Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg står uten arbeid, og føler jeg har kommet i en felle, og har sett en rød tråd over lenger tid. 

Jeg trenger råd fra dere som har høy utdannelse og kanskje har jobbet med organisasjon i bedrift.

Hva gjør jeg?

Jeg har berørt små bedrifter, og ser en rød tråd.

- Arbeidsmiljøet inneholder:

ufaglærte, arbeidere som ikke snakker norsk, lærlinger - og en faglært skal ta ansvaret for alt. Jeg har blitt utsatt for komplott og spør meg selv hva er det jeg driver med?

Hva bør jeg gjøre for at jeg skal komme på riktig spor igjen.

Bør jeg skifte karrière? Jeg vil jobbe, men jeg vil samtidig trives med kolleger som har samme utdannelse som meg og som jeg kan snakke språk og forstå våres egen kultur. 

Anonymkode: 14ba9...d9a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva slags komplott er det du mener deg utsatt for, da? Det høres ut som du kanskje tror folk er litt ute etter deg. Det vil du nok da finne i andre bransjer og jobber også, hvis det er så at du har lett for å innbille deg "komplotter" der du jobber.

Har du mulighet til å studere da? Har du studert før og i så fall hva? Hva med ta mer studielån? Går det?

Endret av Million
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

trekker meg fra tråden. 

Skrevet

Jeg forsto knapt nok innlegget ditt. Jeg har høy toleranse for grammatiske feil, men her var det såpass at meningsinnholdet ble skadelidende. 

Sånn jeg forstår deg, ser du samme mønster på alle stillinger som du er kvalifisert til , og det er vanlig. Bedrifter konkurrere, og det betyr at organisasjonene vil reflektere den rimeligste måten å drive bedriften. De fleste fagområder er i ett bredt spekter, så du kan lete etter arbeidsgivere som sikter mot mer lukrative kontrakter og følgelig putter mer penger i sine ansatte. Men de problemene du skisserer følger typisk bransjen hele veien. 

For å kunne gi noe mer råd, må man vite mer om hvilken bransje du er i. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå forteller jeg hva jeg konkluderer med når jeg leser innlegget ditt, TS:

Du jobbet i en mindre håndverksbedrift. Det var stort innslag av arbeidere som ikke kunne norsk (de hadde kanskje en formann som kunne norsk. All kommunikasjon med arbeiderne måtte gå via formann som kan nordsk).

I dag står du uten oppdrag.

Var det kontrakten/prosjektet du jobbet på som tok slutt? eller fikk ikke firmaet flere oppdrag og du her permittert? eller ble du sagt opp?

Du spør etter folk som har jobbet med organisasjon i bedrifter. Er det folk som har vært tillitsvalgt eller verneombud eller hovedtillitsvalgt du vil ha svar fra? - eller er det folk i HR (det som het "personalavdelingen" før?

Er det karriereråd elelr juridisk hjelp du ser etter?

Anonymkode: 2d915...8c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Druid skrev:

Jeg forsto knapt nok innlegget ditt. Jeg har høy toleranse for grammatiske feil, men her var det såpass at meningsinnholdet ble skadelidende. 

Sånn jeg forstår deg, ser du samme mønster på alle stillinger som du er kvalifisert til , og det er vanlig. Bedrifter konkurrere, og det betyr at organisasjonene vil reflektere den rimeligste måten å drive bedriften. De fleste fagområder er i ett bredt spekter, så du kan lete etter arbeidsgivere som sikter mot mer lukrative kontrakter og følgelig putter mer penger i sine ansatte. Men de problemene du skisserer følger typisk bransjen hele veien. 

For å kunne gi noe mer råd, må man vite mer om hvilken bransje du er i. 

jeg har jobbet via vikarbyrå innleid til bedrifter

Da har jeg ikke noen øverste leder?

Uansett sammensetningen som jeg har berørt undrer meg. 

Målet er å ikke komme i samme syklus. 

Men komme i kontakt med norske mennesker som vet sin kultur der dem bor. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du jobbet i en mindre håndverksbedrift. Det var stort innslag av arbeidere som ikke kunne norsk (de hadde kanskje en formann som kunne norsk. All kommunikasjon med arbeiderne måtte gå via formann som kan nordsk).

Var det kontrakten/prosjektet du jobbet på som tok slutt? eller fikk ikke firmaet flere oppdrag og du her permittert? eller ble du sagt opp?

Du spør etter folk som har jobbet med organisasjon i bedrifter. Er det folk som har vært tillitsvalgt eller verneombud eller hovedtillitsvalgt du vil ha svar fra? - eller er det folk i HR (det som het "personalavdelingen" før?

Jeg ønsker ikke å jobbe i samme mønster som jeg har sett ved å jobbe via vikarbyrå.

Jeg trenger en sjef ikke en selger.

Jeg vil jobbe med faget, men kanskje berøre et fag som er litt på siden. Men jeg har ikke passet inn i miljøene jeg har vært i. Eller den første var helt korrekt. Dessuten ble jeg sendt på et oppdrag som jeg ikke hadde utdannelse til og jobbet som ufaglært. Men det er rart å jobbe et sted så har du ikke noen du kan forholde deg til. 

Jeg strakk meg langt som norsk ved å jobbe folk som ikke intrigerer seg til norsk kultur, ikke kunne norsk, eller var faglærte. 

Jeg spør meg selv hvor langt min horisont kan nå nå? 

Jeg er villig til å flytte.

Juridisk hjelp har jeg fått. 

Nå gjelder det å få kontakt med mennesker som jobber innen min egen bransje. 

Jeg vil ikke til vikarbyrå. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har jobbet via vikarbyrå innleid til bedrifter

Da har jeg ikke noen øverste leder?

Uansett sammensetningen som jeg har berørt undrer meg. 

Målet er å ikke komme i samme syklus. 

Men komme i kontakt med norske mennesker som vet sin kultur der dem bor. 

Som innleid har du en leder hos vikarbyrået, som har personalansvaret for deg. Og så har du en oppdragsgiver , som blir din faglige og operative leder. 

Denne situasjonen betyr at du stort sett aldri blir en integrert del av arbeidsplassen, så ett av dine viktigste målsetninger må bli å få en fast stilling ett eller annet sted.  

Hva prøver du å si med denne setningen : "Uansett sammensetningen som jeg har berørt undrer meg."

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Druid skrev:

Som innleid har du en leder hos vikarbyrået, som har personalansvaret for deg. Og så har du en oppdragsgiver , som blir din faglige og operative leder. 

Denne situasjonen betyr at du stort sett aldri blir en integrert del av arbeidsplassen, så ett av dine viktigste målsetninger må bli å få en fast stilling ett eller annet sted.  

Hva prøver du å si med denne setningen : "Uansett sammensetningen som jeg har berørt undrer meg."

ja, jeg er enig med deg, det er fast stilling jeg ønsker meg. 

Den setningen betyr hva jeg har utsatt meg selv i en masse av ikke norske mennesker. Det går en grense hva man skal tolere, men og ikke kunne snakke norsk i Norge blir for spesielt for meg. Men at jeg har tillatt meg selv åå være i et ufaglært miljø som faglært selv spør meg selv hvordan kunne jeg gjøre det? Man tror jo dem som jobber i vikarbyrå vil deg det beste, men det er vel naivt å tro. 

Jeg vil gjerne flytte. Men trenger å komme i kontakt med lokale bygder som holder fast på sitt yrke. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har kræsjet i arbeidslivet i tre måneder. Og mønstre og hvem jeg har jobbet med eller fått kontakt med forteller sitt at det har blitt en solid kræsj. Kan ikke fortsette sånn.

Skrevet

En av de viktigste målsetningene du bør ha, er ett Norsk-kurs. Din skriftlige formidlingsevne er på ett så lavt nivå, at det vil negativt påvirke din faglige og organisatoriske utvikling.  

I forhold til utlendinger i arbeid i Norge, så er det ett problem du opplever uansett. Det er ikke nødvendigvis bedre i bygder enn byer. Av og til kan det være værre. 

Det handler mere om å bruke tid på å bli kjent med potensielle bedrifter.  

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Druid skrev:

En av de viktigste målsetningene du bør ha, er ett Norsk-kurs. Din skriftlige formidlingsevne er på ett så lavt nivå, at det vil negativt påvirke din faglige og organisatoriske utvikling.  

I forhold til utlendinger i arbeid i Norge, så er det ett problem du opplever uansett. Det er ikke nødvendigvis bedre i bygder enn byer. Av og til kan det være værre. 

Det handler mere om å bruke tid på å bli kjent med potensielle bedrifter.  

jeg er norsk. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

jeg er norsk. 

Det høres ut som om du bruker google-translate, for å være helt ærlig.

Anonymkode: 375d2...916

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

jeg trekker meg fra tråden!

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

jeg er norsk. 

Det er mange norske som sliter med å formidle på norsk. DET vet jeg alt om.

Men du skriver mye feil; type feil bruk av ord, grammatiske feil, setningsoppbygning, osv osv. 

Poenget er at hvis du skal få deg en jobb, må du søke den skriftelig, og med den typen feil du har hatt i denne tråden, ville du ikke blitt vurdert ytterligere, hvis du hadde sendt en søknad til meg.  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg har trukket meg fra tråden, jeg håpet det var voksne folk som responderte. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har kræsjet i arbeidslivet i tre måneder. Og mønstre og hvem jeg har jobbet med eller fått kontakt med forteller sitt at det har blitt en solid kræsj. Kan ikke fortsette sånn.

Har du fagbrev? Hvis du har det så tenk litt på om videreutdannelse via Teknisk fagskole er noe du kunne være interessert i. Da får du brukt den erfaringen du nå har, både på godt og vondt. Du har allerede oppdaget noen av utfordringene ved at ikke alle som jobber på samme byggeplass kan kommunisere med hverandre (min antagelse det med byggeplass).

Hvis du ikke har fagbrev så ville jeg hatt fagbrevet som et mål for å komme meg til et firma med bedre arbeidsforhold. Forholdene på byggeplasser er dessverre ofte sånn at flere kulturer møtes, og det medfører ofte både utfordringer og muligheter. Utfordringene avdekker seg selv ganske raskt, mulighetene må avdekkes og bygges opp før de kan høstes. Begge deler kan være både frustrerende, men også veldig givende om man får til endringer som slår ut med økt fortjeneste for alle involverte.

• Liker 1
Gjest xfs367
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

jeg har trukket meg fra tråden, jeg håpet det var voksne folk som responderte. 

Kanskje du skal stramme opp innstillingen din også mens du først er i gang. Folk har strukket seg langt her for å hjelpe deg.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du fagbrev? Hvis du har det så tenk litt på om videreutdannelse via Teknisk fagskole er noe du kunne være interessert i. Da får du brukt den erfaringen du nå har, både på godt og vondt. Du har allerede oppdaget noen av utfordringene ved at ikke alle som jobber på samme byggeplass kan kommunisere med hverandre (min antagelse det med byggeplass).

Hvis du ikke har fagbrev så ville jeg hatt fagbrevet som et mål for å komme meg til et firma med bedre arbeidsforhold. Forholdene på byggeplasser er dessverre ofte sånn at flere kulturer møtes, og det medfører ofte både utfordringer og muligheter. Utfordringene avdekker seg selv ganske raskt, mulighetene må avdekkes og bygges opp før de kan høstes. Begge deler kan være både frustrerende, men også veldig givende om man får til endringer som slår ut med økt fortjeneste for alle involverte.

jeg skriver jeg er utdannet, og har svennebrev. Men bedrifter tror en faglært skal ta ansvaret for lærlinger, ufaglærte, folk som ikke kan norsk, og ja miljøet blir deretter. Derfor jeg stiller det spørsmålet som jeg gjør. 

Jeg ønsker bedre arbeidsforhold, og er villig til å flytte. Jeg trenger å komme til en annen kultur. 

Det er rart bedrifter ikke har ansvarlige hr konsulenter som er der for å skape et godt miljø. 

Hvorfor skal jeg sitte å høre folk har alkohol problemer? eller at de kjøper prostituerte? eller at folk kommer fyllesyk på mandag og skal egentlig ikke jobbe fredag. hvorfor avdekker ikke arbeidsmiljøer sjefer sånt? er alt tillatt i dag i en bedrift? må jeg liksom jobbe med folk med umoralske holdninger?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...

Hvorfor skal jeg sitte å høre folk har alkohol problemer? eller at de kjøper prostituerte? eller at folk kommer fyllesyk på mandag og skal egentlig ikke jobbe fredag. hvorfor avdekker ikke arbeidsmiljøer sjefer sånt? er alt tillatt i dag i en bedrift? må jeg liksom jobbe med folk med umoralske holdninger?

Det er mye ulempen med å jobbe med nordmenn i mannsdominerte yrker. Og det er ikke noe arbeidsgivere typisk er flinke til å takle; det er litt derfor de ønsker å løse denne typen problemer i lovgivningen i stedet for i bedriftskulturen. 

Ett tips er å lete etter en arbeidsplass der de har ansatt en del kvinner; mye av dette forsvinner av seg selv i mer blandede arbeidsmiljø. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...