Gå til innhold

Ville du lånt 25 000 for å operere en katt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg ville ikke gjort det. Og lever katten med smerter nå, og i uoverskuelig framtidig til foten har grodd, så ville jeg valgt å avlive den. Finnes ingen garantier hverken for det ene eller andre i dette tilfellet, og livskvaliteten kan bli veldig redusert uansett hva du velger. 

Anonymkode: 44e1d...7a4

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

JA! ville tatt opp lån.

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg hadde tatt opp lån. Men nå er jeg i en situasjon hvor jeg vet jeg kan betale det ned raskt. Hadde jeg ikke vært det, så hadde jeg nok latt det gro, så lenge den ville være smertefri. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, når man ikke har vært fornuftig nok til å skaffe forsikring så må man ta opp lån hvis ikke man har penger. Er du en ansvarlig dyreeier så bare gjør du det.. Katten er ditt fulle og hele ansvar, har du ikke råd til slike ting så har du faktisk heller ikke råd til å eie dyr i utgangspunktet. Trist, men sant! 

Anonymkode: 23b76...ea3

• Liker 7
Skrevet

Ja, jeg ville tatt opp lån. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det ville jeg ikke gjort.

Anonymkode: 09e44...a03

Skrevet

Tror det er gratisk å avlive katter, og du finner en ny gratis en på finn (kanskje finn to i tilfellet den andre er defekt også).

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes sider som GoFundMe og lignende. Folk har mye sympati for kjæledyr, så mye mulig du kunne fått hjelp til dette av venner, kjente og andre random dyreelskere. 

Anonymkode: 264e3...37f

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke evnt noen i familien som kan hjelpe med utgiften? Må hele summen betales på en gang hos veterinær? Hva med å selge ting dere ikke har bruk for eller jobbe ekstra for å låne mindre? 

Anonymkode: 6e400...4b9

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang rekonvalesens er det, hvordan vil den takle å være inne og i ro under denne osv?

Hadde nok vurdert avlivning. 

Anonymkode: ae9d2...e1b

• Liker 1
Skrevet

Hadde lånt pengene, uten tvil

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er økonomien din ellers? Vil det være lett for deg å betjene lånet, har du barn som vil få dårligere økonomi pga dette? 

Hvor gammel er katten? Hvor viktig er den for deg? (Alle dyr er viktige, men mange av oss har opplevd at man har ekstra sterke bånd til ett spesielt dyr, selv om man har hatt flere i løpet av livet). 

Anbefaler veterinæren sterkt operasjon fremfor å la det gro uten (dvs at det ikke hadde vært tvil om operasjon hvis katten var forsikret)? Eller er det lang og smertefull rekonvalesens?

Har du eller andre tid og anledning til å ta deg av katten i rekonvalesensperioden? Eller må den være (for) mye alene?

Hvis alt taler for operasjon, og det bare medfører at du (alene) får litt mindre å rutte med i måneden  de neste årene, så ville jeg tatt opp lån. 

Anonymkode: d89fa...d61

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For operasjoner som jeg trodde dyret innen rimelig tid kom tilbake til det vanlige liv, uten for store inngripen i dens velferd mens det pågikk - så hadde jeg gjort det. Hvis ikke hadde jeg avlivet. Hadde og tatt alder i betraktning, unge bein gror fort, eldre gror dårligere og saktere.

Anonymkode: d4513...4a1

AnonymBruker
Skrevet

I den situasjonen ville jeg nok lånt pengene ja.

Litt forbehold om situasjonene selvsagt. Prognosen fra veterinæren bør være at det blir bedre bruddheling og bedre funksjon på foten ved operasjon. At kattens livskvalitet var, og ville bli god, at katten ikke hadde andre plager i tillegg som ville gjøre en lengre rekonvalisensperiode smertefull og slitsom for en gammel kropp.

Anonymkode: f8f27...e97

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg satt av 30.000 til krisesituasjoner som det der, men hadde jeg ikke hatt det så hadde jeg tatt op lån, selv om jeg egentlig er imot forbrukslån. Heller det enn å avlive en av kattene. Har jo blitt voldsomt glade i dem. Baltazar hadde nok taklet å ligge i ro til beina var grodd, men tror ikke det ville vært godt for han. Minni er så aktiv at det hadde vært rene torturen for henne. 

Anonymkode: c5764...10b

AnonymBruker
Skrevet

Operasjon er aldri risikofritt, man kan gjøre feil  og man kan aldri garantere en kort rekonvalesens og smertefritt liv etterpå. Av og til påløper det store kostnader pga komplikasjoner etter operasjonen. Benkirugi på liten katt er ingen lett og enkel sak. Så det er en risiko man må ta med i beregningen og forhøre om.

Jeg ville ihvertfall ikke opprettet spleis ol, det er å skyve ansvaret for din økonomi over på andre, lettlurte mennesker, som sikkert har sitt å slite med. 

Du vet selv om din privatøkonomi tåler et lån. Også du må nesten ta den vurderingen sammen med veterinæren. Å gå med gips er ikke en god løsning for en pus, men har du en veldig tolerant og avslappet pus er det kanskje ikke et dumt alternativ. et annet alternativ er kanskje amputasjon? Er det en innekatt som ikke trenger full funksjonalitet i foten uansett gjør det kanskje noe om foten blir litt skjeiv eller til nøds mangler? 

Anonymkode: 6b1fa...90f

Skrevet
12 timer siden, Brunello skrev:

Det er på grunn av dette det burde være påbudt med forsikring av dyr.

Man får ikke forsikret katter som er over ti år, så det ville vært liten vits at det var påbudt. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beinbrudd. Foreslått operasjon for å sette alt på plass. 3 av 4 bein i foten har brukket. 

Alternativet er å gå uten operasjon, la det gro av seg selv. Katten vil mest sannsynligvis halte og ha litt skeiv fot resten av livet. 

Anonymkode: 55585...ba9

Naturligvis ville jeg det.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg hadde avlivet.

Anonymkode: a00a6...0fc

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Halloo, har ikke bedt om preken her. Tror dere at vi ikke har nok dårlig samvittighet for manglende forsikring og buffer? 

Katta har det vondt nå, men ikke sagt at hun vil få det supert etter operasjonen eller at hun skal gå og ha det vondt uten operasjonen. De har sagt at det vil gro av seg selv, og at hun ikke vil ha det vondt. Men at anatomien vil være endret, derfor halting. 

Spurte et konkret søørsmål. 

Anonymkode: 55585...ba9

Du må nesten regne med preken når du er så ansvarsløs og ikke forsikrer katten din.

En forsikring er ikke dyr og det er definitivt verdt å betale! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...