Gå til innhold

Fant min første Sølvkre- hva må jeg tenke på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Så mye jeg har lest om Sølvkre og Skjeggkre, trodde jeg allikevel aldri det skulle skje meg. I dag så jeg min første Sølvkre. Den pilte ut fra under/bak vaskemaskinen i kjelleren da jeg skulle sette på en klesvask. Jeg har bodd i dette huset i 10 år, men har aldri før sett et Sølvkre. Foreløpig har jeg ikke sett den på andre steder enn i kjelleren, ikke en gang på badet, selv om det er et fuktproblem der.

Tingen er at jeg snart skal flytte. Hva må jeg tenke på i den forbindelse? Det nye bostedet har ikke kjeller og badet er moderne med varmekabler og god ventilasjon. Vil Sølvkreen likevel kunne trives, og hvor sannsynlig er det å få dem med på lasset? Eggene er vel så å si usynlige? 

Anonymkode: b3c89...811

AnonymBruker
Skrevet

"Fant min første Sølvkre- hva må jeg tenke på?"

Stell godt med den :ninuskapus: Neida ;) 

Sølvkre er svært vanlig og de trives på fuktige steder. De finnes ofte på bad og i kjellere.

Finner man de derimot på rom som ikke skal være fuktige, bør man se etter fuktskader.

Anonymkode: d3b50...cd5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Så mye jeg har lest om Sølvkre og Skjeggkre, trodde jeg allikevel aldri det skulle skje meg. I dag så jeg min første Sølvkre. Den pilte ut fra under/bak vaskemaskinen i kjelleren da jeg skulle sette på en klesvask. Jeg har bodd i dette huset i 10 år, men har aldri før sett et Sølvkre. Foreløpig har jeg ikke sett den på andre steder enn i kjelleren, ikke en gang på badet, selv om det er et fuktproblem der.

Tingen er at jeg snart skal flytte. Hva må jeg tenke på i den forbindelse? Det nye bostedet har ikke kjeller og badet er moderne med varmekabler og god ventilasjon. Vil Sølvkreen likevel kunne trives, og hvor sannsynlig er det å få dem med på lasset? Eggene er vel så å si usynlige? 

Anonymkode: b3c89...811

Har du andre gjenstander lagret i den kjelleren som du skal ha med deg når du flytter? Jeg ville vært forsiktig med kun det som står i kjelleren, angående om sølvkreet flytter sammen med deg.

AnonymBruker
Skrevet

Hva om du  har det mørkt i kjelleren i en tid og samtidig har limfeller stående slik at du får fanget sølvkreene i feller?

AnonymBruker
Skrevet

Etter en omfattende paringslek avsetter hannen en pakke sædceller på gulvet, som hunnen tar opp i seg. Deretter begynner ungenes lange vei mot voksenlivet: 

1: Etter paring legger hunnen oftest 50–60 egg i små sprekker i underlaget.

2: Etter to til åtte uker klekkes eggene. Ungdyrene ligner små, bleke kopier av de voksne.

Se mer her:

https://illvit.no/dyr/insekter/solvkre-hvor-kommer-de-fra-og-hva-er-solvkre

AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt tid er det til du flytter? Om du bruker avfukter i kjelleren i en periode, vil du kunne ødelegge livsvillkårene for sølvkreet.

Tørkes tøyet på snorer i kjelleren? Hvis ikke, tror jeg ikke at det kan bli med sølvkre i tøyet i hvertfall. Men vaskemaskinen kan kanskje ha kriker og kroker der sølvkreene kan ha  lagt egg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...