Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Babyen er 5 mnd, og ikke noe glad i posegrøten, hun liker ingen av typene jeg har prøvd. kan jeg prøve å lage havregrynsgrøt selv og mose med stavmikser? 

Anonymkode: 4156f...639

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må hun ha fast føde i det hele tatt enda da?

Anonymkode: db473...b15

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Babyen er 5 mnd, og ikke noe glad i posegrøten, hun liker ingen av typene jeg har prøvd. kan jeg prøve å lage havregrynsgrøt selv og mose med stavmikser? 

Selvsagt er det bedre å lage selv enn å servere posemat. 

Anonymkode: 0d84d...11a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har aldri gitt posegrøt. Bruker 50|50 med havregryn og hirse, la stå i bløtt over natten, kok og så stavmiks inn en banan. 

Anonymkode: e80f1...376

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøvd å blande inn litt morsmelk nå i begynnelsen?

Anonymkode: 27955...c6d

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er overhodet ikke noe galt med posegrøten til barn. Det er veldig strenge krav ernæringsmessig her til lands.

Lager man grøten selv, må man lese seg litt opp for at grøten skal gi riktig og tilgjengelig næring.

Anonymkode: f56eb...17b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Flaskebarn bør begynne med fast føde fra 4 mnd. 

Anonymkode: f56eb...17b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja hun bør det siden jeg ikke ammer henne:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har aldri gitt posegrøt. Bruker 50|50 med havregryn og hirse, la stå i bløtt over natten, kok og så stavmiks inn en banan. 

Hirse vet jeg ikke hva er, må Google det etterpå;) men takk for tips! 

Jeg lagde grøten til henne i kveld. Havregrøt altså, med MME og vann, og hun spiste det faktisk UTEN å grynte på nesen. Så kanskje det vêr suksess. Får prøve på nytt i morgen og se om det var tilfeldigheter eller grøten som var årsaken til at hun spiste det;)

Skrevet

Enig. Smaker bedre gjør det også😊 ikke rart om unger ikke liker de posegreiene, det er jo så smakløst:/ 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det anbefales IKKE å gi «hjemmelaget grøt» fordi posegrøten er beriket med vitaminer og mineraler (i liket med mme, og som morsmelk har naturlig). Dette handler ikke om at «hjemmelaget er best» eller «halvfabrikat», men at barn lett blir feilernærte, noe som kan få store konsekvenser på sikt. 

Snakk med helsesøster!

Anonymkode: d4427...a5c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

I Norge er posegrøten den som er anbefalt av helsemyndighetene  fremfor «selvlaget». Dette grunnet den inneholder jern - blant annet.

Anonymkode: 4a3f7...e39

• Liker 5
Skrevet

Ganske enkelt å lage maten til barna selv, bare å lese seg litt opp. Det er i tillegg mye billigere! Kjøp inn havremel og hirse som du har stående. Her kan du gjerne tilsette sviske-/aprikosmos. Om de ikke er økologisk må de bløtlegges et døgn før du koker og stavmikser (kan fryses ned som isbiter og tilsettes rett i ferdig grøt). 

For å få mest mulig jern bør korna/havremelet bløtlegges over natta før det kokes. Bruk gjerne barebrabarnemat.no, så får du mange gode tips! 

Ferdigmat er veldig fint det og, men det er ikke noe problem å lage god næringsrik mat fra bunn. Og det økonomiske er en god bonus! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det anbefales IKKE å gi «hjemmelaget grøt» fordi posegrøten er beriket med vitaminer og mineraler (i liket med mme, og som morsmelk har naturlig). Dette handler ikke om at «hjemmelaget er best» eller «halvfabrikat», men at barn lett blir feilernærte, noe som kan få store konsekvenser på sikt. 

Snakk med helsesøster!

Tull! Det handler om å være bevisst på hvordan man lager den. Selvsagt er hjemmelaget best. Det er jo mye bedre å gi barnet grøt som naturlig inneholder de vitaminene de trenger i steden for noe som er kunstig tilsatt. 

For ikke å snakke om konsistens og smak! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Norge er posegrøten den som er anbefalt av helsemyndighetene  fremfor «selvlaget». Dette grunnet den inneholder jern - blant annet.

Bløtlegger du kornet du bruker i grøt så er jernet lett tilgjengelig for baby. Det er fullt mulig å lage hjemmelaget jernrik grøt. 

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det anbefales IKKE å gi «hjemmelaget grøt» 

1 hour ago, AnonymBruker said:

I Norge er posegrøten den som er anbefalt av helsemyndighetene  fremfor «selvlaget». .

Dette kan dere og alle plusserne deres få lov til å dokumentere. Jeg har nå til og med fått brosjyrer fra norske helsemyndigheter med oppskrift på hjemmelaget grøt og tips til hvordan få ok jerninnhold. Man trenger ikke en gang begynne med grøt når man starter med fast føde, men kan fint begynne med jernfattige matvarer. Søtpotet er liksom greit, men hirsegrøt er fyfy? :P

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med helsesøster!

Men nå har det seg slik at jenta ikke vil ha posegrøt. Hun grynter på nesen, brekker seg og spytter det ut. Så alternativet her er jo havregrøt. Eller ingenting. Jeg blander med morsmelkerstatning, så skjønner ikke helt hva som kan gjøres feil her. De skal jo starte å spise fast føde og havregrøt er jo veldig sunt og bra på flere måter. Men jeg kan godt snakke med helsesøster ja, takk for tipset :) 

• Liker 2
Gjest Albbas
Skrevet

Barnet er født med et lager av jern i kroppen. Morsmelk inneholder lite 
jern, og etter omkring et halvt år er barnets jernlager redusert. Den første 
maten bør derfor inneholde nok jern. Lager dere grøten selv, bruk jernrikt 
mel, som for eksempel havremel, sammalt hvete og hirse. Variér mellom 
ulike kornslag. Industriframstilt barnegrøt er vanligvis tilsatt jern.

Sitat fra helsedirektoratet. Ikke ett ord om at man må/bør gi ferdiggrøt i stedetfor hjemmelaget. 

https://www.helsedirektoratet.no/brosjyrer/mat-og-maltider-for-spedbarn#

Skrevet

Orket ikke lese alle svarene men du får kjøpt havremel på butikken du kan lage grøt av, det inneholder mer jern enn gryna 😊👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Albbas skrev:

Dette kan dere og alle plusserne deres få lov til å dokumentere. Jeg har nå til og med fått brosjyrer fra norske helsemyndigheter med oppskrift på hjemmelaget grøt og tips til hvordan få ok jerninnhold. Man trenger ikke en gang begynne med grøt når man starter med fast føde, men kan fint begynne med jernfattige matvarer. Søtpotet er liksom greit, men hirsegrøt er fyfy? :P

http://www.olgerdin.is/files/frettir/graut.pdf

Skal nok finne kilde som i klartekst sier at norske helsemyndigheter anbefaler industriframstilt grøt også. Men det faktum at barn på hjemmelaget grøt hadde dårligere jernstatus sier vel egentlig sitt. 

Har i tillegg fått anbefalt industrifremstilt fra helsestasjonen og det har flere jeg kjenner også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...