Stina234 Skrevet 2. juli 2019 #1 Skrevet 2. juli 2019 Nestleder Marie Sneve Martinussen i Rødt reagerer på at administrerende direktør Bjørn Erikstein ved Oslo universitetssykehus fikk beholde en avtale verdt om lag 2,2 millioner kroner etter at han frivillig valgte å slutte i jobben, skriver Dagsavisen. Det er svært skjelden jeg er enig med Rødt men her er jeg faktisk veldig enig. Det har utviklet seg en ukultur i statlige bedrifter sluttavtaler og veldig høye lederlønnuinger. 11
CabinCruiser Skrevet 2. juli 2019 #2 Skrevet 2. juli 2019 Vel, sluttpakker gis som regel enten etter avtale i arbeidskontrakten eller som ett middel til å få arbeidstakeren til å si opp selv. Nå aner vi ikke noe om årsaken til oppsigelsen, men den kan godt bunne i noen uenigheter. Direktører får som regel sluttpakker 4
Kjetil E Skrevet 2. juli 2019 #3 Skrevet 2. juli 2019 11 timer siden, Stina234 skrev: Nestleder Marie Sneve Martinussen i Rødt reagerer på at administrerende direktør Bjørn Erikstein ved Oslo universitetssykehus fikk beholde en avtale verdt om lag 2,2 millioner kroner etter at han frivillig valgte å slutte i jobben, skriver Dagsavisen. Det er svært skjelden jeg er enig med Rødt men her er jeg faktisk veldig enig. Det har utviklet seg en ukultur i statlige bedrifter sluttavtaler og veldig høye lederlønnuinger. Nå er det ikke helt uvanlig at folk for en sluttpakke for å si opp selv. Fordi å gi vedkommende sparken kan koste langt mere. Da er det ofte langt bedre å tilby dem en god sluttpakke for å si opp frivilig. 2
Gjest CrimsonPetal Skrevet 2. juli 2019 #4 Skrevet 2. juli 2019 Direktører slutter i jobben oftere enn de faktisk jobber.
DMS Skrevet 2. juli 2019 #5 Skrevet 2. juli 2019 (endret) 7 timer siden, CabinCruiser skrev: Vel, sluttpakker gis som regel enten etter avtale i arbeidskontrakten eller som ett middel til å få arbeidstakeren til å si opp selv. Nå aner vi ikke noe om årsaken til oppsigelsen, men den kan godt bunne i noen uenigheter. Direktører får som regel sluttpakker Vel det veit vi, saka er omtala i media. Han trakk seg etter at dei tilsette uttrykte mistillit etter prosessen i valet mellom Gaustad og Ullevål. Fyrst fekk han tilbod om ei «spesialrådgjevarstilling,» men dette vart kritisert og dermed fekk han eitt års etterløn meiner eg å hugse. Dei får godt betalt for at dei skal få kritikken og konsekvensen (som å slutte i jobben) som kanskje burde verte retta enda høgre opp, ho helseministeren. Han elskar å kunne toe sine hender for alle opprøra som rundt om i helseforetaka ved å vise til styra i foretaka (verkar iallefall slik). Tenker at Rødt heller burde kritisere lønsveksten som ei ser i ein del leiarløningar i statlege eller statseigde selskap, og ikkje minst bonusordningar. Slik som direktøren i Vy, årslønn på 6 mill (har ikkje sjekka om eg hugsar rett, kan vere eg overdriv her) og bonus på fleire hundretusen, og for kva? Så langt har dei tapt to anbodsrunde på tog til tross for at dei har lagt inn anbod som er vesentleg lågare enn kva dei treng for å drifte strekningane som er idag 🤦♀️ Beklagar digresjonen... Endret 2. juli 2019 av DMS Mangla eit ord 1
Gjest Nimbus2000 Skrevet 2. juli 2019 #6 Skrevet 2. juli 2019 Når lederne i det offentlige er garantert å få beholde lønnen selv om de mister jobben så må jo løsningen være at de lønnes lavere enn det de gjør i dag. Galskap å betale noen 2,2 millioner kroner i året med garanti om at de skal få beholde lønnen resten av livet uansett hvor dårlig jobb de gjør.
Zienna Skrevet 2. juli 2019 #7 Skrevet 2. juli 2019 Denne ukulturen er et resultat av at det enkelte styre i offentlige foretak fastsetter leders lønn og inngår avtale. I tidligere tider var alle offentlig ansattes lønn, også direktørens, bestemt av Statens Lønnsregulativ. Resultatet er at ledere i offentlige stillinger har økt sine lønninger betraktelig. Styret mener ofte at dette må til for å ikke miste gode ledere til privat næringsliv. Når en toppleder sier opp sin stilling pga uenighet med styret eller at styret ønsker at leder skal si opp, er styret spesielt villig til å gi lukrative sluttavtaler. Ofte krever de taushet, at leder ikke uttaler seg til pressen. Det er dette de betaler for - foretakets omdømme. Selvfølgelig er det bare tull. De fleste av oss forstår sammenhengene. Derfor undrer jeg på hvilke mennesker det er som sitter i disse styrene. Har funnet ut at de fleste er politikere, oftest medlemmer fra Fylkestinget. Det er ganske skremmende, synes jeg, at politikere på dette nivået ikke forstår mer..... 2
Gjest Fjeud Skrevet 2. juli 2019 #8 Skrevet 2. juli 2019 12 timer siden, Stina234 skrev: Nestleder Marie Sneve Martinussen i Rødt reagerer på at administrerende direktør Bjørn Erikstein ved Oslo universitetssykehus fikk beholde en avtale verdt om lag 2,2 millioner kroner etter at han frivillig valgte å slutte i jobben, skriver Dagsavisen. Det er svært skjelden jeg er enig med Rødt men her er jeg faktisk veldig enig. Det har utviklet seg en ukultur i statlige bedrifter sluttavtaler og veldig høye lederlønnuinger. Dette gjelder lederstilling i absolutt alle jobber i Norge. Stillingsvernet er såpass strengt at du ikke kan sies opp med mindre du har gjort flere alvorlige tjenesteforsømmelser, og ikke korrigerer det etter samtaler, dette gjelder også ledere. Det de da gjør er å skrive i kontrakten de ved mistillit kan sies opp av styret. I denne situasjonen ville nok styre over tid blitt tvunget til å stille mistillit, selv om de ikke gjorde det i første omgang. Forøvrig ligger Norges offentlige høye lederstillinger uendelig lavt nede på lønnsstigen. Yngve Slyngstad som forvalter en av verdens største fond har en som er flere hundre ganger lavere enn andre i tilsvarende jobber i andre land.
Gjest Nimbus2000 Skrevet 2. juli 2019 #9 Skrevet 2. juli 2019 1 minutt siden, Fjeud skrev: Forøvrig ligger Norges offentlige høye lederstillinger uendelig lavt nede på lønnsstigen. Yngve Slyngstad som forvalter en av verdens største fond har en som er flere hundre ganger lavere enn andre i tilsvarende jobber i andre land. Slyngstads jobb kan jo ikke sammenlignes med private fond. For det første så er jo oljefondet indeksstyrt slik at Slyngstad ikke påvirker avkastningen. I fond med høye lønninger så lønnes man etter avkastningen på fondet. For det andre så er det mye lettere å være sjef for oljefondet enn andre private fond. I private fond så må lederen prøve å skaffe nye kunder og å beholde de eksisterende kundene. Slyngstad slipper jo den jobben også. 13 minutter siden, Zienna skrev: Selvfølgelig er det bare tull. De fleste av oss forstår sammenhengene. Derfor undrer jeg på hvilke mennesker det er som sitter i disse styrene. Har funnet ut at de fleste er politikere, oftest medlemmer fra Fylkestinget. Det er ganske skremmende, synes jeg, at politikere på dette nivået ikke forstår mer..... Sikkert fordi svært mange styrer er helt udugelige. Ikke bare sitter det mange i styrer helt uten kompetanse, men mange av de som har kompetanse møter opp helt uforberedt på styremøtene. Det er jo også svært beleilig for styrelederen for når folk kommer uforberedt så er det jo ikke vanskelig for han å få viljen sin. Om man skal stemme over noe uten å ha kompetanse eller å ha forberedt seg så stiller man ikke så mange kritiske spørsmål.
Gjest Fjeud Skrevet 2. juli 2019 #10 Skrevet 2. juli 2019 8 minutter siden, Nimbus2000 skrev: Slyngstads jobb kan jo ikke sammenlignes med private fond. For det første så er jo oljefondet indeksstyrt slik at Slyngstad ikke påvirker avkastningen. I fond med høye lønninger så lønnes man etter avkastningen på fondet. For det andre så er det mye lettere å være sjef for oljefondet enn andre private fond. I private fond så må lederen prøve å skaffe nye kunder og å beholde de eksisterende kundene. Slyngstad slipper jo den jobben også. Sikkert fordi svært mange styrer er helt udugelige. Ikke bare sitter det mange i styrer helt uten kompetanse, men mange av de som har kompetanse møter opp helt uforberedt på styremøtene. Det er jo også svært beleilig for styrelederen for når folk kommer uforberedt så er det jo ikke vanskelig for han å få viljen sin. Om man skal stemme over noe uten å ha kompetanse eller å ha forberedt seg så stiller man ikke så mange kritiske spørsmål. Ja, slyngstad sin jobb er kjempeenkel, sammenlignbare offentlige formuer som forvaltes i andre land lønnes også mye høyere. Forøvrig er ikke oljefondet indeksstyrt, med mindre du har funnet opp en ny definisjon på ordet indeks. resten av det du skriver er utelukkende tull, så det fortjener ikke et svar. Bjørn Erikstein er forøvrig doktor med, men det er nok ikke tilstrekkelig kompetanse for at han skal kunne sitte i et helsestyre for deg.
Zienna Skrevet 2. juli 2019 #11 Skrevet 2. juli 2019 34 minutter siden, Fjeud skrev: Dette gjelder lederstilling i absolutt alle jobber i Norge. Stillingsvernet er såpass strengt at du ikke kan sies opp med mindre du har gjort flere alvorlige tjenesteforsømmelser, og ikke korrigerer det etter samtaler, dette gjelder også ledere. Det de da gjør er å skrive i kontrakten de ved mistillit kan sies opp av styret. I denne situasjonen ville nok styre over tid blitt tvunget til å stille mistillit, selv om de ikke gjorde det i første omgang. Forøvrig ligger Norges offentlige høye lederstillinger uendelig lavt nede på lønnsstigen. Yngve Slyngstad som forvalter en av verdens største fond har en som er flere hundre ganger lavere enn andre i tilsvarende jobber i andre land. Stillingsvernet til en høyere leder i privat næringsliv er adskillig lavere enn for andre ansatte. Det er styret som vurderer leders prestasjon, og er man ikke fornøyd, så kan man bli bedt om å si opp. Dette er noe alle vet. Det er derfor en slik leder skal lønnes høyere enn andre - fordi han/hun tar en større risiko. I offentlig virksomhet er ikke risikoen den samme. Der står man aldri på bar bakke. Enten fortsetter man i ny stilling (ofte til samme lønn), eller man forlater med en gullforgylt fallskjerm.
Gjest Fjeud Skrevet 2. juli 2019 #12 Skrevet 2. juli 2019 1 minutt siden, Zienna skrev: Stillingsvernet til en høyere leder i privat næringsliv er adskillig lavere enn for andre ansatte. Det er styret som vurderer leders prestasjon, og er man ikke fornøyd, så kan man bli bedt om å si opp. Dette er noe alle vet. Det er derfor en slik leder skal lønnes høyere enn andre - fordi han/hun tar en større risiko. I offentlig virksomhet er ikke risikoen den samme. Der står man aldri på bar bakke. Enten fortsetter man i ny stilling (ofte til samme lønn), eller man forlater med en gullforgylt fallskjerm. Leste du ikke hva jeg skrev? Lønnen er som den er på grunn av arbeidsmengden og kompetansen som kreves. Etterlønna/fallskjermen er som den er på grunn av at man frasier seg stillingsvernet. Forøvrig er det i all hovedsak ekstremt kompetente mennesker som blir tilbudt muligheten om å gå over i ny stilling, og det er ettersom de vil ha enormt mye å bidra med.
Zienna Skrevet 2. juli 2019 #13 Skrevet 2. juli 2019 16 minutter siden, Fjeud skrev: Leste du ikke hva jeg skrev? Lønnen er som den er på grunn av arbeidsmengden og kompetansen som kreves. Etterlønna/fallskjermen er som den er på grunn av at man frasier seg stillingsvernet. Forøvrig er det i all hovedsak ekstremt kompetente mennesker som blir tilbudt muligheten om å gå over i ny stilling, og det er ettersom de vil ha enormt mye å bidra med. Jeg tror du trenger å oppdateres: https://e24.no/makro-og-politikk/riksrevisjonen-kritiserer-lederloenninger-i-helseforetakene/20143108 1
Zienna Skrevet 2. juli 2019 #14 Skrevet 2. juli 2019 1 minutt siden, Zienna skrev: Jeg tror du trenger å oppdateres: https://e24.no/makro-og-politikk/riksrevisjonen-kritiserer-lederloenninger-i-helseforetakene/20143108 Dette er fra 2012. Om du googler på "riksrevisjonen, helseforetak. lønn", vil du se at situasjonen er nøyaktig den samme i dag.
Pragmatiker Skrevet 3. juli 2019 #15 Skrevet 3. juli 2019 På 2.7.2019 den 10.32, Stina234 skrev: Nestleder Marie Sneve Martinussen i Rødt reagerer på at administrerende direktør Bjørn Erikstein ved Oslo universitetssykehus fikk beholde en avtale verdt om lag 2,2 millioner kroner etter at han frivillig valgte å slutte i jobben, skriver Dagsavisen. Det er svært skjelden jeg er enig med Rødt men her er jeg faktisk veldig enig. Det har utviklet seg en ukultur i statlige bedrifter sluttavtaler og veldig høye lederlønnuinger. Dette er bare et billig poeng som ikke koster noe å fremme. Politisk golddigging. Null respekt. (Jeg har derimot mase respekt for Bjørnar Moxnes for lekking av Lindeberg-rapporten. Hele bystyret minus SV og Rødt stemte for å politianmelde ham. Dette bør gnis inn i trynet på hver jævla venstrevelger i Oslo. Så liberalt og demokrativennlig er partiet deres. Hyklerske drittsekker) Bjørn Eriksten ble the fall guy, men problemet i OUS er ikke bare Bjørn Eriksten, men hele det store laget av byråkrater, avstand fra fagmiljø til byråkrater, et systemproblem ved at brukernes/kundenes/pasientenes ønsker ikke spiller noen rolle, så lenge man unngår klager, osv. Rødt er et semi-kommunistisk parti, og tilbyr ingen løsninger mot situasjonen som har ført til dette topptunge systemet som velvillig deler ut fordeler til seg og sine.
Gjest CrimsonPetal Skrevet 3. juli 2019 #16 Skrevet 3. juli 2019 1 hour ago, Pragmatiker said: Dette er bare et billig poeng som ikke koster noe å fremme. Politisk golddigging. Null respekt. (Jeg har derimot mase respekt for Bjørnar Moxnes for lekking av Lindeberg-rapporten. Hele bystyret minus SV og Rødt stemte for å politianmelde ham. Dette bør gnis inn i trynet på hver jævla venstrevelger i Oslo. Så liberalt og demokrativennlig er partiet deres. Hyklerske drittsekker) Bjørn Eriksten ble the fall guy, men problemet i OUS er ikke bare Bjørn Eriksten, men hele det store laget av byråkrater, avstand fra fagmiljø til byråkrater, et systemproblem ved at brukernes/kundenes/pasientenes ønsker ikke spiller noen rolle, så lenge man unngår klager, osv. Rødt er et semi-kommunistisk parti, og tilbyr ingen løsninger mot situasjonen som har ført til dette topptunge systemet som velvillig deler ut fordeler til seg og sine. Men hvorfor kan man f. eks ikke bare gi 250 av 300 styremedlemmer i helsefortakene sparken og omstrukturere hele systemet. Burde være en enkel sak.
DMS Skrevet 3. juli 2019 #17 Skrevet 3. juli 2019 20 timer siden, Nimbus2000 skrev: Når lederne i det offentlige er garantert å få beholde lønnen selv om de mister jobben så må jo løsningen være at de lønnes lavere enn det de gjør i dag. Galskap å betale noen 2,2 millioner kroner i året med garanti om at de skal få beholde lønnen resten av livet uansett hvor dårlig jobb de gjør. Resten av livet? I kva tilfelle har nokon hatt ei etterløn som har vart resten av livet?
DMS Skrevet 3. juli 2019 #18 Skrevet 3. juli 2019 1 time siden, CrimsonPetal skrev: Men hvorfor kan man f. eks ikke bare gi 250 av 300 styremedlemmer i helsefortakene sparken og omstrukturere hele systemet. Burde være en enkel sak. Fordi det per i dag ikkje er fleirtal for å endre foretaksmodellen i helsevesenet på Stortinget.
Madame Butterfly Skrevet 3. juli 2019 #19 Skrevet 3. juli 2019 Sluttpakker bør være forbeholdt de som får fyken 🤔
Pragmatiker Skrevet 4. juli 2019 #20 Skrevet 4. juli 2019 19 timer siden, CrimsonPetal skrev: Men hvorfor kan man f. eks ikke bare gi 250 av 300 styremedlemmer i helsefortakene sparken og omstrukturere hele systemet. Burde være en enkel sak. Ja, det blir neste valgkampsak. Hvem bryr seg, tror du? Systemforandringer har aldri sørget for stemmer noensinne. Ved valg teller det for eldre mennesker kun en ting: lommeboka. For yngre mennesker teller det: hvem vil du omgis deg med, og hva er din identitet. Men de har null erfaring og null peiling. Det går som det går. HVIS DU KAN VELGE, SÅ STUDER ET FAG SOM IKKE ER KONTROLLERT AV DET OFFENTLIGE. BLI NOE SÅ DU KAN HOPPE FRA SKUTA UTEN PROBLEMER. VELG REALFAG.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå