linsejesus Skrevet 3. juli 2019 #21 Skrevet 3. juli 2019 48 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ingen religioner som er fredlige. Anonymkode: 777a9...849 Joda. Baha'i er så vidt jeg vet en veldig fredelig religion. Wicca også, og sikkert mange andre. Noen religioner kan tydeligvis lettere (mis)brukes til å rettferdiggjøre vold, og så er det selvsagt folk som er "buddhister" på samme måte som nordmenn er "kristne" - der religionen altså handler mer om kultur enn hva man faktisk tror på. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #22 Skrevet 3. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke som en gud man nødvendigvis tilber, men at guder eksisterer Nei. I zenbuddhismen finnes ikke en eneste gud ("den buddhastatuen fortjener all den fugledritten den kan få", som man sier) Anonymkode: b01d5...df6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #23 Skrevet 3. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. I zenbuddhismen finnes ikke en eneste gud ("den buddhastatuen fortjener all den fugledritten den kan få", som man sier) Anonymkode: b01d5...df6 Ifølge zen mester Eido Roshi eksisterer guder, men de har ingenting å si. De påvirker ikke troen. Anonymkode: 12f8e...019
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #24 Skrevet 3. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ifølge zen mester Eido Roshi eksisterer guder, men de har ingenting å si. De påvirker ikke troen. "Guder" uten frelsende eller skapende kraft som ikke skal tilbes er ikke guder i vestlig forstand. Anonymkode: b01d5...df6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #25 Skrevet 3. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: "Guder" uten frelsende eller skapende kraft som ikke skal tilbes er ikke guder i vestlig forstand. Anonymkode: b01d5...df6 Nei, de er ikke guder i vestlig forstand, men vi har ikke ordene til å beskrive de tusenvis av forskjellige skapningene i asiatisk mytologi... sånn er det bare. I vårt språk kaller vi alle de bare 'guder'. Anonymkode: 12f8e...019
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #26 Skrevet 3. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nettopp. Et land kan ikke representere en religion. Uansett hvillen vold de er ansvarlige for, så har det veldig lite å gjøre med buddhisme. Hvis ikke du kan bevise det motsatte selvsagt. Hvis det er en skrift de viser til for å rettferdiggjøre volden, så er det selvsagt en annen historie... Anonymkode: 12f8e...019 Jeg har heller ikke sagt at noe land representerer en religion, jeg sa at buddhister har drept muslimer i Myanmar. Dette er ikke noe ukjent for noen som følger med i hva som skjer i verden. Poenget mitt er at det finnes ingen religion som er fredelige! Anonymkode: 777a9...849
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #27 Skrevet 3. juli 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har heller ikke sagt at noe land representerer en religion, jeg sa at buddhister har drept muslimer i Myanmar. Dette er ikke noe ukjent for noen som følger med i hva som skjer i verden. Poenget mitt er at det finnes ingen religion som er fredelige! Anonymkode: 777a9...849 Dreper de for politiske eller religiøse grunner? Kanskje du skal ta dette til en professor i religion og etikk, jeg tror de ville vært interessert i dine banebrytende meninger. Jeg tror ikke mange i de akademiske kretser er enig i at buddhisme er ideologisk voldelig. Anonymkode: 12f8e...019
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå