Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har relativt nylig bestemt oss for å gifte oss. Det blir vielse (borgerlig) og fest på et leid sted. Vi kommer til å holde det ganske lite høytidelig, med fokus på lave skuldre og en god fest. I den forbindelse er det blant annet ikke bedt inn mye slekt, men kun nærmeste familie (rette linjer). Dette for å kunne be inn mest mulig venner, da vi som sagt ønsker at dette skal bli en knakandes god fest. Pga plassbegrensing i lokalet, må vi holde oss til mellom 70-80 gjester (det er ikke aktuelt å bytte lokale/sted). Vi blir derfor nødt til å prioritere ganske hardt når det gjelder venner—- mitt spørsmål (om kutyme) er da følgende: hva tenker folk om å personer i bryllup, uten følge? Dette er da par som lever i etablerte samboerskap osv. Det må i den forbindelse legges til: vedkommende (det gjelder flere) som blir bedt alene er i utgangspunktet kun en bekjent av en av oss og de respektive ubedte samboere kjenner vi ikke/har aldri møtt. Det må også legges til at de ikke vil stå der alene uten å kjenne noen (flere i samme gjeng bes på tilsvarende måte). Så— hva tenker folk? Yay or nay?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke innafor å ikke be seriøse partnere. Begge eller ingen.

Rett og slett frekt og forvente at folk skal feire deres kjærlighet, når dere ikke en gang gidder å be deres.

Anonymkode: f3d7b...a1b

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Nay

Anonymkode: 10b71...b31

• Liker 3
Gjest Bambnusse
Skrevet

Ney

Man ber med partner, eller ingen av de.

Hvis de "kun er bekjente" kan de jo heller droppes. Om du vil ha de der (og i livet deres) er jo det en flott mulighet til å bli kjent med deres nærmeste familie/partner.

Absolutt ikke greit å ikke be med partner i bryllup.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Folk som bor sammen bes sammen. En kjæreste av ny dato trenger du derimot ikke å be. 

Anonymkode: f90cc...8b7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit. Det kommer til å få mye negativ oppmerksomhet om dere gjør det på den måten, og dere blir garantert stemplet som uhøflige gnierfanter. 

Anonymkode: e2515...02b

• Liker 3
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Er det gifte eller samboere så ber man begge.

Skrevet

Jeg mener dette kommer helt an på hvordan dere gjør det.

Mener det er greit om de som inviteres uten følge kjenner en god del andre og at alle i samme gjeng blir behandlet likt (enten at alle eller ingen får ha med seg følge). Mener dette også er mer akseptabelt om dette er skikken i gjengen( eksempelvis en syklubb hvor bare damene møtes i alle andre sammenhenger).

Jeg ville nok ikke gjort det selv. Men samtidig ville jeg ikke reagert på å bli invitert alene i bryllup eller om kjæresten min ble det til noen jeg ikke kjente. Det er hellet ikke så morsomt å delta i bryllupsfesten til noen man ikke kjenner...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så viktig for dere å bli bedt sammen med parter?

Det å være følge inne fest der man ikke kjenner mange, er vel for de fleste uansett ikke det aller mest spennende? Det må da være bedre at hele vennegjengen kan komme?

Anonymkode: 0c79d...b72

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de bare er bekjente, hvorfor be dem? 

Anonymkode: 20609...487

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er helt innafor, og det synes samboer også! Men med et forbehold for min del; at bryllupet er i nærheten (jeg hadde ikke giddet å ta inn på hotel uten følge, for en fest).

Jeg møter noen jenter fra jobb innimellom, vi har aldri møtt hverandres partnere. Jeg hadde synes det vært hyggelig å bli bedt i bryllup til en av disse. Og hadde da nok kost meg mest uten samboer, da vi kunne fortsatt "vår greie ", uten å måtte ha den høflige bli kjent praten med hverandres partnere.

Samboer har noen barndomskompiser, og "gutta" møtes alltid uten følge. Jeg hadde fint unnet samboer en hyggelig kveld med bryllupsfest som beskrevet i innlegget, uten å være furt.

Når man ikke har møtt partnere tidligere, så finnes det hyggeligere og mer intime anledninger å velge, fremfor en fest med 80 andre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det å være følge inne fest der man ikke kjenner mange, er vel for de fleste uansett ikke det aller mest spennende? Det må da være bedre at hele vennegjengen kan komme?

Fordi bryllup involverer både gave (fellesøkonomien), tid på fritid (som familie har man lite av det), + respektløst å forvente at andre skal feire kjærligheten deres - uten og i det hele tatt be andres. I bryllup/kjærlighetsfester ber man ALLTID seriøse par/samboere/gifte.

Hadde jeg blitt bedt uten kona, hadde jeg ikke svart på innbydelsen engang, og ikke hatt mer kontakt ovenfor de som tydligvis ikke bryr seg om kjernefamilien min/kona - noe av det frekkeste jeg vet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kotymen er å invitere med følge. Hadde det vært normalt å be uten, hadde nok ikke folk reagert så mye på det. Men å avvike fra det som anses som normal høflighet, fører til at det blir sett på som uhøflig, og folk kan føle seg fornærmet og at de som innber ikke liker partneren din. 

Og så er det som sagt ofte noe som "går ut over" partneren også, i form av at det forventes at man bruker mye penger på gave, reise, antrekk, osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kotymen er å invitere med følge. Hadde det vært normalt å be uten, hadde nok ikke folk reagert så mye på det. Men å avvike fra det som anses som normal høflighet, fører til at det blir sett på som uhøflig, og folk kan føle seg fornærmet og at de som innber ikke liker partneren din. 

Og så er det som sagt ofte noe som "går ut over" partneren også, i form av at det forventes at man bruker mye penger på gave, reise, antrekk, osv. 

Men jeg regner med at dere drar i andre anledninger uten partner selv om det også «går utover familieøkonomien»: jente-, gutteturer, bursdager, skolejubileum ++

At noe er en tradisjon er i selg selv sjelden et godt argument da verden stadig endres. For at det skal bli normalisert å invitere uten følge må jo noen begynne! 

Jeg er for øvrig selv gift, og det hadde ikke gjort meg noe å bli invitert uten mannen, gitt at det var flere andre i samme situasjon. Men det er forutsetningen- at mange venner blir invitert som individer, og ikke bare noen få. 

• Liker 2
Skrevet

Invitasjoner med og uten partner, og ikke minst hvem som inviteres MED og hvem som inviteres UTEN parter er et skikkelig vepsebol å stikke hånda inni! 

Kollegaer er de eneste jeg ville sagt at kan være greit å invitere uten følge hvis man MÅ prioritere. Utover det vil jeg si at hvis man er så fjern bekjent av noen at man ikke kjenner til partneren i det hele tatt, kan man like gjerne la være å invitere vedkommende i utgangspunktet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg regner med at dere drar i andre anledninger uten partner selv om det også «går utover familieøkonomien»: jente-, gutteturer, bursdager, skolejubileum ++

At noe er en tradisjon er i selg selv sjelden et godt argument da verden stadig endres. For at det skal bli normalisert å invitere uten følge må jo noen begynne! 

Jeg er for øvrig selv gift, og det hadde ikke gjort meg noe å bli invitert uten mannen, gitt at det var flere andre i samme situasjon. Men det er forutsetningen- at mange venner blir invitert som individer, og ikke bare noen få. 

Det er ting man eventuelt drar på frivillig. Nå man BER folk i fester for å feire kjærligheten, hvor man forventer gave - så bør man i det minste respektere DERS kjærlighet når man forventer at de skal feire og betale for DIN.

Flott at du vil dra uten mannen, men jeg hadde ikke svart på innbydelsen engang om jeg hadde blutt bedt uten kona. Ikke drar vi på separate ferier eller turer heler, fordi jeg trives best med kona.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som noen nevner, hvis de hører til en spesiell gruppe er det greit, men ikke ellers. F.eks er det greit å be en gruppe kollegaer uten følge, eller "jentene fra yogaen". Andre nære venner bør ikke bes uten følge, da dette oppfattes uhøffelig. Jeg syns forøvrig det er merkelig at dere i det hele tatt ber bekjente hvis dere har begrenset plass. Kan dere ikke bare invitere venner og familie i stedet?

Anonymkode: f118f...43e

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns de må være lov til å be dem man vil i bryllupet sitt. Man betaler mye penger per gjest og det er gjerne et begrenset antall gjester, så man er nødt til å prioritere. I mitt bryllup blir vi isåfall nødt til å invitere omkring 20 kjærester ingen av oss kjenner noe særlig og det vil gå på bekostning av venner vi gjerne skulle hatt der. Jeg syns derimot at dersom man er gift eller har barn sammen og man kjenner partneren er det naturlig å invitere.

En relasjon er jo alltid gjensidig, så hvis man føler man ikke kjenner noen særlig godt vil nok de også føle at de ikke kjenner deg særlig godt. Det er ikke særlig spennende å være i bryllup til en venn av kjæresten din som du aldri har møtt. Dette er ikke dagen for å bli kjent heller da brudeparet har ganske mange de skal snakke med. Hvis man har litt begrep om hva et bryllup koster bør man ha forståelse for at man ikke blir invitert hver gang bare fordi man er kjæresten til noen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...