Gå til innhold

Priser legeerklæring

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva koster normalt en legeerklæring? 

Anonymkode: 0ae57...b1a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd å google det, og søke opp på legekontorets nettsider, men finner ikke noe om det.

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs hva slags legeerklæring og til hvem. Det finnes faste takster for noen legeerklæringer, men for de fleste kan legen i bunn og grunn ta hva han vil. Det meste jeg har betalt var 1455 kr, men som oftest ligger det mellom 50 og 90 kr et sted. 

Anonymkode: 2cbc0...952

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs hva slags legeerklæring og til hvem. Det finnes faste takster for noen legeerklæringer, men for de fleste kan legen i bunn og grunn ta hva han vil. Det meste jeg har betalt var 1455 kr, men som oftest ligger det mellom 50 og 90 kr et sted. 

1455 kr??! Legeerklæringen er til meg (kvinne, 25 år). Skal levere legeerklæring til treningssenteret jeg bruker, angående at det er trygt for meg å trene tross at jeg har har en del helseproblemer. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ble den så dyr som 1455 kr? Er det okei å spørre legen i begynnelsen av timen om hva legeerklæringen vil koste, slik at jeg ikke ender opp med en pris jeg ikke har råd til å betale?

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ble den så dyr som 1455 kr? Er det okei å spørre legen i begynnelsen av timen om hva legeerklæringen vil koste, slik at jeg ikke ender opp med en pris jeg ikke har råd til å betale?

Sannsynligvis kommer det på maks 270kr, forutsatt at fastlegen din er spesialist i allmennmedisin. Er fastlegen din det så koster timen 204kr og så kommer det et tillegg på 66kr for utskriving av legeerklæringen. Om legen ikke er spesialist i allmennmedisin kommer timen på 155kr, tillegget er det samme. Jeg har opplevd å slippe og betale for legeerklæringen/henvisninger men det kommer veldig an på legen har jeg funnet ut.

Har du frikort så trenger du bare å betale for blekk og papir da det ikke går innunder hva som regnes på egenandelsbiten.

Anonymkode: d7527...ebc

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sannsynligvis kommer det på maks 270kr, forutsatt at fastlegen din er spesialist i allmennmedisin. Er fastlegen din det så koster timen 204kr og så kommer det et tillegg på 66kr for utskriving av legeerklæringen. Om legen ikke er spesialist i allmennmedisin kommer timen på 155kr, tillegget er det samme. Jeg har opplevd å slippe og betale for legeerklæringen/henvisninger men det kommer veldig an på legen har jeg funnet ut.

Har du frikort så trenger du bare å betale for blekk og papir da det ikke går innunder hva som regnes på egenandelsbiten.

Ja, fastlegen min er spesialist i allmennmedisin. For vanlige legetimer betaler jeg 204 kr. Så legeerklæringer koster ikke mer enn 66 kr? 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

1455 kr??! Legeerklæringen er til meg (kvinne, 25 år). Skal levere legeerklæring til treningssenteret jeg bruker, angående at det er trygt for meg å trene tross at jeg har har en del helseproblemer. 

Det var fast pris for erklæringer til Oslo Pensjonsforsikring. 

En sånn du trenger, kommer trolig på under 100, men spør først så er du sikker :) 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fastlegen min er spesialist i allmennmedisin. For vanlige legetimer betaler jeg 204 kr. Så legeerklæringer koster ikke mer enn 66 kr? 

Nei, sannsynligvis ikke, det er nemlig det henvisninger og sykemeldinger koster, så derfor regner jeg med at en legeerklæring koster det samme, eller litt mindre. Jeg har iallfall aldri betalt noe mer for et papir med legens signatur på😊

AnonymBruker
Skrevet

Slike legeerklæringer er noen av de få tingene som ikke er regulert fra staten angående legens honorarer. Vanlige timer, blodprøver, prosedyrer og henvisninger er strengt regulert og man kan ikke ta mer enn det står i takstene (Normaltariffen). En sånn attest som du ber om har strengt tatt ikke noe med behandling av sykdom å gjøre og er egentlig ikke noe fastlegen behøver å gjøre. Legen kan derfor ta hva hun vil for den, men bør informere deg på forhånd. De fleste vil vel ta et par hundre kroner for en sånn attest, mens noen er elendige på forretningsdrift og vil bare inkludere det i selve legetimen. Det er vanlig at attester som innebærer mye arbeid koster mye mer, fks til forsikring og førerkort og diverse omfattende helseattester.

Anonymkode: 01c9b...30e

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva koster normalt en legeerklæring? 

Hva en legeerklæring koster kommer helt an på hvor arbeidskrevende erklæringen er og hvem som skriver den. Private og spesialister er dyrest. Offshoreattester er de dyreste. De koster mange tusen. Førerkortattester er billigere med noen hundredelapper. Grunnen til at attester koster ekstra er at en attest ikke gir refusjon fra Helfo. Dermed må pasienten betale hele attestens kostnader selv. 

Når du skal ha en attest til et treningssenter så koster nok ikke det så mye ekstra utover konsultasjonstakst. 

Og generelt, helsenorge.no gir svar på det meste rundt helse og leger/behandling.

Anonymkode: 598f0...77c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...