AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #1 Del Skrevet 1. juli 2019 Dere som har dratt med dere veggedyr hjem fra reise: 1. Når var det dere oppdaget det? 2. Sjekket dere over senger, lister med mer der dere bodde? 3. Hvor oppbevarte dere kofferten og andre gjenstander? 4. Fikk dere kløende stikk? I så fall, når? 5. Var det et stort problem da det ble oppdaget? Jeg har hatt litt av hvert boende hos meg og har nok blitt litt vel paranoid for skadedyr. Nå har jeg reist og bekymringen ligger således på veggedyr. Det er frem til nå kun noen merker på bostedet og på klær av ukjent opphav som gjør meg litt bekymret, men merkene var ikke typisk veggedyrpreget. Det på klærne så mer ut som vanlig skitt. Noe har gått av i vask, annet har ikke gått vekk. SÅ. Er det noen her som har dratt med seg dette dyret hjem som kan fortelle litt? Jeg har jo lest opp og ned i aviser om den store oppgangen i veggedyr, men samtidig er det jo fortsatt en ganske liten andel sammenlignet med hvor mange som reiser. Jeg tipper også at de fleste ikke sjekker så grundig som det jeg har gjort, eller ikke sjekker i det hele tatt. Anonymkode: 23925...7c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #2 Del Skrevet 1. juli 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere som har dratt med dere veggedyr hjem fra reise: 1. Når var det dere oppdaget det? 2. Sjekket dere over senger, lister med mer der dere bodde? 3. Hvor oppbevarte dere kofferten og andre gjenstander? 4. Fikk dere kløende stikk? I så fall, når? 5. Var det et stort problem da det ble oppdaget? Jeg har hatt litt av hvert boende hos meg og har nok blitt litt vel paranoid for skadedyr. Nå har jeg reist og bekymringen ligger således på veggedyr. Det er frem til nå kun noen merker på bostedet og på klær av ukjent opphav som gjør meg litt bekymret, men merkene var ikke typisk veggedyrpreget. Det på klærne så mer ut som vanlig skitt. Noe har gått av i vask, annet har ikke gått vekk. SÅ. Er det noen her som har dratt med seg dette dyret hjem som kan fortelle litt? Jeg har jo lest opp og ned i aviser om den store oppgangen i veggedyr, men samtidig er det jo fortsatt en ganske liten andel sammenlignet med hvor mange som reiser. Jeg tipper også at de fleste ikke sjekker så grundig som det jeg har gjort, eller ikke sjekker i det hele tatt. Anonymkode: 23925...7c4 For å unngå å dra med oss veggedyr, kakelakker og annen vederstyggelighet, så setter vi alltid all bagasje på terrassen, langt unna døren. Klærne tar vi av, enten går de rett i vaskemaskinen eller så går de i en pose på terrassen. Så rister og sorterer vi klærne og tar inn den mengden som går direkte i vaskemaskinen. Jeg er og har alltid vært hysterisk for å dra insekter i hus. Anonymkode: 9ced8...39c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #3 Del Skrevet 2. juli 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: For å unngå å dra med oss veggedyr, kakelakker og annen vederstyggelighet, så setter vi alltid all bagasje på terrassen, langt unna døren. Klærne tar vi av, enten går de rett i vaskemaskinen eller så går de i en pose på terrassen. Så rister og sorterer vi klærne og tar inn den mengden som går direkte i vaskemaskinen. Jeg er og har alltid vært hysterisk for å dra insekter i hus. Anonymkode: 9ced8...39c For en del år siden, så var jeg på ferie på et hotell hvor det var veggdyr. Jeg ble bitt mye og så ikke ut. Det var nok mye veggdyr på rommet. Visste ikke at dette var veggdyr før jeg kom hjem til Norge. Derfor så åpnet jeg kofferten min ute på terrassen. Jeg tok klærene mine i poser og la dem i frysen. Anonymkode: 3a88b...3e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #4 Del Skrevet 2. juli 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: For en del år siden, så var jeg på ferie på et hotell hvor det var veggdyr. Jeg ble bitt mye og så ikke ut. Det var nok mye veggdyr på rommet. Visste ikke at dette var veggdyr før jeg kom hjem til Norge. Derfor så åpnet jeg kofferten min ute på terrassen. Jeg tok klærene mine i poser og la dem i frysen. Anonymkode: 3a88b...3e2 Frysing er og en mulighet for å bli kvitt utøy i klær. Men det krever at du har stor fryser, at fryseren er tilstrekkelig kald i tillegg til at klærne ligger så lenge at alt blir tilstrekkelig gjennomfrosset. Blir man bitt og får bitemerker eller utslett etter første natt på fremmed sted, så er utøy noe man bør tenke på. Er man i tvil, oppsøk lege. Er krypene først kommet i hus så er de vanskelige å få ut uten profesjonell hjelp. Og dyrt blir det og. Anonymkode: 9ced8...39c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #5 Del Skrevet 15. juli 2019 Husk også å støvsuge koffertene nøye før dere tar dem inn i huset. Alle krinkler og kroker. Anonymkode: 80442...72e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #6 Del Skrevet 15. juli 2019 On 7/2/2019 at 4:50 PM, AnonymBruker said: Frysing er og en mulighet for å bli kvitt utøy i klær. Men det krever at du har stor fryser, at fryseren er tilstrekkelig kald i tillegg til at klærne ligger så lenge at alt blir tilstrekkelig gjennomfrosset. Blir man bitt og får bitemerker eller utslett etter første natt på fremmed sted, så er utøy noe man bør tenke på. Er man i tvil, oppsøk lege. Er krypene først kommet i hus så er de vanskelige å få ut uten profesjonell hjelp. Og dyrt blir det og. Anonymkode: 9ced8...39c Tar gjerne tre netter før du begynner å merke bittene av veggdyr Anonymkode: c6e96...4b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #7 Del Skrevet 15. juli 2019 Takk for alle svar. Jeg tror jeg kan slå meg til ro med at jeg ikke har dratt med meg noen veggedyr hjem nå. Anonymkode: 23925...7c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #8 Del Skrevet 15. juli 2019 Det gikk litt tid før vi oppdaget det. Veggedyrene er aktive om natten. Jeg var den eneste i vår familie som reagerte på bittene og fikk røde flekker alle stedene jeg ble bitt. De oppholdt seg bak lister og i sengene. Vi fant sorte flekker bak listene (som er avføringen til insektene) Måtte ha skadedyrfirma inn som tok med seg store møbler som seng og sofa for å dypfryse. Hele huset ble deretter gasset. Anonymkode: 2ea7e...885 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #9 Del Skrevet 15. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gikk litt tid før vi oppdaget det. Veggedyrene er aktive om natten. Jeg var den eneste i vår familie som reagerte på bittene og fikk røde flekker alle stedene jeg ble bitt. De oppholdt seg bak lister og i sengene. Vi fant sorte flekker bak listene (som er avføringen til insektene) Måtte ha skadedyrfirma inn som tok med seg store møbler som seng og sofa for å dypfryse. Hele huset ble deretter gasset. Anonymkode: 2ea7e...885 Hvor lang tid tok det? Huff da, det må nok ha kostet dere en del. Anonymkode: 23925...7c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #10 Del Skrevet 15. juli 2019 Hvilke land har veggdyr? Anonymkode: 95f37...0b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #11 Del Skrevet 15. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke land har veggdyr? Anonymkode: 95f37...0b6 Alle! Anonymkode: d1848...c5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #12 Del Skrevet 15. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Alle! Anonymkode: d1848...c5b Så hvorfor ta sånne forholdsregler hvis man har det i alle land? Anonymkode: 95f37...0b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #13 Del Skrevet 15. juli 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lang tid tok det? Huff da, det må nok ha kostet dere en del. Anonymkode: 23925...7c4 Det tok noen uker, men vi drøyde dessverre med å kontakte skadedyrfirma. Trodde at vi kunne bli kvitt selv, men det viste seg å være umulig. Fikk de med hjem fra Paris. Anonymkode: 2ea7e...885 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #14 Del Skrevet 15. juli 2019 Tar forhåndsregler uansett om jeg er i utlandet eller i Norge. Vil ikke ha de i hus. Anonymkode: d1848...c5b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #15 Del Skrevet 15. juli 2019 Håper dette minsker reiselysten til folk flest. Smiler hver gang folk får dette i hus etter en forurensende tulletur. Anonymkode: 6d148...707 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #16 Del Skrevet 15. juli 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke land har veggdyr? Anonymkode: 95f37...0b6 Mange, men av de landene nordmenn reiser mye til, er Frankrike av verstingene. Anonymkode: 2511b...47a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #17 Del Skrevet 15. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så hvorfor ta sånne forholdsregler hvis man har det i alle land? Anonymkode: 95f37...0b6 Fordi du ikke vil ha de i ditt eget hjem. Man bør ta slike forholdsregler ved reise innenlands også. Anonymkode: 23925...7c4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 15. juli 2019 #18 Del Skrevet 15. juli 2019 Sjekker madrasser med det samme jeg kommer inn på hotellet. Har aldri fått med meg veggdyr hjem. Er egentlig mer redd for skjeggkre selv om de ikke er farlige. De kan jo komme i papp-emballasje. Er jeg uheldig og får skjeggkre i hus blir det limfeller. Må ikke forveksles med sølvkre, sølvkre kommer der det er fuktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baffen Skrevet 15. juli 2019 #19 Del Skrevet 15. juli 2019 Man finner mye god og relevant informasjon fra bla. skadedyrbekjempelsesfirmaer om veggdyr hvis man googler. Et enkelt og godt råd er å beholde klærne i kofferten med lokket igjen når man bor på hotell. Ellers kan det være greit å se etter tegnene som trådstarter nevner. (Jeg hadde en "skrekkopplevelse" på buss for tog mellom Sandefjord og hjemstedet mitt for 2 år siden. Ombord i bussen var en dame som nettopp hadde kommet fra "syden" og hun var helt oppspist av veggdyr! Hun hadde stikk overalt og klødde som en gal. Hun hadde fått tilsyn av helspersonell før hun reiste hjem og hadde fått konstatert at hun reagerte allergisk. Hun hadde etterlatt all bagasjen og kjøpt nye kær som hun reiste hjem i.....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå