Gå til innhold

Overvære andre sin vielse

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tenkte å gå i noen vielser i kirken til sommeren bare for å kjenne på "temperaturen". Men hva gjør man når man ikke kjenner til brudeparet?

Lister seg inn før vielsen og setter seg bakerst og lister seg ut igjen før brudeparet går ned kirkegangen? :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sitt bakerst, men ikke gå ut før brudeparet. På det tidspunktet som brudeparet går ut, står alle og ser ned kirkegangen :-) Vent heller bare til absolutt alle har forlatt kirka. Alternativ kan du jo sitte oppe på gallriet og da kan du jo lett forlate kirka før brudeparet :)

Gjest gjest1
Skrevet

Sitt bakerst i kirken men ikke gå ut før brudeparet. Mange kirker har jo en bakdør så da er det bedre å liste seg ut her eller sitte igjen til alle har gått og gå ut helt til sist.

Skrevet

:klø: :o

Jeg hadde ikke følt meg vel med å gå i fremmede menneskers vielse om jeg hadde vært aldri så nysgjerrig.

Men meg om det...

Skrevet

Da min søster giftet seg komm det noen turister inn og overvar vielsen. De listet seg inn etter oss, og snek seg ut før oss. Vi så dem jo, men syntes ikke det gjorde noe. (Vi la forøvrig kun merke til dem fordi vi var veldig få mennesker i en stor kirke)

Dersom du venter med å gå til etter alle andre, ville jeg prøvd en sidedør eller noe slikt, for ikke å komme ut når brudeparet står å kysser på trappen (litt kjedelig å havne midt i et bilde ufrivillig)

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har også tenkt å spionere på andre brudepar i kirken vår, mest for å se hvordan ting foregår på 'ordntlig'. Dersom du er redd for hva brudeparet vil si kan du jo snakke med presten i kirken, slik at han/hun evt kan spørre dem om de synes det er greit at dere er der. Presten kan sikkert også fortelle dere hvordan det er best at dere kommer og forlater kirken for å vekke minst mulig oppsikt.

Skrevet
Vi har også tenkt å spionere på andre brudepar i kirken vår' date=' mest for å se hvordan ting foregår på 'ordntlig'. Dersom du er redd for hva brudeparet vil si kan du jo snakke med presten i kirken, slik at han/hun evt kan spørre dem om de synes det er greit at dere er der. Presten kan sikkert også fortelle dere hvordan det er best at dere kommer og forlater kirken for å vekke minst mulig oppsikt.[/quote']

:enig_animasjon:

Det er vel ikke noe problem hvis man spør.

Jeg ville ikke hatt noe i mot det hvis noen kom og så på oss. Jeg skal jo være så vakker den dagen at jo flere som vil se, jo bedre! :wink::sjarmor:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg oppdaget ett ukjent ansikt i vielsen i bryllupet vårt. Langt bak i kirken satt det en dame som jeg aldri har sett før - og ikke mannen min heller.

Personlig synes jeg kanskje det var litt rart at noen bare dukker opp.

Skjønner at det er koselig å se andres brylluper, men jeg ville ikke ha gjort det. Og jeg gjorde det heller ikke før bryllupet vårt.

Skrevet

Kirken er åpen for alle, med minddre det er bekjentgjort at seremonien er lukket.

Der hvor jeg kommer fra, er det helt vanlig å gå i kirken selv om man ikke er invitert i bryllupet.

Og hvis man tenker over det, hvorfor skal vielser være mer "stengt" enn barnedåp, konfirmasjon og begravelser?

Gå på galleriet eller sett deg bakerst, aldri sammen med det du ser er inviterte (pyntede) gjester, med mindre du blir oppfordret til det (bedt om å fylle opp i benkene, noe som kan skje hvis kirka er stor og gjesteantallet lite). Vent helt til slutt med å gå ut, gratuler brudeparet og si at du er glad for å få se vielsen deres, deretter forsvinner du raskt bort fra kirketrappen og ser resten på avstand. Hvis noen lurer på hvem du er, så bare si det som det er, at du skal gifte deg selv og vil gjerne se hvordan det er.

Og med mindre seremonien er stengt for andre enn gjester, trenger du ikke tillatelse, hverken fra prest eller brudepar. Som sagt, kirken er åpen for alle.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg har ikke tall på hvor mange vielser jeg var og titta på, både i min egen kirke og i andres. Videre har jeg også vært og sett noen KG-bruders vielser :)

Det var flere jeg ikke kjente da jeg giftet meg, tipper det var noen KG- damer der også........ :ler:

Men en ting bør dere huske på. Da jeg giftet meg satt alle de fremmede slik at det var de jeg så da jeg først gikk inn i kirken. Og det var ikke noe gøy!

Da dørene gikk opp, og jeg bare så fremmede fjes begynte jeg å lure på om jeg var i rett kirke.....Og det var ganske ekkelt.

Så sett dere for all del et sted der man ikke får øye på dere med en gang..........

Gjest Anonymous
Skrevet

Har aldri selv tenkt tanken å dukke opp som ukjent for å overvære en vielse. For meg blir dette merkelig. Vi har diskutert dette, og ønsker ikke at ukjente skal overvære vår vielse.

Gjest Gjesta
Skrevet
Har aldri selv tenkt tanken å dukke opp som ukjent for å overvære en vielse. For meg blir dette merkelig. Vi har diskutert dette' date=' og ønsker ikke at ukjente skal overvære vår vielse.[/quote']

Da må dere vel ta det opp med presten, for kirken i Norge er åpen for alle. En kan gå i barnedåp, konfirmasjoner, bryllup og begravelser, helt uten å spørre om lov :wink:

Skrevet

For noen år siden, endte jeg opp i et bryllup sammen med 8 nordmenn og 8 zimbabwanere. De var i Norge for å lære oss afrikansk musikk, og vi hadde en felles sightseeing rundt i byen. Ruslet forbi Domkirken, og tenkte vi skulle vise dem hvordan kirker i Norge kunne se ut. Og fikk beskjed om å ta en tur på galleriet av kirketjeneren. Så vi snek oss opp og inn. De ble litt imponert over kirken og orgelet, men syntes det var en utrolig kjedelig seremoni.

Aner ikke hva de som satt i kirken syntes, håper vi ikke ødela dagen for dem. Vi prøvde å være stille...

Catzy

Gjest Madam Felle
Skrevet

Kunne aldri falt meg inn å gå inn for å sjekke ut et annet bryllup, fordi man er så nysgjerrig på hva som skal hende på sin egen dag. Syns det blir totalt patetisk. Et bryllup er for nære og kjente, og greit nok at det kan være kirkegjengangere er der, men at kommende bruder skal gå i kirken for å sjekke blir for dumt for meg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Til flere: Så hvis en ensom, gammel enke føler for å oppleve litt romantikk, høytid, glede og håp ved å være diskret tilstede i et bryllup, så fordømmer dere henne?

Å gå i masse bryllup fordi man selv skal gifte seg, blir litt sprøtt for meg. Litt sånn "realityserieaktig". JEg synes vordende bruder burde ha nok med seg selv, jeg (eller det er kanskje akkurat det de har?)

Gjest En annen gjest
Skrevet

Jeg fordømmer ingen som tropper opp i vielsene til andre mennesker, men jeg sier at jeg som brud syntes det var litt rart å oppdaget et helt ukjent ansikt bak i kirken i vårt bryllup.

(men det skal sies at det ikke akkurat var det jeg tenkte mest på den dagen. :-) Det var ikke noe problem for oss, men jeg synes det er rart at folk gjør det.)

Det er riktig som andre påpeker at kirken er åpen for alle i slike anledninger. Jeg ville aldri tatt meg bryet å holde en lukket vielse, men synes likevel det er rart med "kikkere".

Hilsen meg som også var gjest i går morges.

Gjest Anonymous
Skrevet

Veeel, en gammel venninne av meg ville gå i begravelser til folk hun ikke kjente for å øve seg til hun måtte på "ordentlig".

For meg er det helt greit at "ukjente" kommer og ser på, men kanskje jeg ville blitt redd for at det var en forsmådd eks av brudgommen? ;) Uansett, kanskje greit å sjekke om det er ok på forhånd, evt. hilse på paret når man forlater kirken og forteller årsaken til at man er der/skryter litt av de osv., så går det sikkert helt greit :)

Skrevet

Synes det var hyggelig med KG besøk i vielsen vår jeg ;)

er kanksje en ide å spørre noen her inne om man kan få komme å titte, så kjenne rman de på en måte litt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes det er temmelig sært å troppe opp i fremmede menneskers bryllup og begravelser. Dåp er noe annet, siden dette foregår samtidig med en vanlig gudstjeneste. Et bryllup er en seremoni kun for de to som skal giftes.

Gjest Anonymous
Skrevet

Som nevnt tidligere synes jeg det ville være god folkeskikk å spørre brudeparet om det er i orden. Selv ville jeg synes det var helt ok at et par som snart skulle gifte seg fikk overvære vielsen vår. Dersom det var snakk om tilfeldige folk som synes dette var artig underholdning på en lørdag ville saken selvsagt stille seg annerledes...!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...