AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #1 Skrevet 1. juli 2019 Er det flere butikkansatte her som irriterer seg over uhøffelige utenlandske kunder? Det er ofte familier med barn som herjer rundt, snakker/roper høylytt på språket sitt, prøver å prute ned prisen på og ødelegger varer der hvor jeg jobber. Har skjedd flere ganger at de står og lager kø Og roper på et språk jeg ikke forstår, de andre kundene blir som regel sure og klager over dette til meg etterpå. Har også vært flere tilfeller hvor de har stått og snakket i telefonen og ignorert meg helt og ordnet kø. Er det bare jeg som blir så fly forbanna over dette? Viser selvfølgelig ikke sinne på kundene, men jeg synes det er utrolig respektløst og uhøffelig å holde på sånn altså. Andre enn bare meg? Anonymkode: c3bc1...096 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #2 Skrevet 1. juli 2019 Enig i at det du skriver er irriterende, særlig kunder som snakker i telefon irriterer meg skikkelig! Men har ingen erfaring med at det er spesielt utenlandske kunder som holder på sånn. Uhøflige og frekke kunder kommer i alle farger, fasonger og aldere etter min erfaring, men heldigvis er de aller fleste hyggelige. Anonymkode: 99982...09a 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #3 Skrevet 1. juli 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig i at det du skriver er irriterende, særlig kunder som snakker i telefon irriterer meg skikkelig! Men har ingen erfaring med at det er spesielt utenlandske kunder som holder på sånn. Uhøflige og frekke kunder kommer i alle farger, fasonger og aldere etter min erfaring, men heldigvis er de aller fleste hyggelige. Anonymkode: 99982...09a Jeg har opplevd dette med spesielt utenlandske, mange av de som handler i den butikken hvor jeg jobber. Har hatt noen uhøffelige eldre også, men det er få heldigvis. Flere jeg jobber med som har klaget over dette. Anonymkode: c3bc1...096
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #4 Skrevet 1. juli 2019 Har en del utenlandske, de er mange, foretrekker å stå foran kassa og diskutere seg imellom på et annet språk, barna bråker. De er kanskje irriterende på en dårlig dag, men det er alle sammen på de dagene. Jeg syns ikke etnisk norske er så mye bedre, «de» er mye mer sure og har urimelige forventninger. Anonymkode: 9642c...80f 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #5 Skrevet 1. juli 2019 Dette er grunnen til at jeg gruer meg til sommersalget/romjulssalget hvert eneste år. Jeg vet ikke hvorfor men utlendinger MÅ bare rote. Ikke snakk om å henge plagget på plass på hengeren når de har sett på noe. Neida, de SLENGER bare plagget oppå stativet. Hva er dette for noe??? Herregud som de roter. De er heller aldri fornøyde på allerede godt nedprisa varer nei som andre her nevner. Så blir de sur på meg når de sier at jeg ikke kan gjøre noe med prisen Anonymkode: f29fc...c31 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #6 Skrevet 1. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er grunnen til at jeg gruer meg til sommersalget/romjulssalget hvert eneste år. Jeg vet ikke hvorfor men utlendinger MÅ bare rote. Ikke snakk om å henge plagget på plass på hengeren når de har sett på noe. Neida, de SLENGER bare plagget oppå stativet. Hva er dette for noe??? Herregud som de roter. De er heller aldri fornøyde på allerede godt nedprisa varer nei som andre her nevner. Så blir de sur på meg når de sier at jeg ikke kan gjøre noe med prisen Anonymkode: f29fc...c31 Ja, jeg også! Har også vært flere ganger de ikke vil ha varene likevel for de synes det er dyrt, så må jeg bruke tid på å legge på plass alt igjen. Jeg får jo trøbbel med sjefen hvis jeg bare går og setter ned prisen på varer hele tiden, de forstår ofte ikke det når jeg sier det heller. Anonymkode: c3bc1...096
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #7 Skrevet 2. juli 2019 Finnes både norske og utenlandske kunder som er irriterende og forjævlig. Der jeg jobber er det mange kunder fra utlandet som ikke engang kan norsk. De fleste kan heldigvis engelsk, men det blir slitsomt å forklare dem 1000 ganger om samme situasjon fordi de bruker lang tid på å forstå om de ikke kan engelsk eller norsk. Da kjenner jeg at jeg blir irritert, faktisk. Men det med barn og rot føler jeg gjelder alle uansett etnisitet! Har hatt både norske og utenlandske barn bare tar ting og tang også måtte jeg ha holdt dem tilbake sånn at foreldrene kunne betale eller når de roter og jeg må je dem slutte. Det er slitsomt når man for det første er alene på jobb og har myeå gjøre. Jeg er IKKE en barnevakt for ungen din! Anonymkode: ca427...48e 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #8 Skrevet 2. juli 2019 Det skrives "uhøflig". Anonymkode: 22a9a...17e
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #9 Skrevet 2. juli 2019 Jeg synes også at spesielt utenlandske roter noe så siiinnsykt mye. Det har ingenting med at jeg er imot utlendinger eller at norske ikke roter i det hele tatt men FY som de roter. Også er de hele familien, alltid med seg 3 barnevogner som de plasserer rundt i butikken og lar ungene løpe rundt i butikken uten å passe på. Barna river ned ting og skriker og gudene vet. De voksne klager på priser, prøver å prute, tar med seg 50 plagg i prøverommet og lar alt ligge igjen - helst på gulvet. Anonymkode: 457a5...92e 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #10 Skrevet 2. juli 2019 (endret) Poenget mitt: Om jeg prater til butikkansatte så er jeg enig at man skal kunne kommunisere (om det er engelsk eller et annet språk, så lenge kommunikasjonen og dermed transaksjonen oppstår). MEN, om jeg og min mor/partner snakker vårt eget språk oss i mellom...og da mener jeg at vi kun prater til hverandre, så er det INGEN som kan si til oss at de blir irritert av det eller at vi bør/må prate norsk i norske butikker... Jeg er for øvrig enig at man man bør kunne prate norsk i Norge...men om man velger å prate SITT EGET språk til familien, så skal man faen i meg få lov til det Anonymkode: dba5d...531 Endret 2. juli 2019 av ninab82 ryddet for skjult innhold
Husholdning1 Skrevet 2. juli 2019 #11 Skrevet 2. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: OK, var litt overdrevent å skrive "MÅ". Poenget mitt: Om jeg prater til butikkansatte så er jeg enig at man skal kunne kommunisere (om det er engelsk eller et annet språk, så lenge kommunikasjonen og dermed transaksjonen oppstår). MEN, om jeg og min mor/partner snakker vårt eget språk oss i mellom...og da mener jeg at vi kun prater til hverandre, så er det INGEN som kan si til oss at de blir irritert av det eller at vi bør/må prate norsk i norske butikker... Jeg er for øvrig enig at man man bør kunne prate norsk i Norge...men om man velger å prate SITT EGET språk til familien, så skal man faen i meg få lov til det Anonymkode: dba5d...531 Man trenger geberelt ikke å prate med andre, inkl. familie på en butikk. I særdeleshet ikke i kassakøen. Det finnes det andre arenaer for. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #12 Skrevet 2. juli 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke snakk om å henge plagget på plass på hengeren når de har sett på noe. Neida, de SLENGER bare plagget oppå stativet. Hva er dette for noe??? Herregud som de roter. Haha jeg gjorde dette en gang, og da kom det en butikkansatt som stod å himlet med øynene og sendte blikk over til han andre i butikken, mens jeg stod ved siden av det og ventet på at hun skulle legge vegg plagget slik at jeg kunne ta det med meg og betale. Ga ikke butikken god karakter på nett for å si det slik. Anonymkode: b4591...c06
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #13 Skrevet 2. juli 2019 Akkurat nå, Husholdning1 skrev: Man trenger geberelt ikke å prate med andre, inkl. familie på en butikk. I særdeleshet ikke i kassakøen. Det finnes det andre arenaer for. Jeg tror at folk selv skal bestemme hvor og hvilket språk de skal prate til familien sin. Anonymkode: dba5d...531 1
Husholdning1 Skrevet 2. juli 2019 #14 Skrevet 2. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tror at folk selv skal bestemme hvor og hvilket språk de skal prate til familien sin. Anonymkode: dba5d...531 Når man er innom andres eiendom så er det de som eier den som bestemmer. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #15 Skrevet 2. juli 2019 1 minutt siden, Husholdning1 skrev: Når man er innom andres eiendom så er det de som eier den som bestemmer. Det er nå slik at det er det norske lovverket som bestemmer over alles eiendom her i landet. Kan du vise meg til en lov/paragraf hvor det eksplisitt står det at folk ikke får lov til å prate med familien sin på det språket de vil? Ja ja, jeg blir en endeløs diskusjon. takk for meg. Anonymkode: dba5d...531
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #16 Skrevet 2. juli 2019 helt enig i at visse kulturer oppfører seg på visse måter. Å si utlendinger blir jo veldig ymse. Men det er lett å skille kulturer og oppførsel. Det er ingen hemmelighet. Det som er fascinerende det er at spesielt somaliske familier kommer i store flokker og gjerne 4-8 barn. Disse løper rundt, river ned ting og bruker utestemme. Her kommer den beste forskjellen fra somaliske foreldre til norske. Somaliske foreldre tåler at andre snakker til barna dems. De takker faktisk. Så når jeg finner papir til snørrete barn, for at de ikke skal gni snørr ut over klærne i butikken, og sier til dem at de og de tingene blir ødelagte om man leker på de osv. Så får jeg faktisk «takk» og et smil tilbake. Syriske familier oppfører seg ganske likt, men der er rollene snudd. Barna er mange men oppfører seg bra. De voksne er også mange, men er utrolig kravstore, høylytte, pruter og alt bør være dekket av gull. Nordmenn.. Vel.. De tåler ikke så mye stakkars hehe. Pakker man det inn i humor så pleier det å gå greit, men Gud bedre så sarte sjeler. Nå delte jeg inn i tre grupperinger fordi det er disse tre som jeg føler skiller seg mest ut. Syns det er veldig koselig å jobbe i butikk. Blir kjent med mennesker fra hele verden, og 90% er veldig hyggelige og bidrar til gode samtaler. De som ikke oppfører seg utgjør såpass liten del at det blir en del av utfordringene på en arbeidsplass som så mange andre ting. Noe man bare må leve med. Og jeg tror vi irriterer oss minst over andre nordmenn fordi vi kjenner igjen kulturen. Det har vi vokst opp med, og det er våre vaner. Min samboer som er utenlandsk opprinnelse er utrolig mye mer liberal og raus for andre kulturer, for han har vokst opp mer variert, og bodd i forskjellige land. Så det jeg legger merke til av forskjeller hos andre enser ikke han i det hele tatt.. Så det handler nok om forståelse og raushet. Jeg kan forresten med vilje ikke legge klær på plass når jeg ser butikkansatte som «henger» i butikken og tydelig ikke er aktive Anonymkode: d427e...0fd 2
Husholdning1 Skrevet 2. juli 2019 #17 Skrevet 2. juli 2019 (endret) 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nå slik at det er det norske lovverket som bestemmer over alles eiendom her i landet. Kan du vise meg til en lov/paragraf hvor det eksplisitt står det at folk ikke får lov til å prate med familien sin på det språket de vil? Ja ja, jeg blir en endeløs diskusjon. takk for meg. Anonymkode: dba5d...531 Hvorfor i all verden skulle jeg vise til et lovverk eller en paragraf ingen, bortsett fra deg, har nevnt noe som helst om? Endret 2. juli 2019 av Husholdning1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #18 Skrevet 2. juli 2019 54 minutter siden, AnonymBruker said: Haha jeg gjorde dette en gang, og da kom det en butikkansatt som stod å himlet med øynene og sendte blikk over til han andre i butikken, mens jeg stod ved siden av det og ventet på at hun skulle legge vegg plagget slik at jeg kunne ta det med meg og betale. Ga ikke butikken god karakter på nett for å si det slik. Anonymkode: b4591...c06 Du mener at du slang plagget på disken for å betale? Det er jo greit. Jeg prater om de som tar plagg av hengeren og så bare kaster det oppå stativet som et slakt når de er ferdig med å se og funnet ut at de ikke vil ha det. I helger og sånn når det er travelt ser det f* ikke ut når x antall kunder bare hiver fra seg varene på den måten. Når jeg er ute å handler kunne det aldri falle meg inn å drive på sånn. Hvor vanskelig kan det være å henge ting på plass slik man fant det Anonymkode: f29fc...c31
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #19 Skrevet 2. juli 2019 2 timer siden, Husholdning1 skrev: Man trenger geberelt ikke å prate med andre, inkl. familie på en butikk. I særdeleshet ikke i kassakøen. Det finnes det andre arenaer for. Haha, hva? Skal man holde kjeft fra øyeblikket man går inn i en butikk? Så lenge man ikke er veldig høyrøsta eller skaper kø så kan man vel prate med dem man er med så mye man vil, på hvilket språk som helst. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror at folk selv skal bestemme hvor og hvilket språk de skal prate til familien sin. Anonymkode: dba5d...531 I dette tilfellet blir det feil å skrive "tror", det riktige er "synes". Synes brukes når det er snakk om din mening om noe. "I think it should be fine to talk in stores." = "Jeg synes det skal være greit å snakke i butikker." Tro brukes når det er snakk om faktaopplysninger. "I think it is legal to talk in stores." = "Jeg tror det er lovlig å snakke i butikker." Anonymkode: 22a9a...17e 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #20 Skrevet 2. juli 2019 Ikke rart at hele verden er et stort rort. Anonymkode: c397a...7bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå