AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #1 Skrevet 1. juli 2019 Saken er at vi hadde kjøpt en pakkereise til hele familien. Et av barna ble syk - vannkopper. Saken er litt komplisert med tanke på hvor jeg bor, hvor mannen min bor og hvor barna våre bor. Siden saken er komplisert så ringte vi forsikringsselskapet flere ganger før antatte avreisedag for å sjekke at det gikk greit å avbestille på grunn av sykdom og at reisen skulle bli dekket. Ja, sa de. Alt skulle bli dekket. Men nå i ettertid som vi har sendt inn "skadesak" sier de plutselig at nei, barna våre er ikke dekket av forsikringen, bare oss foreldre, og at det står i betingelsene. Betingelsene er jo ganske kompliserte, vi så på de litt i forkant, men tenkte det er bedre å bare ringe og høre. Og det gjorde vi jo et par ganger for å være på den sikre siden. Men nå er saken altså slik at forsikringsselskapet nekter å dekke kostnadene. Har ikke de noe ansvar for hva de forteller sine kunder på telefon? Har ikke de noe ansvar hvis de selv har sagt feil? Telefonsamtalene er forresten tatt opp på bånd (som alle samtaler hos oss). Hadde de ikke gitt feilinformasjon så kunne jo en av oss foreldre i hvert fall reise med det ene barnet, og så kunne vi tatt en annen tur litt senere med det barnet som ble syk... Men på grunn av forsikringsselskapets feil informasjon avbestilte vi hele reisen og mistet da masse penger da de nå sier noe annet og nekter å dekke alle kostnadene. Er det noe vi kan gjøre? Hva mener dere? Anonymkode: 85e86...3a3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #3 Skrevet 1. juli 2019 Akkurat nå, Missfitness skrev: Hvorfor er ikke barna dekket? De bor ikke sammen med oss foreldre, men med sine besteforeldre akkurat nå. Anonymkode: 85e86...3a3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #4 Skrevet 1. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De bor ikke sammen med oss foreldre, men med sine besteforeldre akkurat nå. Anonymkode: 85e86...3a3 Og vil legge til at dette ble selvfølgelig tydelig kommunisert til konsulenten på telefonen som bekreftet at dette er helt ok, og at alt blir dekket. Anonymkode: 85e86...3a3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #5 Skrevet 1. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Saken er at vi hadde kjøpt en pakkereise til hele familien. Et av barna ble syk - vannkopper. Saken er litt komplisert med tanke på hvor jeg bor, hvor mannen min bor og hvor barna våre bor. Siden saken er komplisert så ringte vi forsikringsselskapet flere ganger før antatte avreisedag for å sjekke at det gikk greit å avbestille på grunn av sykdom og at reisen skulle bli dekket. Ja, sa de. Alt skulle bli dekket. Men nå i ettertid som vi har sendt inn "skadesak" sier de plutselig at nei, barna våre er ikke dekket av forsikringen, bare oss foreldre, og at det står i betingelsene. Betingelsene er jo ganske kompliserte, vi så på de litt i forkant, men tenkte det er bedre å bare ringe og høre. Og det gjorde vi jo et par ganger for å være på den sikre siden. Men nå er saken altså slik at forsikringsselskapet nekter å dekke kostnadene. Har ikke de noe ansvar for hva de forteller sine kunder på telefon? Har ikke de noe ansvar hvis de selv har sagt feil? Telefonsamtalene er forresten tatt opp på bånd (som alle samtaler hos oss). Hadde de ikke gitt feilinformasjon så kunne jo en av oss foreldre i hvert fall reise med det ene barnet, og så kunne vi tatt en annen tur litt senere med det barnet som ble syk... Men på grunn av forsikringsselskapets feil informasjon avbestilte vi hele reisen og mistet da masse penger da de nå sier noe annet og nekter å dekke alle kostnadene. Er det noe vi kan gjøre? Hva mener dere? Anonymkode: 85e86...3a3 Herregud, dette sier mye om deg. Anonymkode: be5d6...4ed 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #6 Skrevet 1. juli 2019 Finansklagenemda: https://www.finkn.no/ Anonymkode: 42948...adc
..... Skrevet 1. juli 2019 #7 Skrevet 1. juli 2019 Antar at ungene er plassert der av barnevernet ut fra hvordan du skriver. Ville i såfall sjekket om barnevernet har egne forsikringer på ungene. Men kanskje de er dekket av besteforeldrenes forsikring? Likevel meget spesielt at de ikke er dekket. Mente selskapet at ungene kunne reise alene da?? 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #8 Skrevet 1. juli 2019 18 minutter siden, ..... skrev: Antar at ungene er plassert der av barnevernet ut fra hvordan du skriver. Ville i såfall sjekket om barnevernet har egne forsikringer på ungene. Men kanskje de er dekket av besteforeldrenes forsikring? Likevel meget spesielt at de ikke er dekket. Mente selskapet at ungene kunne reise alene da?? Hæ? Nei, herregud, barna er ikke plassert der, de bare bor der akkurat nå på grunn av komplisert jobb og barnehage-/ skolesituasjon. Vi skal snart bo sammen hele familien igjen. Og i praksis er jeg sammen med barna mye av tiden selv om vi ikke er registrert på samme adresse. Besteforeldrene har ikke forsikring. Ja, jeg syntes også det var spesielt at disse små barn, eller det som ikke var syk kunne da i teori reise alene. 🙄 Anonymkode: 85e86...3a3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #9 Skrevet 1. juli 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finansklagenemda: https://www.finkn.no/ Anonymkode: 42948...adc Skal kontakte dem hvis forsikringsselskapet står på sitt. Men jeg lurer på om noen her sånn generelt vet om forsikringsselskaper er ansvarlig for hva de sier på telefon? Vi avbestilte jo hele reisen da vi trodde de skulle dekke alt som de sa. Ellers kunne jo en av oss i hvert fall ha reist men det ene barnet for unngå at tapet blir så stor. Anonymkode: 85e86...3a3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #10 Skrevet 1. juli 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, dette sier mye om deg. Anonymkode: be5d6...4ed Vær så vennlig og fortell meg hva det sier om meg da. 😄 Anonymkode: 85e86...3a3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #11 Skrevet 1. juli 2019 Hvorfor tar dere opp alle samtaler hos dere ? Er det egentlig lovlig ? Anonymkode: 79471...d08 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #12 Skrevet 1. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor tar dere opp alle samtaler hos dere ? Er det egentlig lovlig ? Anonymkode: 79471...d08 Det har vært en meget ubehagelig opplevelse som gjorde at vi nå tar opp alt. Og ja, det er selvfølgelig helt lovlig. Det er enkelt å finne informasjon ang. dette på nett. Anonymkode: 85e86...3a3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #13 Skrevet 1. juli 2019 Dere har jo selv ikke lest betingelsene godt nok. Får nok ikke medhold her, dessverre Anonymkode: fd75f...650
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #14 Skrevet 1. juli 2019 Ville bare tatt kontakt med forsikringsselskapet igjen og vist til at du har opptak av telefonsamtaler der de bekrefter at forsikringen dekker dette. Foreikringsselskapet har nok også opptak av samtalen. Anonymkode: 857ca...2f3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #15 Skrevet 1. juli 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere har jo selv ikke lest betingelsene godt nok. Får nok ikke medhold her, dessverre Anonymkode: fd75f...650 Det har du helt rett i, vi leste ikke betingelsene godt nok. Men vi stolte på selskapets medarbeider som bekreftet at alt er OK. Er det helt galt å forvente at konsulenten har lest betingelsene og kan dem? Anonymkode: 85e86...3a3 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #16 Skrevet 1. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville bare tatt kontakt med forsikringsselskapet igjen og vist til at du har opptak av telefonsamtaler der de bekrefter at forsikringen dekker dette. Foreikringsselskapet har nok også opptak av samtalen. Anonymkode: 857ca...2f3 Jeg kontaktet dem på nytt og minnet dem om at det ble bekreftet på telefon at forsikringen dekker dette. Men jeg skrev ingenting om opptak ennå da jeg synes det hadde kanskje virket litt truende og ufint? Hvis de står på sitt så skal vi ta neste steg og nevne opptak. De har selvfølgelig også opptak, men er kanskje ikke så veldig villig til å bruke tid for å sjekke. Anonymkode: 85e86...3a3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #17 Skrevet 1. juli 2019 Hvilket selskap er dette og hvilken forsikring? - Forsikringsrådgiver Anonymkode: d8fc1...a43
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #18 Skrevet 1. juli 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilket selskap er dette og hvilken forsikring? - Forsikringsrådgiver Anonymkode: d8fc1...a43 Jeg vil helst ikke si hvilket selskap ennå da det er mulig de vurderer saken på nytt og ombestemmer seg. Da blir det litt dumt og urettferdig hvis jeg har skrevet hele historien her... 🙈 Anonymkode: 85e86...3a3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #19 Skrevet 1. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil helst ikke si hvilket selskap ennå da det er mulig de vurderer saken på nytt og ombestemmer seg. Da blir det litt dumt og urettferdig hvis jeg har skrevet hele historien her... 🙈 Anonymkode: 85e86...3a3 Uansett, velg en av de store selskapene til forsikringene. Det er en grei regel. Med forbehold om at det er informasjon som tilbakeholdes: Hos oss så hadde vi hatt folk til å lytte på samtalen for å kartlegge feilinformasjon. Vi hadde dermed dekket det om det stemmer at dere har fått feil info. Mest sannsynlig hadde det vært dekket uansett, og hadde det ikke vært dekket så hadde vi lagt det inn som kommentar at de skal dekkes da dere ringte fordi situasjonen er spesiell. Hvis dere har på bånd at de feilinformerer så er forsikringsklagenemnda veien å gå. Ring først til selskapet og informer om at dere har samtalen med feilinformasjon på bånd og at dere kommer til å klage til nemnda. Selskapene måles opp mot saker i nemnda og det blir svært dyrt for dem. Anonymkode: d8fc1...a43
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #20 Skrevet 9. juli 2019 På 1.7.2019 den 17.58, AnonymBruker skrev: Uansett, velg en av de store selskapene til forsikringene. Det er en grei regel. Med forbehold om at det er informasjon som tilbakeholdes: Hos oss så hadde vi hatt folk til å lytte på samtalen for å kartlegge feilinformasjon. Vi hadde dermed dekket det om det stemmer at dere har fått feil info. Mest sannsynlig hadde det vært dekket uansett, og hadde det ikke vært dekket så hadde vi lagt det inn som kommentar at de skal dekkes da dere ringte fordi situasjonen er spesiell. Hvis dere har på bånd at de feilinformerer så er forsikringsklagenemnda veien å gå. Ring først til selskapet og informer om at dere har samtalen med feilinformasjon på bånd og at dere kommer til å klage til nemnda. Selskapene måles opp mot saker i nemnda og det blir svært dyrt for dem. Anonymkode: d8fc1...a43 Takk for god råd. Er du fortsatt her? Jeg fikk svar fra forsikringsselskapet. Avslag. Jeg vil gjerne kopiere svaret fra dem her hvis noen er interessert i å se det. Anonymkode: 85e86...3a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå