Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som tillitsvalgt i fagforeningen ser jeg innrapportert lønn i bedriftsgruppen. Dette visste jeg ikke før nå og ser at min kollega, som har jobbet et år mindre enn meg, som ikke har mastergrad (som jeg har) har 30 000 kr mer i lønn enn meg. I tillegg til å ligge under snittet i bedriftsgruppa, ligger jeg laaangt under snittet for landet.

Jeg vil ta dette opp med min leder, ønske om høyere lønn. Er det negativt å nevne lønnsnivået til kollegaen? Det er jo min leder som også er vedkommenes leder og satt lønnen.

Anonymkode: 9a04e...423

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å nevne andres lønn blir sett på som no-no innen lønnsforhandlinger. Det du bør vise til er din mastergrad i tillegg til at du ligger under snittet for landet. Det kan jo være at kollegaen har annen kompetase/ansennitet som kan ha økt lønnen, 

Anonymkode: 1b6aa...9ae

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke nevnt det, nei, spesielt ikke med tanke på hvordan du fikk vite denne lønnen. Det er ufint å bruke slike opplysninger du har fått i en annen sammenheng. Samt at det å bruke andres lønn som argument er litt sånn sutrete og får deg til å virke misunnelig. 

Jeg ville heller tatt opp det med under snittet for landet. 

Anonymkode: 5019f...7bf

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å nevne andres lønn blir sett på som no-no innen lønnsforhandlinger. Det du bør vise til er din mastergrad i tillegg til at du ligger under snittet for landet. Det kan jo være at kollegaen har annen kompetase/ansennitet som kan ha økt lønnen,  

Anonymkode: 1b6aa...9ae

Takk for svar.

Kollegaen har et fagbrev noe på siden av bacheloren.

AnonymBruker
Skrevet

hvilket år ble din lønn fastsatt? 

Er det andre faktorer din kollega har som du ikke kjenner til?

Kjenner du til hvilke lønnsnivå du skal ha med mastergrad og hvor mye enn din kollega? Iallfall så trenger du å lønns forhandle din lønn, og det gjorde du sist?

det er vanlig å spørre ansatte hvilke lønn de har, for å se hvilke nivå du selv skal balansere på?

Anonymkode: b5f48...fea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som tillitsvalgt i fagforeningen ser jeg innrapportert lønn i bedriftsgruppen. Dette visste jeg ikke før nå og ser at min kollega, som har jobbet et år mindre enn meg, som ikke har mastergrad (som jeg har) har 30 000 kr mer i lønn enn meg. I tillegg til å ligge under snittet i bedriftsgruppa, ligger jeg laaangt under snittet for landet.

Jeg vil ta dette opp med min leder, ønske om høyere lønn. Er det negativt å nevne lønnsnivået til kollegaen? Det er jo min leder som også er vedkommenes leder og satt lønnen.

Jeg har samme problem. Ligger jo 200k under en kollega som har bachelor og jeg master. 

Men du kan ikke nevne kollegaslønn i samtalen....

hvilken fagforening er du med i?

Anonymkode: 855d7...a80

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har samme problem. Ligger jo 200k under en kollega som har bachelor og jeg master. 

200K??!! Da er det vel på tide å forhandle lønn? Eller finne seg en annen jobb.

Anonymkode: 75d3a...0ab

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

200K??!! Da er det vel på tide å forhandle lønn? Eller finne seg en annen jobb.

Anonymkode: 75d3a...0ab

Har prøvd å forhandle. Gikk ikke...

men de er så avhengig av meg at jeg har vanskelig for å få lengre ferie...

Ser etter ny jobb nå internt hehe.. er på vei altså.

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Har prøvd å forhandle. Gikk ikke...

men de er så avhengig av meg at jeg har vanskelig for å få lengre ferie...

Ser etter ny jobb nå internt hehe.. er på vei altså.

Hvis du bare bytter jobb internt er det stor sjanse for at de tar utgangspunkt i din gamle lønn når de kommer med tilbud.

Anonymkode: c3b98...b55

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du bare bytter jobb internt er det stor sjanse for at de tar utgangspunkt i din gamle lønn når de kommer med tilbud.

Anonymkode: c3b98...b55

Huff.... men jeg har vanskelig for å få intervju av en merkelig grunn...... er ikke så lett det her....jeg tror jeg fikk 1 intervju per 220. søknad jeg sendte etter endt utdanning. Bør bli bedre i dag etter disse årene i jobb

jeg er i en litt sånn kinky situasjon. Vanskelig å søke på økonomi/analysejobber siden jeg ikke har relevant erfaring men en master. Altfor overkvalifisert til bachelorstillinger og da går jeg vel ikke opp i lønn heller.

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

hvilket år ble din lønn fastsatt? 

Er det andre faktorer din kollega har som du ikke kjenner til?

Kjenner du til hvilke lønnsnivå du skal ha med mastergrad og hvor mye enn din kollega? Iallfall så trenger du å lønns forhandle din lønn, og det gjorde du sist?

det er vanlig å spørre ansatte hvilke lønn de har, for å se hvilke nivå du selv skal balansere på? 

Anonymkode: b5f48...fea

Fikk fastsatt lønnen i 2016, kollegaen var ansatt 4-5 måneder etter meg.

Kollegaen min har nå fått tilbud om å ta master gjennom jobben. Kjente det kokte litt inni meg.

Jeg ligger godt under snittet på landsbasis og i fylket, men hele bedriften ligger under det nivået. Jeg vet kollegaens lønn.

Tror ikke det er vanlig...

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg hadde ligget 200k under så hadde jeg forhandlet om lønn. Hadde ikke funnet meg i det.

Men jeg har selv mastergrad, og dessverre så er det sånn at så lenge bedriften ikke utlyste etter noen med mastergrad i utlysningen har vi ikke krav på å bli lønnet etter det.

Anonymkode: e32f8...a96

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk fastsatt lønnen i 2016, kollegaen var ansatt 4-5 måneder etter meg.

Kollegaen min har nå fått tilbud om å ta master gjennom jobben. Kjente det kokte litt inni meg.

Jeg ligger godt under snittet på landsbasis og i fylket, men hele bedriften ligger under det nivået. Jeg vet kollegaens lønn.

Tror ikke det er vanlig...

Kanskje din leder driver med favorisering. 

Hvis jeg skal bli hørt og få samme mulighet til ansvar som mannlige kollegaer må jeg ofte frem med klørne. Må liksom «ta» hele prosjektet og overstyre.

jeg var veldig stille og passiv en periode. Føltes som om folk ikke trodde jeg kunne noenting. Litt slitsomt å måtte frem med klørne hver gang kun for å vise at jeg også har kompetanse..

jeg ligger under hele fylket selv...

venner får sjokk av lønnen min...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg hadde ligget 200k under så hadde jeg forhandlet om lønn. Hadde ikke funnet meg i det.

Men jeg har selv mastergrad, og dessverre så er det sånn at så lenge bedriften ikke utlyste etter noen med mastergrad i utlysningen har vi ikke krav på å bli lønnet etter det.

Anonymkode: e32f8...a96

Ja, men flere med bachelor ligger over meg i lønn. Jeg er underbetalt uansett. Hele min master er bortkastet. Aldri fått intervju til stillinger som krever master. Min stilling var aldri utlyst heller. Jeg var vikar...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...