Gå til innhold

"hva skal vi gjøre i dag?"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sommeren er her, og barna skal være hos meg i 4 uker. De er 7, 9 og 11 og må underholdes hele tiden. Hvis jeg ikke har en plan eller noe vi skal gjøre, går de oppå meg hele dagen. Leke med venner, gå ut alene uten mor eller finne på noe alene er ikke noe de føler for. Å kaste dem ut funker ikke da de kommer inn igjen etter 5 min og erklærer at de er ferdig med å være ute og at de nå kjeder seg..... Blir fire lange uker kjenner jeg. Jeg orker ikke å underholde dem hver time hver dag

Anonymkode: 2fb35...b0d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men er ikke de gamle nok til å kunne leke sammen, da? 

Anonymkode: 318e8...69d

• Liker 5
Skrevet

Jeg pleier å ha husarbeid tilgjengelig for den som kjeder seg. Da pleier de på magisk vis å klare komme opp med aktiviteter på egen hånd.

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Prøv denne:

Si at det ikke kommer til å bli arrangert underholdning hver dag. NOE kommer du selvfølgelig til å legge opp til, men ikke fullt program hver dag.

Så kan dere legge en plan for uka, med noen spesifikke ting (det klarer du).

Når de kommer og sier: jeg kjeder meg! Svarer du: det kan være bra for fantasien å kjede seg, jeg gleder meg til å se hva du finner på å gjøre! 

Vi underholder barna altfor mye. Dine er i tillegg tre som kan holde hverandre litt i ånde. La dem gjøre det.

Anonymkode: 88976...f7b

• Liker 3
Skrevet

De er jo heldige, de har jo i det minste hverandre å leke med! Kan du ikke hjelpe dem i gang med noe? Vannspreder, vannkrig, ball-lek, tegne/male, slengtau...? 

• Liker 3
Skrevet

Gi dem en sommerjobb. Du har sikkert en plen som bør klippes, en innkjørsel eller terrasse som bør spyles, planter som bør vannes? Evt noe husarbeid inne, handle for deg på butikken. De er store nok til å få gjort disse tingene sammen. 

Betalingen er enten at dere gjør en aktivitet sammen etterpå/i morgen, eller litt penger som de kan gå på butikken og kjøpe is for. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Huff mine barn er akkurat like 😞 Er så lei, kun tv og spill som gjør at de ikke maser, og det går ikke an å bare holde på med det

Anonymkode: 432ee...33b

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Gi dem en sommerjobb. Du har sikkert en plen som bør klippes, en innkjørsel eller terrasse som bør spyles, planter som bør vannes? Evt noe husarbeid inne, handle for deg på butikken. De er store nok til å få gjort disse tingene sammen. 

Betalingen er enten at dere gjør en aktivitet sammen etterpå/i morgen, eller litt penger som de kan gå på butikken og kjøpe is for. 

Har ikke noe uteområde der jeg leier, og husarbeid gidder de ikke gjøre 🙄 "men vi rydder etter oss når vi spiser, og vi dekker på når du spør om det. Da trenger vi ikke å gjøre mer" 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Lady La-Laa skrev:

De er jo heldige, de har jo i det minste hverandre å leke med! Kan du ikke hjelpe dem i gang med noe? Vannspreder, vannkrig, ball-lek, tegne/male, slengtau...? 

Hva er slengetau? :)

Anonymkode: 3027e...58a

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er slengetau? :)

Anonymkode: 3027e...58a

Heng et tau i et tre med knute nederst på tauet. Så kan de slenge seg der 😊

AnonymBruker
Skrevet

Bade, spille frisbee, fotball, gå i heia, lage turn/danse oppvisning, lese Donald, plukke jordbær og selge dem langs veien eller steke vafler og selge dem langs veien, sove i telt i hagen eller dra på telttur, hoppe på trampolina, besøke slektninger eller venner, klatre i trær, bygge trehytte, sette opp slakkline, klippe plen, vannkrig, fiske, se fotballVM, dra til biblioteket/kino/hundeutstilling, la de sykle seg en lang tur, gi de ansvar for å handle inn og lage middag sammen, bake sammen, overnatte alle på samme rom, shopping, male/tegne, osv osv 

Plenty av ting å finne på

Anonymkode: bcdf2...3ad

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Plenty av ting å finne på

Det er jo innlysende. Problemet er at barn ikke kommer opp med det her. Og hvis en voksen foreslår noe holder de på i 5 minutter. 

Anonymkode: 432ee...33b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hva gjorde du da du var ung? 

Dere bør komme dere ut alle sammen. Pakk rygg sekken. Ta med telt. Ta med mat. Dere vil få en ubeskrivelig sommer. 

Anonymkode: 7aaad...69a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke noe uteområde der jeg leier, og husarbeid gidder de ikke gjøre 🙄 "men vi rydder etter oss når vi spiser, og vi dekker på når du spør om det. Da trenger vi ikke å gjøre mer" 

Hvorfor godtar du det? Det er ikke opp til dem å bestemme. 

Anonymkode: ccc0a...aaf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ferie alene med en på 9, hvor alle kompiser er på ferie, og vi har hatt 10 grader og styrtregn i to uker nå. Her har jeg lagt opp til én hyggelig aktivitet hver dag,   så i dag var vi og spiste frokost på cafe og shoppet litt småting på Nille etterpå. I morgen skal vi spise middag med farmor, dagen etter er det bursdag til søskenbarnet,bowling en dag, lekeland en dag osv. Ellers MÅ han bli med på én tur der vi får rørt oss litt i løpet av dagen, og resten bestemmer han selv. Blir som regel spilling og tv, noe jeg synes er ok når været er pyton.Det som er fint, er at selv om han ikke vil bli med på tur, blir det veldig hyggelig når vi først kommer oss ut. Vi prater om alt mulig, ser på ting, lager parkour løyper i skogen osv. Det finnes også en kampanje som heter sommerles på biblioteket, der man får små premier etter hvert som man leser. Tror dette er over hele landet....

Anonymkode: f28ab...7eb

Skrevet

Hva er greia med barn idag? Hvorfor må de underholdes hele tiden av voksne? 

Selv har jeg ikke barn, men jeg husker da jeg var liten og besøkte søskenbarn som bodde langt ute på bygda. Vi var ute fra morgen til kveld, var på oppdagelsesferd i skogen, bygde hytter, lagde demning i små elver, spilte fotball, gikk på tur med nabohunden, klatret i trær, lekte butikk i en gammel låve. Vi fant på tusen morsome leker. Har så masse gode minner!

I dag virker det som om barn spiller på ipad hele dagen og må underholdes av foreldre utenom spillingen. Hva gikk galt? 🤔 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Ava+, skrev:

Hva er greia med barn idag? Hvorfor må de underholdes hele tiden av voksne? 

Selv har jeg ikke barn, men jeg husker da jeg var liten og besøkte søskenbarn som bodde langt ute på bygda. Vi var ute fra morgen til kveld, var på oppdagelsesferd i skogen, bygde hytter, lagde demning i små elver, spilte fotball, gikk på tur med nabohunden, klatret i trær, lekte butikk i en gammel låve. Vi fant på tusen morsome leker. Har så masse gode minner!

I dag virker det som om barn spiller på ipad hele dagen og må underholdes av foreldre utenom spillingen. Hva gikk galt? 🤔 

Som sagt, du har ikke barn. Er forøvrig sikkert på at du klaget på kjedsomhet til tider du også. 

Det blir færre og færre barn som har tilgang på frie og trygge områder å bevege seg i. Ikke alle er så heldige å ha flust av klassevenner i nærheten. Ikke alle barn liker å leke ute i all slags vær heller. 

Støtter forslaget om husarbeid. "kjeder du deg? Ta denne og tørk litt støv. Etterpå bretter du klær". Bruker å funke. Finner raskt på noe gøy istedenfor. 

Er og lurt å ha en plan for dagen, der dere må ut litt. 3 unger i den alderen har mye energi som må brukes opp. Pante flasker, kjøre å se på....., besøke noen, få besøk av noen, på med jakka å ut på tur, badeland, bowling, kino. 

Anonymkode: 4d83e...4ae

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, du trenger ikke finne på hyggelige ting med dem, heller. Du kan jo ikke la dem slippe unna med å ikke gidde og likevel stå på pinne for dem.

Jeg tror ethvert barn har det i seg å bli kravstor og ufordragelig, så det er opp til oss foreldre å veilede i hva som er god oppførsel og sette grenser for hva vi finner oss i.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, du har ikke barn. Er forøvrig sikkert på at du klaget på kjedsomhet til tider du også. 

Det blir færre og færre barn som har tilgang på frie og trygge områder å bevege seg i. Ikke alle er så heldige å ha flust av klassevenner i nærheten. Ikke alle barn liker å leke ute i all slags vær heller. 

Støtter forslaget om husarbeid. "kjeder du deg? Ta denne og tørk litt støv. Etterpå bretter du klær". Bruker å funke. Finner raskt på noe gøy istedenfor. 

Er og lurt å ha en plan for dagen, der dere må ut litt. 3 unger i den alderen har mye energi som må brukes opp. Pante flasker, kjøre å se på....., besøke noen, få besøk av noen, på med jakka å ut på tur, badeland, bowling, kino. 

Anonymkode: 4d83e...4ae

Klaget aldri på kjedsomhet, nei. Vi barna på den tiden fant alltid på noe.

Nå er det tydeligvis de såkalte "curlingforeldrenes" tid. Trist. 

AnonymBruker
Skrevet

Sett dere ned og skriv brev/kort til noen som dere drar ut og sender i ordentlig postkasse etterpå. Bak kaker, muffins til lunsj? Lag pannekaker, trolldeig.  Smør niste og lag saft og dra til nærmeste park/skogholt. Kjøp potter, jord og frø og så noe som kommer raskt.  Det er da koselig å gjøre ting sammen med barn i ferien! 

Anonymkode: 1b585...877

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...