruker
Skrevet

Du kjenner henne best. Da jeg var 17 reiste jeg til London med kjæresten min. Var også en tur med et par venninner. Har aldri drukket mye på slike turer. London for meg var shopping, musikaler og restauranter. 

Anonymkode: 158b8...bbc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var ikke så lenge siden jeg var ung, nå skal jeg fortelle deg hva hun har tenkt til å gjøre, jeg kjenner slike fjortiser som har lyst på en ferie til utlandet; hun skal lage seg en falsk legg og komme inn på de hotteste utestedene sammen med de 18 årige venninnene sine. Hvor naiv er du? Tror du at hun kommer til å sitte inne på hotellet og se på Dagsnytt 18 mens venninnene hennes er stup full ute på byen? Nei, vettu hva, her hadde jeg satt foten ned, mens jeg enda kunne!

Anonymkode: 5ba8f...1e1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk dra på tur med mine venninner som var fylt 18, selv om jeg fortsatt var 17. 

Anonymkode: 4cb52...630

AnonymBruker
Skrevet

Hun er så nær myndighetsalderen at jeg ser liten grunn til å nekte henne når hun uansett snart kan velge selv. 

Anonymkode: 018be...614

• Liker 2
Skrevet

Som jeg sa i en annen tråd: min yngste datter flyttet utenlands for å gå på skole i 1 år. Da var hun akkurat fylt 17.

Gikk veldig fint det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på interrail da jeg var 17, med tre venner. Vi var borte i en måned. Det gikk helt fint, vi passet godt på hverandre 🙂

Anonymkode: 384d4...36f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg barn i barneskolealder, så jeg kan ikke sette meg helt inn i situasjonen, men generelt: Nei.

Mest fordi jeg husker hva mine venninner som reiste utenlands opplevde da vi var 16-17 år. Det ble ikke trivelige ferieminner, for å si det sånn. Det er ikke verdt det.

Nå kan selvsagt fæle ting skje også etter fylte 18, men jeg ville ha stoppet det så lenge jeg kunne – altså før ungene er myndige.

Anonymkode: f3996...7d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spørs jo helt på ungdommen. Har hun reist mye, har hun reist mye alene? Er hun moden nok til å takle eventuelle kjipe situasjoner? Det er ikke noe som magisk skjer fordi man blir eldre, jeg har reist med folk langt oppi 20-årene som aldri hadde reist uten mamma og pappa før, og som ikke taklet det i det hele tatt. Selv reiste jeg 3 uker til Berlin for å besøke ei venninne på samme alder da jeg var 17. Gikk helt fint. Flytta til London og bodde der et år da jeg var 18-19. Men jeg var vant til å klare meg alene, flytta hjemmefra på hybel da jeg var 16. 

Hvis hun er moden nok så ser jeg ikke noe problem i å la henne dra. 

Anonymkode: 0e979...9a3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...