AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #1 Skrevet 2. juli 2019 Hei! Så mye jeg har lest om Sølvkre og Skjeggkre, trodde jeg allikevel aldri det skulle skje meg. I dag så jeg min første Sølvkre. Den pilte ut fra under/bak vaskemaskinen i kjelleren da jeg skulle sette på en klesvask. Jeg har bodd i dette huset i 10 år, men har aldri før sett et Sølvkre. Foreløpig har jeg ikke sett den på andre steder enn i kjelleren, ikke en gang på badet, selv om det er et fuktproblem der. Tingen er at jeg snart skal flytte. Hva må jeg tenke på i den forbindelse? Det nye bostedet har ikke kjeller og badet er moderne med varmekabler og god ventilasjon. Vil Sølvkreen likevel kunne trives, og hvor sannsynlig er det å få dem med på lasset? Eggene er vel så å si usynlige? Anonymkode: b3c89...811
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #2 Skrevet 2. juli 2019 "Fant min første Sølvkre- hva må jeg tenke på?" Stell godt med den Neida Sølvkre er svært vanlig og de trives på fuktige steder. De finnes ofte på bad og i kjellere. Finner man de derimot på rom som ikke skal være fuktige, bør man se etter fuktskader. Anonymkode: d3b50...cd5 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #3 Skrevet 2. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Så mye jeg har lest om Sølvkre og Skjeggkre, trodde jeg allikevel aldri det skulle skje meg. I dag så jeg min første Sølvkre. Den pilte ut fra under/bak vaskemaskinen i kjelleren da jeg skulle sette på en klesvask. Jeg har bodd i dette huset i 10 år, men har aldri før sett et Sølvkre. Foreløpig har jeg ikke sett den på andre steder enn i kjelleren, ikke en gang på badet, selv om det er et fuktproblem der. Tingen er at jeg snart skal flytte. Hva må jeg tenke på i den forbindelse? Det nye bostedet har ikke kjeller og badet er moderne med varmekabler og god ventilasjon. Vil Sølvkreen likevel kunne trives, og hvor sannsynlig er det å få dem med på lasset? Eggene er vel så å si usynlige? Anonymkode: b3c89...811 Har du andre gjenstander lagret i den kjelleren som du skal ha med deg når du flytter? Jeg ville vært forsiktig med kun det som står i kjelleren, angående om sølvkreet flytter sammen med deg. Anonymkode: d3b50...cd5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #4 Skrevet 2. juli 2019 - Det må være høyere luftfuktighet enn 60 prosent for at sølvkreene skal leve og reprodusere seg, forklarer Bjørn Arne Rukke fra Folkehelseinstituttet.https://www.klikk.no/bolig/oppussing/bli-kvitt-solvkre-2340217 Anonymkode: d3b50...cd5 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #5 Skrevet 2. juli 2019 Hva om du har det mørkt i kjelleren i en tid og samtidig har limfeller stående slik at du får fanget sølvkreene i feller? Anonymkode: d3b50...cd5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #6 Skrevet 2. juli 2019 Etter en omfattende paringslek avsetter hannen en pakke sædceller på gulvet, som hunnen tar opp i seg. Deretter begynner ungenes lange vei mot voksenlivet: 1: Etter paring legger hunnen oftest 50–60 egg i små sprekker i underlaget. 2: Etter to til åtte uker klekkes eggene. Ungdyrene ligner små, bleke kopier av de voksne. Se mer her: https://illvit.no/dyr/insekter/solvkre-hvor-kommer-de-fra-og-hva-er-solvkre Anonymkode: d3b50...cd5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #7 Skrevet 2. juli 2019 Hvor langt tid er det til du flytter? Om du bruker avfukter i kjelleren i en periode, vil du kunne ødelegge livsvillkårene for sølvkreet. Tørkes tøyet på snorer i kjelleren? Hvis ikke, tror jeg ikke at det kan bli med sølvkre i tøyet i hvertfall. Men vaskemaskinen kan kanskje ha kriker og kroker der sølvkreene kan ha lagt egg? Anonymkode: d3b50...cd5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå