Gå til innhold

Noen erfarne oppussingsfolk som kan hjelpe meg litt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en vegg på et soverom jeg skal male. Mye av tapeten som er der er revet av, det er store hull i tapet og mange plasser er den helt løs. Tenkte først å ta bort all tapeten, men noen plasser sitter den bom fast! Så vurderte jeg bare å sparkle over der det er hull og male over tapeten, men går det?? Hvordan kan jeg gjøre dette pent uten å bruke alt for mye penger og tid? 

Jeg eier ikke huset, men får pusse opp så mye jeg vil og gjøre omtrent hva som helst. Skal ikke bo her så mange år for jeg har kjøpt en tom jeg skal bygge på, men vil jo ha det litt pent de årene jeg skal bo her.

Noen som kan hjelpe?😃

Anonymkode: 32af8...1bf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tilleggsinformasjon:

Eieren har planer om å pusse opp når jeg flytter, så han kommer ikke til å dekke noen ting nå, han har heller ikke tid til å hjelpe med noe. 

Skrevet

Er det mønster i tapeten, eller er den helt jevn?

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Vera skrev:

Er det mønster i tapeten, eller er den helt jevn?

Det er hvit tapet med mønster.

Skrevet

Hva er tapeten laget av? I mange tilfeller, så funker det fint å fukte den godt med varmt vann, for å få løsnet på den.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Hva er tapeten laget av? I mange tilfeller, så funker det fint å fukte den godt med varmt vann, for å få løsnet på den.

Aner ikke hva den er lagd av, men skal prøve det!😃

Skrevet

Er den malt fra før av? 

Skrevet

Rehab-plater fra Bygg-Max

AnonymBruker
Skrevet

du kan ikke sparkle og/eller male over, da kommer det til å boble. Tro meg, jeg har prøvd. Du har som jeg ser, to valg - enten fjerne tapet, og da kan du gjøre hva du vil etterpå. Da trenger du denne fra clas ohlson eller tilsvarende fra biltema, tapetfjerner https://www.clasohlson.com/no/Cocraft-HW2000-tapetfjerner/40-7022 Det funker veldig bra, men det kan bli ennå mer jobb i etterkant. Hvis huset er gammelt, og veggene har ikke blitt gjort noe med på en stund, så kan det skjule seg gips i ganske dårlig forfatning bak, med masse hull. Jeg har gjort nettopp dette i mitt hus nå, men tror ikke jeg ville gidde jobben i et hus jeg bare leier.

Hvis dette er papirtapet du har, ikke vinyltapet. Så ville jeg kanskje prøvd med en annen tapet over rett og slett, eventuelt fiberduk/tapetfornyer. Det er sånn type produkt - https://www.maxmaling.no/male-inne/tapeter-strier-tapetlim/tapet-fiberfilt-forbehandlet-25-m2-detaljer

på vinyltapet ikke sikkert det sitter..

Anonymkode: 3fb49...c87

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Kontormus said:

Rehab-plater fra Bygg-Max

seriøst? har du gjort dette selv? Kjøpe inn og lime på veggen gips-rehab, de er 90 cm så blir uendelig med skøyter som skal sparklet og tapes. Så må hele rommet males. Det blir strøkent ja - men ville du gjort det i et hus du LEIER?

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

seriøst? har du gjort dette selv? Kjøpe inn og lime på veggen gips-rehab, de er 90 cm så blir uendelig med skøyter som skal sparklet og tapes. Så må hele rommet males. Det blir strøkent ja - men ville du gjort det i et hus du LEIER?

Jeg har gjort det selv ja. Syns ikke det var så mye jobb sammenlignet med å skrape tapet og tette hull i veggen (for det har jeg også gjort)

AnonymBruker
Skrevet

Bruk renoveringsduk, så mat over.

Anonymkode: 58b54...003

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tapetserte utenpå, og mener å huske at jeg brukte spesialtape over skjøtene, ikke sparkel

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Kontormus said:

Jeg har gjort det selv ja. Syns ikke det var så mye jobb sammenlignet med å skrape tapet og tette hull i veggen (for det har jeg også gjort)

Er du en kvinne? For det står at du er det. Og jeg, en kvinne, har ikke sjans ALENE kjøre på byggevarebutikk og hente 20 gipsrehab-plater. Til å begynne med. Vi har også gjort begge deler, og gipsrehab er ikke mindre jobb. Også jobb som innebærer mye tunge løft. Men, jeg ville ikke gjort noen av delene i et hus jeg leier. 

Skrevet
1 minutt siden, Kontormus skrev:

Da tror jeg det er noe galt med utførelsen av tapetskrapingen.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Kontormus said:

Jeg tapetserte utenpå, og mener å huske at jeg brukte spesialtape over skjøtene, ikke sparkel

de skap tapes og sparkles. Gipsrehab har sparkelkant som alle andre gipsplater, er bare flere av de, fordi platene er 90 cm brede og ikke 120.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du en kvinne? For det står at du er det. Og jeg, en kvinne, har ikke sjans ALENE kjøre på byggevarebutikk og hente 20 gipsrehab-plater. Til å begynne med. Vi har også gjort begge deler, og gipsrehab er ikke mindre jobb. Også jobb som innebærer mye tunge løft. Men, jeg ville ikke gjort noen av delene i et hus jeg leier. 

Ja, jeg gjorde det alene. Dro med henger og fikk hjelp til å legge dem oppi. Men, nå var ikke rommet så stort, og jeg la det over smartpanel da jeg heller ville ha tapet. Om det er verdt det for deg, er opp til deg. Men er redd det kan bli en del jobb å få veggen i såpass stand at det kan males med jevnt resultat

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Da tror jeg det er noe galt med utførelsen av tapetskrapingen.. 

Det var ganske mange involvert i den fjerningen, og vi hadde dampmaskin. Tok eeeevigheter. Men det var flere lag av ulike typer

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare prøvd å male over, og se om det ikke blir bedre enn dagens vegg uansett. Tenker å gjøre det på soverom her jeg bor, og jeg eier. Forrige eier har lagt en forferdelig tapet. 

Anonymkode: 2a3f1...51b

Skrevet
15 minutter siden, Kontormus skrev:

Det var ganske mange involvert i den fjerningen, og vi hadde dampmaskin. Tok eeeevigheter. Men det var flere lag av ulike typer

Hvis dampmaskin ikke løser problemet raskt og enkelt, så er det ofte lurt å smøre på tapetfjerner. Den løsner alle typer tapet, bortsett fra strie.

Hvis underlaget til Ts er relativt slett, så vil det muligens være lurt å vurdere veggfornyer tapet, for å spare seg for en del arbeid (mye mindre arbeid enn gips/skraping/osv). 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...