AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #1 Skrevet 1. juli 2019 Jeg gikk på p-piller i ca 12 år, med en pause på ca 3 måneder for 4 år siden. Da hadde jeg vært singel i nesten et år, og tenkte at det egentlig ikke var noen grunn til å gå på det. Så vipps møtte jeg min nåværende kjæreste, og startet med pillene igjen. Siden jeg sist startet, på samme pillene jeg hadde gått på i ca 10 av disse årene, syns jeg at bivirkningene gradvis har blitt verre. Jeg har hatt to perioder der jeg har vært sykemeldt pga utbrenthet/mild depresjon, humøret mitt er svingene, nesten som PMS hele måneden, og jeg føler meg jevnt over mer nedstemt enn før. Noe som ikke samsvarer med livet mitt generelt, altså det har for det meste vært positive hendelser de siste 5 årene, men jeg er alikevel «lei meg» oftere og uten grunn. Mensen det siste året er så og si ikke til stede (maks 3 dager med veldig lite blødning), men har vært veldig forutsigbar grunnet pillene. Sexlysten er også mindre, og jeg føler meg «tørr» der nede selv om jeg absolutt er klar for sex i øyeblikket og veldig tiltrukket av partneren min. Etter å ha hørt litt med mine venninner, sluttet jeg med p-pillene etter å siste brett. Bare 3 uker senere føler jeg meg allerede mye bedre. Humøret er topp, sexlysten er (veldig) tilbake, og jeg blir endelig «våt» igjen. Merkelig nok har jeg også fått et ekstremt hopp i selvtilliten, og jeg føler at jeg sover bedre enn før. Til tross for de vanlige bivirkningene av å slutte, føler jeg meg ekstremt bra, og har ingen lyst til å gå tilbake på p-piller. Problemet er bare at partneren min ikke er helt overbevis om at vår nåværende prevensjonsmetode, å hoppe av i svingen, er det beste for oss. Da jeg snakket med venninnene mine som er og har vært i langvarige forhold, var det bare en som brukte prevensjon. De andre har hoppet av i svingen i flere år, og det har funket kjempebra. Merkelig nok er det bare hun som bruker prevensjon som har barn (men det var planlagt). Kondomer er ikke et alternativ da hverken jeg eller partneren liker dette (jeg syns det svir, og det er alt for mye styr...). Andre som har god erfaring med å hoppe av i svingen? Foruten selve «avhoppingen», hvordan gjør dere dette i praksis? Hvilke andre hormonfrie prevensjonsmetoder bruker dere? :) Anonymkode: 2305c...56b
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #2 Skrevet 1. juli 2019 Hvor gammel er du? Jeg vet om flere som har blitt gravid på denne måten, med tilhørende aborter. Å hoppe av i svingen er ikke en prevensjonsmetode, trodde det var allmennkunnskap. Anonymkode: 3d3ea...5ef 6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #3 Skrevet 1. juli 2019 TS her. Jeg er 29. Hvor gammel er du? Anonymkode: 2305c...56b
Besina Skrevet 1. juli 2019 #4 Skrevet 1. juli 2019 Å hoppe av i svingen er ingen sikker prevensjon, så med mindre dere ønsker et «uhell», ville jeg sluttet med det. Hva med kobberspiral? Den er jo hormonfri 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #6 Skrevet 1. juli 2019 Det er ikke prevensjon. Det funket bra for meg, men så er jeg på tredje året på å ikke klare å få barn selv med flere runder IVF. Det ene året det var «krise» å bli gravid brukte vi kondom. Ellers kan du prøve kobberspiral. Anonymkode: bfd0d...da3 1
Hillbill Skrevet 1. juli 2019 #7 Skrevet 1. juli 2019 Å hoppe av i svingen er overhodet ingen god prevensjon. For det første lekker det noen "gledesdråper" underveis som godt kan inneholde sædseller, noe jeg har ei sprell levende datter som bevis for. For det andre er det bare et spørsmål om tid før partnerens selvkontroll ryker på en smell så han ikke kommer seg ut i tide... Trodde virkelig det var allmenn viten at det er en dårlig idé.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #9 Skrevet 1. juli 2019 3 hours ago, Hillbill said: Å hoppe av i svingen er overhodet ingen god prevensjon. For det første lekker det noen "gledesdråper" underveis som godt kan inneholde sædseller, noe jeg har ei sprell levende datter som bevis for. For det andre er det bare et spørsmål om tid før partnerens selvkontroll ryker på en smell så han ikke kommer seg ut i tide... Trodde virkelig det var allmenn viten at det er en dårlig idé. Nei, dette er forsket på og det er IKKE sæd i gledesdråpene, hvis man hopper av i svingen i tide er det faktisk ganske så sikkert, men hvis mannen ikke har tisset før siste samleie og ikke hopper av litt før utløsningen kommer er det ikke sikkert. Bare å google alt jeg skriver her Ts, jeg har hoppet av i svingen i 8 år, kun blitt gravid de 2 gangene han ikke hoppet av, som da var ønskede svangerskap Anonymkode: 2725a...06b
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #10 Skrevet 1. juli 2019 Prøv Ladycomp! Helt uten bivirkninger og du slipper å stresse med å rekke å hoppe av Anonymkode: 5f83f...9ac
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #11 Skrevet 1. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, dette er forsket på og det er IKKE sæd i gledesdråpene, hvis man hopper av i svingen i tide er det faktisk ganske så sikkert, men hvis mannen ikke har tisset før siste samleie og ikke hopper av litt før utløsningen kommer er det ikke sikkert. Bare å google alt jeg skriver her Ts, jeg har hoppet av i svingen i 8 år, kun blitt gravid de 2 gangene han ikke hoppet av, som da var ønskede svangerskap Anonymkode: 2725a...06b Det er veldig mange som har blitt gravid på nettopp denne «metoden», så her ville jeg vært svært forsiktig dersom det er uaktuelt for TS å få barn. Fatter ikke at folk kan anbefale sånt, hun får heller sette inn en kobberspiral. Anonymkode: 636d6...e15
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #12 Skrevet 1. juli 2019 Jeg hadde nesten gitt opp hormonprevensjon etter å ha prøvd to typer p-piller (Loette og en jeg ikke husker navn på), hormonspiral og minipilla cerazette som ikke funka for meg. Men så prøvde jeg P-ring, som jeg nå har brukt nesten 7 måneder og er kjempefornøyd! Sikker på at du ikke vil gi noe annet et forsøk, istedenfor å leke med ilden (hvis det er sånn dere absolutt ikke ønsker barn)? Anonymkode: d8373...3d1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #13 Skrevet 1. juli 2019 19 minutter siden, AnonymBruker said: Det er veldig mange som har blitt gravid på nettopp denne «metoden», så her ville jeg vært svært forsiktig dersom det er uaktuelt for TS å få barn. Fatter ikke at folk kan anbefale sånt, hun får heller sette inn en kobberspiral. Anonymkode: 636d6...e15 De blir gravide siden metoden blir brukt feil. Tilfeldig at jeg har blitt gravid på første forsøk 2 ganger, men ikke ved å hoppe av i svingen i 8 år tror du? - Vårt forsøk viser at forsatsen ikke inneholder sædceller, konkluderer hun. Dette betyr at flertallet ikke blir gravide ved riktig bruk av metoden. – Avbrutt samleie er altså en rimelig sikker prevansjonsmetode. Studier har vist at bare fire av hundre par blir gravide i løpet av et år. Mot to av hundre par som blir gravide ved bruk av kondom, sier Jansrud. https://www.tv2.no/a/8180634/ Anonymkode: 2725a...06b
Rotemor Skrevet 1. juli 2019 #14 Skrevet 1. juli 2019 Spiral eller lateksfrie kondomer er tingen. Du må gjerne kalle «hoppe av i svingen» for en prevensjonsmetode og lure deg selv og partneren hele veien til abortklinikken eller fødestua.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #15 Skrevet 1. juli 2019 Å hoppe av i svingen krever at mannen vet når han kommer og trekker seg ut i god tid. Folk som blir gravide på denne metoden gjør det feil. Vi hopper av i svingen, har gjort det i 2 år og har ikke blitt gravide enda. Anonymkode: edcb0...8d8
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #16 Skrevet 1. juli 2019 Har brukt “hoppe av i svingen” som prevensjon i mange år, men passer på litt forskjellig for å forhindre graviditet: - Pleier å suge/runke mannen før samleie, slik at eventuelle sædrester kommer ut - Pleier ikke å ta en “runde to” etter utløsning - Følger syklusen min med en app (har en regelmessig syklys), som blant annet viser når jeg har eggløsning. Bruker da kondom. Hadde vært enda mer sikkert å bruke LadyComp - Har en mann med god kontroll som vet når han skal trekke seg ut Anonymkode: 97ce9...302
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #17 Skrevet 1. juli 2019 Vi hoppet av i svingen først en periode på litt over et år, før jeg prøvde ulike prevensjonsmidler igjen. Reagerte på prevensjonen så gikk tilbake til å hoppe av i svingen. Det gikk fint i noen mnd før jeg plutselig var gravid 😉 vi var også mer forsiktige rundt eggløsning, hadde ikke mer enn 1 runde om gangen osv. Resultatet ligger likevel fint og sover søtt i senga si. For vår del var det ikke helt krise å bli gravide da, bare litt dårlig tidspunkt. Anonymkode: 97e71...f29
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #18 Skrevet 1. juli 2019 Hoppe av i svingen kombinert med sikre perioder fungerer som regel veldig bra. Forutsetningen er selvsagt at man vet når man har sikre perioder, og at man bruker hoppe av-metoden riktig, slik AB...302 beskriver. I de usikre periodene må man være enda flinkere til å hoppe av på riktig måte, være avholdende eller bruke et kondom som man tåler de få dagene det gjelder. Anonymkode: 3b06c...e39
purreløk Skrevet 1. juli 2019 #19 Skrevet 1. juli 2019 Eg opplevde same biverknadar som deg med p-piller og gjekk over til kobberspiral. Har hatt den i 2 år no, og er kjempe fornøyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå