AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #1 Skrevet 1. juli 2019 Fy søren - så ufattelig tungt det er! Var ikke forberedt på dette. Har det helt grusomt nå både psykisk og fysisk. Har vært sykepleier to uker og er allerede utslitt. Besvimer etter jobb, får ikke spist eller sovet. Dette var ikke som jeg hadde forestilt meg.. Er i hjemmesykepleien og vi har en del over 200 pasienter å holde styr på. Det skal svares på e-meldinger, telefoner, alarmer, alle spør meg om ting, alt ansvar, utallige prosedyrer. I tillegg er jeg alene, og jeg får virkelig ikke gjort unna alt, det er helt krise! Er livredd for medikamentfeil Har i tillegg akkurat kommet meg etter selvmordsforsøk, så det er virkelig tungt nå og er redd for å gå på en smell igjen. Har dere tips til en nyutdannet sjel? Det tas imot med stor takk. Har forresten snakket med sjefen, og hun legger tilrette så godt hun kan, men er fortsatt sur og skuffet merker jeg. -K29 Anonymkode: 0cbba...106
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #2 Skrevet 1. juli 2019 Søk om jobb på et roligere sted? Anonymkode: db513...ace 9
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #3 Skrevet 1. juli 2019 Helsa kommer først. Vær forberedt på å si opp jobben om du ikke får en mer tilpasset periode på jobben ut prøvetiden, og ikke gi deg selv om sjefen sier at endringer kommer uten at du har merket noe. Etter to uker som nyansatt skal du ikke kunne flettes inn like enkelt som en som har erfaring. Anonymkode: 1efa8...ed4 6
Blackbird Skrevet 1. juli 2019 #4 Skrevet 1. juli 2019 (endret) Mager trøst! Men tror de alle fleste føler det slik i starten av en ny jobb. Du høres ut som min søster. Hun jobbet på lukket demensavdeling. Hun var superstresset og laaangt nede i starten. Følte hun husket og kunne ingenting fra det hun hadde lært. Det tok en stund men gradvis kom det seg. Ikke minst pga mye oppfølging og støtte fra sjefen. Nå er hun veldig trygg i (den nye) jobben og jobber nå i hjemmesykepleien, noe som passer henne veldig bra. Stortrives og veileder studenter osv. Jeg ville hørt med sjefen om mer tilrettelegging. Gi deg færre pasienter så du har tid til å bruke tid på hver pas slik at du ikke er redd for å glemme ting, gjøre feil osv. Og evt en mentor, en du kan spørre om alt mulig du er usikker på? Og om det ikke bedrer seg, kanskje se deg om etter en roligere type jobb. Husk: Du er nå inne i den værste tiden på året i tillegg til å være ny. Jeg skjønner godt du er stresset! Prøv å ta dype pust med magen, ro deg ned og fokuser på en oppgave om gangen. Det vil bli bedre! Klem❤ Endret 1. juli 2019 av Blackbird 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #5 Skrevet 2. juli 2019 Prøv så godt du kan, men stopp før det går for langt. Jeg jobbet på sykehjem i to år. Etter et halvår kjente jeg at jeg egentlig ikke greide mer, men pushet på i halvannet år til fordi jeg vanligvis ikke er en som gir seg. Ble utbrent og sykmeldt i et år, og har ikke jobbet som sykepleier siden. Dette er ti år siden. Kanskje bør du jobbe et annet sted enn hjemmesykepleien, det er jo kjent for å være hektisk. Jeg angrer på at jeg ikke prøvde å få meg jobb på et sykehus da jeg var nyutdannet. Anonymkode: 85c83...009
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #6 Skrevet 2. juli 2019 Å være nyutdannet sykepleier er beintøft, du har ikke fått tid til å komme inn i rutinene på arbeisplassen, lage dine egne arbeidsvaner, bli kjent med fagfeltet eller vite hvordan alt fungerer. Det blir bedre etterhvert, men det er heftig den første tiden. Det faktum at man som regel begynner når ferieavviklingen er og store deler av de fast ansatte er fraværende, gjør jo ikke saken bedre. Det er viktig at du spiser godt før du går på jobb, passer på å få i deg mat og drikke ila arbeidsdagen (i hjemmesykepleien rekker du litt mat mellom brukerne om ikke annet) og spiser når du kommer hjem. Pass på å legge deg i skapelig tid så du får nok søvn om natten, og gjør gjerne noe du trives med utenom jobb for å lufte hodet litt, trene, høre på musikk, lese en bok, gå tur ect. Man må faktisk jobbe for å legge seg til gode vaner, det kommer ikke av seg selv. Be om hjelp på jobb til hvordan du skal strukturere jobbhverdagen, noe kan alltid vente og noe må tas med en gang. Blir det ikke bedre så søker du en annen jobb. Anonymkode: 49152...70a 14
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #7 Skrevet 2. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Prøv så godt du kan, men stopp før det går for langt. Jeg jobbet på sykehjem i to år. Etter et halvår kjente jeg at jeg egentlig ikke greide mer, men pushet på i halvannet år til fordi jeg vanligvis ikke er en som gir seg. Ble utbrent og sykmeldt i et år, og har ikke jobbet som sykepleier siden. Dette er ti år siden. Kanskje bør du jobbe et annet sted enn hjemmesykepleien, det er jo kjent for å være hektisk. Jeg angrer på at jeg ikke prøvde å få meg jobb på et sykehus da jeg var nyutdannet. Anonymkode: 85c83...009 Må bare svare på denne, for har flere ganger hørt slikt ytrert fra folk som tror sykehusjobbing er en roligere start som nyutdannet. Det er det slett ikke, det er også veldig travelt og rikelig med ansvar du er forventet å klare fra dag en. Pasientene er ofte akutt syk/skadet, ustabile og med liten slingringsmonn for å gjøre feil. Og det står ikke en lege på hvert hjørne til å hjelpe slik noen tror. Anonymkode: 49152...70a 9
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #8 Skrevet 2. juli 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Prøv så godt du kan, men stopp før det går for langt. Jeg jobbet på sykehjem i to år. Etter et halvår kjente jeg at jeg egentlig ikke greide mer, men pushet på i halvannet år til fordi jeg vanligvis ikke er en som gir seg. Ble utbrent og sykmeldt i et år, og har ikke jobbet som sykepleier siden. Dette er ti år siden. Kanskje bør du jobbe et annet sted enn hjemmesykepleien, det er jo kjent for å være hektisk. Jeg angrer på at jeg ikke prøvde å få meg jobb på et sykehus da jeg var nyutdannet. Anonymkode: 85c83...009 Om du angrer på det fordi du tror det er roligere i sykehus kan jeg bare avkrefte det med en eneste gang. Jeg har det som regel særdeles hektisk og med veldig syke pasienter og mye avansert sykepleie. Anonymkode: 02fe5...a28 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #9 Skrevet 2. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du angrer på det fordi du tror det er roligere i sykehus kan jeg bare avkrefte det med en eneste gang. Jeg har det som regel særdeles hektisk og med veldig syke pasienter og mye avansert sykepleie. Anonymkode: 02fe5...a28 Men på sykehus har man vel gjerne mere fagfolk rundt seg, og står ikke alene med «alt» ansvaret? Anonymkode: ab28e...4ca 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #10 Skrevet 2. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men på sykehus har man vel gjerne mere fagfolk rundt seg, og står ikke alene med «alt» ansvaret? Anonymkode: ab28e...4ca Når folk sier dette så lurer jeg på hvor du mener alle de fagfolkene oppholder seg? På dagtid i ukedagene er det gjerne noen å spørre, flere sykepleiere, en fagsykepleier, postlege, fysio e.l. kan tilkalles om den kompetansen trengs. Men på kveld/natt/helg er det faktisk ikke flust av fagfolk som reker i gangene. Som sykepleier har du da ansvar for en gruppe (10-14 pas der jeg har jobbet), er det mange nok pasienter har du med deg en til, som regel en hjelpepleier eller nå om sommeren en student. På nattestid har jeg opplevd å ha en avdeling med 24 pasienter alene, måtte tilkalle en hjelpepleier fra en annen avdeling om vi skulle snu eller måtte være to til toalettfølge. Trenger du lege må denne tilkalles, men de vil ofte stå opptatt i akuttmottak, på intensiv eller operasjon, og det er du som må vurdere når det trengs lege, de går ikke rundt på rommene for å sjekke alle pasientene selv en onsdagskveld eller lørdagsnatt. Å være postsykepleier er ingen lett jobb. Så da lurer jeg, hvor er alle fagfolkene? Hvem deler man ansvaret med? Anonymkode: 49152...70a 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #11 Skrevet 2. juli 2019 Tror nok det er ganske vanlig at overgangen fra studietiden til arbeidslivet er tøff. Jeg har et annet yrke, men jeg husker godt at det første halvåret var helt grusomt. Det blir bedre. Du bør også ta det opp med din leder hvis det begynner å gå på helsa løs. Anonymkode: 8a4b1...1e7 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #12 Skrevet 2. juli 2019 8 hours ago, AnonymBruker said: Må bare svare på denne, for har flere ganger hørt slikt ytrert fra folk som tror sykehusjobbing er en roligere start som nyutdannet. Det er det slett ikke, det er også veldig travelt og rikelig med ansvar du er forventet å klare fra dag en. Pasientene er ofte akutt syk/skadet, ustabile og med liten slingringsmonn for å gjøre feil. Og det står ikke en lege på hvert hjørne til å hjelpe slik noen tror. Anonymkode: 49152...70a Jeg tror absolutt ikke det er roligere. Men i min situasjon var jeg eneste sykepleier på avdelingen, med assistenter på 18 år som eneste kollegaer. Som aldri hadde jobbet i helsevesenet før. Uansett hvordan man vrir og vender på det, er det mer kunnskap tilgjengelig på et sykehus. Kanskje ikke for hånden umiddelbart, men det finnes. Anonymkode: 85c83...009 6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #13 Skrevet 2. juli 2019 Tusen takk for svar alle sammen ❤️ Jeg setter virkelig stor pris på det. Vet ikke hva jeg skal gjøre nå. I morgen er jeg eneste sykepleier på flere distrikter, og kan ende opp med å bli kontaktet angående store deler av byen. Jeg rekker jo ikke en brøkdel av hva jeg skal! Nå jobber jeg mest dag, som er verst, og de som jobber kveld har god tid til å gjøre ting som jeg ikke rekker. Likevel drøyer alle sammen det siden de har "det ordner seg senere"-holdning. Jobbet 9 dager på rad nå, 5 igjen. Sjefen er egentlig grusom, hun er 27 år og har bestekompiser som hun liker av kollegaene, resten bryr hun seg ikke om. Jeg føler ikke det jeg gjør er forsvarlig for pasientene nå, så jeg ønsker ikke fortsette i en så travel jobb Det blir faktisk for masse for meg, og det er ikke noen andre sykepleiere å spørre om hjelp og tips heller da jeg som sagt har vært alene 90% av tiden med sykepleieansvar for disse 200. Hjelpes! -TS Anonymkode: 0cbba...106
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #14 Skrevet 2. juli 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Når folk sier dette så lurer jeg på hvor du mener alle de fagfolkene oppholder seg? På dagtid i ukedagene er det gjerne noen å spørre, flere sykepleiere, en fagsykepleier, postlege, fysio e.l. kan tilkalles om den kompetansen trengs. Men på kveld/natt/helg er det faktisk ikke flust av fagfolk som reker i gangene. Som sykepleier har du da ansvar for en gruppe (10-14 pas der jeg har jobbet), er det mange nok pasienter har du med deg en til, som regel en hjelpepleier eller nå om sommeren en student. På nattestid har jeg opplevd å ha en avdeling med 24 pasienter alene, måtte tilkalle en hjelpepleier fra en annen avdeling om vi skulle snu eller måtte være to til toalettfølge. Trenger du lege må denne tilkalles, men de vil ofte stå opptatt i akuttmottak, på intensiv eller operasjon, og det er du som må vurdere når det trengs lege, de går ikke rundt på rommene for å sjekke alle pasientene selv en onsdagskveld eller lørdagsnatt. Å være postsykepleier er ingen lett jobb. Så da lurer jeg, hvor er alle fagfolkene? Hvem deler man ansvaret med? Anonymkode: 49152...70a Har jobbet lenge som sykepleier, både offentlig og privat. Du kan faktisk tilkalle noen. Og du har kanskje noen som svarer når du ringer? Har du en stans-knapp å trykke på? Anonymkode: 0802e...301 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #15 Skrevet 2. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar alle sammen ❤️ Jeg setter virkelig stor pris på det. Vet ikke hva jeg skal gjøre nå. I morgen er jeg eneste sykepleier på flere distrikter, og kan ende opp med å bli kontaktet angående store deler av byen. Jeg rekker jo ikke en brøkdel av hva jeg skal! Nå jobber jeg mest dag, som er verst, og de som jobber kveld har god tid til å gjøre ting som jeg ikke rekker. Likevel drøyer alle sammen det siden de har "det ordner seg senere"-holdning. Jobbet 9 dager på rad nå, 5 igjen. Sjefen er egentlig grusom, hun er 27 år og har bestekompiser som hun liker av kollegaene, resten bryr hun seg ikke om. Jeg føler ikke det jeg gjør er forsvarlig for pasientene nå, så jeg ønsker ikke fortsette i en så travel jobb Det blir faktisk for masse for meg, og det er ikke noen andre sykepleiere å spørre om hjelp og tips heller da jeg som sagt har vært alene 90% av tiden med sykepleieansvar for disse 200. Hjelpes! -TS Anonymkode: 0cbba...106 Det høres ikke greit ut. Hva med å søke andre jobber? Og mtp din egen helse - hva sier legen din? Nå tenker jeg på selvmordsforsøket ditt nylig. Har du helse til en så stressende jobbsituasjon akkurat nå? Anonymkode: 8a4b1...1e7 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #16 Skrevet 2. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har jobbet lenge som sykepleier, både offentlig og privat. Du kan faktisk tilkalle noen. Og du har kanskje noen som svarer når du ringer? Har du en stans-knapp å trykke på? Anonymkode: 0802e...301 Alle kan ringe på noen uansett hvor de jobber. Jeg har jobbet både offentlig og privat, i kommunehelsetjeneste og spesialisthelsetjeneste og kan alltid ringe på noen. Men at den jeg ringer på faktisk kommer er en helt annen sak, så å kunne tilkalle noen stemmer nok ikke. Å få hjelp av 2.års medisinerstudenten fra nabosengeposten hjelper ingenting når pasienten min er dårlig, og legen kan ikke komme fordi hun står opptatt med dårlig pasient i akuttmottak eller på operasjon. Det at folk tror det alltid er bare å knipse med fingrene så kommer det flust avfag folk på sykehus er så utrolig feil oppfatning av hvordan ting fungerer. Jeg kan trykke på en stans-knapp når det faktisk er stans, ikke hver gang jeg trenger hjelp. Tror du virkelig det er sånn det fungerer? I kommunen ringte jeg 113, fungerer faktisk det og. I en stans situasjon. Anonymkode: 49152...70a
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #17 Skrevet 3. juli 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Når folk sier dette så lurer jeg på hvor du mener alle de fagfolkene oppholder seg? På dagtid i ukedagene er det gjerne noen å spørre, flere sykepleiere, en fagsykepleier, postlege, fysio e.l. kan tilkalles om den kompetansen trengs. Men på kveld/natt/helg er det faktisk ikke flust av fagfolk som reker i gangene. Som sykepleier har du da ansvar for en gruppe (10-14 pas der jeg har jobbet), er det mange nok pasienter har du med deg en til, som regel en hjelpepleier eller nå om sommeren en student. På nattestid har jeg opplevd å ha en avdeling med 24 pasienter alene, måtte tilkalle en hjelpepleier fra en annen avdeling om vi skulle snu eller måtte være to til toalettfølge. Trenger du lege må denne tilkalles, men de vil ofte stå opptatt i akuttmottak, på intensiv eller operasjon, og det er du som må vurdere når det trengs lege, de går ikke rundt på rommene for å sjekke alle pasientene selv en onsdagskveld eller lørdagsnatt. Å være postsykepleier er ingen lett jobb. Så da lurer jeg, hvor er alle fagfolkene? Hvem deler man ansvaret med? Anonymkode: 49152...70a Det var ikke en påstand jeg kom med, hvis du ser bakerst i innlegget mitt så står der et spørsmålstegn, hvilket indikerer at det var et spørsmål:) Jeg spør fordi jeg ikke vet, jeg er ikke sykepleier selv. Bare innbildte meg at i motsetning til et sykehjem hvor jeg vet det ofte bare er én sykepleier på vakt, så er det naturlig at det er flere på et sykehus. I og med at det faktisk er et sykehus. Men jeg er som sagt ikke sykepleier selv, så vet ikke hvordan systemet der er. Derav spørsmålet:) Anonymkode: ab28e...4ca 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #18 Skrevet 3. juli 2019 Jeg blir helt skremt av at en person som er så psykisk ustabil at hun akkurat har prøvd å ta livet sitt skal ha en sånn jobb. Stakkars pasienter!!! Anonymkode: 2c523...f6d 5
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #19 Skrevet 3. juli 2019 Ts, du kan ikke jobbe med pasienter når du fungerer så dårlig selv. Det strider mot enhver etikk. Dette burde du vite som helsepersonell. Anonymkode: 2c523...f6d 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #20 Skrevet 3. juli 2019 Jeg får ikke sykemelding, så da er jeg stuck da. -TS Anonymkode: 0cbba...106
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå