Gå til innhold

Introvert som får besøk av ekstremt ekstrovert venninne i flere dager - hvordan holde ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en introvert person som krever mye alenetid for å være i balanse. Unntaket er hvis jeg er sammen med mennesker som er lik meg eller som jeg går veldig godt overens med. Nå får jeg imidlertid besøk i flere dager av en venninne som er veldig hyggelig, men som er helt motsatt av meg. Mens jeg som sagt har behov for mye alenetid og stillhet er denne venninnen av typen som snakker konstant og som foretrekker at det skjer mye rundt henne. Hun er også av typen som lever og bruker penger som om det ikke fantes noen morgendag og som gjerne bruker MYE penger på mat og drikke, mens jeg er av typen som foretrekker å bruke minst mulig på dette, da det ikke gir meg noe særlig. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan overleve besøket uten å bli helt utslitt og å blakke meg fullstendig? Er det mulig å legge inn noe alenetid uten å fornærme henne? Og er det rimelig å sette noen grenser på forbruk av mat og drikke og dyre aktiviteter uten å fremstå som en kjip vert? Jeg tenker selvfølgelig å handle inn mat og lage middag i hvert fall to av dagene, men jeg har virkelig ikke råd til å lage noen fancy måltider eller å delta på dyre aktiviteter, spise på fine restauranter eller kjøpe en masse drinker på byen. 

Anonymkode: bab55...733

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud dette kunne vært meg før min venninne kom på besøk til meg ifjor. Vi prater så vidt sammen lenger. Det gikk ikke veldig bra, med andre ord. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får det til p høres ut som en skikkelig kjip helg for din venninne. Er nok henne helgen blir verst for er jeg redd. Med de holdningene dine.

Anonymkode: fad48...c05

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

kan du ikke bare fortelle henne behovene dine da? hun er tross alt vennen din

Anonymkode: 4b92e...9c9

• Liker 1
Skrevet

Har du ikke råd til å bruke særlig penger så sier du det. Det er ikke verre enn det. 

Du har avtalt flere dager med besøk og nå spør du hvordan du skal klare det? Lær deg å si nei og sett grenser. Det er ikke farlig. Normalt får du respekt ved å gjøre det. Vet ikke hva du tenker om alenetid? Skal dere sitte i hvert deres rom? Skal hun eller du gå ut?

Det som fint går an er å si at du ikke orker så mye prat en tid. Det bør hun da akseptere. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du får det til p høres ut som en skikkelig kjip helg for din venninne. Er nok henne helgen blir verst for er jeg redd. Med de holdningene dine.

Anonymkode: fad48...c05

Jeg innser at jeg høres kjip ut, men jeg er bare redd for å gå på samme smellen som sist hun var på besøk. Da gjorde vi alt etter hennes ønsker; jeg spanderte det meste og vi gjorde alt hun hadde lyst til. Det endte med at jeg gikk saftig i minus den måneden og at jeg var helt utslitt da hun dro. Jeg er redd hun forventer det samme denne gangen, men det har jeg verken råd eller energi..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg innser at jeg høres kjip ut, men jeg er bare redd for å gå på samme smellen som sist hun var på besøk. Da gjorde vi alt etter hennes ønsker; jeg spanderte det meste og vi gjorde alt hun hadde lyst til. Det endte med at jeg gikk saftig i minus den måneden og at jeg var helt utslitt da hun dro. Jeg er redd hun forventer det samme denne gangen, men det har jeg verken råd eller energi..

Si ifra da. Du er ikke nødt til å gå med på alt hun vil og slite deg helt ut, møt hverandre på midten. 

Anonymkode: fc8c8...321

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter det du forteller her, undres jeg på om du har vært så dum å invitere henne igjen, for hvorfor har du gjort det? Eller har hun har "invitert" seg selv? Du har deg selv å takke/klandre uansett, når du ikke kan si nei.

Endret av Arabella
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge skal hun være hos deg?

Anonymkode: 9eb5a...c1e

Skrevet

Jeg er også veldig introvert og blir sliten bare av og høre folk snakke...MEN jeg er veldig påpasselig med og fortelle NØYAKTIG hvordan jeg er, og hvordan jeg fungerer. Så kan de velge selv om de vil være venner eller ikke (for meg er avsluttet vennskap ingen big deal) Det er bare min måte og gjøre det på da. Jeg har venner jeg ikke har sett på månedsvis, og synes det er like greit:p Hvis hun er venninna di, bør jo du snakke med henne om det sant:) 

Skrevet

Jeg pleier å sørge for litt avlastning når slike venninner kommer på besøk. Inviterer en som heller ikke får nok skravling, og så kan jeg trekke meg tilbake når jeg trenger det. Det fikser ikke sløsproblemet da. Der må du nok bare si fra,

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men....du skal jo ikke spandere alt på henne? Greit at du har vanlig basismat i hus og kanskje en flaske vin og noe godt til den første kvelden som velkomst, men ellers deler dere på utgifter til mat og drikke,og hun betaler for det hun spiser og drikker hvis dere går ut.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, SoWhat? skrev:

Har du ikke råd til å bruke særlig penger så sier du det. Det er ikke verre enn det. 

Du har avtalt flere dager med besøk og nå spør du hvordan du skal klare det? Lær deg å si nei og sett grenser. Det er ikke farlig. Normalt får du respekt ved å gjøre det. Vet ikke hva du tenker om alenetid? Skal dere sitte i hvert deres rom? Skal hun eller du gå ut?

Det som fint går an er å si at du ikke orker så mye prat en tid. Det bør hun da akseptere. 

1 minutt siden, Arabella skrev:

Etter det du forteller her, undres jeg på om du har vært så dum å invitere henne igjen, eller om hun har "invitert" seg selv. Du har deg selv å takke/klandre uansett, når du ikke kan si nei.

Det er ikke det at jeg ikke vil ha besøk, hun er tross alt en god venninne (i passelige mengder). Jeg lurer bare på hvordan jeg kan komme fra disse dagene uten å tappe meg fullstendig og samtidig fremstå som en kjip vert. Er det for eksempel innafor å dra på trening mens hun er på besøk? Og å be henne ta toget til/fra flyplassen? Å sette ned foten for dyre aktiviteter?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det at jeg ikke vil ha besøk, hun er tross alt en god venninne (i passelige mengder). Jeg lurer bare på hvordan jeg kan komme fra disse dagene uten å tappe meg fullstendig og samtidig fremstå som en kjip vert. Er det for eksempel innafor å dra på trening mens hun er på besøk? Og å be henne ta toget til/fra flyplassen? Å sette ned foten for dyre aktiviteter?

Kanskje hun kan bli med deg på trening? Og kanskje gå for en mellomting når det gjelder transport - hent henne på flyplassen men be henne ta toget når hun skal reise hjem? Og så må du jo si at du ikke har råd til disse dyre aktivitetene, men kanskje prøve å finne noen alternativer? Vær løsningsorientert i stedet for problemorientert🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri i verden greid det der. Det hadde blitt stang ut.. Så kudos til deg som er innstilt på å klare det ❤️

Anonymkode: c90cf...515

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk nå at dere er veninner, og gode også. Når jeg overnatter hos veninner, så kan vi godt sitte uten å skravle i det uendelige. Vi har ikke de problemene med mat da, kjøper ikke rådyrt og skeier helt ut. Du kan sikkert dra på trening. Vet ikke helt hvordan du skal få sagt at du helst vil dra alene men... igjen. Dere er gode venner. Vær ærlig med henne! Alt kan sies om det sies på rette måte. Dette er et problem du har( eller personlighet rettere sagt), så hun har ikke skyld i det. Ta en ordentlig prat om det. Lykke til. Ting går gjerne bedre enn man frykter. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville sagt at det blir fint å se henne igjen, og at du vil tenke økonomisk siden det er nødvendig for deg. 

-Handle sammen og spleise på noe av maten

-Lage mat sammen 

-Å gå turer er gratis og hyggelig

-Spille brettspill kan også være gøy

Anonymkode: 32176...3a8

Skrevet

Jeg istemmer at du må være mer ærlig med henne. Det vil gjøre det lettere både denne gangen og ved eventuelt senere besøk.

Har hun andre bekjente i området også? Kan du eventuelt foreslå at hun også henger med andre hun kjenner, uten at du er med? F.eks. på byen, si at du er sliten, men hun må gjerne gå ut med andre?

• Liker 2
Skrevet

hvorfor ikke bare utfordre deg selv? det er vel greit i noen dager, så få du testet ditt hode enda mer.

Skrevet (endret)

Litt sånn umiddelbart tenkte jeg valium. Til henne. Men forslagene over her er nok bedre. Har du noen andre som du kan presentere henne for, kanskje de kan fungere som en liten avlastning? Og helt enig med de som sier at du blir nødt til å sette foten ned når det gjelder å handle inn. Hva med å handle på forhånd og så prøve å styre unna butikker mens hun er der? Hvis hun maser om noe du ikke ønsker eller har råd til så er jeg redd du bare må trekke pusten, la det stå til og si nei, det er din økonomi og hvis hun er en venninne så burde hun klare å ta hensyn til det.

Endret av Jegerikkeminskyld

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...