Gå til innhold

Rasisme, blir det kun begått av hvite?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at mørkhudede opplever rasisme, hver dag. Og jeg prøver ikke å bagatellisere det. Det er grusomt at dette er noe man fremdeles skal måtte gjennomgå i 2019.

Det jeg lurer på er om rasisme noen ganger går begge veier? Jeg så en diskusjon om whiteness, white fragility osv der det ble tatt opp at hvite ALDRI opplever rasisme. Men dette stemmer vel ikke?

Hvis man ser på hvordan rasisme oppsto så er hvite 100% skyld i dette, men i 2019 er vel alle grupper med på å opprettholde dette raseskille? 

Selvfølgelig er det langt mindre hvite som opplever å bli behandlet annerledes pga hudfarge, det er jeg fullstendig klar over. Men at det aldri skjer stemmer vel ikke?

Jeg håper Jeg ikke tråkker noen på tærne, jeg er bare oppriktig nysgjerrig og er helt åpen for at jeg kan ta fullstendig feil. 

Anonymkode: f9d17...dec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så en rasistisk video på YouTube om at alle hvite hadde genfeil og var albinoer

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror rasisme rammer alle veier, men i langt mer utstrakt grad mot mørkhudede. 

For å spille djevelens advokat: er det ikke rasistisk dersom noen er forutinntatt med at alle hvite er rasistiske? 

Anonymkode: fb1e2...6e8

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan alle mennesker være rasistiske.

Hilsen sosislist

Anonymkode: 921b9...003

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ser på hvordan rasisme oppsto så er hvite 100% skyld i dette, men i 2019 er vel alle grupper med på å opprettholde dette raseskille? 

Hvordan tenker du rasisme oppsto? Arabere har hatt slaver fra andre etnisiteter lenge før amerika ble oppdaget og tilla slavene ikke menneskelige rettigheter

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Alle mennesker kan være rasister, hudfargen har ingen betydning. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig kan alle mennesker være rasistiske.

Hilsen sosislist

HVa er en sosislist?

Anonymkode: fcd9c...2ba

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

HVa er en sosislist?

Anonymkode: fcd9c...2ba

En sosialist som nettopp har våkna.

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du utdype dette?

Inn-grupper og ut-grupper ligger i menneskets natur, så det ville være rart om det var noe hvite fant opp. Hvite har funnet opp ganske mye altså, men å ta på seg æren for biologi er vel å dra det litt langt.

Anonymkode: ea8ef...5a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rasisme går alle veier. Men du må huske på at det er ikke alle som er like "flinke" på å si fra om rasisme, hvertfall ikke som hyler opp om at noe er rasisme når det faktisk ikke er det. I en god del tilfeller så kan faktisk rasismen bære mye værre andre veien

Anonymkode: fdec7...493

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du utdype dette?

Inn-grupper og ut-grupper ligger i menneskets natur, så det ville være rart om det var noe hvite fant opp. Hvite har funnet opp ganske mye altså, men å ta på seg æren for biologi er vel å dra det litt langt.

Anonymkode: ea8ef...5a8

2 timer siden, Illuminatum skrev:

Hvordan tenker du rasisme oppsto? Arabere har hatt slaver fra andre etnisiteter lenge før amerika ble oppdaget og tilla slavene ikke menneskelige rettigheter

Litt dårlig forklart kanskje. Rasisme har vel alltid eksistert i en eller anna grad, men ofte det som blir utpekt som «starten» er vel slaveri hovedsakelig i USA. Det er i allefall det det blir referert til når en snakker om rasisme.

AnonymBruker
Skrevet

Det var forresten snakk om denne boken som fikk meg til å lure på dette.

dette ble sagt om boken: «den er skrevet av en hvit kvinne som anerkjenner at rasisme finnes og kun utføres av hvite mennesker»

390CA100-0C16-46DC-8B52-36BD4C94F034.jpeg

Gjest xfs367
Skrevet (endret)

Det du sikter til (at kun hvite kan utøve rasisme, og at rasisme ble oppfunnet av hvite i USA) er en teori som har spredd seg innen humaniora i USA, og er en del av SJW-kulturen, som igjen er en del av den moderne marxismen (neo-marxismen). Men i prinsipp er det egentlig en videreføring av nazistenes ubermensch/untermensch-teorier og fetisjering av den ariske rase, bare fra et mer "omsorgsfullt" ståsted denne gangen. Der nazistene mente det var rett av overmennesker (hvite) å utrydde og utnytte undermennesker (alle andre enn hvite), mener SJWs at overmennesker (hvite) skal ta seg av og hjelpe undermennesker (alle andre enn hvite), og spille etter andre sosiale spilleregler.

Etter disse spillereglene er det ingenting som heter "rasisme mot hvite", ettersom rasisme er noe som kun kan skje nedover i rasehierarkiet. Det er kun overmennesker som kan diskriminere og utøve rasisme mot undermennesker, ikke andre veien. Det er det samme prinsippet som at en handicapet i rullestol egentlig ikke kan mobbe en funksjonsfrisk for å kunne gå på beina, men en funksjonsfrisk lett kan mobbe en funksjonshemmet, noe som da er diskriminerende. "Man sparker ikke nedover".

Det er selvfølgelig et idiotisk og forkastelig menneskesyn, som bidrar til å forme et bilde av etniske og seksuelle minoriteter som fullstendig hjelpeløse og ute av stand til å være fullverdige medlemmer av samfunnet (med det ansvaret det innebærer), og kan egentlig best oppsummeres som "Adolf Hitler med et medmenneskelig ansikt". Det ironiske er at folk som følger denne doktrinen typisk kaller seg "anti-rasister".

Endret av xfs367
Skrevet

På mange norske skole blir norske jenter kalt blonde hore av innvandrergutter.  Skulle likt  sett at det var motsatt, hadde norske gutter kalt innvandrerjenter din mørke hore tenker jeg det hadde blitt huskestue!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da vi var i Japan, var det en tulling som ba oss hvite komme oss vekk.

Anonymkode: fc9c6...4df

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at mørkhudede opplever rasisme, hver dag. Og jeg prøver ikke å bagatellisere det. Det er grusomt at dette er noe man fremdeles skal måtte gjennomgå i 2019.

Det jeg lurer på er om rasisme noen ganger går begge veier? Jeg så en diskusjon om whiteness, white fragility osv der det ble tatt opp at hvite ALDRI opplever rasisme. Men dette stemmer vel ikke?

Selvfølgelig er det langt mindre hvite som opplever å bli behandlet annerledes pga hudfarge, det er jeg fullstendig klar over. Men at det aldri skjer stemmer vel ikke?

Jeg håper Jeg ikke tråkker noen på tærne, jeg er bare oppriktig nysgjerrig og er helt åpen for at jeg kan ta fullstendig feil. 

Rasisme går begge veier. Og nei, rasisme er ingen hvit oppfinnelse. Vi har bare i perioder vært flinkere til det. 

Hvis du som hvit mann ønsker å oppleve rasisme, er det bare å reise til Japan. 

Og tar du med kulturell rassisme, altså når vi snakker om religion, ser man rasisme fra muslimer  og jøder også. 

Men rasisme er en personlig og kulturelt fundamentert ting ; Det er min oppgave i mitt kulturelle miljø å motarbeide rasismes jeg og mine utfører. Hva de andre gjør, er deres oppgave. 

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

En sosialist som nettopp har våkna.

En sosialist er en som ikke helt tørr å gi slipp på det som forsvant med kommunismen. 

Anonymkode: 64547...2c8

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det vil jeg ikke si, med mindre det er et samfunn der hvite mennesker systematisk undertrykkes over tid. 

Rasisme handler om makt og maktstrukturer. Fordi hvite mennesker systematisk og historisk har undertrykt svarte ( og andre) er det ikke det samme når urettferdigheten skjer andre veien. Det er en enkeltepisode. 

Anonymkode: 4efbb...96c

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Druid skrev:

Rasisme går begge veier. Og nei, rasisme er ingen hvit oppfinnelse. Vi har bare i perioder vært flinkere til det. 

Hvis du som hvit mann ønsker å oppleve rasisme, er det bare å reise til Japan

Og tar du med kulturell rassisme, altså når vi snakker om religion, ser man rasisme fra muslimer  og jøder også. 

Men rasisme er en personlig og kulturelt fundamentert ting ; Det er min oppgave i mitt kulturelle miljø å motarbeide rasismes jeg og mine utfører. Hva de andre gjør, er deres oppgave. 

Jeg var i Japan i 2 mnd, var gjennom hele landet. Opplevde ikke rasisme.. 

Anonymkode: d556f...b0f

AnonymBruker
Skrevet

Tja. Litt forskjellsbehandling er det jo. Ser statistikk fra USA hvor hvite kvinner blir voldtatt 10 ganger mer av svarte enn motsatt.

Har aldri hørt om en etnisk norsk/svensk/tysk gjeng på 8-10 stk som har voldtatt ei 18år gammel jente med hijab.??

Anonymkode: 764eb...3fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...