Gå til innhold

Stoler du på det norske barnevernet?

Stoler du på det norske barnevernet?  

128 stemmer

1. 1. Stoler du på det norske barnevernet?

• Ja det gjør jeg.
      64
    • Absolutt ikke.
      16
    • Er litt delt, de gjør mye bra, men de gjør mange fatale feil også.
      48

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi får se hvordan det står til med tilliten folket har til BV.

Anonymkode: 47102...cbb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når vi hadde med BV gjøre så ble jeg ikke fratatt sønnen min og fikk mye skryt for hvordan jeg er som mamma. Så er ikke redd for å eventuelt få med BV å gjøre igjen,men har ikke mye tillit til de ettersom de ikke gjennomskuet far. Det var en grunn til at far kun hadde samvær der jeg som mor var med,likevel fikk BV så godt inntrykk av far pga ETT eneste hjemmebesøk at de sa at far skal ha barnet alene annenhver helg. Til tross for at barnet selv sier at pappa er veldig ofte sint å demonstrerer med å bli helt rød i fjeset,å sier at sånn ser pappa ut når han er sint. Følte ikke at de tok en avgjørelse som var basert på hva som er barnets beste. Han kunne også trengt videre hjelp fra BV i farsrollen,men neida de henlegger saken etter ca 3 mnder og etter kun ett hjemmebesøk.

Anonymkode: 6c31a...c19

• Liker 2
Skrevet

Krysser av på ja, men vet at de gjør en del feil. Syntes "mange fatale feil" ble litt overdrevet. 

• Liker 8
Skrevet

Det er klart at det skjer feil. Men jeg har tillit til dem. Og særlig etter vi hadde dem på oss i fjor. Det var en ryddig og åpen prosess. Jeg har fortsatt tro på systemet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Frostrose skrev:

Krysser av på ja, men vet at de gjør en del feil. Syntes "mange fatale feil" ble litt overdrevet. 

Det er altså ikke en fatal feil hvis de fjerner barn basert på misfortåelser?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stoler på at barnevernet gjør det som er det beste for barnevernet og dets ansatte. Hvor skal jeg krysse av da?

Anonymkode: b4108...88b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stoler på at barnevernet gjør det som er det beste for barnevernet og dets ansatte. Hvor skal jeg krysse av da?

Anonymkode: b4108...88b

At du ikke stoler på dem.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig kan man stole på det norske barnevernet.

De ekstreme saken vi hører om i avisene hører til sjeldenhetene og det finnes helt klart et forbedringspotensiale. 

Den store utfordringer for barnevernstjenstener er arbeidsmengden. De mangler ressurser. De fleste avvikene går på at barn ikke får hjelp tidlig nok. Faktum er at barnevernet driver med for mye brannslukking. Der barnemishandlingen har gått for langt og barn må ut av hjemmet. Hadde fler fått hjelp tidligere hadde de kunne fått familien på rett spor før det gikk helt galt.

Mangel på fosterhjem er også et stort problem. Kvaliteten på fosterhjem er rett og slett ikke god nok.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes barnevernet vanligvis gjør en bra jobb og at de fleste alvorlige feilene er fordi barna som trenger det IKKE blir fjernet fra hjemmene sine raskt nok.

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er altså ikke en fatal feil hvis de fjerner barn basert på misfortåelser?

Det er en alvorlig feil, men jeg tror ikke på at det skjer mange slike. Det er svært få som tas fra sine foreldre, og i de fleste saker tas de heller for seint enn uten grunn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Frostrose skrev:

Det er en alvorlig feil, men jeg tror ikke på at det skjer mange slike. Det er svært få som tas fra sine foreldre, og i de fleste saker tas de heller for seint enn uten grunn. 

Jo, det er en fatal feil når folk mister det kjæreste de har, sine barn, uten grunn.

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, Frostrose skrev:

Er synsingen din til barnas beste?

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi får se hvordan det står til med tilliten folket har til BV.

Tror ikke KG er rette stedet å få en korrekt meningsmåling om tilliten til barnevernet.  Det er usedvanlig mange på KG som har svært sterke meninger om barnevernet.

Ellers i samfunnet er det svært få som i det hele tatt snakker om barnevernet.  Det er ikke tema for de som har generelt greie/normale forhold, og det er faktisk de fleste.

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, Frostrose skrev:

Svært få? 15.000.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi trenger kompetansekrav i barnevernet i mye større grad enn vi har i dag. Har sett heksejakter som har gått hele veien til Høyesterett, der hele grunnlaget var feil, og det er jo helt forferdelig. 

Anonymkode: d90b2...d7a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi trenger kompetansekrav i barnevernet i mye større grad enn vi har i dag. Har sett heksejakter som har gått hele veien til Høyesterett, der hele grunnlaget var feil, og det er jo helt forferdelig. 

Anonymkode: d90b2...d7a

Vi trenger også et bv som gir konsekvenser til saksbehandlere som misbruker sin makt.

• Liker 6
Skrevet (endret)
2 timer siden, Medisinsk bruker skrev:

Er synsingen din til barnas beste?

Det at jeg mener "mange fatale feil" er en overdrivelse, gjør ikke så mye til eller fra for de barna det gjelder. Ja, barnevernet gjør feil. De gjør sikkert mange feil! Men de gjør ikke mange FATALE feil. Selvsagt skjer det fatale feil. Det har jeg ikke nekter for, men de hører til sjeldenhetene. 

2 timer siden, Medisinsk bruker skrev:

Svært få? 15.000.

Det er 10 169 barn under barnevernet (tall fra 2017, som er det siste jeg finner). 1354 av disse var fratatt foreldrene det året. Hvor får du sine tall fra? 

Innlegget er ryddet for svar til slettet innhold.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 1
Skrevet

Finnes det noe mer bortkastet enn BV diskusjoner? 💀

Man får kun vite en side av saken folkens. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Antoinette skrev:

Finnes det noe mer bortkastet enn BV diskusjoner? 💀

Man får kun vite en side av saken folkens. 

Og det gjør at du stoler mer på bvtj?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og det gjør at du stoler mer på bvtj?

Stoler mer på dem enn de tullingene som filmer pågripelsen av egne barn og legger det ut på nett. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...