Sydenkupp Skrevet 3. juli 2019 #21 Del Skrevet 3. juli 2019 Tar post i butikk også i mot sedler? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 3. juli 2019 #22 Del Skrevet 3. juli 2019 (endret) Jeg jobber en plass der det er mye turister og det skjer nesten daglig at det plutselig ligger utgåtte 100 og 200-sedler i kassen ettersom ikke alle i kassen er like obs. og mange turister ikke er klar over at sedlene er utgåtte. Disse kan vi ikke legge i bankposer for banken som benyttes her tar ikke imot utgåtte sedler, så sjefen har sagt at vi bør prøve å gi disse sedlene tilbake til turister. Dette synest jeg ikke noe om egentlig, da det ikke er en annen turist sin feil at en turist har betalt med ugyldig seddel og den i kassen ikke har fulgt med godt nok. På en annen side så kan turistene gå i Norges Banks og få veksel pengene gebyrfritt. Norges Bank er pliktet til å veksle inn sedlene gebyrfritt i 10 år. Men det er jo ikke så mange plasser rundtomkring man kan gjøre det. Hvis vi hele tiden må samle opp ugyldige sedler og reise til en bank/sende de i post for å veksle så vil det bli feil i oppgjøret vårt. Så ja, som privatkunde hadde jeg nok fulgt ekstra med ettersom jeg selv har fått beskjed fra min sjef om at vi må gi tilbake utgåtte sedler der vi har mulighet. Endret 3. juli 2019 av missmcbeal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 3. juli 2019 #23 Del Skrevet 3. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk en utgått 50-lapp på lørdag når jeg tok ut penger i butikken. Jeg sa at den er ikke gyldig så den ville jeg ikke ha. Måtte forklare frøkna i kassa om at den var like gyldig som monopol penger osv. Etter et kvarters tid fikk jeg endelig en ny og gyldig 🙄 Anonymkode: 304f7...230 Da var du virkelig en vanskelig kunde, ettersom disse er gyldige til oktober. Er du så vanskelig at du nekter å ta imot en 50-lapp som er gyldig betalingsmiddel i 3 måneder til, så skjønner jeg godt at hun diskuterte med meg, særlig når du ikke hadde rett. Menmen. Har man nok nye 50-lapper så er det ikke noe problem å gi en ny seddel tilbake, men om alle gjør sånn som deg så skjønner du vel at det ikke går. Kanskje du neste gang skal ta i mot 50 kr i mynter? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #24 Del Skrevet 3. juli 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hvorfor du tok i mot en gammel seddel i utgangspunktet, de er jo utgått! Er ikke så veldig rart kiwi ikke tar de i mot.. Anonymkode: 3cc06...7b3 Trodde først også det, men siden hun ga meg den, tenkte jeg at det kanskje gikk an å betale med dem fremdeles, men ville selvfølgelig kvitte meg med den så fort som mulig. 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må være påpasselig med hvilke sedeler du tar i mot, når du tar i mot sedler. Ugyldige/utgåtte sedler er tydeligvis i omløp flere steder. Jeg fikk en forleden dag og nektet å godta seddelen. Den er jo ikke verdt noe som helst som betalingsmiddel. Hun i butikken fikk store problemer med å løse saken fordi kassen var avbdet automatiske slaget. Til slutt, etter å ha engasjert tre personer, fikk hun puttet seddelen inn i maskinen og gitt med en mengde mynt. Hadde jeg gått og godtatt den ugyldige seddelen, så hadde jeg måttet ta tapet. Om du får levert tilbake og vekslet inn i gyldig betalingsmiddel vil jeg gjerne ha en oppdatering på i morgen. Anonymkode: 55905...fa7 Jeg ble kvitt den. Heldigvis, men jeg tar aldri imot gamle sedler igjen. Tenkte jeg ville gjøre andre obs på dette også. Derfor lagde jeg tråden Og til siste innlegget med du som ble oppfordret til å gi ut gamle sedler til turister. Det synes jeg var slemt. Gi et problem til andre uvitende, bare fordi han vil gi det fra seg til noen andre. Dårlig gjort. Synes heller ikke noe om det. Anonymkode: d8a1d...4fa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 3. juli 2019 #25 Del Skrevet 3. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk en utgått 50-lapp på lørdag når jeg tok ut penger i butikken. Jeg sa at den er ikke gyldig så den ville jeg ikke ha. Måtte forklare frøkna i kassa om at den var like gyldig som monopol penger osv. Etter et kvarters tid fikk jeg endelig en ny og gyldig 🙄 Anonymkode: 304f7...230 50-lappene er tvungne betalingsmiddel og absolutt ikke ugyldige, må du gi deg. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 3. juli 2019 #26 Del Skrevet 3. juli 2019 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trodde først også det, men siden hun ga meg den, tenkte jeg at det kanskje gikk an å betale med dem fremdeles, men ville selvfølgelig kvitte meg med den så fort som mulig. Jeg ble kvitt den. Heldigvis, men jeg tar aldri imot gamle sedler igjen. Tenkte jeg ville gjøre andre obs på dette også. Derfor lagde jeg tråden Og til siste innlegget med du som ble oppfordret til å gi ut gamle sedler til turister. Det synes jeg var slemt. Gi et problem til andre uvitende, bare fordi han vil gi det fra seg til noen andre. Dårlig gjort. Synes heller ikke noe om det. Anonymkode: d8a1d...4fa Jeg er enig, det er ganske slemt for den som er uvitende. Samtidig så er ikke sedlene de tar imot verdiløse, det skaper bare ekstra arbeid for vedkommende med å veksle dem inn, men det føles utvilsomt uetisk. Turister veksler jo ofte tilbake til euro før de drar hjem, så gjør de det i samme bank som man kan veksle inn de gamle sedlene så er det ikke ekstra arbeid, men dette vet man jo ikke om de har anledning til. Foreløpig har jeg ikke gjort dette selv enda, jeg har latt sedlene ligge igjen i kassen ettersom det ikke er jeg som har tatt imot utgåtte sedler og det er nok nye sedler i kassen. Problemet oppstår når det skal gjøres oppgjør og man plutselig sitter igjen med for mye utgåtte sedler til å la alt være vekslepenger til neste dag, og sedlene ikke kan gå i bankposen. I en hektisk hverdag der man mister litt oversikt, er det fort gjort at man ubevisst gir en utgått seddel tilbake, eller tar en imot uten å tenke så mye over det. Så ikke sikkert at hun damen i kassen gjorde det med vilje, men bare var uoppmerksom og stresset. Der jeg jobber er det flere fra andre land, så det er fort gjort at de gjør denne feilen ettersom de ikke kjenner til de nye og gamle sedlene, selv om det blir forklart. Tilsvarende er det forøvrig også turister/gjester som prøver å lure oss ved å bevisst gi oss utgåtte sedler. Dette forstår jeg er fristende, om man var på ferie for noen år tilbake og tok med seg sedlene hjem og dermed har tatt vare på det til neste Norgesferie. Jeg er ganske sikker på at en turist prøvde å lure meg. Han prøvde først å prute på prisen, når vi endelig ble enig så tok han frem en bunke med utgåtte 100 og 200-lapper. Mengden utgåtte sedler i lommeboka tilsier at dette er noe han har hatt fra tidligere. Da jeg sa det ikke var gyldig, da "fant" han plutselig en ny 100-lapp i lommeboka si Så dette uetiske går absolutt begge veier. Men selvfølgelig er det vår jobb som står i kassen å ta i mot gyldig betalingsmiddel. Endret 3. juli 2019 av missmcbeal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 3. juli 2019 #27 Del Skrevet 3. juli 2019 Jeg vekslet utgåtte sedler i Forex for noen uker siden, de tok bare 10,- i gebyr. Helt ok det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #28 Del Skrevet 3. juli 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Utgåtte 200, 100 og 50 lapper kan veksles uten problemer og gebyr i de fleste banker og også noen butikker frem til 1 oktober. Anonymkode: cbb26...9d3 Er 50-lappen utgått nå? Fikk en slik senest i dag.. Anonymkode: ea49a...113 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #29 Del Skrevet 3. juli 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk en utgått 50-lapp på lørdag når jeg tok ut penger i butikken. Jeg sa at den er ikke gyldig så den ville jeg ikke ha. Måtte forklare frøkna i kassa om at den var like gyldig som monopol penger osv. Etter et kvarters tid fikk jeg endelig en ny og gyldig 🙄 Anonymkode: 304f7...230 50 lappene er gyldig til 18 oktober. Anonymkode: 48680...9ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #30 Del Skrevet 3. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er 50-lappen utgått nå? Fikk en slik senest i dag.. Anonymkode: ea49a...113 Nei, ikke ennå. Anonymkode: 5f27d...d2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Papirfly Skrevet 3. juli 2019 #31 Del Skrevet 3. juli 2019 (endret) Tråden er ryddet for brukerangrep. Papirfly, mod. Endret 3. juli 2019 av Papirfly Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #32 Del Skrevet 3. juli 2019 10 timer siden, missmcbeal skrev: Jeg jobber en plass der det er mye turister og det skjer nesten daglig at det plutselig ligger utgåtte 100 og 200-sedler i kassen ettersom ikke alle i kassen er like obs. og mange turister ikke er klar over at sedlene er utgåtte. Disse kan vi ikke legge i bankposer for banken som benyttes her tar ikke imot utgåtte sedler, så sjefen har sagt at vi bør prøve å gi disse sedlene tilbake til turister. Dette synest jeg ikke noe om egentlig, da det ikke er en annen turist sin feil at en turist har betalt med ugyldig seddel og den i kassen ikke har fulgt med godt nok. På en annen side så kan turistene gå i Norges Banks og få veksel pengene gebyrfritt. Norges Bank er pliktet til å veksle inn sedlene gebyrfritt i 10 år. Men det er jo ikke så mange plasser rundtomkring man kan gjøre det. Hvis vi hele tiden må samle opp ugyldige sedler og reise til en bank/sende de i post for å veksle så vil det bli feil i oppgjøret vårt. Så ja, som privatkunde hadde jeg nok fulgt ekstra med ettersom jeg selv har fått beskjed fra min sjef om at vi må gi tilbake utgåtte sedler der vi har mulighet. Det høres ut som tull fra sjefen din Loomis, Nokas og Norges bank tar emot utgåtte sedler så at en spesifikk bank nekter høres merkelig ut. Anonymkode: 48680...9ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blålilla Skrevet 3. juli 2019 #33 Del Skrevet 3. juli 2019 Jobber i handelsnæring og vi tar imot de gamle sedlene enda. Sender inn sammen med oppgjør til Nokas, null problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #34 Del Skrevet 3. juli 2019 21 timer siden, FrodeF skrev: En trygdet person som tydeligvis er ganske blakk burde iallfall ta en titt. Forøvrig skal du være ganske blind for å ikke se at en av max fire tohundrelapper man får tilbake som veksle ikke er gyldig. Mulig du trenger lupe... Det er da virkelig ikke nødvendig å være så ufin? Anonymkode: 621b2...b41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #35 Del Skrevet 5. juli 2019 På 3.7.2019 den 12.26, missmcbeal skrev: Jeg er enig, det er ganske slemt for den som er uvitende. Samtidig så er ikke sedlene de tar imot verdiløse, det skaper bare ekstra arbeid for vedkommende med å veksle dem inn, men det føles utvilsomt uetisk. Turister veksler jo ofte tilbake til euro før de drar hjem, så gjør de det i samme bank som man kan veksle inn de gamle sedlene så er det ikke ekstra arbeid, men dette vet man jo ikke om de har anledning til. Foreløpig har jeg ikke gjort dette selv enda, jeg har latt sedlene ligge igjen i kassen ettersom det ikke er jeg som har tatt imot utgåtte sedler og det er nok nye sedler i kassen. Problemet oppstår når det skal gjøres oppgjør og man plutselig sitter igjen med for mye utgåtte sedler til å la alt være vekslepenger til neste dag, og sedlene ikke kan gå i bankposen. I en hektisk hverdag der man mister litt oversikt, er det fort gjort at man ubevisst gir en utgått seddel tilbake, eller tar en imot uten å tenke så mye over det. Så ikke sikkert at hun damen i kassen gjorde det med vilje, men bare var uoppmerksom og stresset. Der jeg jobber er det flere fra andre land, så det er fort gjort at de gjør denne feilen ettersom de ikke kjenner til de nye og gamle sedlene, selv om det blir forklart. Tilsvarende er det forøvrig også turister/gjester som prøver å lure oss ved å bevisst gi oss utgåtte sedler. Dette forstår jeg er fristende, om man var på ferie for noen år tilbake og tok med seg sedlene hjem og dermed har tatt vare på det til neste Norgesferie. Jeg er ganske sikker på at en turist prøvde å lure meg. Han prøvde først å prute på prisen, når vi endelig ble enig så tok han frem en bunke med utgåtte 100 og 200-lapper. Mengden utgåtte sedler i lommeboka tilsier at dette er noe han har hatt fra tidligere. Da jeg sa det ikke var gyldig, da "fant" han plutselig en ny 100-lapp i lommeboka si Så dette uetiske går absolutt begge veier. Men selvfølgelig er det vår jobb som står i kassen å ta i mot gyldig betalingsmiddel. Mulig du har rett. Og egentlig liker jeg henne, så vil helst ikke tro det verste. Mulig jeg overreagerte fordi jeg ble litt satt ut. Anonymkode: d8a1d...4fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #36 Del Skrevet 5. juli 2019 På 3.7.2019 den 22.15, AnonymBruker skrev: Det er da virkelig ikke nødvendig å være så ufin? Anonymkode: 621b2...b41 Tydeligvis er jeg som trygdet en parasitt i enkeltes øyne. Men det sier mer enn dem om meg. Tror visst de har bedre peiling enn lege saksbehandlere og advokater som har vært inni saken min. Anonymkode: d8a1d...4fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #37 Del Skrevet 5. juli 2019 Men det sier mer om dem enn om meg, skulle det stå 😄 Anonymkode: d8a1d...4fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #38 Del Skrevet 5. juli 2019 På 3.7.2019 den 22.13, Blålilla skrev: Jobber i handelsnæring og vi tar imot de gamle sedlene enda. Sender inn sammen med oppgjør til Nokas, null problem. Samme her, vi får sendt dem fra oss, men har cashguard, så risikerer at sedlene automatisk blir delt ut igjen til nye kunder, så vi sier heller nei for å spare alle for den tiden det tar å «lure» systemet til å gi ut dobbelt fordi en av de utdelte sedlene er gammel. Anonymkode: bf754...e9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #39 Del Skrevet 7. oktober 2020 Drar opp tråden igjen. Fant en 100lapp og en 200lapp i mine gamle klær som jeg ikke brukte lenger. Hvordan er det å få vekslet de inn? Må jeg sende inn skjemaet samt pengene i konvolutten ? Det står at man må begrunne hvorfor man ikke kunne veksle de inn tidligere ... ?? Er de nøye på å sjekke osv? Høres ut som jeg har gjort noe kriminelt siden jeg ikke fikk « vekslet de unn tidligere... hvis du skjønner Anonymkode: 73066...c15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #40 Del Skrevet 8. oktober 2020 Enda en fordel med å ikke bruke kontanter. Anonymkode: c97e7...1d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå