AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #1 Skrevet 1. juli 2019 Vurderer å bytte fra p-ring til kobberspiral da jeg ønsker mindre styr med prevensjonen. Jeg har ikke barn, og vi planlegger heller ikke dette med det første. Noen som har erfaringer å dele? Er det vondt å sette den inn? Hvilke bivirkninger har dere hatt? Er dere fornøyd/misfornøyd med valget? Har også lest litt om natural cycles, men det har jo også fått en del negativ omtale. Noen som bruker dette? Anonymkode: 64d46...593
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #2 Skrevet 1. juli 2019 Selv har jeg ikke hatt kobberspiral, men hormonspiral, så kan svare med mine erfaringer. Skulle gjerne gått for hormonfri prevensjon som kobberspiral, men denne har en vanlig bivirkning å gi økte menstruasjonssmerter og økte blødninger, så uaktuell for meg med tanke på at jeg sliter nok som det er med smerter. Med hormonspiralen hadde jeg ingen bivirkninger utover at det var en del småblødninger i starten. Det er nok ganske individuelt, men for meg var det veldig vondt å få satt inn (fikk rie-lignende smerter i etterkant), men det gav seg innen rimelig tid. Ei jeg kjenner hadde derimot sterke smerter i flere uker + dårlig mage og oppkast, men mulig det var fordi hun ikke har født før. Jeg tok ut min spiral etter ca 1,5år. Satte den inn i håp om å bli kvitt menssmerter, men den hjalp ikke så jeg tok den ut igjen. Bruker nå cerazette og det fungerer fint. Ang alternativ prevensjon uten hormoner, så har jeg brukt temperaturmåling (babycomp) i 5 år og var veldig fornøyd med det den gang. Sluttet med den da jeg satte inn spiral. Bare viktig å bruke kondom på usikre dager Anonymkode: fdda1...24a
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #3 Skrevet 1. juli 2019 Jeg har kobberspiralen Gynefix, den er mindre enn tradisjonelle kobberspiraler og har ikke sånne «vinger» ut til sidene, så jeg har ikke økte smerter eller økte blødninger. Kjempefornøyd!!! Fantastisk å slippe hormonene. Det gikk helt fint å sette den inn, ingen smerter. Anonymkode: 44808...68c
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #4 Skrevet 1. juli 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kobberspiralen Gynefix, den er mindre enn tradisjonelle kobberspiraler og har ikke sånne «vinger» ut til sidene, så jeg har ikke økte smerter eller økte blødninger. Kjempefornøyd!!! Fantastisk å slippe hormonene. Det gikk helt fint å sette den inn, ingen smerter. Anonymkode: 44808...68c Det med økte smerter og større blødninger er en vanlig bivirkning med kobberspiral. Er den kobberspiralen du har et nytt alternativ? Anonymkode: fdda1...24a
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #5 Skrevet 1. juli 2019 TS her! Takk for gode svar så langt! Har et par spørsmål som jeg glemte i starten her. Hvem setter inn spiral? Kan fastlegen gjøre det eller må man få henvisning til gynekolog? Kjøper man selv og tar med, eller er dette noe fastlegen/gynekologen selv har og man kjøper der? Anonymkode: 64d46...593
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #6 Skrevet 2. juli 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her! Takk for gode svar så langt! Har et par spørsmål som jeg glemte i starten her. Hvem setter inn spiral? Kan fastlegen gjøre det eller må man få henvisning til gynekolog? Kjøper man selv og tar med, eller er dette noe fastlegen/gynekologen selv har og man kjøper der? Anonymkode: 64d46...593 Fastlegen kan sette inn spiralen. Du får en resept, henter ut spiralen på apotek også tar du den med til en time for å sette den inn. Jeg satte inn min hos gynekolog (var ikke planlagt) og da slapp jeg dra på apoteket for gynekologen hadde spiral der. Tvilsomt at fastleger har spiral liggende, men sikkert mer vanlig hos gynekolog. Anonymkode: fdda1...24a
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #7 Skrevet 2. juli 2019 Kobberspiral hos barnløs kvinne på 28: Innsettingen var ufattelig vondt, jeg fikk blodtrykksfall og svetten piplet ut over hele kroppen av smertene. Bena krampet og sparket uten at jeg kunne styre dem. Jeg har tatt kolonoskopi før, og syns smerten var ganske lik som det. MEN! Anbefalingen er å ta smertestillende før innsetting, dette glemte jeg selvfølgelig å ta😆 i ettertid syns jeg det er totalt verdt det å være beskyttet i 5 år. Etter innsetting kastet jeg opp og ble sengeliggende resten av dagen. Hadde tolererbare smerter i 3 dager med blødninger. Langvarig virkning er at menstruasjonen har forandret seg enormt. Før begynte jeg med sterke blødninger dag 1 og 2, med middels til lite frem til dag 7. Nå er det lette blødninger hver dag i syklusen, kanskje middels blødning den 3 dagen. Hadde sterke smerter før spiral, så litt smerter fra eller til har jeg ikke lagt merke til. Noen ganger er det bevegelse der spiralen er eller noe, så det kommer rumlelyder og vibrerer litt, høres ut som magen er sulten, så heldigvis ikke flaut. Ingen partnere har kjent trådene til nå. Alt i alt, så anbefaler jeg absolutt kobberspiral! Slipper hormoner og vektpåvirkning og alt det der. Anonymkode: ffe81...f70
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #8 Skrevet 2. juli 2019 Har hatt kobberspiral i et par år nå. Har født to barn tidligere. Innsettingen var ikke vond, kjente det nesten ikke. Det første året fikk jeg økte blødninger og noe større menstruasjonssmerter, men dette har nå endret seg tilbake til normalen igjen. Partner har ikke merket noe til spiralen. Er veldig fornøyd med prevensjonsmiddelet. Er glad for å slippe hormoner og jeg slipper å tenke på det. Anonymkode: caf51...4ab
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #9 Skrevet 2. juli 2019 Har hatt kobberspiral i ca. fire år. Er 29, uten barn. Valgte kobberspiral fordi jeg ville ha et prevensjonsmiddel som var a) uten hormoner, b) ikke trengte å tenke på, og c) veldig sikkert. Fastlegen min henviste meg til en anbefalt gynekolog. Teknisk sett "kan" vel fastlegen gjøre det, men det anbefales at en gynekolog gjør det, spesielt når du ikke har født og innsettingen er litt mer komplisert da man har en mindre livmor. Innsettingen var ubehagelig, men grei synes jeg. Skal sies at jeg har noe høy smerteterskel. Gynekologen nevnte at flere hylte og bar seg og at det som regel var litt mer "støy". Jeg ble uggen samme dag, og gikk hjem litt tidlig fra jobb. Årene etterpå har jeg hatt noe sterkere smerter, men ikke merkbart. Det går i rykk og napp. Jeg har historisk sett hatt sterke blødninger og smerter opp gjennom årene, men det har jeg hatt på p-ring også. Så det var ikke noe jeg la så stor vekt på. Er veldig fornøyd og vil fortsette med det. Anonymkode: 65542...564
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå