Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri trent tidligere, men har begynt med styrketrening hjemme flere ganger i uken.  Det er bare et startprogram frem til jeg får tid til å trene på treningssenter og jeg har holdt på bare en måneds tid.  Etter den første gangen og den første uken var jeg helt død av gangsperre. Jeg har ikke noen oversikt over hvor ofte jeg trener egentlig, tar det når jeg får tid, men det er maks 1 eller 2 dager mellom hver gang. Men samme hva blir jeg alltid støl på kvelden/dagen etterpå! Jeg kjører maks innsats på øvelsene og merker allerede en liten endring i nivået mitt. 

Men er det bra eller dårlig at jeg blir så himla støl etter hver eneste økt? Vil det bli bedre med tiden når kroppen og musklene blir mer vant til å presse seg? Eller er det slik folk har det etter trening? 

Anonymkode: d626c...32f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bra at du blir støl, da bygger du muskler. Du blir gjerne litt mindre støl etterhvert, men om du fortsetter å øke belastningen mens du blir sterkere, vil du fortsette å bli støl.

Skrevet
9 timer siden, Tvist skrev:

Det er bra at du blir støl, da bygger du muskler. Du blir gjerne litt mindre støl etterhvert, men om du fortsetter å øke belastningen mens du blir sterkere, vil du fortsette å bli støl.

Dette stemmer ikke. For eksempel blir du støl av å løpe. Du blir til og med støl av å falle av sykkelen. Ingen av delene bygger noe muskler. Det at man ofte blir støl samtidig man bygger muskler, betyr ikke at det er det at man blir støl, som bygger muskler. Men ja, man blir mindre støl etter hvert. Etterhvert som man blir bedre trent, kan man bygge muskler mer eller mindre helt uten å bli støl. Utover det kan jeg føye til at det er viktig at man trener rolig i begynnelsen, for det er altså ingen direkte sammenheng mellom stølhet og muskelvekst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 2.7.2019 den 10.28, Tvist skrev:

Jeg har trent tre dager i uken med styrkeøvelser, og har nå etter fem uker ikke problemer med å bli støl (Og jeg øker styrke) Går det derimot flere dager enn to mellom hver økt, kan jeg kjenne at musklene har fått for mye hvile. 

Så at du blir støl etter hver økt, skal du etter hvert Ikke bli. Du vil jo kjenne det i blant, men det er jo egentlig bare en god følelse. :)

Anonymkode: fe51d...acd

Skrevet

Det går over etter hvert som kroppen venner seg til belastningen. Går jeg mer enn én uke uten å ha trent styrke, så blir jeg ganske støl. Går jeg to uker er jeg tilbake til scratch, og blir gruuusomt støl. Så jeg passer på å holde det regelmessig :Hehe:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...