AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #1 Skrevet 1. juli 2019 Hei! Vi skal snart kjøpe vår første bolig, og trenger råd og tips til hva vi bør og må huske eller tenke på. Vi har ikke så mange vi kan spørre så jeg spør her 🙂 Tar imot alle innspill! Forsikringer? Hvordan fungerer det med kommunale avgifter? Hva bør vi være oppmerksomme på i salgsoppgaven? Ting vi bør styre unna? Osv. Hva kunne du ønske noen andre fortalte deg før du kjøpte? Hvor mye bør vi sette av ved siden av selve egenkapitalen til f.eks møbler, hvitevarer osv? På forhånd, takk! Anonymkode: b5515...979
male32 Skrevet 1. juli 2019 #2 Skrevet 1. juli 2019 Sitat Hva kunne du ønske noen andre fortalte deg før du kjøpte? jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg: - Leiligheten er svært dårlig isolert, og blir iskald om vinteren. Det vil koste en formue i strøm å holde den varm - Det kommer inn store mengder vann på boden når det regner - Dørene er ikke tette, til tross for at det ble byttet dører et år før jeg kjøpte - Rått lukt på bad/toalett og kloakklukt som aldri går bort - At det er så lytt at man kan høre snakking fra nabo - At borettslaget har så dårlig råd at de ikke engang har vaktmester Disse tingene merket jeg ingenting til på visning. Jeg kjøpte leiligheten på sommeren. Spurte megler og selger om det var godt isolert og lytt mellom leilighetene, og fikk til svar at man hørte ingenting fra naboene så det var veldig godt isolert. Dette er i et borettslag som skal pusse opp/renoveres. Da vil det bli tatt opp store lån, og husleie blir så høy at jeg har ikke råd å bo her. Tips: Sjekk om det trekker rundt dører/vindu. Sjekk vegger og om det er fuktig noen steder. Lukter det noe fra avløp/toalett Om det er naboer på sidene, prøv å lytt til veggen for å høre om du hører noe Spør naboer hvordan det er å bo der Sjekk for skadedyr (jeg har heldigvis ikke det) Ikke stol på hva megler eller selger sier Om det er borettslag sjekk om det er planer for å renovere/oppgradere som kan gi stor økning i husleie 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #3 Skrevet 1. juli 2019 Du må nesten komme med mer, TS. Hva skal dere kjøpe, en leilighet i en blokk? Et rekkehus i trehus? Enebolig/trehus? Hvor sentralt, er det Oslo? For jeg kan nemlig selvsagt anbefale, kjøp deg en leilighet i et relativt nybygd blokk, bygd i betong, ikke i trehus. Alt fra 2004 men ikke ett år eldre. Det blir minst vedlikehold, ikke lytt, ikke kaldt, «nye» vinduer og alt. Kjøkken og gulv kan du bytte billig selv, og veggene kan du male, men badet blir tett, og du får ikke dyre overraskelser som tak, drenering, fukt og andre store konstruksjonsfeil. Som at du må lekte ut og sette opp helt nye gipsvegger hvis du ikke vil høre naboen snorke. Men har du råd til den leilighet og av tilstrekkelig størrelse? Og hvis du ser etter en bolig i en helt annen prisklasse, type rekkehus fra 60-70 tallet, så uansett hvor mye har det «vært pyntet på en gris» (= tidligere eiere malte alt hvit), så må du regne med å gjøre ALT. Det er antageligvis «feil» i hver liten krok og hjørne, ingenting er i vater og ingenting er isolert, og det meste med fordel kan byttes, Så enten regne med å bruke mye penger på det, eller mye tid. Fjerne alt til stendere og sette opp på nytt. Ellers så må du leve med både å høre naboen, og kald trekk fra vinduer, og med knirking, og litt mugg under vinduer, og giftig gammel vinyl under flotte nye gulv, og null isolasjon mellom rom og etasjer, og mye annet gøy. Synlig elektrisk anlegg, ja takk, vi maler bare over. Men da vet du også hva du kjøper. Og du betaler deretter. Anonymkode: fbd48...a76 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #4 Skrevet 1. juli 2019 Lag et budsjett hvor dere fører opp alt av utgifter, slik at dere kan se hvor høyt dere faktisk kan låne uten at det går for mye utover livskvalitet. Det er veldig lett å låne "for mye". Banken sier gjerne ja til det, men når alt av avdrag/renter og felleskostnader renner ut av kontoen så ser man at man ikke har så mye igjen hver måned som man gjerne skulle hatt. Sett et maksbeløp, og gå ikke over det. Hvitevarer følger ofte med, så her man man bare lese hva som står i salgsoppgaven. Det er uansett noe som er såpass billig at det er enkelt å få nok penger til det når man er to stykker. Hvor mye penger som trengs til møbler avhenger av hvor mange kvadratmeter og ulike rom som skal dekkes, og hvilken møbelstandard dere går for. Jeg anbefaler uansett å kjøpe møbler litt og litt, og ikke bare kjøpe alt samtidig fordi man "må". Kjøp det viktigste, og suppler med andre ting etter hvert som dere ser hva dere liker og finner. Lurt å sjekke standarden på el-anlegget, det blir fort dyrt å bytte. Det er gjerne ikke så enkelt å sjekke selv, men koster ikke mer enn ca. 2500 (elektriker). Ofte har mange et elforbruk som er langt høyere enn det som anleggene ble laget for. Anonymkode: 75e97...22e 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #5 Skrevet 1. juli 2019 Lag et søk på finn.no med de preferansene som er viktige for dere, og hold dere til det. F eks ville jeg lagt inn ikke eldre enn 10 år, garasjeplass, x antall soverom osv. Les salgsoppgaven nøye, og da spesielt tilstandsrapporten og egenerklæringen. Se etter dokumentasjon på arbeid utført på våtrom (bad, vaskerom). Er ikke det krysset av for dette i egenerklæringen, spør etter det, før visning. Les hva takstmannen skriver, hvorfor settes den tilstandsgraden som settes ? Hvorfor 1 , hvorfor 2 ? Er det et borettslag vær obs på evnt kommende vedlikehold. Krev å få fremlagt nyeste referat fra generalforsamling og evnt nyhetsbrev. Ring styreformannen. Ikke stol på at selger og megler forteller deg alt som er å vite. På visning, husk at dette er noe du potensielt skal bruke mye penger på og leve i i mange år. Åpne skuffer, skap, skjekk avtrekksviften, dusjen, toalettet, vasken. Se under vasken for evnt lekkasje. Er det en bolig du faktisk er interessert i, bruk god tid både før - lag notater, still spørsmål, på vising - spør, kontroll at lys, skuffer og skap osv fungerer, etterpå - sett deg ned og sammenhold det du har sett og fått svar på med det salgsoppgaven forteller deg. Og husk at et bud kan legges inn med forbehold om f eks beholde vaskemaskinen eller det doble kjøl/fryseskapet som egentlig ikke følger med i handelen. Lykke til. Anonymkode: 3566c...837 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #6 Skrevet 2. juli 2019 For meg er det svært negativt at det er lytt mellom leiligheter. Eller at man bor i 1. etasje og har soverom ut mot en bakgård som brukes mye av naboer. Nå på sommeren er det veldig plagsomt. Men det er meg, jeg vet ikke hva dere irriterer dere over. Ellers er bad dyrest å pusse opp, så vit hva dere får her. Jeg er opptatt av lysforhold og vil ikke ha soverom med morgensol. Dere bør også sjekke om det skal skje noen store oppgraderinger som kan påvirke fellesutgiftene. Er bygården fra 1800-tallet og vinduene gamle kan du regne med det. Til sist må jeg si at meglere ikke alltid spiller så åpent, de er først og fremst selgere. Jeg så på en leilighet hvor jeg skjønte at trikkearbeid kom til å bli en stor støyforstyrrelse. Spurte megleren litt, og han bare avfeide det. Deretter sjekket jeg Oslo kommunes byggeplaner og så at de forventet å bygge i 1 år. Rett utenfor leiligheten. Den gikk jeg ikke for. Anonymkode: 644bf...3e0 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #7 Skrevet 2. juli 2019 Styr unna «stort potensiale» Det betyr STORE utgifter. Ang møbler og hvitevarer sjekk finn.no mye bra der til lave priser. Anonymkode: 3130b...190 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #8 Skrevet 2. juli 2019 Viktig: Les tilstandsrapporten og egenerklæringen. Der skal selger ha gitt all viktig informasjon. Står det der at noe er lekk eller badet har dårlig lufting, så er det ikke hans ansvar etterpå, fordi du har kjøpt noe du skulle vært fullt klar over var en mangel. Sjekk borettslagets planer fremover. Jeg kjenner ei som glemte dette og plutselig økte husleia med 8000kr mnd fordi to store renoveringsprosjekter skulle settes igang. Er du opptatt av sol på balkongen bør du vite himmelretninger og om noe skygger for sola. Sjekk om noe skal bygges i nærheten, som kan påvirke boligen. Om du er avhengig av kollektivtransport sjekker du nærmeste stoppested, og _viktig_ om transporten går dit du skal, når du trenger det. Kjenner en som kjøpte bolig ved en togstasjon, hvor det viste seg at toget kun stoppet to ganger dagen og ikke på den tiden han trengte det. Anonymkode: c21f2...bb6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå