Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tok medisinkurs og er tilkalling. Hadde en dag på tre timer (første del av kurset) så en dag med klasseromsundervisning og siste dag med hjemmeeksamen. Alt dette via jobb. 

Teller dette da som vakter ifht sykepenger som tilkalling med vilkår om å ha jobbet med 14 dagers opphold mellom vaktene?

Anonymkode: bbf4e...fb6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Holder det ikke med et emne om dette?

Anonymkode: 37aa5...049

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du? Har stilt et spm..

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ha betalt for kurset ja

Anonymkode: c555a...4c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ha betalt for kurset ja

Anonymkode: c555a...4c3

Men hvis jeg som tilkalling skal ha rett på sykepenger er vilkåret at jeg må ikke ha vært et opphold på mer enn 14. dager mellom vaktene for å få en sykemelding. Så teller det kurset som en vakt hvis neste vakt var 24.06? Oppfyller jeg vilkårene da?

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke. Hør med tillitsvalgt.

Anonymkode: 372b9...6e6

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis jeg som tilkalling skal ha rett på sykepenger er vilkåret at jeg må ikke ha vært et opphold på mer enn 14. dager mellom vaktene for å få en sykemelding. Så teller det kurset som en vakt hvis neste vakt var 24.06? Oppfyller jeg vilkårene da?

Sykepenger går vell etter lønn? Ikke når du var sist på jobb? Men skal du legge inn krav om fast jobb ,må drikke ha hull / opphold på 14 dager. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde du virkelig vært syk hadde du holdt deg hjemme uavhengig av lønn. Når du skal forsøke å beregne for å utnytte sykelønnsordningen er du ikke syk heller, og får komme deg på jobb. 

Anonymkode: f3aa4...a94

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, BLOMSTERKVAST skrev:

Sykepenger går vell etter lønn? Ikke når du var sist på jobb? Men skal du legge inn krav om fast jobb ,må drikke ha hull / opphold på 14 dager. 

Eller er det egenmelding du mener du ikke har opparbeidet deg til? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du virkelig vært syk hadde du holdt deg hjemme uavhengig av lønn. Når du skal forsøke å beregne for å utnytte sykelønnsordningen er du ikke syk heller, og får komme deg på jobb. 

Eller så bare vurderer man om man må drite i at pasientene blir smittet og syke.

Anonymkode: 88d42...d53

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der er jo bare et tullete svar. Enkelte ting er ikke bare sort/hvitt.

Feks. Hvis legen sier han vil sykemelde meg og jeg ikke har råd til p miste lønna mi, så går jeg på jobb.

Eller at man har en arbeidsgiver som sier man skal komme på jobb hvis man er syk.

Eller man er gravid og ikke får tilrettelegging på grunn av arbeidets innhold.

8 timer siden, BLOMSTERKVAST skrev:

Fant denne:

Sykepenger.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Det skrivet sier jo bare det du har fått beskjed om i alle tråden dine. Du må ha jobbet fire uker sammenhengende, har du mer enn 14 dagers opphold i vaktene må du starte opptjeningsperioden på nytt, og da har du ikke rett på sykepenger før etter fire nye uker. I turnus med planlagt opphold gjelder ikke dette, men det er jo ikke det du har. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skrivet sier jo bare det du har fått beskjed om i alle tråden dine. Du må ha jobbet fire uker sammenhengende, har du mer enn 14 dagers opphold i vaktene må du starte opptjeningsperioden på nytt, og da har du ikke rett på sykepenger før etter fire nye uker. I turnus med planlagt opphold gjelder ikke dette, men det er jo ikke det du har. 

Det stemmer ikke. Men rart du vet mere enn hva nav selv vet da. Det er unntaksregler for slike tilfeller! Og nei, ikke fått svar på spørsmål i Hi 🙄

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Men rart du vet mere enn hva nav selv vet da. Det er unntaksregler for slike tilfeller! Og nei, ikke fått svar på spørsmål i Hi 🙄

Siden du ikke vil godta noe som blir svart her, spør arbeidsgiver og nav. Hva er problemet? Lyver du om sykdom? 

Anonymkode: 5b98f...124

AnonymBruker
Skrevet

Det er forøvrig flere kriterier som skal oppfylles for å ha rett på sykepenger. 

«Hvem kan få sykepenger?

Du må være medlem av folketrygden.

• Grunnen til at du ikke kan jobbe må være din egen sykdom eller skade.
  • Du må ha vært i jobb i minst fire uker umiddelbart før du ble sykmeldt.
  • Du taper pensjonsgivende inntekt mens du er syk. Dette er inntekt du har mottatt som lønn og betalt skatt av. 
  • Inntekten din må tilsvare minst femti prosent av grunnbeløpet i folketrygden (1/2 G). Denne inntektsgrensen gjelder bare etter arbeidsgiverperioden, vanligvis de første 16 dagene av sykefraværet.»

https://www.nav.no/no/Bedrift/Oppfolging/Sykmeldt+arbeidstaker/Sykepenger/beregningsregler-for-sykepenger-fra-2019

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er så sikker på at det er feil, så er det jo bare å lene seg tilbake og vente på utbetaling av sykepenger da. Du er ikke et unntakstilfelle, du er et tilfelle stort sett alle bedrifter med en viss mengde vikarer har om sommeren. Ansatte som jobber en pitteliten stund og tror de kan levere sykemelding og cashe inn peng. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden du ikke vil godta noe som blir svart her, spør arbeidsgiver og nav. Hva er problemet? Lyver du om sykdom? 

Ja, for det er jo bare å lyve om sykdom🙄 Hvis man har en fremtredende sykdom som gjør at man blir nødt til å sykemelde seg dersom belastninger på jobb blir for stor, så har man ikke noe valg. Jeg har aldri vært borte fra yrkeslivet, og har null sykedager! Men ditt svar reflekterer vel heller deg! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for det er jo bare å lyve om sykdom🙄 Hvis man har en fremtredende sykdom som gjør at man blir nødt til å sykemelde seg dersom belastninger på jobb blir for stor, så har man ikke noe valg. Jeg har aldri vært borte fra yrkeslivet, og har null sykedager! Men ditt svar reflekterer vel heller deg! 

Hvorfor spør du ikke de som vet? Og jo, det er mange som lyver om sykdom. Har du ikke fulgt med i media siste ukene? Og nei, jeg har større yrkesstolthet enn det ;) Ingen grunn til å bli frekk. Er du virkelig syk, er det vel heller ikke noe problem å ta det opp med nav og/eller arbeidsgiver. Og som sagt, det er mer enn bare tid i jobb som skal oppfylles. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...