Gå til innhold

Hjelp! Mosskorpion i huset!!!


Dagoberta

Anbefalte innlegg

I går fant jeg et merkelig lite insekt i stua mi, med en liten billelignende kropp og hummerlignende klør ( :o ) foran, den var ca. 1 mm lang. Bilde av en liknende en her for dem som liker å bli skremt.

Etter litt leting på nett fant jeg ut at det var en mosskorpion (også kalt pseudoskorpion/bokskorpion). Alle nettstedene sier at de er helt harmløse, faktisk nyttige, i og med at de spiser midd og fluer, så hvis man finner en, skal man bare sette den ned på gulvet og la den fortsette med sitt :o og jeg bor i et gammelt hus, så det kan jo være nyttig å ha en og annen middspiser ruslende rundt, men det var en ting jeg ikke klarte å finne ut om de ekle krypene: er det noen risiko for at jeg plutselig vil finne horder med mosskorpioner i hjemmet mitt?? Eller er de så sjeldne at jeg ikke skal regne med å treffe så mange flere av dem?

Jeg er ikke sikker på om den kommer fra hagen eller fra bokstablene på røykerommet mitt forresten, men liker ikke helt tanken på at det kanskje finnes mengder av hummerdyr på røykerommet mitt.. Er det noen insektkjennere der ute som vet hvor vanlige de er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både i Danmark og Sverige er den svært sjelden, så jeg tror ikke at du behøver å bekymme deg for horder. Den er sansynlivis kommet inn fra hagen. Har du et stort gammelt tre i nærheden av huset?

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Googlet fram en mailadresse til Zoologisk Museum i Oslo. De kan garantert svare, og om den er sjelden, er de kanskje glad for å høre om "forekomsten".

Mailadresse slettet

Du kan ikke poste innlegg som inneholder:

E-postadresser

/Furstina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagen er full av store, gamle grantrær. Godt å høre at det er stor sjanse for at den kommer derfra, jeg liker ikke å ha rare insekter på besøk :)

Skal prøve å maile Zoologisk Museum, det var en god ide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

:sjokk: Oh bevares, jeg hadde freaket ut om jeg fant en slik. Hadde i hvert fall bært den laaangt unna huset, middspiser eller ikke.

Men er den 1mm stor..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du tro jeg også gjorde, har aldri kunnet tenkt meg at sånne dyr fantes :ler: og jeg hørte ikke på rådet om at man bare skal la den rusle videre.

Tror den på bildet jeg la link til er litt større, den jeg fant var heldigvis så liten at det bare var såvidt jeg klarte å se at den lå og viftet med hummerklørne sine.

*grøss* håper bare de ikke er sånne insekter som legger enorme reir med tusenvis av egg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Tror den på bildet jeg la link til er litt større, den jeg fant var heldigvis så liten at det bare var såvidt jeg klarte å se at den lå og viftet med hummerklørne sine.

Når du sier det slik, så hørtes den jo nesten søt ut :wink: Håper den finner mange klør-befengte venner ute da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fint "dere" ikke vet hvordan alle de smådyrene som kravler på kroppen, i sengetøyet, på gulvet, i sofaen...og overalt...ser ut da. :ler:

(Klarte ikke å dy meg). :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Er fint "dere" ikke vet hvordan alle de smådyrene som kravler på kroppen, i sengetøyet, på gulvet, i sofaen...og overalt...ser ut da. :ler:

(Klarte ikke å dy meg). :ler:

Og sånn sett burde alle ønske seg mosskorpionfarm hjemme, som kunne spist opp all sengetøymidden f.eks. !

(Bare de marsjet ut av sengene før leggetid, da!) :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånn sett burde alle ønske seg mosskorpionfarm hjemme, som kunne spist opp all sengetøymidden f.eks. !

(Bare de marsjet ut av sengene før leggetid, da!) :ler:

Smart...snakk om forretningside da.

Dagoberta....du bør begynne oppdrett av husdyret ditt. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Har sett hvordan midd og andre kosedyr ser ut...de er man stuck med.

Men er det ikke fint å vite at man aldri er alene da? Og at man aldri legger seg alene? Og at ens små venner alltid kommer til å være der! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett hvordan midd og andre kosedyr ser ut...de er man stuck med.

Har sett bilde av dem forstørret utrolig mange ganger. :ler:

(Fy flate så jæ***** de ser ut....godt de er så små)

Husdyret til Dagoberta er jo søtt i forhold. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er alltid slik at det er ( i hvert fall bør være) langt færre av rovdyra enn av dyra de spiser, altså har du sikkert mer midd enn mosskorpioner i huset. Hvis den da holder til i huset ditt til vanlig.

Ellers enig i at det hørtes ut som en forretningside:) Kanskje selge bittesmå terrarier med mosskorpioner i dyrebutikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GreenSky

Åh ja, er det det de heter. Jeg husker slike fra jeg var liten, fra en familiehytte på Hvaler utenfor Fredrikstad. Kalte dem bare "klypedyr". De kunne klype sinnsykt hardt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sikker på at du ikke blander sammen, GreenSky?

Trådstarters klyåedyr var 1 mm langt (ikke skjønner jeg at hun oppdaget det i utgangspunktet, men)

De klypedyrene (saksedyr) som du kanskje tenker på, er vel mellom 1 og 2 cm lange, mørkebrune? DE kan klype noe så innmari! (Tviler på at et insekt på 1 mm har like stor effekt?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har sett bilde av dem forstørret utrolig mange ganger. :ler:

(Fy flate så jæ***** de ser ut....godt de er så små)

Husdyret til Dagoberta er jo søtt i forhold. :ler:

Kan ikke si jeg synes det dyret var så søtt, ihvertfall ikke når det kom på ubedt besøk hjemme hos meg :ler: men midd er verre, ja, husker fremdeles veldig godt at jeg så bilde av sengemidd da jeg var liten, jeg turde ikke å sove med ansiktet ned i puten på årevis :)

Den ideen med mosskorpionfarm hørtes litt god ut, tro om det går an å dressere dem til å gå oppi senga på morgenen, og ut av den igjen på kveldene? Kanskje med hundefløyte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ideen med mosskorpionfarm hørtes litt god ut' date=' tro om det går an å dressere dem til å gå oppi senga på morgenen, og ut av den igjen på kveldene? Kanskje med hundefløyte?[/quote']

Smart....og på fritiden kan de lære seg å spille ballalaika...så kan de ha ballalaikakonsert på Karl Johan hver kveld hele sommeren (Dirigent: Harald Heide-Steen). :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men, Dagoberta; Hvordan greide du i det hele tatt å oppdage den? 1 mm er ikke store krypet! Lå du på alle fire på gulvet og lette etter store hybelkaniner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hadde den gjemt seg blant hybelkaninene tror jeg den kunne gått uoppdaget lenge :ler:

Jeg hadde en venn på besøk, som plutselig oppdaget at den lå og svømte i vannglasset hans. Jeg tror at den kanskje har haiket inn med ham, og vært uheldig og havnet i glasset når den skulle hoppe av :mistenksom smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...