Gå til innhold

Spørsmål ang barn som er lite syke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er kanskje et rart spm, men noe som plager meg.

har en gutt på 2,5 år. Han har gått 1 år i bhg. Han har generelt sett vært veldig lite syk. Hatt noen runder med forkjølelse og feber, men ikke hatt mer enn maks 7 dager fravær fra bhg pga sykdom dette året. Blant annet to dager fordi han hadde 2 «diarèbleier» en dag som gjorde at vi holdt han hjemme i 48 timer (men kom ikke mer, og var i fin form). Hatt øyekatarr en gang før han begynte i bhg. 

Aldri kastet opp, aldri hatt hånd, munn, fotsyke, utslett eller alle disse barnesykdommene med utslett etterfulgt av feber. Har fulgt med og sjekker ofte for utslett. Aldri vært på legevakten eller sykehus. 

Har den siste tiden blitt mer og mer redd for at han skal få alt på en gang. Spesielt fordi det nylig har gått vannkopper i bhg uten at han ble smittet. Veldig (!!) mange på hans avdeling ble syke og var lenge hjemme.

Jeg ser for meg at det går for lang tid og at han er ganske stor når han får alle disse sykdommene som vi vel alle får en gang i livet. 

Er ikke spesielt nøye på hygiene, gjør ikke noe spesielt for å hindre smitte etc (har aldri klora dørhåndtak, for eksempel).

andre som har hatt småbarn/bhg-barn som har vært lite syke? Har det holdt seg, eller har det kommet plutselig alle sykdommer samtidig/etter hverandre?

Tror grunnen til at jeg er bekymret er at jeg har termin med lillebror i august, og er bekymret for hvordan det vil bli i permisjon hvis storebror og lillebror blir veldig syke...

takk for svar!

Anonymkode: 3025c...3ae

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt barn er 5 år, og har hatt den såkalte "nedsatte almenntilstanden" ca 4 ganger iløpet av sitt liv hittil. Barnesykdommer har kommet og gått, forskjølelser og munn-/fot-/håndsyken..

Mitt råd; Ikke engst deg for noe du ikke rår over, du får ikke "bestilt" barnesykdommene til når det passer best.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nesten aldri syk som liten! Kyssesyken hadde jeg som femåring, da i form av halsbetennelse og litt feber, var frisk etter en uke ca. Broren min derimot var syk av kyssesyken i fem måneder. Utenom det har jeg hatt skarlagensfeber, vannkopper, forkjølelse, øyebetennelser, diaré, feber og halsbetennelse, ellers har jeg vel vært den friskeste i familien min. Har jobbet mye barnehager og skoler og når det gikk «epidemier» av forkjølelser, omgangssyken etc. var jeg den som aldri ble syk. I dag er jeg 31år og er kanskje syk en gang i året, om jeg i det hele tatt blir syk!

Anonymkode: c751d...3a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barna mine går nå på ungdomsskolen. De er så og si aldri så syke at de må ha vært hjemme fra bhg/skole. Tror jeg i snitt har brukt max 3 syke barn dager i året frem til de var 12 år. Etter de fyllte 12 år (eldste nå 16), så har kun en av de hatt en sykedag da han fikk akutt veldig høy feber. Det gikk fort ned igjen.

Jeg selv er aldri syk utover kyssesyken jeg hadde i tenårene. Da var jeg såpass syk at jeg måtte på sykehus og var veldig dårlig i flere måneder.

Anonymkode: c43ed...571

Skrevet

Her i huset så var det slik at eldstemann var syk "hele tiden" mens minstemann nesten ikke var syk i det hele tatt. Det gikk i omgangssyke og halsbetennelse/ørebetennelse/forkjølelse om hverandre. Ingen av dem har hatt noen av barnesykdommene, da, noe som egentlig er litt dumt. 
Det har gått både vannkopper og andre barnesykdommer i barnehagen og skolen flere ganger, men vi har kommet unna hver gang, selv om vi aldri har gjort noe for å ikke få smitten. Nå er de 13 og 16, så nå håper jeg for deres del at de ikke får det heller.....

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er kanskje et rart spm, men noe som plager meg.

har en gutt på 2,5 år. Han har gått 1 år i bhg. Han har generelt sett vært veldig lite syk. Hatt noen runder med forkjølelse og feber, men ikke hatt mer enn maks 7 dager fravær fra bhg pga sykdom dette året. Blant annet to dager fordi han hadde 2 «diarèbleier» en dag som gjorde at vi holdt han hjemme i 48 timer (men kom ikke mer, og var i fin form). Hatt øyekatarr en gang før han begynte i bhg. 

Aldri kastet opp, aldri hatt hånd, munn, fotsyke, utslett eller alle disse barnesykdommene med utslett etterfulgt av feber. Har fulgt med og sjekker ofte for utslett. Aldri vært på legevakten eller sykehus. 

Har den siste tiden blitt mer og mer redd for at han skal få alt på en gang. Spesielt fordi det nylig har gått vannkopper i bhg uten at han ble smittet. Veldig (!!) mange på hans avdeling ble syke og var lenge hjemme.

Jeg ser for meg at det går for lang tid og at han er ganske stor når han får alle disse sykdommene som vi vel alle får en gang i livet. 

Er ikke spesielt nøye på hygiene, gjør ikke noe spesielt for å hindre smitte etc (har aldri klora dørhåndtak, for eksempel).

andre som har hatt småbarn/bhg-barn som har vært lite syke? Har det holdt seg, eller har det kommet plutselig alle sykdommer samtidig/etter hverandre?

Tror grunnen til at jeg er bekymret er at jeg har termin med lillebror i august, og er bekymret for hvordan det vil bli i permisjon hvis storebror og lillebror blir veldig syke...

takk for svar!

Dette. Jeg har tre barn i småskolen som aldri er syke. Ene barnet har aldri kastet opp. Ellers har vi hatt noen få ganger med feber. Jeg gikk på et foredrag med Anne spurkland, forfatteren bak immun, og hun snakket om at vi vasker for mye, sprayer og klorer og skal ha det renest mulig og gir kroppen for lite motstand. 

Anonymkode: f0ec8...49a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lite bruk av sykt barn dager her og opp gjennom årene. Tror det har med gener å gjøre, var selv aldri syk som barn. 

Anonymkode: d8f75...36f

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dine barn er som mine har du i alle fall ingen spesiell grunn til å frykte at de "samler opp" sykdommene :)

Jeg har fem barn og har aldri vært i nærheten av å bruke opp sykt barn-dager på jobb. Med unntak av en gang i 2010 da vi hadde vannkopper i hus og ene datteren ble veldig dårlig, har jeg aldri vært borte mer enn 2-3 dager i strekk. Kan ikke huske sist vi hadde omgangssyke, det må være mange år siden. Og for å underbygge teorien min om at det ikke er slik at det samler seg opp- da husets 16-åring skulle på utveksling måtte hun ha helseattest, og da fant vi ut at hun faktisk aldri hadde vært hos fastlegen :ler: 

Så nei, vi er stort sett friske året rundt til tross for mange barn og mange bassilusker. Sikkert gode gener/godt immunforsvar og ikke minst en god porsjon flaks.

Anonymkode: a84b6...e9a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg selv var nedten ikke syk som barn. Aldri hatt ørebetennelse og disse vanlige barnesykdommene. Aner ikke hvorfor. Har vært lite syk som voksen også untatt eksem og allergi, men dette er jo ikke sykdommer som gjør at jeg er borte fra bhg, skole, jobb foruten en legetime i dann og vann. 

Anonymkode: 78758...793

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe større fare for å få alt på en gang for en som sjelden er syk enn for andre. Heller tvert imot, da han antageligvis har bedre immunforsvar enn normalt.

Jeg har alltid vært en sånn som aldri er syk, og så langt har poden tatt etter meg. 16 mnd, og hatt to runder med litt snotting et par dager. Aldri feber eller nedsatt allmenntilstand. Bare nyter det, jeg.

Anonymkode: d1b93...c63

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar!! Det var utrolig beroligende.

Håper han holder seg frisk og rask når babyen kommer også!

Jeg selv var mye syk som barn (eksem, allergier, ørebetennelser) og blir stort sett smittet av «alt som går». Men da har han kanskje fått immunforsvar etter pappaen, som sjelden blir smittet av noe?

TS

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, Angelheart2 said:

Her i huset så var det slik at eldstemann var syk "hele tiden" mens minstemann nesten ikke var syk i det hele tatt. Det gikk i omgangssyke og halsbetennelse/ørebetennelse/forkjølelse om hverandre. Ingen av dem har hatt noen av barnesykdommene, da, noe som egentlig er litt dumt. 
Det har gått både vannkopper og andre barnesykdommer i barnehagen og skolen flere ganger, men vi har kommet unna hver gang, selv om vi aldri har gjort noe for å ikke få smitten. Nå er de 13 og 16, så nå håper jeg for deres del at de ikke får det heller.....

Disse ungene burde vaksineres mot vannkopper. Det er ikke lurt å få når man blir voksen. Gutter kan bli sterile, og det er ikke bare spøk Hvis man blir gravid og så får vannkopper i voksen alder. 

Anonymkode: 93aa0...fe7

AnonymBruker
Skrevet

Her har barnet også veldig sjeldent vært syk. Han opererte også mandlene når han var to og legen ble overrasket over at han aldri hadde hatt halsbetennelse når de var så store. 

Ammet og var veldig opptatt av sterilisering av smokker osv når han var baby, men etter det så har barnet puttet alt mulig i munnen, lekt med masse barn og også vært masse runder med alt fra omgangssyke til vannkopper i barnehagen uten at han har blitt smittet. Tror bare det er forskjell på barn

-Min søster har tre barn som omtrent har vært syke hver måned fra de ble født. Hun røyket dog masse under svangerskapet, små barn (til termin) og ammet ikke, om det har noe å si, kan jo være. Ellers er alle forskjellige og noen bar mer flaks enn andre 😅

Anonymkode: 63070...d6f

AnonymBruker
Skrevet

Har to voksne barn som ikke har blitt ammet, vi bor på landet og har alltid hatt husdyr, har gammelt hus som ikke blir vasket mer enn en gang i uka. Har aldri brukt mer enn 3-4 sykt barn dager i året. 

Anonymkode: b50ac...297

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...