Superlammet Skrevet 4. mai 2005 #1 Skrevet 4. mai 2005 http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/05/04/430785.html Mannen våknet og så at kameraten var på vei til å voldta hans sovende kone. Han gikk da til angrep på kameraten, som ble drept med et 28 kg tungt TV-apparat. Mannen ble dømt etter torturparagrafen og fikk 5 og et halvt års fengsel. Hva synes dere om en slik reaksjon? Bør det være noe formidlende i straffen, eller burde han blitt dømt for drap?
aline Skrevet 4. mai 2005 #2 Skrevet 4. mai 2005 slik saken blir lagt frem her, så synes jeg ikke han bør få noe mildere straff nei, så absolutt ikke! nødverge kan det vel ikke kalles lenger når han torturerer og skader en mann som allerede ligger nede og ikke lenger er til trussel for noe! siterer: " Jeg ble fryktelig sint. Det svartnet for meg. Jeg skallet til kameraten, og kastet ham i veggen, forklarer 39-åringen. Husker dårlig Han skal ha fulgt opp med å ta kvelertak og å stikke kameraten med en spiss gjenstand. Han sier han ikke husker alt som skjedde, men innrømmer at han kastet et TV-apparat på kameraten, som da lå på gulvet. Ifølge rettsmedisinerne fikk kameraten dødelige skader av TV-apparatet, som forårsaket ribbeinsbrudd, hull på en lunge, blødning og pustebesvær. Dommerne legger vekt på at det er tale om omfattende og langvarig vold, som har preg av mishandling. Kameraten har vært utsatt for langt mer vold enn 39-åringen har forklart seg om, ifølge retten." altså, han kunne faktisk helt fint ha sluttet etter å ha kastet ham vekk og fjernet ham fra den ugjerningen han holdt på å gjøre. når han så fortsetter å stikke ham med spisse gjenstander, ta kvelertak på ham og kaste en TV på ham, etter at han hadde fjernet ham fra sin kone, tv'n drepte ham jo tydeligvis ikke umiddelbart heller, han led før han døde etter dette. så nei, jeg synes på ingen måte han bør få noen mildere dom! han drepte, og han drepte ikke i nødverge!
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2005 #3 Skrevet 4. mai 2005 så nei, jeg synes på ingen måte han bør få noen mildere dom! han drepte, og han drepte ikke i nødverge! Han burde ikke få en slik mild dom som han fikk, eller han burde ikke få en mildere dom?
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2005 #4 Skrevet 4. mai 2005 De fleste her på KG ville hengt en voldtektsmann opp etter b..... og torturert han sakte. Hvorfor er det ingen som kan forstå ektemannen som kanskje klikka da kompisen holdt på å voldta kona? Jeg har sympati med han. Jeg forsvarer ikke drap, men skjønner at noen kan få sånt sjokk at de "forsvarer en de elsker med livet om så trengs". (Selv om det gikk for langt.) Er det ikke en slik beskyttende grunnholdning hos mannen vi vil verdsette, når vi vurderer passende ektemann eller far til våre barn?
Gjest gjesta Skrevet 4. mai 2005 #5 Skrevet 4. mai 2005 De fleste her på KG ville hengt en voldtektsmann opp etter b..... og torturert han sakte. Hvorfor er det ingen som kan forstå ektemannen som kanskje klikka da kompisen holdt på å voldta kona? Jeg har sympati med han. Jeg forsvarer ikke drap, men skjønner at noen kan få sånt sjokk at de "forsvarer en de elsker med livet om så trengs". (Selv om det gikk for langt.) Er det ikke en slik beskyttende grunnholdning hos mannen vi vil verdsette, når vi vurderer passende ektemann eller far til våre barn? :enig_animasjon: Jeg ville ikke at min type skulle reagert annerledes. Voldtekt fører til ødeleggelse av et annet liv for RESTEN AV LIVET!!
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2005 #6 Skrevet 4. mai 2005 Voldtekt fører til ødeleggelse av et annet liv for RESTEN AV LIVET!! Og det kan fint et slag og. Jeg regner med at du hadde forventet at din mann hadd drept en som var på vei til å slå deg ned.
Gjest Gjest kl.15.45 Skrevet 4. mai 2005 #7 Skrevet 4. mai 2005 Ingen ønsker drap, men er siste gjest alltid så herre over situasjonen at h*n alltid vurderer rett i enhver situasjon? Selvsagt ille at kameraten ble drept, men i mine kyniske øyne er verden kvitt en voldtektsmann. Greit folk gjør mye dumt i fylla. Voldtektsmannen fortjente kanskje ikke å bli drept, og ektemannen fortjente ikke å bli drapsmann. Men jeg blir litt provosert over at folk som skyter innbruddstyver får strenge dommer, mens tyven krever erstatning! Hallo! Hvem gjorde noe ulovlig i første omgang? *ristepåhodetsmiley*
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2005 #8 Skrevet 4. mai 2005 Ingen ønsker drap, men er siste gjest alltid så herre over situasjonen at h*n alltid vurderer rett i enhver situasjon? Det er da samme hvordan jeg vurdrer situasjonen. Vurderer jeg feil, blir jeg straffet. Så enkelt er det. Men jeg blir litt provosert over at folk som skyter innbruddstyver får strenge dommer, mens tyven krever erstatning! Hallo! Hvem gjorde noe ulovlig i første omgang? *ristepåhodetsmiley* Ja, riste på hodet; av resonnementet ditt.
Gjest Melk Skrevet 4. mai 2005 #9 Skrevet 4. mai 2005 Jeg bet meg særlig merke i følgende utsagn: Dommerne legger vekt på at det er tale om omfattende og langvarig vold, som har preg av mishandling. Kameraten har vært utsatt for langt mer vold enn 39-åringen har forklart seg om, ifølge retten. Det er heller ikke bevist at kona faktisk BLE voldtatt. Straffen er i tillegg ganske så lav pga omstendighetene. Jeg synes han burde fått mer. Det er ikke fritt frem i timesvis med mishandling og drap selv om noen prøver å voldta din kone.
Gjest lurven Skrevet 4. mai 2005 #10 Skrevet 4. mai 2005 jeg kan forstå reaksjonen hans, men han gikk vel litt langt, kunne vel nøyd seg med å banke han opp
aline Skrevet 4. mai 2005 #11 Skrevet 4. mai 2005 :enig_animasjon: Jeg ville ikke at min type skulle reagert annerledes. Voldtekt fører til ødeleggelse av et annet liv for RESTEN AV LIVET!! seriøst? du ville at kjærsten din skulle torturert og drept ett annet menneske fordi dette menneske dro av deg bukse og underbukse mens du sov? du er for dødsstraff da, sant? også for voldtektsforsøk?
aline Skrevet 4. mai 2005 #12 Skrevet 4. mai 2005 jeg skjønner godt den første reaksjonen hans, den tror jeg ikke han ville blitt dømt til en dag for engang, altså det med at han kastet ham i bakken, også det at han skallet til ham før han la ham i bakken er på en måte forståelig. men fra det, til å torturere med skarp gjenstand, ta kvelertak på og kaste en TV på vedkommende og drepe personen??? jeg synes han fikk for mild dom, det er en drapsmann vi snakker om!! skal det være lov til å drepe dersom man er sint på vedkommende? hva om en klapper dama di på rumpa på byen, klår litt oppunder skjørtet hennes, er det lov å drepe vedkommende da også? fordi det er forståelig at man blir fly forbanna? men nå er jeg imot drap av andre mennesker jeg da, uansett hvem, hvordan og hvorfor!
Gjest gjest1 Skrevet 4. mai 2005 #13 Skrevet 4. mai 2005 Ingen ønsker drap, men er siste gjest alltid så herre over situasjonen at h*n alltid vurderer rett i enhver situasjon? De som ikke evner å sette seg inn i andres situasjon med mindre de selv har opplevd det samme eller tilsvarende, har ofte veldig lett for å sette seg på sin høye hest og dømme andre for deres reaksjoner og handlinger. Man VET faktisk ikke hva man selv ville gjort i en liknende situasjon, og dersom man blir så sint at det svartner så kan man ikke noe for det. Og man er vel selv smertelig klar over i etterkant at reaksjonen var helt ute av proporsjoner, men da er det for sent ofte. ikke sant? man skal ikke være så rask til å dømme før man har gått noen mil i den dømtes sko....
Gjest Melk Skrevet 4. mai 2005 #14 Skrevet 4. mai 2005 man skal ikke være så rask til å dømme før man har gått noen mil i den dømtes sko.... Så sant så sant, men like fullt trenger vi visse grenser for hva som er akseptabelt. Vi blir alle svært sinte for ulike ting. Synes dere handlingen var ok om en far kom hjem og fant sin datter på 17 i sengen med naboen, og deretter drepte dateren/naboen på tilsvarende bestialske måte?
aline Skrevet 4. mai 2005 #15 Skrevet 4. mai 2005 dersom alt må oppleves før man kan dømme, vil det si at kun drapsmenn skal sitte som dommere i en rettssak mot en drapsmann? fordi det kun er de om kan sette seg inn i hvordan det kan føles å være i en situasjon der man dreper? det er helt sant at man kan reagere forskjellig, og jeg har selv vært så sint at det har svartnet for meg, jeg slang visstnok så mye drit og stygt at det er utrolig å høre etterpå, og jeg hadde ingen kontroll og husket ingenting etterpå. men, dersom jeg i den situasjonen faktisk hadde DREPT, så måtte jeg jo tatt ansvaret for det og tatt den straffen det er for å drepe noen! det er ingen andre en en selv som er herre over sitt eget sinne, og man må ta ansvar for det en gjør selv om det klikker! ellers hadde verden vært ett enda skumlere sted å leve.
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2005 #16 Skrevet 5. mai 2005 De fleste her på KG ville hengt en voldtektsmann opp etter b..... og torturert han sakte. Hvorfor er det ingen som kan forstå ektemannen som kanskje klikka da kompisen holdt på å voldta kona? Jeg har sympati med han. Jeg forsvarer ikke drap, men skjønner at noen kan få sånt sjokk at de "forsvarer en de elsker med livet om så trengs". (Selv om det gikk for langt.) Er det ikke en slik beskyttende grunnholdning hos mannen vi vil verdsette, når vi vurderer passende ektemann eller far til våre barn? Men, han burde ha gitt seg da han allerede hadde "uskadeliggjort" ham.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå