AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #1 Skrevet 1. juli 2019 Hei, jeg kom akkurat på at reisen min kan bli litt problematisk. Jeg skal reise med noen venner som har bestilt billettene for oss alle, men de reiser fra en flyplass til Gardermoen, mens jeg kommer direkte til Gardermoen. Men hvordan skal jeg komme meg inn, nær de allerede he hentet ut billettene på flyplassen før? Anonymkode: f794d...b2a
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #2 Skrevet 1. juli 2019 Antar selvfølgelig at dere har billetter fra forskjellige flyplasser? Hvis de reiser via Gardermoen må de ha billett fra første flyplass, mens du kun trenger billett fra Gardermoen og videre. Så dersom de har kjørt samlet bestilling fra sin første flyplass som også inkluderer deg, så må dere få endret billettene slik at du får billett som kun gjelder for Gardermoen og videre. Dette er viktig fordi noen flyselskaper kansellerer hele reisen dersom man ikke tar i bruk første del av reisen (fra første flyplass til Gardermoen). Man kan endre billett på nett eller ved å kontakte flyselskapet. Dersom de har riktig billett som kun gjelder fra Gardermoen for deg, så er det som regel ikke noe problem å få tilsendt billett, men man må ha den på forhånd. Be dem om å sende billetten din på mail siden du trenger den for å komme gjennom sikkerhetskontrollen og inn på avgangsområdet på Gardermoen. Anonymkode: 97757...5a1
_popcorn_ Skrevet 1. juli 2019 #3 Skrevet 1. juli 2019 Så lenge du får referansenummer på din billett, så kan du sjekke inn selv på gardermoen. 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #4 Skrevet 1. juli 2019 Får ikke de skrevet ut alle våre fire billetter samtidig eller kan de velge å bare skrive ut tre av de, slik at jeg kan bruke samme ref.nummer til å skrive ut den siste Anonymkode: f794d...b2a
Whistler Skrevet 1. juli 2019 #5 Skrevet 1. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: .............. Jeg skal reise med noen venner som har bestilt billettene for oss alle, men de reiser fra en flyplass til Gardermoen, mens jeg kommer direkte til Gardermoen. ............... Anonymkode: f794d...b2a Er din tur bestilt til å gå fra Gardermoen (Eller OSLO LUFTHAVN som er det offisielle navnet), eller er turen din bestilt til å gå fra samme flyplass som de andre?
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #6 Skrevet 1. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Får ikke de skrevet ut alle våre fire billetter samtidig eller kan de velge å bare skrive ut tre av de, slik at jeg kan bruke samme ref.nummer til å skrive ut den siste Anonymkode: f794d...b2a Dere har firskjellige referansenummer dersom de har bestilt din reise fra Gardermoen og ikke helt fra samme flyplass som de reiser fra. Dette er viktig for deg å finne ut av, for dersom de har bestilt like billetter til dere alle og tenker at du hopper på i Gardermoen, vil du mest sannsynlig miste hele billetten. Anonymkode: b55de...8b1 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #7 Skrevet 1. juli 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere har firskjellige referansenummer dersom de har bestilt din reise fra Gardermoen og ikke helt fra samme flyplass som de reiser fra. Dette er viktig for deg å finne ut av, for dersom de har bestilt like billetter til dere alle og tenker at du hopper på i Gardermoen, vil du mest sannsynlig miste hele billetten. Anonymkode: b55de...8b1 Dette! Dersom man bestiller en gjennomgående billett f.eks. Bergen-Oslo-New York kan man ikke droppe Bergen-Oslo og bare fly Oslo-New York. Om man ikke møter opp på første "leg" av ruten mister man hele billetten. Så dersom vennene til TS har bestilt like billetter til dem alle må de få endret på TS' billett så den starter på OSL. Om TS' billett har OSL som utgangspunkt er det jo null problem. Da er det bare å bruke bookingreferansen å sjekke inn på nett eller på flyplassen. Anonymkode: 94b72...26a 3
Miklo Velka Skrevet 1. juli 2019 #8 Skrevet 1. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dersom man bestiller en gjennomgående billett f.eks. Bergen-Oslo-New York kan man ikke droppe Bergen-Oslo og bare fly Oslo-New York. Om man ikke møter opp på første "leg" av ruten mister man hele billetten. Så dersom vennene til TS har bestilt like billetter til dem alle må de få endret på TS' billett så den starter på OSL. Det er da et konkret flyselskap i så fall, for det er ingen automatikk i at man mister leg 2 om man ikke sjekker inn på leg 1 når man reiser med fly.
Miklo Velka Skrevet 1. juli 2019 #9 Skrevet 1. juli 2019 (endret) 7 hours ago, AnonymBruker said: Hei, jeg kom akkurat på at reisen min kan bli litt problematisk. Jeg skal reise med noen venner som har bestilt billettene for oss alle, men de reiser fra en flyplass til Gardermoen, mens jeg kommer direkte til Gardermoen. Men hvordan skal jeg komme meg inn, nær de allerede he hentet ut billettene på flyplassen før? Anonymkode: f794d...b2a Det begynner å bli noen år siden det var nødvendig med flybillett for å komme seg inn på en flyplass i Norge vel? Gå til innsjekkingsskranken og vis ID, så får du boardingkort utlevert der, så går du gjennom sikkerhetskontrollen. Endret 1. juli 2019 av Miklo Velka
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #10 Skrevet 1. juli 2019 Du bruker bare bookingreferanse og etternavn når du sjekker inn i billettautomaten, eller bare navn (vis passet ditt) i en innsjekkingskranke, så får du billett så lenge det er en billett registrert i ditt navn. Det er ikke en gammeldags tivolitbillett som bare finnes i et papirformat og ikke er registret noen sted liksom. Om du så er sjekket inn allerede så får du skrevet ut ny billett i automatene eller skranken, eller du kan garantert også sjekke inn på appen til flyselskapet når det er 24t til avgang og få en billett på mobil. Men om det så var sånn at de har din fysiske billett i lomma som er eneste muligheten din, så kan de jo bare gi den til deg på Gardermoen. Du kommer de ikke gjennom security uten, men de kan fint gå ut og møte deg og inn igjen. Anonymkode: afac2...4fc
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #11 Skrevet 1. juli 2019 14 minutter siden, Miklo Velka skrev: Det er da et konkret flyselskap i så fall, for det er ingen automatikk i at man mister leg 2 om man ikke sjekker inn på leg 1 når man reiser med fly. Når man ikke møter opp til leg 1 blir man klassifisert som "no show" og resten av reisen blir kansellert om man har bestilt gjennomgående billett der hele reisen er på et referansenummer. Dette er helt vanlig policy på gjennomgående billetter hos de fleste selskapene. Av konkrete selskap som opererer med dette kan jeg nevne Lufthansa og Emirates, er de jeg har erfaring med personlig. En venninne av meg fikk samme beskjed av British Airways. Om hvert leg er bestilt separat med eget referansenummer er det noe annet. Anonymkode: 94b72...26a 6
Kjetil E Skrevet 1. juli 2019 #12 Skrevet 1. juli 2019 1 time siden, Miklo Velka skrev: Det er da et konkret flyselskap i så fall, for det er ingen automatikk i at man mister leg 2 om man ikke sjekker inn på leg 1 når man reiser med fly. Jo det er det. Det er helt normalt hos alle flyselskaper. Og Gjør du motsatt, at du hopper av før du skal, feks ikke tar siste strekket kan du risikere at flyselskapet krever deg for penger. Har jo en sak hvor Lufthansa gikk til søksmål mot en passasjer som hadde droppet siste legget. De gjorde det fordi de mente han gjorde dette bevist fra starten fordi billetter til den flyplassen han kjøpte til var rimligere enn biltter som endte opp der han hoppet av, 3
Miklo Velka Skrevet 1. juli 2019 #13 Skrevet 1. juli 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Når man ikke møter opp til leg 1 blir man klassifisert som "no show" og resten av reisen blir kansellert om man har bestilt gjennomgående billett der hele reisen er på et referansenummer. Og poenget mitt var bare at det ikke er slik hos alle selskap.
Miklo Velka Skrevet 1. juli 2019 #14 Skrevet 1. juli 2019 12 minutter siden, Kjetil E said: Jo det er det. Det er helt normalt hos alle flyselskaper. Jeg har selv flere ganger hoppet over leg 1, og hoppet på leg 2, uten å kansellere den første billetten, eller gi beskjed til selskapet. Noen ganger har jeg spurt, og da sier de at det ikke er noe problem, og at det bare er å ikke benytte seg av den første flyvningen, for så å møte opp som vanlig på den andre.
Kjetil E Skrevet 1. juli 2019 #15 Skrevet 1. juli 2019 23 minutter siden, Miklo Velka skrev: Jeg har selv flere ganger hoppet over leg 1, og hoppet på leg 2, uten å kansellere den første billetten, eller gi beskjed til selskapet. Noen ganger har jeg spurt, og da sier de at det ikke er noe problem, og at det bare er å ikke benytte seg av den første flyvningen, for så å møte opp som vanlig på den andre. Men har du da bestilt alt på EN billett. Altså gjennomgående billett. For hvis du billettene hver for seg så er det ikke noe problem, men de færreste flyselskap vil slippe deg ombord senere hvis du ikke møter opp til første flygning når du har kjøpt gjennomgående billett.
Miklo Velka Skrevet 1. juli 2019 #16 Skrevet 1. juli 2019 2 minutter siden, Kjetil E said: Men har du da bestilt alt på EN billett. Altså gjennomgående billett. For hvis du billettene hver for seg så er det ikke noe problem, men de færreste flyselskap vil slippe deg ombord senere hvis du ikke møter opp til første flygning når du har kjøpt gjennomgående billett. Kjøper man billettene separat så er det ikke lenger noe som heter leg 1 eller leg 2, så de har vært kjøpt som én gjennomgående flyvning ja.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #17 Skrevet 1. juli 2019 58 minutter siden, Kjetil E skrev: Jo det er det. Det er helt normalt hos alle flyselskaper. Og Gjør du motsatt, at du hopper av før du skal, feks ikke tar siste strekket kan du risikere at flyselskapet krever deg for penger. Har jo en sak hvor Lufthansa gikk til søksmål mot en passasjer som hadde droppet siste legget. De gjorde det fordi de mente han gjorde dette bevist fra starten fordi billetter til den flyplassen han kjøpte til var rimligere enn biltter som endte opp der han hoppet av, Hvordan kunne de kreve han for penger hvis han allerede hadde betalt for billetten? Anonymkode: 96264...928
Kjetil E Skrevet 2. juli 2019 #18 Skrevet 2. juli 2019 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kunne de kreve han for penger hvis han allerede hadde betalt for billetten? Fordi de mente at han aldri hadde planer om å være med siste strekket, men bestilte det med siden det gjorde billetten billigere. Så de mente det var bevist forsøk på svindel. Her har du en lenke til saken. https://www.nrk.no/urix/lufthansa-saksoker-passasjer-som-ikke-dukket-opp-1.14427973 Endret 2. juli 2019 av Kjetil E
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #19 Skrevet 2. juli 2019 19 timer siden, Miklo Velka skrev: Det begynner å bli noen år siden det var nødvendig med flybillett for å komme seg inn på en flyplass i Norge vel? Gå til innsjekkingsskranken og vis ID, så får du boardingkort utlevert der, så går du gjennom sikkerhetskontrollen. Dette er bare pissprat fra ende til annen! Den enkleste måten å komme gjennom sikkerhetskontrollen er å kjøpe en fullpris med SAS. Den er full refunderbar i ettertid hvis ubrukt. (Mulig også full flex med DY(?)). Anonymkode: ecf89...4e9 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #20 Skrevet 2. juli 2019 19 hours ago, Miklo Velka said: Det begynner å bli noen år siden det var nødvendig med flybillett for å komme seg inn på en flyplass i Norge vel? Gå til innsjekkingsskranken og vis ID, så får du boardingkort utlevert der, så går du gjennom sikkerhetskontrollen. Det begynner til og med å bli noen år siden jeg var i en innsjekkingsskranke på en flyplass i Norge. 😄 Anonymkode: 1f15e...67f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå