Gå til innhold

Spiserørsbrokk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått konstatert spiserørsbrokk og betennelse i lukkemuskelen til magesekken. Holder det stort sett i sjakk med somac. Men noen ganger setter maten seg fast i spiserøret, og det er alltid kylling og ris. Så hvorfor akkurat den maten? Jeg tygger godt og drikker til, men det er ufyselig. Vondt og ubehagelig når jeg må tømme spiserøret før jeg kan fortsette med middagen. Noen som har opplevd det samme? Noe jeg kan gjøre? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg har fått konstatert spiserørsbrokk og betennelse i lukkemuskelen til magesekken. Holder det stort sett i sjakk med somac. Men noen ganger setter maten seg fast i spiserøret, og det er alltid kylling og ris. Så hvorfor akkurat den maten? Jeg tygger godt og drikker til, men det er ufyselig. Vondt og ubehagelig når jeg må tømme spiserøret før jeg kan fortsette med middagen. Noen som har opplevd det samme? Noe jeg kan gjøre? 

Min erfaring er at når en spiser lite om gangen, tar pauser i spisingen og har riktig medisinering så går det mye bedre. Somac synes å være det foretrukne legemiddelet for enkelte indremedisinere med magetarm spesialitet. Min erfaring er at Zantac er mye bedre effekt på nettopp ved det problemet du beskriver. Snakk med legen din. Både somac og Zantac kan kombineres. 

Anonymkode: 90696...359

Gjest Peanut
Skrevet

Jeg kan av og til hive innpå med mat når jeg er kjempesulten, men det gjør at maten setter seg fast og jeg må tømme spiserøret. For meg har det vært kylling og ris og bernaisesaus 👀 , oksekjøtt (måtte en gang ta en liten op for en bit hadde satt seg fast nede i halsen) og sist nå i Paris- salat :sjokkert: Jeg er også nøtteallergiker og tok en salat med valnøtter. Fryktelig gøy å sitte på restaurant og så får man ikke svelget ned maten og vann hjelper ikke og man kveles og må løpe til toalettet der maten bare skytes ut fra spiserøret som en kanonkule :cry3:Så får man en hevelse i svelget i tillegg og vondt i brystet pga allergi :sukk: Jeg spiser aldri opp mat etter dette fordi jeg mister lysten. 

Men. Tar jeg små biter og ikke eter som en gamp så skjer ikke dette. Av og til drikker jeg også vann mens jeg spiser for å fordøye maten bedre. Jeg har aldri gått på medisiner for dette, jeg visste ikke at det var noe man kunne få medisiner for og siden det skjer sjelden så tenker jeg at jeg ikke trenger det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...