Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ingen religioner som er fredlige.

Anonymkode: 777a9...849

Joda. Baha'i er så vidt jeg vet en veldig fredelig religion. Wicca også, og sikkert mange andre. Noen religioner kan tydeligvis lettere (mis)brukes til å rettferdiggjøre vold, og så er det selvsagt folk som er "buddhister" på samme måte som nordmenn er "kristne" - der religionen altså handler mer om kultur enn hva man faktisk tror på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke som en gud man nødvendigvis tilber, men at guder eksisterer

Nei. I zenbuddhismen finnes ikke en eneste gud ("den buddhastatuen fortjener all den fugledritten den kan få", som man sier)

Anonymkode: b01d5...df6

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. I zenbuddhismen finnes ikke en eneste gud ("den buddhastatuen fortjener all den fugledritten den kan få", som man sier)

Ifølge zen mester Eido Roshi eksisterer guder, men de har ingenting å si. De påvirker ikke troen. 

Anonymkode: 12f8e...019

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge zen mester Eido Roshi eksisterer guder, men de har ingenting å si. De påvirker ikke troen. 

"Guder" uten frelsende eller skapende kraft som ikke skal tilbes er ikke guder i vestlig forstand.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

"Guder" uten frelsende eller skapende kraft som ikke skal tilbes er ikke guder i vestlig forstand.

Nei, de er ikke guder i vestlig forstand, men vi har ikke ordene til å beskrive de tusenvis av forskjellige skapningene i asiatisk mytologi... sånn er det bare. I vårt språk kaller vi alle de bare 'guder'. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Et land kan ikke representere en religion. Uansett hvillen vold de er ansvarlige for, så har det veldig lite å gjøre med buddhisme. Hvis ikke du kan bevise det motsatte selvsagt. Hvis det er en skrift de viser til for å rettferdiggjøre volden, så er det selvsagt en annen historie... 

Jeg har heller ikke sagt at noe land representerer en religion, jeg sa at buddhister har drept muslimer i Myanmar. Dette er ikke noe ukjent for noen som følger med i hva som skjer i verden. 

Poenget mitt er at det finnes ingen religion som er fredelige!

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har heller ikke sagt at noe land representerer en religion, jeg sa at buddhister har drept muslimer i Myanmar. Dette er ikke noe ukjent for noen som følger med i hva som skjer i verden. 

Poenget mitt er at det finnes ingen religion som er fredelige!

Dreper de for politiske eller religiøse grunner? Kanskje du skal ta dette til en professor i religion og etikk, jeg tror de ville vært interessert i dine banebrytende meninger. Jeg tror ikke mange i de akademiske kretser er enig i at buddhisme er ideologisk voldelig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...