Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er straks uke 13 og var idag på UL hos gynekolog for sjekk av nakkefold osv, han forklarte meg at det var litt lite fostervann pga måten den lå. Er det noen som har fått beskjed om dette før? Noen som vet litt om det? 

Jeg reagerte ikke på det før min stemor gjorde, tydeligvis fordi hun har hørt om slike problemer før og det ender ikke alltid bra. Hah, jeg som var så glad for positiv sjekk, så ble jeg bare bekymra igjen. Gyn. sa så lite på det, så tenkte ikke over og fikk heller ikke spurt..

Anonymkode: b0647...554

AnonymBruker
Skrevet

Be om henvisning til sykehuset fra din fastlege. Er det behov for oppfølging vil de ta det der 

Anonymkode: 5974d...33c

Skrevet

Jeg hadde litt lite fostervann med minstemann. Leste meg vettskremt på nett om det og var sikker på at noe var alvorlig galt. Fikk en helt perfekt og frisk liten gutt. I ettertid har jeg hørt mange oppleve å ha lite fostervann uten at det er noe galt. Men Det bør følges med på sykehuset. 

• Liker 1
Skrevet

Be om henvisning til sykehuset. Det behøver absolutt ikke å være noe gale. Hos meg ble det målt lite fostervann mot slutten og fødselen ble satt i gang. Da vannet ble tatt kom det mer enn de hadde antatt. Ikje alltid det er lett å måle helt presis både fostervannet og størrelsen på baby på ultralyd...men det kan være greit med en sjekk, slik dere blir fulgt opp dersom de mener det er behov for det. 

AnonymBruker
Skrevet

Mengde fostervann endres hele tiden når babyen drikker, tisser og det kommer nytt. Og det kan være vanskelig å anslå mengden fordi det ligger i lommer. Jeg ble undersøkt med ultralyd 4 dager på rad før fødsel og det ble målt ulik mengde hver gang.

Men enig med de andre her - snakk med fastlege og be om å få et mer utfyllende svar fra den som tok undersøkelsen, evt å bli henvist for ny ultralyd. 

Anonymkode: 24794...e9e

AnonymBruker
Skrevet

Ble oppdaget hos meg kun 3 uker før fødsel. Vet ikke om det hadde vært lite før dette, men alltid hatt lite sf-mål. Ble KS da, men barnet var friskt og fint og er 10 år i dag 😊

Anonymkode: 7de18...6e7

Skrevet

Oppdaget lite forstervann i uke 32 her, ble fulgt opp med ul hver uke, og satt igang ule 37. Alt bra med babyen 😊

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Jadzia skrev:

Jeg hadde litt lite fostervann med minstemann. Leste meg vettskremt på nett om det og var sikker på at noe var alvorlig galt. Fikk en helt perfekt og frisk liten gutt. I ettertid har jeg hørt mange oppleve å ha lite fostervann uten at det er noe galt. Men Det bør følges med på sykehuset. 

Hadde akkurat samme opplevelse, ligger her med en frisk baby selvom jeg ble oppfordret av Riksen til å ta abort da de fant det ut på ordinær. Etter noen uker med mye oppfølging ble alt normalt igjen. Fikk litt ekstra oppfølging i svangerskapet og det var betryggende å vite at de fulgte godt med. God bedring til babyen din ts, ikke les på nettet! ❤️ Ville ha bedt om henvisning, så kan du få flere svar og forhåpentligvis bli litt klokere på det. Lykke til, det går som regel fint til slutt ❤️

Anonymkode: 21988...440

AnonymBruker
Skrevet

Vannet til den ene tvillingen min gikk i uke 17, men han klarte seg fint inne i magen frem til fødselen startet i uke 30 (fødte prematurt pga. tvillinger, ikke på grunn av lite fostervann).

Anonymkode: bee48...152

Skrevet

Merkelig at ikke den som undersøker, henviser deg videre, hvis dette er farlig. 

• Liker 1
Gjest Tutte
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er straks uke 13 og var idag på UL hos gynekolog for sjekk av nakkefold osv, han forklarte meg at det var litt lite fostervann pga måten den lå. Er det noen som har fått beskjed om dette før? Noen som vet litt om det? 

Jeg reagerte ikke på det før min stemor gjorde, tydeligvis fordi hun har hørt om slike problemer før og det ender ikke alltid bra. Hah, jeg som var så glad for positiv sjekk, så ble jeg bare bekymra igjen. Gyn. sa så lite på det, så tenkte ikke over og fikk heller ikke spurt..

Vil vel tro at hvis det hadde vært noe å bekymre seg for, så hadde gynekologen du tok ultralyd hos enten henvist deg videre, eller satt opp ny time til ultralyd for kontroll igjen om ikke så lenge.

AnonymBruker
Skrevet

TS

Tusen takk for svar dere ❤️ Er litt rart hvis det skulle være alvorlig og han ikke henviste meg videre eller sa noe mer på det ja, jeg vet ikke helt 😅 Skal til legen imorgen, kan jo spør kjapt da. 

Føler alle av leger, gynekolog og jordmor behandler meg som ingenting kan gå galt siden jeg er 22 år, og er så «ung og frisk» som de sier. Jeg har noe greier med eggstokkene som gjorde at jeg var litt bekymra, så jeg visste ikke om det hadde noe å si når jeg faktisk først ble gravid (jeg ble fortalt det var nærmest umulig på naturlig måte), følte ikke de prøvde å roe meg ned med noe teoretisk fakta, bare «du er så ung det går fint». Irriterende 😂 Jeg skjønner at ting pleier som regel å gå fint, men jeg har jo mine bekymringer selv om jeg er så jævla ung. Er derfor jeg blir litt ekstra «wæ» når de nevner noe sketchy, for tenker da at de ikke tar det seriøst akkurat fordi JEG ER SÅ UNG. Haha  

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg fant de ut i uke 30 at jeg nesten ikke hadde noe fostervann. De tok ut ungen med KS en time etter. Så lenge de følger deg opp så er det ikke farlig vil jeg tro, det er rart at du ikke ble henvist videre. 

Anonymkode: e61a3...a7b

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde akkurat samme opplevelse, ligger her med en frisk baby selvom jeg ble oppfordret av Riksen til å ta abort da de fant det ut på ordinær. Etter noen uker med mye oppfølging ble alt normalt igjen. Fikk litt ekstra oppfølging i svangerskapet og det var betryggende å vite at de fulgte godt med. God bedring til babyen din ts, ikke les på nettet! ❤️ Ville ha bedt om henvisning, så kan du få flere svar og forhåpentligvis bli litt klokere på det. Lykke til, det går som regel fint til slutt ❤️

Anonymkode: 21988...440

Ba de deg ta abort? Det er jo helt bak mål. Ikke vondt ment altså. Men her i Drammen var de så hjelpsomme og støttende. Ga meg all info jeg ville ha, svarte på alt jeg spurte om og fulgte meg opp tett for at jeg skulle slippe å være så bekymret hele tida. De var hele tiden innstilt på at dette kom til å gå bra. Kjenner jeg er glad jeg møtte så positive jordmødre og leger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...