AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #1 Skrevet 2. juli 2019 Skal på jobbintervju neste uke, samme type jobb, samme type firma. Er det vanlig å "presse" lønna opp ved å si at man tjener litt mer der man er enn man egentlig gjør? For å få et bedre tilbud? Anonymkode: 69736...24f 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #2 Skrevet 2. juli 2019 Ganske dumt om det blir sjekket opp i og de finner ut at du lyver. Da blir det nok ikke noe jobb i det hele tatt. Anonymkode: fe6f0...dd0
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #3 Skrevet 2. juli 2019 En arbeidsgiver har ingen problemer med å lyve om hva de "kan" betale deg, så jeg ser ikke på det som et problem om du gjør det samme - det er jo elementær salg og forhandling. Hva du tjente tidligere har heller ikke arbeidsgiver noe med. Anonymkode: 572bf...6be 4
Tvist Skrevet 2. juli 2019 #4 Skrevet 2. juli 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ganske dumt om det blir sjekket opp i og de finner ut at du lyver. Da blir det nok ikke noe jobb i det hele tatt. Anonymkode: fe6f0...dd0 Hvordan skal de finne ut av det? Arbeidsgiver har ikke lov å opplyse om det. Jeg lyver. 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #5 Skrevet 2. juli 2019 Hvorfor lyve når de spør hva du forventer å få betalt, og du kan svare at du regner med å bli tilbudt det som er vanlig for mennesker med din utdannelse og erfaring i tilsvarende stilling hos dem. Det har alltid fungert for meg Anonymkode: b6e60...7e0
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #6 Skrevet 2. juli 2019 Du kan godt lyve, men det er jo helt unødvendig. Om du tjener 500 i nåværende jobb, ikke er villig til å jobbe for under 600 så er det jo bare å si i intervjuet at en av grunnene til at du søker ny jobb er at den nåværende lønnen ikke er god nok. Eventuelt kan du si du er mer interessert i å vite hva de kan tilby deg av lønn enn å diskutere din nåværende lønn om du ikke ønsker å oppgi hverken hva du tjener eller hvor langt ned i lønn du er villig til å gå. Anonymkode: c36d9...503 6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #7 Skrevet 2. juli 2019 Rart bedrifter ikke har faste satser selv enn at de baserer på hva kandidaten tjener nå. Det blir etter mitt syn feil politikk, og ikke reell god skissert løsning for kandidaten, som gjerne vil si ja til jobben. Anonymkode: 55766...6da 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #8 Skrevet 2. juli 2019 Vel, jeg har prøvd begge deler: både lyve meg opp i lønn og var helt ærlig ang. hva jeg tjener. Jeg har alrdi fått jobb da jeg løy om hva jeg tjente. Men jeg fikk jobb (eller hvertfall kommet til siste intervju) da jeg snakket sant. Du bestemmer jo selv. Men husk at dersom du forteller hva du tjener så kan du også være ærlig og si at du forventer 10-20% påslag for basislønna om du bytter (det er helt vanlig praksis). Anonymkode: e3615...c88 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #9 Skrevet 2. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg har prøvd begge deler: både lyve meg opp i lønn og var helt ærlig ang. hva jeg tjener. Jeg har alrdi fått jobb da jeg løy om hva jeg tjente. Men jeg fikk jobb (eller hvertfall kommet til siste intervju) da jeg snakket sant. Du bestemmer jo selv. Men husk at dersom du forteller hva du tjener så kan du også være ærlig og si at du forventer 10-20% påslag for basislønna om du bytter (det er helt vanlig praksis). Anonymkode: e3615...c88 Godt tips. Ifølge statistikk (Nito) ligger jeg 60 000 under snittet med min utdanning/ansiennitet. Ikke mye, men lønnsveksten i firmaet har vært utrolig dårlig de siste 5 årene. 10% økning ved bytte er noe jeg ønsker, men synes sånt er vanskelig å formidle. Anonymkode: 69736...24f
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #10 Skrevet 2. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: 10% økning ved bytte er noe jeg ønsker, men synes sånt er vanskelig å formidle. Lønnsforhandlinger er veldig vanskelig tema for mange og det å kunne forhandle kommer med erfaring. Bare husk at når de spør deg hva du tjener så kan du svare "jeg tjener xxx men jeg regner med å tjene 20% mer hvis jeg bytter". To ting skjer her: 1. Du viser arb. giveren din forventning og dersom de ikke kan øke lønna så mye så finner du et annet selskap som kan øke den. 2. Husk regelen "ber du om mye får du noe, ber du om lite får du ingenting". Om du spør om 20% ekstra, så vil du nok kunne få 10-15%. Anonymkode: e3615...c88 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #11 Skrevet 2. juli 2019 Dette er grunnen til at mannfolk tjener mer enn kvinner. De har langt lavere terskel for å plusse på litt når de blir spurt om tidligere lønn, samt at de er langt mer aggressive i forhandlinger. Du blir ikke "arrestert" for å prøve deg på høyere lønn, og når dere er i forhandlingsfasen, så er det ikke slik at de avviser deg fordi du ønsker litt mer i lønn. Det er forskjell på "Jeg ønsker 1.2 millioner" i en lønn som på snitt betaler 550000, og "Jeg ønsker 620000". Er dere i sluttstadiet, så er de 99% sikker på å ansette deg. De som rekrutterer deg, og forhandler med deg, får en maksgrense å forhandle med. Da kaster de ut et relativt lavt tall (men ikke for lavt, da det kan skremme vekk kandidater), og snakker om muligheter for overtid, bonus, promotering, osv. for å dra opp dette. Som sagt: Hva du tjente før, er ikke viktig. Ikke heng deg opp i dette, og heller skift fokus om de skulle spørre deg. Når du skal forhandle noe, så må du ikke male deg inn i et hjørne, så tenk godt over hva du spør. (Og, ja,det å sjekke skattelisten kan være en måte å snoke på deg for informasjon om lønn, men skattelistene gir ikke nøyaktig bilde av lønn) Anonymkode: 572bf...6be
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #12 Skrevet 2. juli 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ganske dumt om det blir sjekket opp i og de finner ut at du lyver. Da blir det nok ikke noe jobb i det hele tatt. Anonymkode: fe6f0...dd0 Hvordan skal de finne ut av det? Hørt om GDPR? Det er isåfall et grovt brudd på personvernloven hvis nåværende arbeidsgiver hadde besvart dette lønnsspørsmålet. Og da er helvete løst Anonymkode: b24f6...699
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå