Gå til innhold

Saft til baby

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mitt barn på 7 mnd nekter å drikke noe særlig med vann. Jeg har prøvd ulike kopper, med og uten tut helt forgjeves. Barnet har i disse dager fått "kaninkule"-lignende avføring pga lite vann. Har derfor tenkt at jeg kanskje skal tilsette noen dråper sukkerfri saft i vannet for å få h*n til å drikke mer vann, men er det noe særlig lurt mtp tennene? Jeg får dårlig samvittighet bare med tanken på det 😩

Anonymkode: 746eb...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mitt barn på 7 mnd nekter å drikke noe særlig med vann. Jeg har prøvd ulike kopper, med og uten tut helt forgjeves. Barnet har i disse dager fått "kaninkule"-lignende avføring pga lite vann. Har derfor tenkt at jeg kanskje skal tilsette noen dråper sukkerfri saft i vannet for å få h*n til å drikke mer vann, men er det noe særlig lurt mtp tennene? Jeg får dårlig samvittighet bare med tanken på det 😩

Nei. Små barn skal ikke ha kunstig søtning og eller sukkerholdig drikke.

Hva med å gi han mat med mye væske, feks vannmelon ect? 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med melk? Eventuelt med malt? Vann med melk? Eller fruktsaft til baby?

ville ikke gitt baby fun light alkurat 😬

Anonymkode: c662a...3ff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hadde jeg ikke gjort, med tanke på syra og kunstig søtning i safta. De skal jo normalt sett ikke ha behov for vann så lenge de ammes eller får mme, da det er nok vann i melka deres, men hvis du gjerne vil gi vann, så hadde jeg heller prøvd å bruke kopp i stedet for flaske, evt legge fruktskiver eller bær i vannet. 

Prøv evt med sviskemos, aprikosmos eller malt i melkeflaska til baby. 

Anonymkode: 03d22...610

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Babyen får mme med malt, men det har ikke hjulpet noe særlig. Hva slags fruktsaft tenker du på?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Babyen får mme med malt, men det har ikke hjulpet noe særlig. Hva slags fruktsaft tenker du på?

ts

Du kan koke f.eks pære og gi baby kokevannet :) 

Anonymkode: 03d22...610

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du blender vannmelon, og så siler det av får du en veldig søt saft helt naturlig. Vil tro at det burde være innafor?

Anonymkode: e089a...e08

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med vann med sitronbåter,  appelsin eller epler? Gir naturlig smak. Drikkes i huset her av alle. Jeg er ikke noe glad i vann. Smak må til. 

Anonymkode: 81341...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleide å lage grøt med ekstra vann i, gi smoothie, og når det trengtes ga jeg den babyjuicen de selger ved babymaten. Jeg ga saft når det var veldig varmt, men ikke etter tannpussen. Å få i ungen væske er viktigere enn at de får i seg noen dråper med sukker, men prøv smoothie/babyjuice først☺️

Anonymkode: 77fbb...768

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt ekstra mme hvis baby har behov for mer væske, 9th supplert med vannmelon shake, og avkok av for eks pære som noen foreslår. Men også prøvd med vann. Syntes det er viktig at små barn lærer seg å like vann. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Akkurat i forhold til forstoppelse kan du forsøke pære- eller sviskeavkok. Trenger barnet mer væske gir du mme hvis det er det barnet er vant til å drikke.

Anonymkode: d19fd...30a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min baby drakk saft fra den var 8-11måneder. ingen dårlig samvittighet over det og fikk «godkjennelse» fra sykehuset da ungen hadde/har alvorlig spisevegring. 16 måneder nå og den drikker bare vann. 

Anonymkode: 55aa8...567

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Malt kan gi motsatt effekt! 

Prøv heller svisker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

TIlbyr du kaldt eller romtemperert vann? De første månedene foretrakk begge mine romtemperert. 
Ellers ville jeg tilsatt mer væske i maten. Olje i maten kan også ha god effekt. Eldste fikk også jevnlig kokte, moste svisker til dessert etter middag for å holde magen i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min baby drakk saft fra den var 8-11måneder. ingen dårlig samvittighet over det og fikk «godkjennelse» fra sykehuset da ungen hadde/har alvorlig spisevegring. 16 måneder nå og den drikker bare vann. 

Anonymkode: 55aa8...567

Men da hadde du en grunn til det. Er unødvendig å gi saft til babyer som ikke trenger det. Jeg har også gitt til mine ved veldig høy feber feks, hvis de nekter vann og amming, men anbefaler det ikke til andre i en normalsituasjon av den grunn. 

Anonymkode: d19fd...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Babyer skal vel ikke ha vanlig melk? Er noe med at det hinder jernopptaket. 

Hmm, tror du bare må gi mat med mye vann, som vannmelon anbefalt over her. Eventuelt vann med frukt i eller lignende? Hva sier helsesøster? Det er første stedet du burde rådføre deg.

Anonymkode: e0774...727

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når en først går for saft lærer ikke ungene å sette pris på den viktigste og beste væsken en kan drikke: vann. 

Anonymkode: d69a9...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes du har fått mange gode tips. Jeg ville prøvd veldig mye før jeg tydde til saft.

Dersom barnet likevel skulle få utvannet saft, bør du gi en som ikke har kunstig søtning. Babyer og småbarn bør ikke få i seg kunstig søtning før de er tre år.

Anonymkode: fd13f...c75

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På Tuesday, July 02, 2019 den 8.34, AnonymBruker skrev:

Når en først går for saft lærer ikke ungene å sette pris på den viktigste og beste væsken en kan drikke: vann. 

Anonymkode: d69a9...8bd

Ifølge tråd-starter så drikker vel ikke ungen særlig mye vann uansett...            

Anonymkode: c868c...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...